آشپزی سالم

برای تقویت حافظه چی بخوریم

برای اینکه دچار فراموشی نشویم این مواد باعث بهبود حافظه می‌شوند؟

مویز
مویز نوعی کشمش است که مزاج رو به گرمی دارد و مصرف آن به صورت ناشتا توصیه شده است (به طور متوسط هفت تا ده دانه)، چون در این حالت جذب بهتری دارد.
این ماده غذایی مفید می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده مغذی در نظر گرفته شود. در احادیث و روایات متعددی هم به نقش مویز در تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی اشاره شده است. مویز سرشار از ویتامین‌هاست و می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر پیشگیری کند. اگر می‌خواهید به داشتن حافظه قوی معروف باشید، مویز را فراموش نکنید.

عسل
این افراد بهتر است عسل را به صورت زیرزبانی استفاده کنند و آرام بمکند تا به مغز برسد.
مصرف یک قاشق مرباخوری عسل به صورت ناشتا برای تقویت حافظه توصیه می‌شود

.کندر
کندر با مزاج گرم و خشک برای بهبود حافظه در افراد با مزاج و مغز رطوبتی مفید است، البته باید در حد یک نخود یا عدس و یک تا دو بار در هفته به صورت جویدن مصرف شود. می‌توان کندر را با شکر مخلوط کرده و سپس جویده شود.
کندر ماده‌ای است که در مقادیر زیاد، سمی است و باید با احتیاط مصرف شود. مخصوصاً مصرف آن در فردی با مزاج گرم و خشک، باعث خشک‌تر شدن مغز و در نتیجه بدتر شدن اختلال حافظه می‌شود.


▪ بادام بخورید
بادام حافظه را تقویت می‌کند و اگر در ترکیب با شیر قبل از رفتن به رختخواب و یا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود تاثیر بهتری دارد.

▪ آب سیب بنوشید
آب سیب تولید نوعی انتقال دهنده عصبی حیاتی موسوم به استیل کولین را در مغز افزایش داده و از این طریق قدرت حافظه را نیز تشدید می‌کند.

▪ ویتامین ب کمپلکس مصرف کنید
این ویتامین حافظه را تقویت می‌کند. از غذا و سبزیجات غنی از این ویتامین مصرف کنید. لازم به ذکر است که مواد غذایی نشاسته‌ای و نان سفید تاثیر مطلوب این ویتامین برای حفظ سلامت حافظه را خنثی می‌کند.

▪ مصرف مواد قندی را کاهش دهید
قند غذا نیست بلکه شکلی از کربوهیدرات است که یک انرژی واهی تولید می‌کند. مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز علائم عصبی و رنج آور، ضعف حافظه و سایر اختلالات عصبی می شود. غذاها را بدون افزودن شکر مصرف کنید و از مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا مقدار زیادی شکر یا قند با کافئین پرهیز کنید.

▪ از گندم سبوس دار استفاده کنید
گندم سبوس‌دار حاوی لسیتین است. این ماده مشکل سخت شدن سرخرگ‌ها را آسان می‌کند و از این طریق موجب بهبود عملکرد مغز می شود.

▪ شب‌ها غذای سبک بخورید
خوردن غذای زیاد و سنگین در شب باعث بروز استرس طولانی مدت و احساسی به هنگام خواب می‌شود. توصیه می‌شود غذای سنگین را در روز مصرف کنید که بدن تحرک بیشتری دارد. شبها با خوردن غذای سبک و میوه یا سبزی می‌توانید خواب بهتری داشته باشید. خواب خوب شب به معنی تقویت قوای مغز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید