دسر

طرز تهیه انواع فرنی ویژه ماه رمضان

باز آى و دل تنـگ مرا مونس جان بـاش / وین سوخته را محـرم اســرار نهان بـاش.

 

 فرنی پسته

مواد لازم (برای ۲ نفر)

شیر ۲ پیمانه
آرد برنج ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۱/۳ پیمانه
شکر ۲ قاشق غذاخوری
پودر پسته ۳ قاشق غذاخوری
خلال پسته برای تزیین


طرز تهیه 

:
شیر سرد را داخل ظرفی بریزید و آرد برنج یا نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید. شیر و آرد را خوب بهم بزنید تا کاملا حل شده و گلوله نشود. آرد برنج را کم کم اضافه کنید و به طور مداوم بهم بزنید تا از خوب حل شدن آرد مطمئن شوید.

مخلوط شیر و آرد برنج را در قابلمه ی نچسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را به تدریج اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا کم کم فرنی پسته غلیظ شود.

وقتی فرنی آرد برنج یا نشاسته ای شما غلیظ شد، گلاب و پودر پسته را اضافه کنید و خوب بهم بزنید. اجازه ندهید که غلظت فرنی زیاد شود چون هنگامی که سرد شود غلیظ تر و سفت تر خواهد شد.

وقتی فرنی پسته به غلظت مورد نظرتان رسید، میتوانید آن را از روی حرارت بردارید. فرنی پسته را در ظرف دلخواه بریزید، تزیین کرده و به صورت داغ یا سرد نوش جان کنید.

نکات 

ما این فرنی پسته را با آرد برنج تهیه کرده ایم اما فرنی با نشاسته ذرت هم تهیه می شود. در طرز تهیه فرنی با نشاسته فقط کافی است به جای آرد برنج؛ یک چهارم پیمانه نشاسته اضافه کنید.

در تهیه فرنی پسته می توانید از آرد گندم هم استفاده کنید. در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری آرد گندم به مواد فرنی اضافه کنید تا فرنی شما قوام بیشتری داشته باشد.

فرنی پسته ای هم با خلال و هم با پودر پسته قابل تهیه کردن است و تفاوت زیادی در کیفیت آن ندارد.

اگر دوست دارید فرنی با نشاسته تهیه کنید، بهتر است که آن را قبل از سرو، دو الی سه ساعت در یخچال بگذارید تا به خوبی سفت و غلیظ شود.

برای خوشمزه تر شدن فرنی پسته برای نوزاد یا بزرگ ترها، میتوانید حدودا دو قاشق غذاخوری خامه در مرحله ی آخر و پس از برداشتن آن از روی حرارت، به مواد مورد نیاز فرنی اضافه کنید. توجه داشته باشید که حتما خامه باید به دمای محیط برسد و فرنی داغی اولیه اش را از دست بدهد تا خامه بریده نشود.

برای بهره بردن از خواص بیشتر در فرنی میتوانید به میزان دلخواه پودر نارگیل اضافه کنید.


گل محمدی

مواد لازم

شیر ۲ پیمانه
شربت گل محمدی ۱/۲ پیمانه
آرد برنج ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه 

شیر سرد را در یک قابلمه بریزید و آرد برنج را روی آن الک کنید. مواد را خوب با هم مخلوط کنید تا آرد کاملا در شیر حل شود. علت این کار این است که آرد برنج به خوبی در شیر داغ حل نمی شود و گلوله خواهد شد، پس بهتر است در این مرحله از شیر سرد استفاده کنید.

پس از این که آرد برنج و شیر با هم ترکیب شدند، شکر را اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم گذاشته و به طور مداوم بهم بزنید تا شکر کاملا در مخلوط شیر و آرد، حل شود.

پس از چند دقیقه که غلظت فرنی گل محمدی شما به میزان مطلوبی رسید، شربت یا سیروپ گل محمدی را به همراه گلاب به قابلمه اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید.

کمی که فرنی غلیظ تر شد میتوانید آن را از روی حرارت بردارید. دقت کنید که نیاز نیست فرنی خیلی غلیظ شود؛ چون به محض سرد شدن، سفت تر خواهد شد. فرنی گل محمدی را در ظرف مورد نظر بریزید و با گل محمدی خشک و خلال پسته و بادام آن را تزیین نماید.

نکات 

این فرنی را میتوانید هم به صورت داغ و هم سرد میل کنید.

فرنی گل محمدی را میتوان با گل تازه یا خشک هم تهیه کرد. برای این کار باید گل ها را پودر کرده و قبل از افزودن شکر، آن را به فرنی اضافه کنید، روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا کمی بجوشد.

برای زیباتر شدن و تزیین فرنی میتوانید یک قطره رنگ خوراکی صورتی به آن اضافه کنید.

برای تهیه فرنی رژیمی و سالم برای بزرگسالان میتوانید کمی عسل را جایگزین شکر نمایید.

فرنی گل محمدی را میتوانید با اضافه کردن کمی مربای دلخواه شیرین تر و خوشمزه تر کنید. برای مثال مربای توت فرنگی گزینه مناسبی است.

همان طور که میدانید فرنی گل محمدی را لازم نیست حتما با آرد برنج تهیه کنید. فرنی گل محمدی با نشاسته گل و نشاسته ذرت هم قابل تهیه کردن است و روش تهیه آن ها تفاوتی با هم ندارد.

نوع دیگری از فرنی گل محمدی به نام گل پالدو وجود دارد که با آرد گندم تهیه می شود. برای تهیه گل پالدو ابتدا باید آرد گندم را چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. سپس شیر، کمی آب، گل محمدی خشک شده و شکر را اضافه کنید تا فرنی غلیظ و طعم دار شود.

در این دستور ما از گل محمدی خشک شده استفاده نکردیم تا این غذا برای نوزادان هم مناسب باشد. اما اگر شما فرنی گل محمدی را برای بزرگسالان تهیه می کنید حتما از گل خشک استفاده کنید تا فرنی خوشمزه تر و خوش عطر تری داشته باشید. در این فرنی میتوانید همانند فرنی پسته، از پودر پسته، بادام و هر نوع مغزیجات دلخواه هم استفاده کنید.

این فرنی به خاطر داشتن شربت گل محمدی شیرینی مطلوبی دارد. پس بهتر است میزان شکر را اضافه نکنید.


فرنی بادام

مواد لازم 

گلاب ۱/۲ پیمانه
شیر ۲ پیمانه
آرد برنج ۲ قاشق غذاخوری
آرد بادام ۱ قاشق غذاخوری
خلال بادام ۲۵ گرم
شکر ۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه 

یک کاسه ی کوچک بردارید. یک چهارم پیمانه گلاب را در آن بریزید و خلال بادام ها را اضافه کنید. به بادام ها دو ساعت زمان دهید تا خیس بخورند و طعم دار و خوش عطر شوند. با این روش کیفیت خلال بادام ها بهتر خواهد شد.

یک قابلمه چدنی و نچسب بردارید و شیر را در آن بریزید. باید شیر سرد باشد پس قابلمه را روی حرارت قرار ندهید. کم کم و به کمک الک، آرد برنج و آرد بادام را به شیر اضافه کنید. به طور مداوم آردها و شیر را بهم بزنید تا کاملا حل شوند.

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. به آرامی شکر را اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا حدی که شکر در فرنی بادام شما کاملا حل شود. حالا خلال بادام ها را آبکش نموده و به فرنی اضافه کنید.

:
مواد فرنی بادام را خوب بهم بزنید. صبر کنید تا غلظت فرنی بیشتر شود و مانند ماست یکنواخت شود. سپس فرنی را از روی حرارت بردارید و گلاب را اضافه کنید. فرنی بادامی را باز هم بهم بزنید و صبر کنید تا کمی خنک شود. حالا فرنی را در ظرف سرو بکشید .

نکات 

فرنی بادامی مانند تمامی انواع فرنی با نشاسته هم قابل تهیه کردن است.

اگر دوست دارید غلظت بافت فرنی بادام شما بیشتر باشد، میتوانید یک و نیم قاشق غذاخوری آرد ذرت اضافه کنید.

روش دیگر برای تهیه فرنی با بادام این است که ابتدا بادام را با شیر در مخلوط کن بریزید تا میکس شوند. سپس گلاب و آرد برنج یا جو را اضافه کنید. برای شیرین شدن فرنی میتوانید در مرحله آخر به جای شکر، از عسل استفاده کنید.

اگر میخواهید فرنی بادامی را برای دو نفر تهیه کنید باید مقدار مواد اولیه را دو برابر کنید. به ازای هر نفر، باید همین میزان مواد اولیه در نظر گرفته شود.


فرنی ورمیشل 

مواد لازم 

ورمیشل خرد شده ۱ پیمانه
روغن ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۶ پیمانه
شکر ۱/۲ پیمانه
پودر هل ۱/۸ قاشق چایخوری
زعفران حل شده در آب جوش ۱-۲ قاشق چایخوری (اختیاری)
بادام خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
خلال یا پودر پسته برای تزیین


طرز تهیه:

برای تهیه فرنی ورمیشل از یک تابه نچسب بزرگ استفاده کنید. تابه را روی شعله متوسط داغ کنید. سپس روغن را داخل آن بریزید. ورمیشل را داخل تابه بریزید و تفت بدهید تا به رنگ طلایی روشن درآید.

شیر را آرام آرام اضافه کنید و هم زمان شعله زیر تابه را زیاد کنید. وقتی شیر جوش آمد دوباره شعله را روی متوسط تنظیم کنید. حدود نیم ساعت بگذارید شیر روی شعله ملایم بماند تا غلیظ شود و حجمش تقریباً نصف مقدار اولیه شود. در این مدت مرتب مواد را هم بزنید و کف و دیواره‌های تابه را پاک کنید تا مواد نسوزند و فرنی شما طعم تلخی نگیرد.

شکر، زعفران، هل و بادام خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. بگذارید فرنی ۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند و سپس آن را از روی شعله بردارید. البته اگر دوست دارید فرنی سفت‌تر شود می‌توانید مدت بیشتری آن را روی شعله بگذارید. اما توجه کنید که وقتی فرنی خنک شود غلیظ‌تر خواهد شد.

فرنی ورمیشل شما آماده است. آن را در ظرف سرو بریزید و با مغز پسته یا بادام تزیین کنید. می‌توانید فرنی را گرم سرو کنید یا بگذارید خنک شود.

نکته:

اگر دوست دارید می‌توانید روی فرنی مقداری کشمش هم برزید. معمولاً فرنی ورمیشل با ماندن در یخچال سفت می‌شود. برای سرو مجدد آن می‌توانید کمی شیر اضافه کنید و دوباره آن را گرم کنید تا به حالت مطلوب برسد.


فرنی سه رنگ

مواد لازم 

شیر ۲ لیوان
آرد برنج ۲ قاشق سوپخوری
شكر ۴ قاشق
گلاب ۲ قاشق
كاكائو ۱ قاشق
زعفران حل شده ۱ قاشق
كره ۲ قاشق مرباخوری


طرز تهیه 

ابتدا شیر سرد را در قابلمه مورد نظر بریزید. سپس آرد برنج را روی آن الک کنید و کاملاً هم بزنید تا آرد در شیر سرد حل شود. مواد را روی حرارت ملایم بگذارید و پیوسته هم بزنید تا آرد برنج در شیر گلوله گلوله نشود.

هنگامی که کمی غلیظ شد، شکر و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا قوام لازم برای فرنی بدست آید. مقداری کره هم در این مرحله اضافه نمایید .

حال فرنی را سه قسمت کنید و در ظرفهای جداگانه بریزید. مقداری زعفران آب کرده را در یک ظرف اضافه کنید تا فرنی زعفرانی رنگ درست شود. برای تهیه فرنی کاکائویی هم پودر کاکائو را با ۲ یا ۳ قاشق آب جوش مخلوط کنید و سپس در ظرف دوم بریزید و هم بزنید. در نهایت سه ظرف فرنی مختلف خواهید داشت. می توانید هر سه رنگ فرنی را در لیوان یا ظروف مخصوص دسر به صورت چند لایه بریزید و تا زمان سرو در یخچال نگهداری کنید.

نکات

حتما شعله گاز کم باشد و مدام فرنی را هم بزنید تا آرد در آن گلوله نشود.

برای ریختن هر لایه از فرنی سه رنگ داخل لیوان مورد نظر، صبر کنید تا سطح آن کمی بسته شود و سپس رنگ بعدی را اضافه کنید. در این مدت ظرف فرنی لایه های بعدی را هم بزنید تا از بسته شدن روی آنها جلوگیری شود.

این مقدار مواد حدود ۶ استکان کوچک یا ۴ کاسه ماست خوری فرنی میدهد.

برای جلوگیری از آب انداختن فرنی مجلسی در یخچال، ابتدا بگذارید دسر خنک شود و به دمای اتاق برسد. سپس روی آن را بپوشانید و آن را به یخچال منقل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید