غذاهای محلی و سنتی

دستور پخت ۵ نوع تاس کباب

تاس کباب یک غذا سنتی با طعم های مختلف خوشمزه و لذیذ و مقوی

۱.تاس کباب

مواد لازم

گوشت گوسفندی ۱ کیلو
سیب زمینی ۲ عدد
پیاز ۲ عدد بزرگ
به ۱ عدد
هویج ۳ عدد
روغن زیتون ۲ ق غ
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی


طرز تهیه 

برای شروع کار ابتدا باید مواد را به تکه های کوچکتر ببرید.مثلا گوشت را به ۴ تکه تقسیم کنید و بعد سیب زمینی ، هویج و پیاز را به صورت حلقه ای ببرید. و میوه به را به صورت قاچ هندوانه برش بزنید.

سپس قابلمه ای مناسبی را انتخاب کنید و مقداری روغن داخل آن بریزید .بعد یک ردیف پیاز حلقه ای شده را کف قابلمه بچینید و روی پیازها تکه های گوشت قرار دهید.بر روی تکه های گوشت کمی فلفل و زردچوبه بپاشید و به همین ترتیب هویج و به را هم روی گوشت بچینید و در آخر سیب زمینی های حلقه شده را قرار دهید.نصف پیمانه آب را به همراه مقداری نمک و ادویه های دیگر داخل قابلمه میریزم و روی حرارت گاز قرار میدهیم تا بجوش بیاید.

در قابلمه را میبندیم و اجازه میدهیم غذا به آرامی حدود ۳ تا ۴ ساعت آب بیندازد و پخته شود..اگر هم آب غذا تمام شد حتما مقداری آب به آن اضافه کنید تا پیاز ها ته نگیرد.

این خوراک خوشمزه را میتوانید در کنار نان و سبزیجات میل کنید.


۲.تاس کباب

مواد لازم

گوشت مکعبی گاو یا گوسفند : چهارصد گرم
پیاز : سه عدد متوسط پوست‌کنده و برش خورده
هویج : چهار عدد متوسط پوست‌کنده و برش خورده
سیب‌زمینی : چهار عدد متوسط پوست‌کنده و برش خورده
گوجه : دو عدد بزرگ پوست‌کنده و برش خورده
رب گوجه‌فرنگی : دو قاشق غذاخوری
روغن‌زیتون : دو قاشق غذاخوری
پودر لیمو خشک : یک قاشق چای‌خوری
زردچوبه : نصف قاشق چای‌خوری
دارچین و نمک و فلفل : به مقدار لازم
آب : مقدار موردنیاز
به : دو عدد بزرگ ، بدون هسته و برش خورده
بادمجان: دو عدد


طرز تهیه

ابتدا گوشت را به صورت نازک برش دهید و هویج‌ها را پوست بکنید و به صورت حلقه حلقه برش دهید سپس پیازها را پوست بکنید و آن را نیز به صورت حلقه ای خردکنید. توجه داشته باشید که در طرز تهیه تاس کباب بعد از پوست کندن به باید به را به صورت هلالی برش دهید و بادمجان‌ها را حلقه‌ای خردکنید. آلوها را به خوبی بشویید و در ظرفی به همراه مقداری آب خیس کنید.

قابلمه‌ای مناسبی را برای تهیه تاس کباب آماده کنید و در درون قابلمه مقداری روغن بریزید سپس پیازهای حلقه‌ای شده را در کف قابلمه در دو طرف به‌خوبی بچینید و بر روی ردیف آخر پیاز ها برش‌های گوشت را قرار دهید سپس هویج و به را به ترتیب بر روی آلو ها بچینید. اگر مواد شما باقی ماند مواد را با ترتیبی که گفته شد بر روی هم بچینید. بعدازاینکه مواد را بر روی هم چیدید آلوها خیس خورده را بر روی قابلمه قرار دهید.

سپس دو لیوان آب در درون قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید و قابلمه را بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا مواد تاس کباب به خوبی پخته شود. بعدازاینکه گوشت و مواد پخته شدند سیب زمینی و گوجه فرنگی را به صورت حلقه‌ای برش دهید و بر روی مواد تاس کباب قرار دهید تا پخته شوند وقتی‌که سیب‌زمینی‌ها نیم‌پز شدند رب را به همراه نمک و فلفل و زردچوبه تفت دهید و با مقداری آب مخلوط‌کنید و بر روی مواد بریزید و اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه مواد با رب گوجه پخته شوند تا تاس کباب به‌خوبی جا بیفتد.

در کل این غذا مزاجی گرم دارد و برای سردمزاجان بسیار مناسب است.تاس کباب یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به‌عنوان غذای رژیمی و پر ویتامین محسوب می‌شود.این غذا به علت دارا بودن فیبر غذایی بالا برای کسانی که یبوست دارند بسیار مناسب است و به هنگام کشیدن غذا مراقب باشید مواد پخته‌شده له نشو و همین برای چاشنی این غذا می‌توانید از دوغ محلی یا ترشی تازه همراه با سبزی‌خوردن استفاده کنید.


۳.تاس کباب 

مواد لازم 

ـ گوشت گوسفندی بدون استخوان، نیم كیلو
ـ پیاز، ۵ عدد متوسط
ـ هویج، ۵ عدد متوسط
ـ سیب‌زمینی، ۲ عدد بزرگ
ـ به، ۲ عدد متوسط
ـ بادمجان،۲ عدد بزرگ
ـ آلو،۳۰۰ گرم
ـ گوجه‌فرنگی، یك قاشق سوپ‌خوری
ـ زردچوبه، یك قاشق چای‌خوری
ـ دارچین، یك قاشق سوپ‌خوری سرخالی
ـ روغن، ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری
ـ نمك و فلفل، به مقدار لازم


طرز تهیه:

ابتدا گوشت را پاك كرده و به صورت ورقه‌های باریك ۴×۲سانتی‌‌متری ببرید. پیازها را پوست‌كنده و حلقه‌حلقه كنید. این كار را در مورد هویج‌ها به صورت برش‌های اریب انجام دهید. به را نیز پس از پوست كندن به شكل هلالی ببرید. بادمجان‌ها را هم پوست كنده

و به صورت حلقه‌ای برش بزنید.حالا آلوها را نیز شسته و در ظرفی حاوی آب خیس كنید.قابلمه‌ای آماده كرده و كمی روغن در آن بریزید.سپس حلقه‌های پیاز را در ۲ ردیف، كف ظرف بچینید. حالا ورقه‌های گوشت را روی پیازها قرار دهید.پس از آن مقداری

آلوی خیس‌شده، چند ورق هویج، به و سپس بادمجان را به ترتیب روی هم بچینید. این كار را از ابتدا دوباره با همین مواد تكرار كنید تا مواد تمام شود. حالا حدود یك تا ۲ لیوان آب در قابلمه بریزید و با در بسته روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید تا مواد كم‌كم بپزند.

نكته:

حین چیدن لایه‌های مختلف سبزیجات،‌ مقداری نمك، فلفل، دارچین و زردچوبه نیز روی مواد بپاشید. از طرفی دیگر، سیب‌زمینی‌ها را پوست كنده و حلقه حلقه ببرید. سپس حلقه‌ها را با چاقو نصف كنید.

هنگامی كه پخت مواد به‌خصوص گوشت داخل آن به مرحله پایانی نزدیك شد، نوبت به اضافه كردن سیب‌زمینی‌ها و رب گوجه‌فرنگی می‌رسد؛ حلقه‌های سیب‌زمینی را روی مواد بچینید و رب گوجه‌فرنگی را در آب موجود در خوراك حل كنید و بگذارید پخت خوراك تكمیل شود.


 ۴.تاس کباب  با مرغ

مواد لازم 

گوشت  مرغ۴۰۰ گرم یا گوشت
هویج متوسط ۲ عدد
کدو سبز ۲ عدد
بادمجان ۲ عدد
سیب زمینی ۳ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
آلو خورشتی ۱۰ عدد
گرد لیمو ۱ قاشق غذا خوری
دارچین ۱ قاشق مربا خوری
نمک ، فلفل و زردچوبه به میزان لازم


طرز تهیه 

تاس کباب را با نصف مرغ درست کرده به این ترتیب که مرغ را تکه کرده و ته قابلمه چیده و روی آن یک ردیف پیاز حلقه شده و بعد هویج و به را چیده و نمک و فلفل و زردچوبه زده با یک لیوان آب گرم و گذاشته روی حرارت. بعد از یک ربع بقیه مواد را چیده و لابه لای آن از گرد لیمو و دارچین ریخته و ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه و ۲ قاشق آبغوره و یا آبلیمو اضافه کرده و آب آنرا انداره کرده و تقریبا بعد از نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه غدا حاضر است.


 ۵.تاس کباب 

مواد لازم 

پیاز ۲ عدد متوسط
هویج ۳ عدد هویج متوسط
گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم با دنبه اگر نبود راسته گوساله
سیب زمینی یک یا دو عدد متوسط
آلو خورشی ۶ تا ۷ عدد یا بیشتر
ادویه نمک فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
رب گوجه فرنگی دو قاشق رب گوجه فرنگی
گوجه فرنگی ۲ عدد


طرز تهیه 

اول یک عدد پیاز را حلقه میکنیم. فقط نازک نباشه، قطرش حدود یک سانت کافیه. در صورت تمایل دنبه را اول در ته ظرف میچینیم، سپس پیاز را روی دنبه ها قرار میدهیم. بعد به ترتیب گوشت خورشتی خرد شده, به، هویج و … تا مواد تمام شود و در آخر سیب زمینی ها را روی مواد چیده وگوجه فرنگی حلقه شده را روی سیب زمینی ها میچینیم. به این دلیل که سیب زمینی ها له نشوند. سپس نمک و زردچوبه و فلفل را روی تمام مواد پاشیده و بدون اینکه آب داخل قابلمه ریخته شود و روی شعله ملایم گاز قرار میدهیم تا دنبه ها با حرارت ملایم آب شوند. و طعم غذا را خوشمزه و در عین حال چربی غذا را تامین کنند.

دنده گوسفندی را به ۴ تکه تقسیم کنید. هویج و پیاز و سیب‌زمینی را حلقه‌حلقه کن قابلمه مناسبی انتخاب کنید داخل قابلمه روغن ریخته و یک ردیف حلقه‌های پیاز کف قابلمه بچینید. روی پیازها تکه‌های گوشت را چیده و روی آن فلفل و زردچوبه بپاشید روی گوشت‌ها یک ردیف هویج بچینید. ردیف بعد به‌ ها را که به صورت برش‌های پرتقال بریده‌اید بچینیددر نهایت سیب‌زمینی‌ها را چیده و حدود نیم پیمانه آب همراه با فلفل و ادویه دلخواه به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی گاز قرار دهید تا جوش بیاید، سپس شعله را کم کرده، در قابلمه را ببندید تا به مدت ۳ تا ۴ ساعت به‌آرامی مواد بپزند. حواستان باشد که آب غذا تمام نشود وگرنه پیازهای ته قابلمه که خوشمزه‌ترین قسمت غذا هستند می‌سوزد.خوشمزه‌شدن این غذا به این دلیل است که به آرامی مواد با هم می‌پزند و آب زیادی هم ندارد. این خوراک را با نان سنگک تازه و سبزی خوردن نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید