نان

طرز تهیه چند نان مغز دار رژیمی بدون قند

دستور پخت چند نوع نان رژیمی بدون قند کم کالری نان سبوسدار و نان جو رژیمی اصفهان

 نان مغزدار و موزی بدون قند :

مواد لازم

موز رسیده: ۲ عدد
جو: ( ۴۲ گرم ) ۱/۲فنجان
یک قاشق چای خوری استویا: ( ۵ گرم ) یک قاشق چای خوری
فنجان آجیل خرد شده: ( ۵۰ گرم ) ۱/۲ فنجان
تخم مرغ۱ عدد
شیرخشک بدون چربی:( ۶۲میلی لیتر ) ۱/۴فنجان
روغن کانولا: ( ۴۰ گرم ) ۱/۵فنجان
وانیل ( ۵ گرم ) یک قاشق چای خوری
آرد، الک شده:( ۷۵ گرم ) ۱/۲پیمانه
جوش شیرین: ( ۲گرم ) یک قاشق چای خوری
بکینگ پودر(۵ گرم ) یک قاشق چای خوری
دارچین ( ۲گرم ) یک قاشق چایخوری
نمک: ۱ مقدار


طرز تهیه نان رژیمی برای دیابتی ها:

۱.ابتدا فر را با دمای ۱۶۵درجه سانتی گراد ۳۲۵ درجه فارنهایت گرم و تابه نان را چرب کنید.

۲.موز را با چنگال یا قاشق له کنید.

۳. سپس تخم مرغ، شیر، روغن و استویا را به موز له شده بیفزایید و به خوبی مخلوط کنید .

۴. در کاسه ای جداگانه، بقیه مواد را مخلوط و سپس موز رو بیفزایید.

۵. تمام مواد را با قاشق مخلوط کنید.

۶. خمیر را در ماهی تابه بریزید و آن را در فر قرار دهید.

۷.در مرحله آخر بگذارید ۴۰ دقیقه بپزد تا زمانی که خلال دندان به داخل آن فرو کردید چیزی نچسبد .


 نان رژیمی با گندم سیاه و سبوس گندم

مواد لازم برای (۸ نفر )

آرد گندم سیاه ۲ قاشق غذاخوری

سبوس گندم ۱۰۰ گرم

بادام زمینی ۱۰۰ گرم

دانه کتان ۱۰۰ گرم

بیکینگ پودر ۱۵ گرم

نمک دریا ۱ قاشق چایخوری

سفیده تخم مرغ ۵ عدد

ماست ۳۰۰ گرم

دانه آفتاب گردان ۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه

برای شروع فر رو روی دمای۱۸۰درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

آرد گندم سیاه، سبوس گندم، بادام زمینی، دانه کتان، بیکینگ پودر و نمک را برای ۱ تا ۲ دقیقه خوب مخلوط کنید.

در مرحله بعد سفیده تخم مرغ و ماست را اضافه کنید و برای ۲ تا ۳ دقیقه کاملا مخلوط کنید.

داخل قالب لوف را کاغذ روغنی بگذارید و مواد نان را که خمیری شبیه به خمیر کیک هست ، داخلش پخش کنید و روی نان را با دانه آفتاب گردان بپوشانید.

قالب را به مدت ۵۰ تا ۶۰ دقیقه داخل فر از قبل گرم شده قرار دهید.


 نان رژیمی و کم کالری برای صبحانه افراد رژیمی

مواد لازم

شکر : ۱ ق چ
شیر ولرم : ۳ /۱ پیمانه
پودر خمیر مایه : ۲ /۱ و ۱ ق چ

تخم مرغ : ۲ عدد
روغن مایع : ۳ /۱ پیمانه

نمک : نوک قاشق

پودر قند : ۵۰ گرم
آرد : ۳۰۰ گرم
پودر کاکائو : ۲ ق س
مقداری کنجد و سیاه دانه برای تزیین
مقداری شیر


طرز تهیه

ابتدا در ظرف مناسب تهیه نان شکر را با پودر خمیر مایه و آب ولرم خوب مخلوط کنید، سپس به مدت ۱۰ دقیقه آن را کنار بگذارید تا عمل بیاید و استراحت کند.

در این فاصله در یک کاسه تخم مرغ ها را با پودر قند، روغن و مقداری نمک مخلوط کرده و خوب بهم بزنید. وقتی یکدست شد، خمیر مایه عمل آمده را به مواد اضافه کنید. در انتها آرد را کم کم به ان اضافه کنید تا خمیر نان حاصل شود. خمیر باید کمی حالت چسبنده باشد.

اکنون خمیر درست شده را به دو قسمت تقسیم کنید. یکی از انها را با مقداری آرد قنادی از حالت چسبندگی خارج کنید. به دیگری پودر کاکائو بزنید و آن تیکه را با پودر کاکائو از حالت چسبندگی خارج کنید. خمیر ها را به صورت جداگانه در یک جای گرم به مدت دوساعت قرار دهید تا استراحت دهید.

بعد از گذشت دو ساعت پف کردگی خمیرها از بین می رود. اکنون باید یکی در میان خمیر ها ی اماده شده را در ظرف مخصوص فر بچینید و دوباره به مدت نیم ساعت به آنها استراحت دهید.

حالا روی نان ها را با کمی شیر رومال کنید. مقداری از کنجد و سیاه دانه هم روی آنها بپاشید. سینی را درون فری که با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد از پیش گرم شده است، به مدت ۳۰ دقیقه بگزارید تا کاملا بپزند و آماده سرو کردن بشوند.


 نان جو رژیمی اصفهان

مواد لازم 

جوی پرک ۱/۲ و ۱ پیمانه
روغن‌ زیتون ۱/۳ پیمانه
آب گرم ۲ پیمانه
پودر مایه‌ خمیر ۲۵ گرم
آرد گندم ۴ پیمانه
عسل ۱ قاشق سوپخوری
گردوی خرد شده ۱۰۰ گرم
مغز تخمه آفتابگردان ۱/۲ پیمانه
مغز تخمه‌ کدو ۱/۲ پیمانه
نمک نوک قاشق چایخوری


طرز تهیه 

در یک کاسه بزرگ آرد گندم، گردو و نمک را با هم مخلوط ‌کنید و در کاسه‌ای دیگر آب گرم را با پودر مایه ‌خمیر مخلوط‌ کنید و کنار بگذارید.

حالا مخلوط مایه ‌خمیر را با روغن‌ زیتون و عسل مخلوط کرده، آرد را اضافه کنید و با کمک دست مواد را با هم مخلوط‌ کنید. در این مرحله جو، به مواد اضافه کنید و به مخلوط کردن ادامه دهید تا خمیر نان حاصل شود. ظرف را با کیسه نایلونی و حوله بپوشانید و حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم به آن استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مقداری از خمیر را بردارید و آن را گرد کنید. کمی آن را فشار دهید تا شبیه کلوچه شود. همه خمیر را به همین شکل درآورید، سپس نان‌ها را روی سینی فر که از قبل با کاغذ روغنی پوشانده‌اید، با فاصله از هم بچینید. یک حوله تمیز روی خمیرها بیندازید و دوباره به مدت ۳۰ دقیقه به آنها استراحت دهید.

بعد از زمان ذکرشده، مغز تخمه ها را روی خمیرها بریزید و سینی را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا نان ها آماده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن