سس و ترشی ها

طرز تهیه ترشی بندری

مواد لازم

تمرهندی ۱ بسته . موسیر ۵۰ گرم . هویج ۳ عدد . خیار ۳ عدد . بادمجان ۳ عدد

رب انار ۱ پیمانه . سیر ۱ بوته . گل کلم ۱ کیلو . فلفل سبز ۵۰ گرم . کرفس ۳ شاخه

سیب زمینی ترشی نیم کیلو . ادویه مخصوص ترشی ۲ قاشق سوپخوری . گوجه فرنگی ۵ عدد

آب گوجه فرنگی غلیظ شده ۱ پیمانه . سبزی ریز خرد شده ( نعنا.گشنیز.مرزه.ترخون ) ۱ پیمان


طرز تهیه

فلفل های سبز را با کمی سرکه و نمک بجوشانید تا نرم شوند ؛ تمرهندی را درون ظرفی گذاشته و مقداری سرکه روی آن بریزید و به طور کامل هم بزنید سپس آن را با ابکش ریز صاف کنید و هسته های آن را جدا نمائید.

گوجه فرنگی ها را به صورت نگینی خرد کنید ، هویج ها و سیب زمینی ها و سیرها را پوست کرده و ریز خرد نمائید ، برگ های کرفس را جدا نموده و به اندازه هویج ها خرد کنید.

خیارها را همراه با پوست خرد کنید و در ابکش بریزید ؛ مقداری نمک روی آن بپاشید و ۳ ساعت صبر کنید تا آب اضافی آن از بین برود.

موسیرهای خشک را حدود ۵ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت اب را چند بار تعویض کنید ، ریشه ها و قسمت های زاید آن را بگیرید و خرد کنید ، بوته های گل کلم را نیز از هم جدا نموده و ریز خرد کنید.

سبزی های معطر را ساطوری کنید و با تمامی مواد بالا مخلوط نمائید.

بادمجان ها را با پوست یا بدون پوست به صورت دلخواه به شکل مکعبی خرد کنید و با کمی سرکه بجوشانید تا نرم شوند سپس به همان صورت داغ به بقیه مواد اضافه کرده و خوب مخلوط نمائید.

ادویه مخصوص ترشی ، رب انار ، آب گوجه فرنگی غلیظ شده و تمرهندی حل شده در سرکه را به مخلوط اضافه کنید سپس مخلوط آماده شده را درون ظرف مخصوص ترشی ریخته و سرکه را به آن اضافه کنید تا جایی که روی آن را کامل بپوشاند ، نمک هم به میزان دلخواه به ترشی اضافه کنید و ظرف ترشی را در جای خنکی قرار دهید.

نکته : استفاده از مقدار نمک بیشتر تا حدی که ترشی شور نشود به کیفیت و مدت زمان نگهداری ترشی کمک خواهد کرد ، بهتر است از رب انار ترش استفاده کنید.

اب گوجه فرنگی غلیظ با صاف کردن گوجه از ابکش بدست میاید ، میتوانید به جای اب گوجه فرنگی غلیظ از مخلوط ۳ قاشق رب و ۱ لیوان اب ( جوشیده شود ) استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید