اطلاعات تغذیه

خواص کشک را بهتر بشناسید

 خواص کشک برای بدنسازی، پوست و لاغری و برای زنان باردار

خواص کشک برای بدنسازی، پوست و لاغری

کشک را با کلسیم فراوان، فسفر و نمک می‌ شناسند

کشک مادۀ مغذی است که فواید آن بسیار مشابه با شیر می‌ باشد. از این رو، در مصرف آن باید کوشید. البته اگر کشک کم نمک باشد مزایای استفاده‌ اش بیشتر است.

خاصیت کشک برای ورزشکاران و سلامتی

ضد عفونی‌ کننده

کشک دارای اسیدهای آلی سرشاری است. از این رو می‌ توان به عنوان یک ضد عفونی‌ کننده برای دستگاه هاضمه و همچنین روده کوچک و بزرگ استفاده نمود.

کاهش احساس گرسنگی

کشک حاوی کلسیم و پروتئین غنی است بنابراین، خوردن آن برای افرادی که به طور مداوم دوست دارند از خوراکی‌ های غیرمغذی استفاده کنند، توصیه می‌شود.

کشک با آنکه حجم کمی از معده را پر می‌ کند اما احساس گرسنگی را تا حد بسیاری رفع می‌ کند

پیشگیری از پوکی استخوان

در کشک کلسیم به وفور یافت می‌ شود و کلسیم از ویتامین‌ های ضروری بدن است که مصرف آن منجر به پیشگیری و یا کاهش پوکی استخوان‌ ها می‌ شود.

سلامت جنین

کشک به خودی خود یک ماده غذایی معجزه گر است. البته اگر نوع کم نمک آن مورد مصرف قرار گیرد. به مادران باردار همواره توصیه شده تا برای سلامت جنین از کشک در حجم کم و میزان نمک پائین استفاده کنند

البته اگر مادران باردار همراه با کشک از بادمجان استفاده نمایند می‌ توانند تا حد زیادی جنین را از نقص‌ های حین تولد دور نگه دارند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

کشک با آنکه چربی ندارد اما سرشار از پروتئین است. از این رو، برای افرادی در سن رشد هستند و خانم‌ های باردار و شیرده و سالمندان و ورزشکاران توصیه می‌ شود.

خواص کشک برای لاغری

کشک دارای پروتئین غنی است. مصرف کشک موجب افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش احساس گرسنگی و تناسب اندام می‌ شود.

درمان عفونت پوستی

یک دستمال خیسانده شده در کشک می‌ تواند خاصیت ضد عفونی‌ کننده برای پوستتان داشته باشد، یکبار امتحان کنید شاید در مواقع ضروری به کمکتان بیاید

درمان آفتاب سوختگی

کشک اگر با آبلیمو ترکیب شود، می‌ تواند در درمان آفتاب سوختگی و از بین بردن لکه‌ های قهوه‌ای استفاده گردد.

فواید کشک برای پوست

ماسک کشک محتوی ۱ قاشق کشک، ۱ قاشق ویتامین ث، برگ چای سبز و کمی عسل می‌ تواند از چین و چروک‌ های پوستتان بکاهد و کشک دارای خاصیت جوان‌سازی پوست می‌ باشد.

از بین بردن تیرگی دور چشم

گذاشتن یک پنبه آغشته به کشک به مدت ۱۰ دقیقه قادر است تیرگی دور چشم‌ ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

خواص کشک برای بدنسازی

در حالی که هر زمانی حرفی از کلسیم و پروتئین باشد ما فورا یاد ماست و شیر میفتیم در حالی که کشک اولین منبع غذایی گروتئین و کلسیم می باشد و درصد بالاتری از این دو ماده را در حجم کمتری از خود داراست

از این رو کشک برای بدنسازی، پرورش اندام و افراد ورزشکار و کسانی فعالیت سنگینی اعم از ورزشی و کاری در طول روز دارند به شدت توصیه می شود

ترمیم پوست

ماسک کشک، آبلیمو و عسل قادر است سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و پوستتان را پاکسازی نماید. هر از چند گاهی از این ماسک برای پوست خود استفاده کنید

خواص کشک در بارداری

۱. کشک از بروز سوء تغذیه در زنان باردار پیشگیری می‌کند

بدن زنان باردار و جنین موجود در رحم‌شان به مواد مغذی فراوانی نیاز دارند. تمام مواد مغذی موجود در کشک به آسانی توسط دستگاه گوارش جذب می‌شوند. به علاوه، کشک به جذب مواد مغذی موجود در سایر غذاها نیز کمک می‌کند؛ به این ترتیب، بدن می‌تواند از مواد مغذی تمام غذاهای مصرفی نهایت استفاده را ببرد. این خاصیت شگفت‌انگیز کشک در دوران بارداری می‌تواند از بروز سوء تغذیه در زنان باردار پیشگیری کند.

۲. کشک می‌تواند دمای بدن را در دوران بارداری پایین نگه دارد

دمای بدن زنان باردار به دلیل تغییرات سوخت و سازی‌شان (متابولیک) معمولا نسبت به دیگران بیش‌تر است. اگر دمای بدن مادر بیش از اندازه بالا باشد، شرایط برای رشد جنین مناسب نخواهد بود و ممکن است مادر دچار کم آبی شود. برای حل این مشکل، کشک می‌تواند به کمک زنان باردار بشتابد و باعث کاهش دمای بدن‌شان شود. این خاصیت کشک یکی از بهترین فواید این ماده‌ی غذایی در دوران بارداری است. مصرف کشک باعث می‌شود فضا و دمای مناسبی برای رشد کودک در بدن مادر ایجاد شود.

۳. کشک به پیشگیری از سوزش معده در دوران بارداری کمک می‌کند

زنان باردار در طول دوران بارداری‌شان وضعیت حساسی در معده‌ی خود دارند. آن‌ها هنگام مصرف مواد غذایی پر ادویه غالبا دچار سوزش سر معده می‌شوند. کشک بهترین گزینه برای ترکیب شدن با مواد غذایی پر ادویه به شمار می‌رود. از این رو، یکی دیگر از فواید مصرف کشک در دوران بارداری خنثی کردن مواد آزاردهنده در خوراکی‌های پر ادویه است؛ به این ترتیب، زنان باردار می‌توانند از بروز سوزش معده در خود پیشگیری کنند.

۴. کشک برای زنان باردار مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مفید است

برخی از زنان باردار دچار عدم تحمل لاکتوز هستند و بنابراین، نمی‌توانند شیر مصرف کنند. برای مقابله با این مشکل، کشک بهترین جایگزین برای شیر است، زیرا می‌تواند لاکتوز موجود در شیر را به اسید لاکتیک تبدیل، و گوارش آن را آسان‌تر کند.

۵. کشک به پیشگیری از بروز فشار خون بارداری کمک می‌کند

حفظ فشار خون طبیعی نیز یکی دیگر از خواص کشک در بارداری است. کشک حاوی پتاسیم، ماده‌ای معدنی، است که انقباضات ماهیچه‌ها را در بدن کنترل می‌کند؛ از جمله ماهیچه‌ی قلب. مصرف کافی پتاسیم به قلب کمک می‌کند بتواند خون را به طور موثر و با ریتم صحیح در بدن به گردش در آورد؛ و به این ترتیب، کشک فشار خون را در سطوح طبیعی حفظ می‌کند.

۶. کشک به تقویت دستگاه ایمنی بدن زنان باردار کمک می‌کند

کشک حاوی ویتامین C است و نقش مهمی در کارکرد دستگاه ایمنی بدن ایفا می‌کند. مصرف کافی ویتامین C می‌تواند دستگاه ایمنی بدن مادر را در دوران بارداری تقویت کند؛ به این ترتیب، مادر از هر گونه عفونت در امان می‌ماند. این خاصیت کشک یکی از مهم‌ترین فواید این ماده‌ی غذایی برای دوران بارداری به شمار می‌رود.

۷. کشک از دستگاه گوارش زنان باردار محافظت می‌کند

کشک حاوی باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک است که در طول دوران بارداری از دستگاه گوارش مادر محافظت می‌کنند. این پروبیوتیک‌ها علیه بسیاری از میکروارگانیسم‌های موجود در روده که می‌توانند باعث بروز اسهال شوند، مبارزه می‌کنند.

۸. کشک به رشد استخوان و دندان‌های جنین کمک می‌کند

به حداکثر رساندن رشد و تکامل جنین بهترین خواص کشک در بارداری به شمار می‌رود. کشک حاوی مقداری زیادی کلسیم، فسفر، و ویتامین D است که برای تشکیل استخوان و دندان‌های جنین بسیار کاربردی هستند.

۹. کشک می‌تواند بدون عارضه‌ی جانبی به عنوان محصول طبیعی مراقبت از پوست زنان باردار به کار رود

این نیز یکی دیگر از بهترین خواص کشک در بارداری است که لازم است بدانید. کشک حاوی مواد مغذی نظیر روی (زینک)، ویتامین E، و فسفر است که بدون هیچ عارضه‌ی جانبی باعث روشن‌تر شدن و سالم ماندن پوست‌تان می‌شوند. با ترکیب کشک، آرد، و آب لیمو می‌توانید در خانه، کرم مراقبت از پوست موثری را تهیه کنید و به پوست‌تان بمالید.

۱۰. کشک می‌تواند استرس و اضطراب را در دوران بارداری کاهش دهد

برخی از زنان باردار در طول دوران بارداری‌شان به آسانی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. کشک حاوی کلسیم است و از طریق پیشگیری از ترشح کورتیزول (هورمون استرس) در بدن می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

۱۱. کشک به پیشگیری از تجمع رنگدانه‌ها و خشکی پوست در دوران بارداری کمک می‌کند

تجمع رنگدانه‌ها و خشکی پوست یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران بارداری است که عموما به دلیل به هم ریختن تعادل هورمون‌ها اتفاق می‌افتند. یکی دیگر از خواص کشک در بارداری نیز پیشگیری از همین مشکلات است؛ مصرف کشک باعث حفظ سلامت پوست می‌شود زیرا این ماده‌ی غذایی سرشار از ویتامین E است.

۱۲. کشک می‌تواند به رشد مغز و دستگاه عصبی جنین کمک کند

یکی دیگر از خواص کشک در بارداری ، کمک به رشد مغز و دستگاه عصبی جنین است. کشک غنی از ویتامین B (ویتامین B5، ویتامین B6، و ویتامین B12) و اسید فولیک (فولات) است؛ این مواد مغذی برای رشد مغز جنین بسیار ضروری هستند.

۱۳. کشک به پیشگیری از بروز کم خونی در دوران بارداری کمک می‌کند

مصرف کشک باعث ایجاد رژیم غذایی سالم و غنی از آهن می‌شود؛ این رژیم غذایی می‌تواند در دوران بارداری از بروز کم خونی پیشگیری کند. به علاوه، کشک غنی از ویتامین C نیز هست و به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

۱۴. کشک از قوه‌ی بینایی مادر و کودک محافظت می‌کند

یکی دیگر از خواص کشک در بارداری غنی بودن آن از ویتامین A است که نقش مهمی در حفظ سلامت قوه‌ی بینایی و تقویت آن در بدن مادر و کودک ایفا می‌کند.

۱۵. کشک از بروز پری-اکلامپسیا در دوران بارداری پیشگیری می‌کند

پری- اکلامپسیا وضعیتی است مربوط به فشار خون که در دوران بارداری می‌تواند باعث تشنج مادر شود. کشک حاوی منیزیوم است؛ این ماده‌ی معدنی به عنوان یک داروی طبیعی عالی می‌تواند از بروز پری- اکلامپسیا در زنان باردار پیشگیری کند.

۱۶. رنگ چهره‌ را بهتر می‌کند

کشک حاوی آلفا هیدروکسید اسید است که برای بهبود رنگ چهر‌ه‌ بسیار مفید هستند. به علاوه، می‌توانید مواد دیگری مانند عسل را نیز به آن اضافه کنید تا بهتر و سریع‌تر به نتیجه برسید.

۱۷. پوست صورت‌ را نرم‌تر و درخشان‌تر می‌کند

اسید لاکتیک موجود در کشک راه حلی بی نظیر برای کسانی است که رویای داشتن پوست صورت نرم و درخشانی را دارند. برای داشتن پوست نرم و درخشان‌تر صورت، می‌توانید آب لیمو و کشک را با هم مخلوط کنید. ویتامین C موجود در آب لیمو اثر درخشان کننده‌ای بر روی پوست‌تان خواهد داشت.

۱۸. از چین و چروک زودرس پیشگیری می‌کند

چین و چروک زودرس به خاطر وجود رادیکال‌های آزاد در بدن به وجود می‌آیند. آنتی اکسیدان‌ها راه حلی هستند که می‌توانید برای مبارزه‌ی درونی با این مشکل از آن استفاده کنید و از بیرون نیز می‌توانید کشک را به محلول مراقبت از پوست خود اضافه کنید تا از چین و چروک و پیری زودرس پیشگیری کنید.

چون چین و چروک معمولا در اطراف چشم‌ها به وجود می‌آیند، می‌توانید کشک را به این ناحیه‌ی چروک شده بمالید و تکه‌های خیار را روی آن بگذارید. خیار به تسکین خستگی چشم‌ها کمک می‌کند و کشک نیز به مبارزه با چین و چروک‌ها می‌پردازد.

۱۹. لکه‌های سیاه را از بین می‌برد

عوامل فراوانی وجود دارند که می‌توانند باعث به وجود آمدن لکه‌های سیاه بشوند از پرتوهای ماوراء بنفش گرفته تا انباشته شدن سلول‌های مرده پوست روی هم. اما، فارغ از این که این لکه‌ها چه هستند، کشک راه حلی طبیعی است که به شما پیشنهاد می‌شود.

آب لیمو برای از بین بردن لکه‌های سیاه عالی است، پس آن را با کشک مخلوط کنید و به طور منظم روی ناحیه‌ی مبتلا به لکه بمالید چون بسیار اثربخش است.

۲۰. پوست را لایه‌برداری می‌کند

انباشته شدن سلول‌های مرده‌ی پوست می‌تواند باعث تیره به نظر رسیدن پوست‌تان بشود و آن سلول‌های پوستی مرده می‌توانند زیبایی واقعی پوست‌تان را پنهان کنند. لایه‌برداری منظم پوست‌تان تنها راه حل برای آشکار ساختن زیبایی طبیعی و ذاتی شما است.

کشک را با بلغور جو دو سر یا آرد مخلوط کنید و از آن به عنوان اسکراب پوست برای لایه‌برداری پوست استفاده کنید.

۲۱. لکه‌های پوستی را به حداقل می‌رساند

درمان کردن لکه‌های پوستی کار چندان راحتی نیست بخصوص برای کسانی که با پوستی حساس به دنیا می‌آیند. خب، اگر برداشتن کامل این لکه غیر ممکن است، لا اقل می‌توانید از کشک برای به حداقل رساندن آن‌ها استفاده کنید.

لیمو و کشک را با هم مخلوط کنید و آن را هر روز به نواحی لکه‌دار پوست‌تان بمالید. این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید و بعد آن را با آب بشویید.

۲۲. به صورت طبیعی شما را از دست جوش‌ها خلاص می‌کند

ترکیب‌های اسیدی موجود در کشک راه حلی عالی برای کمک به شما جهت خلاص شدن طبیعی از دست جوش‌ها فراهم می آورند. برای درمان جوش‌ها، آنچه لازم دارید آن است که کمک کشک را روی ناحیه‌ی مبتلا به جوش بزنید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد و پس از بیدار شدن آن را بشویید.

 ۲۳: نرم کننده‌ی طبیعی مو است

نرم کننده‌های شیمیایی مو ممکن است راه حلی سریع برای شما فراهم کنند اما این راه حل کوتاه مدت است. از طرفی کشک بسیار طبیعی است، بنابراین به شما و محیط اطراف‌تان آسیبی وارد نخواهد کرد.

برای داشتن موهایی درخشان و نرم، می‌توانید کشک را قبل از شامپو کردن به موهای‌تان بمالید یا می‌توانید برای حصول نتایج بهتر تخم مرغ زده شده را به آن اضافه و از آن‌ها به عنوان ماسک مو استفاده کنید و به مدت ۴۵ دقیقه آن را روی موهای‌تان قرار دهید و سپس با آب سرد آن را شامپو کنید.

۲۴. شوره سر را کاملا درمان می‌کند

شوره وقتی اتفاق می‌افتد که تولید سبوم (چربی) در پوست سر غیر قابل کنترل می‌شود. به همین خاطر است که جهت حل مشکل شوره باید ابتدا چربی اضافی را از بین ببرید و بعد پوست سر را کاملا تمیز کنید. به این کار ادامه دهید تا از بازگشت مجدد شوره به موهای‌تان جلوگیری شود.

برای رفع شوره، می‌توانید کشک و پودر فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید و آن را روی پوست سرتان بمالید و بگذارید مدتی بماند؛ سپس آن را کاملا بشویید. برای دستیابی به نتایج بهتر، این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

۲۵. موها را سالم و پر پشت می‌کند

از آنجا که مو برای زنان به مانند تاجی بر سر است. اگر دچار مشکل کم پشتی یا نازکی مو هستید شاید وقت آن رسیده باشد که راه حلی بی‌نقص برای آن بیابید. همان مخلوطی که برای درمان شوره استفاده شد، یعنی کشک و پودر فلفل سیاه، می‌تواند باعث پرپشت‌تر شدن و سالم‌تر شدن رشد موهای‌تان بشود.

 ۲۶: ماسک صورت خانگی

ماسک صورت خانگی نه تنها راه حلی است که باعث صرفه‌جویی در پول شما می‌شود بلکه برای صورت‌تان نیز بی‌خطر است چون فقط از مواد طبیعی تشکیل شده است. آرد را به کشک اضافه و از آن به عنوان ماسک صورت خانگی جهت کمک به بر طرف کردن ناراحتی‌های مختلف پوستی استفاده کنید.

۲۷. پوست‌های خشک را مرطوب می‌کند

اگر شما هم یکی از آن کسانی هستید که پوست‌شان به راحتی خشک می‌شود، مادامی که کشک کافی در یخچال خانه‌تان دارید نیازی نیست نگران چیزی باشید. کشک و عسل را با هم مخلوط کنید و آن را مرتبا روی پوست خشک و بی‌روح‌تان بمالید تا بهترین نتایج را بگیرید.

۲۸. سلول‌های مرده‌ی پوست را به خوبی پاکسازی می‌کند

سلول‌های مرده‌ی پوست می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند و دلیل اصلی تیرگی و بی‌طراوتی پوست محسوب می‌شوند. هرچند اسکراب‌های پوست بسیاری در بازار وجود دارند اما نوع طبیعی آن‌ها همیشه بهترین انتخاب است.

این‌ها راه‌هایی هستند که می‌توانید برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست با استفاده از کشک انجام دهید. شما می‌توانید کشک را با تخم مرغ زده شده، بلغور جو دو سر، یا حتی جعفری مخلوط و از آن‌ها به عنوان اسکراب صورت استفاده کنید.

 ۲۹: ناخن‌ها را سالم و درخشان می‌‌کند

خب، داشتن پوست تمیز و موی عالی به چه درد می‌خورد اگر که ناخن‌های‌تان زشت باشند؟ نیازی نیست نگران باشید چون کشک حتی به شما ناخن‌هایی سالم و درخشان می‌بخشد. می‌توانید از محلولی که از آب لیمو و کشک درست شده است برای این منظور استفاده کنید. آن را به طور منظم روی ناخن‌های‌تان بمالید تا پس از مدتی صاحب ناخن‌هایی براق و سالم بشوید.

۳۰. آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد

گاهی مقاومت در برابر وسوسه‌ی وقت گذراندن زیر تابش نور آفتاب سخت است هرچند که نتیجه‌ی آن آفتاب سوختگی خواهد بود. خب، حالا دیگر نیازی نیست نگران باشید چون همیشه می‌توانید برای کمک به تسکین آفتاب سوختگی از کشک استفاده کنید.

می‌توانید کشک را مستقیما روی ناحیه‌ی آفتاب سوخته قرار دهید یا چند قطره عرق بابونه به آن اضافه کنید و بعد آن را روی پوست‌تان بمالید.

نکته

. همیشه به خاطر داشته باشید، کشک را به اندازه‌ی کافی مصرف کنید؛ نه خیلی کم و نه خیلی زیاد. اگر در مصرف کشک زیاده‌روی کنید، دستگاه گوارش‌تان به دلیل اسیدی بودن این ماده‌ی غذایی دچار مشکل می‌شود. از دوران بارداری‌تان لذت ببرید و همیشه بدن‌تان را سالم نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید