آشپزی شیرین

به صد یلدا الهی زنده باشی / انار وسیب وانگورخورده باشی اگریلدای دیگرمن نباشم، تو باشی وتو باشی

پیشاپیش یلداتون مبارک...... چند نوع تنقلات برای شب یلدا

شکلات سفید با پسته و کشمش

مواد لازم 

شکلات سفید خرد شده ۵۰۰ گرم
کشمش ۱ پیمانه
مغز پسته ۱/۲ پیمانه


طرز تهیه 

برای تهیه شکلات سفید با پسته و کشمش ابتدا کف یک سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید. شکلات سفید را به روش بن ماری یا با قرار دادن کاسه محتوی شکلات روی آب در حال جوش ذوب کنید.

زمانی که شکلات کاملا آب شد. پسته و کشمش را داخل شکلات بریزید و مخلوط کنید. شکلات را داخل سینی و روی کاغذ روغنی بریزید. بطور یکنواخت پخش کنید. روی شکلات کمی پسته و کشمش برای تزیین بریزید. سینی را به مدت ۲-۳ ساعت ( یا یک شب) داخل یخچال قرار دهید تا سفت شود.

شکلات سفید را از یخچال خارج کنید و به قطعات دلخواه برش بزنید. اگر شکلات زیادی سفت شده نیم ساعت آن را در دمای محیط قرار دهید و بعد برش بزنید. در غیر این صورت ممکن است شکلات خرد شود و به شکل دلخواه درنیاید.

نکته 

در تهیه این خوراکی به دلخواه می توانید از پسته بو داده یا بو نداده استفاده کنید.

اگر طعم ترشی را می پسندید، به جای کشمش می توانید از ذغال اخته خشک یا کرنبری خشک استفاده کنید.


باسلوق میوه ای با به

مواد لازم 

به ۱۲ عدد
آب ۱/۴ فنجان
آب لیمو ۱/۴ فنجان
شکر به میزان لازم


طرز تهیه 

به را بشویید، پوست بکنید و چهارقاچ کنید. به های خرد شده را همراه با ۱/۴ فنجان آب و ۱/۴ فنجان آب لیمو داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

زمانیکه آب به جوش آمد حرارت را کم کنید و مدام هم بزنید. میوه های به را بپزید تا زمانیکه کاملا نرم و شبیه پوره شوند.

به های نرم شده را با استفاده از همزن برقی یا دستی کاملا له کنید تا پوره ای نرم و یکدست حاصل شود. راه دیگر آنست که پوره به را داخل صافی ریزی بریزید تا تفاله های آن جدا شود

به ازای هر ۱ فنجان پوره ۱ فنجان شکر داخل یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. پوره به را مدام هم بزنید تا شکر کاملا آب شود و پوره غلیظ و چسبناک شود. رنگ پوره در این مرحله کم کم قرمز رنگ می شود.

:
پوره به را تا زمانی حرارت دهید که وقتی یک قاشق چوبی داخل آن می کشید رد قاشق باقی بماند و مایه باسلوق کاملا غلیظ شده باشد. رسیدن به این مرحله ممکن است تا ۲ ساعت طول بکشد. در یک سینی کاغذ روغنی بیندازید و مایه باسلوق را بصورت داغ روی کاغذ بریزید و بطور یکنواخت پخش کنید. سپس یک کاغذ روغنی دیگر روی مایه قرار دهید و به آرامی با دست فشار دهید تا باسلوق پخش و مسطح شود. مایه باسلوق در این مرحله داغ است پس مراقب دست خود باشید!

اجازه دهید باسلوق به یک شب در دمای محیط بماند تا خنک شود. سپس کاغذ روغنی بالایی را از روی باسلوق بردارید. سینی را روی سطح کار برگردانید و کاغذ زیری را نیز جدا کنید. با چاقو باسلوق میوه ای را به قطعات مربعی کوچک تقسیم کنید. حدود ۳۶ تکه باسلوق خواهید داشت. تکه های باسلوق را روی یک کاغذ روغنی تمیز قرار دهید. اجازه دهید کاملا خشک شود. هرازچندگاهی باسلوق ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز خشک شود.

زمانی که باسلوق های میوه ای کاملا خشک شدند آن ها را در شکر دانه زیر بغلطانید و داخل کاغذ مخصوص قرار دهید.

نکته 

با این دستور حدود ۳۶ باسلوق میوه ای با به خواهید داشت. البته این تعداد بسته به ضخامت باسلوق و برش شما می تواند کمتر با بیشتر شود.

باسلوق به را در ظرف دربسته تا ۶ ماه می توانید نگهداری کنید.


 بادام هندی بو داده فلفلی

مواد لازم 

بادام هندی ۱ لیوان
نمک ۱/۲ قاشق چایخوری
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
پودر زیره سبز ۱/۲ قاشق چایخوری
فلفل سیاه و فلفل قرمز ۱/۴ قاشق چایخوری
عسل ۲ قاشق چایخوری (برای روش دوم)


طرز تهیه

روش اول تهیه بادام هندی بو داده فلفلی

ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار دهید ، روغن و بادام هندی را داخل ماهیتابه بریزید و ۵ دقیقه تفت دهید تا بادام ها طلایی شوند.

بادام ها را داخل کاسه ای بریزید و پس از اینکه کمی خنک شد مخلوط پودر زیره ، نمک ، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به آن اضافه و مخلوط کنید ( دقت کنید که بادام ها در زمان مخلوط شدن با ادویه ها گرم باشند ).

روش دوم تهیه بادام هندی بو داده فلفلی

کف سینی فر کاغذ روغنی بکشید. فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید. ادویه ها را در کاسه ای با عسل مخلوط کنید

بادام هندی را داخل ظرف عسل و ادویه بریزید و خوب زیر و رو کنید تا به مواد طعم دهنده آغشته شود. سپس بادام ها را به صورت یک لایه روی سینی فر بریزید و حدود ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید تا بادام هندی بوداده آماده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید