اطلاعات تغذیه

خواص بی نظیر گیاه خرفه بشناسید

خرفه یک گیاه غذایی و دارویی بسیار مفید وسرشار از ویتامین با انواع خواص

 

خواص گیاه خرفه 

خرفه از نظر طبیعت  خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه است.
• گیاه دارویی «خرفه» در درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری موثر است.
«خرفه» به عنوان تب بر، ضد عفونی کننده، ضد اسکوربوت (بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C)، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می‌شود.
• در بسیاری از کشورها، از قبیل کشورهای عربی همسایه، این گیاه دارویی را به عنوان سبزی خوراکی در سبزی فروشی‌ها به فروش می‌رسانند و از شیره خرفه و یا له شده برگ‌ها و ساقه آن به صورت موضعی برای رفع درد، تورم و التیام زخم‌های سوختگی، کاهش تورم و آبسه‌ها، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی استفاده می‌شود.
• این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خون‌ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری‌های کبدی مفید است.
• از جوشانده این گیاه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین دردهای سینه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می‌شود.
• همچنین مصرف خوراکی «خرفه» به عنوان سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده‌ها، قطع اسهال و تب استفاده می‌شود و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درد کلیه مفید است.
• ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سردرد و دردهای میگرنی می‌شود.
• گفتنی است؛ گیاه خرفه در دامپزشکی برای درمان بیماری‌های تب‌دار و برای خنک کردن بدن، دفع سموم و تصفیه خون به صورت پودر و جوشانده استفاده می‌شود.
• این گیاه در بیماران آسمی اثر گشاد کننده مجاری تنفسی و پایین آورنده قند خون را دارد و خاصیت تقویت عضلات قلبی و ضد توموری نیز در آن دیده شده است.
• برگ و ساقه‌ی خرفه مسکن صفرا است و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می‌دهد و برای تسکین حدت تب‌های گرم و صفراوی و تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت مفید است.
• در مواردی که چرک از سینه آید قطع می‌کند و برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح بول مفید است، یعنی مدر است.
• جویدن برگ آن به مقدار کم، کندی دندان را رفع می‌کند (که از خوردن میوه ترش و یا علت دیگری ایجاد شده باشد) و زیاد جویدن آن کندی دندان ایجاد می‌کند.
• از عصاره آن برای التهاب‌های گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب استفاده می‌شود.
• ضماد برگ و ساقه آن با روغن گل سرخ برای تسکین سردردهای گرم و ورم‌های گرم نافع است و با آرد جو برای جرب نافع است.
• افراد سرد مزاج باید آن را با نعناع و کرفس بخورند.

خواص دارویی خرفه:

• برگ و ساقه آن مسکن صفرا است و آن را قمع می کند.
• حرارت خون و کبد و معده را تسکین می دهد و برای تسکین حدت تبهای گرم و صفراوی مفید است.
• تسکین عطش و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت و رفع سردرد های گرم بسیار خوب است.
• خونریزی از هر عضوی را قطع می کند و همچنین برطرف کننده چرک سینه می باشد.
• برای خرد کردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح بول مفید است، یعنی مدر است.
• اگر برگ و ساقه آن را مانند سالاد و با سرکه بخورند برای درد کلیه بسیار نافع است.
• ضماد برگ و ساقه آن به تنهایی برای تسکین حرارت اعضا و سوختگی آتش مفید است.
• اگر بر معده و کبد گذارند برای تسکین حرارت آنها مفید است.
• اگر با حنا تهیه شود و بر کف دست و پا گذارده شود برای حرارت و پیسی های دست و پا در صورت تکرار مناسب است.
• ضماد ریشه آن برای زگیل قوی تر از ضماد گیاه است.
• اشتها را کاهش می دهد و اسراف در خوردن آن نور چشم را نقصان می دهد.

منابع معدنی و ویتامین های این گیاه علفی:

آنچه این گیاه را متمایز می کند، وجود اسید چرب امگا ۳ زیاد در برگ آن (قسمت رویشی) است. البته دیگر گیاهان مثل کلزا یا بذر کتان نیز امگا ۳ دارند، ولی این ماده در بذرهای آن ها یافت می شود. حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب تشکیل دهنده روغن آن غیر اشباع بوده و حدود ۵۰ درصد آن را تنها اسید چرب امگا ۳ تشکیل می دهد.

علاوه بر وجود امگا ۳ در قسمت رویشی آن، مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، کلسیم و همچنین ویتامین ث (۱۶ میلی گرم در ۱۰۰ گرم ماده تر) به مقدار زیاد در بافت های آن وجود دارد. غنی بودن از اکسیدان ها (رنگ قرمز ساقه) از دیگر مزیت های این گیاه است. خرفه سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ)، B1 و B2 نیز می باشد.

خواص تخم خرفه:

تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای کبد و بیماریهای کمی ویتامین c بسیار مفید است، البته کمتر از شاهی. زیرا در خرفه تا حد ۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم برگ ویتامین c دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می شود.

• از خواص تخم خرفه می توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد.
• از تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، به خصوص تزئین شیرینی نان برنجی استفاده می شود.
• تخم خرفه تقویت کننده قوای عمومی بدن است.
• تخم گیاه خاصیت ضد کرم، به خصوص علیه کرم کدو دارد.

تقویت و سلامت استخوان ها

خرفه به دلیل داشتن مواد معدنی متعدد می تواند یکی از گزینه های مناسب برای پیشگیری از ضعف استخوان ها باشد. در خرفه کلسیم ، منیزیم ، آهن و منگنز به وفوریافن می شود. این مواد برای تحکیم استخوان ها بسیار موثر است. اگر می خواهید از پوکی استخوان در امان باشید بهتر است از خرفه استفاده کنید.

محافظت از پوست

خرفه می تواند برای درمان مشکلات پوستی موثر باشد. از خرفه می توان به عنوان یک درمان موضعی استفاده نمود. چرا که دارای ویتامین آ می باشد.

رژیم لاغری و کاهش وزن

خرفه به دلیل داشتن کالری پایین برای کاهش وزن مناسب است ، چرا که سرشار از مواد مغذی و فیبر بوده و کسانی که می خواهند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند بهتر است از خرفه استفاده کنند. چرا که به دلیل داشتن کالری کم برای رژیم غذایی مناسب است.

درمان جای نیش مار و زنبور

خرفه سرشار از ویتامین آ می باشد و به همین جهت برای درمان التهابات ناشی از نیش زنبور و مار می توان از خرفه استفاده کرد.

بهبود گردش خون

خرفه دارای آهن و مس می باشد که به گردش خون در بدن کمک می کند. شما می توانید با مصرف خرفه به راحتی تولید گلبول های قرمز را در بدن افزایش دهید. افزایش آهن و مس در بدن باعث می شود تا اکسیژن رسانی در بدن به درستی انجام شود.

سلامت دستگاه گوارش

کسانی که از مشکلات گوارشی زیادی رنج می برند می توانند از خرفه در درمان مشکلات گوارشی خود استفاده کنند. در طب سنتی چینی از خرفه برای درمان بیماری های گوارشی مختلف مانند اسهال ، خونریزی ، بواسیر ، اسهال خونی و … استفاده می شود.

پیشگیری از اختلالات رشد کودک

بالا بودن اسیدهای چرب امگا سه در کودکان باعث می شود تا اختلالات مربوط به رشد آنها کنترل شود. چرا که تحقیقات این امر را تا حدودی ثابت کرده است. اگر شما هم می خواهید کودک خود را در مقابل اختلالات رشد در امان بدارید بهتر است از خرفه در رژیم غذایی استفاده کنید.

درمان مشکلات روده ای

کسانی که از مشکلات روده ای رنج می برند می توانند با مصرف خرفه به درمان مشکلات روده ای خود بپردازند. شما می توانید خرفه را درژیم غذایی خود قرار دهید.

سلامت چشم ها

در خرفه ویتامین آ به مقدار کافی یافت می شود همین امر باعث می شود تا به سلامت چشم شما کمک کند. خرفه می تواند برای درمان بیماری های تباهی لکه ی زرد و آب مروارید بسیار موثر باشد.

درمان کم خونی

کسانی که از کمبود آهن در بدن رنج می برند همیشه دچار کم حالی هستند و رنگ پریده به نظر می رسند ، اگر می خواهید از بیماری کم خونی در امان باشید خره مصرف کنید.

رفع چین و چروک پوست

خرفه باعث می شود تا سلامت پوست شما تضمین شود ، چین و چروک صورت شما کاهش پیدا کند و لکه های پوستی ناپدید شود.

خواص ضد سرطانی

برای درمان سرطان نیز می توان از خرفه استفاده نمود. سرطان یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان می باشد که خیلی از افراد را درگیر خود کرده است. برای پیشگیری از سرطان راه حل های مختلفی وجود دارد. خرفه به دلیل داشتن ویتامین های آ و سی می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در خرفه با سرطان ریه و سرطان دهان مقابله می کند. خرفه دارای رنگ دانه بتالائین می باشد که باعث ایجاد رنگ های زرد و قرمز می شود. مواد ذکر شده باعث می شود تا از جهش رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری کرده و مانع از پیشرفت سرطان شود.

محافظت از قلب

خرفه به دلیل داشتت اسیدهای چرب امگا سه می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. روش های مختلفی برای بهبود قلب وجود دارد. اسیدهای چرب امگا سه باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین این عنصر باعث می شود تا تعادل کلسترول در بدن به شکل ویژه ای برقرار شود.

کسانی که در طول رژیم خود از امگا سه استفاده می کنند خطر بیماری های قلبی عروقی را در خود کاهش می دهند. همچنین امگا سه باعث کاهش تصلب شرایین می شود. این امر باعث می شود تا از بروز بیماری های قلبی و سکته های مغزی پیشگیری شود.

درمان فشار خون
جالب است بدانید که خرفه دارای پتاسیم نیز می باشد که باعث می شود تا فشار خون شما کاهش پیدا کرده و قلب شما در آرامش به سر ببرد.

مضرات خرفه

خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود. پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود. اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید

و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید. ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد. یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید