فوت و فن آشپزی

فوت و فن های تهیه ی چند نوع استاک گوشت ومرغ

استاک یا همون عصاره که به غذاهای ما مزه میده. یا قرص های مرغ یا گوشت

مواد لازم برای تهیه حدودا ۱۴ پیمانه استاک گوشت
استخوان گوشت گاو یا گوسفند ۲کیلوگرم
پیاز خرد شده ۲ عدد (۲۸۰ گرم)
هویج خرد شده ۲ عدد (۲۰۰ گرم)
کرفس خرد شده ۲ ساقه
برگ بو ۱ عدد
جعفری ۱۰ ساقه
نمک ۱ قاشق چایی خوری
میخک ۳ عدد
دانه فلفل سیاه ۱۰ عدد
آب ۱۶ پیمانه


استخوان ها رو با آب سرد بشویید. اونها رو در یک قابلمه بزرگ ریخته و بقیه مواد رو بهش اضافه کنید. آب باید حدودا ۲.۵ تا ۵ سانت روی مواد باشه. قابلمه رو روی حرارت زیاد قرار بدید تا زمانی که به جوش بیاد بعد حرارت رو ملایم کنید تا حدود ۳ ساعت بپزه. اگه در حین پخت کف روی سطح استاک جمع شد، اونها رو با قاشق بردارید.


استاک مرغ
استاک مرغ از پرکاربردترین استاک هاست، ما معمولا در موقع خریدن قرص های عصاره ی آماده هم از عصاره مرغ استفاده می کنیم. برای تهیه استاک مرغ میتونید از بال و گردن مرغ و یا حتی استخوان های سینه که گوشت های اون رو ازش جدا کردید، استفاده کنید. در مواقع پختن خورش یا پلوهای مخلوطی که مرغ دارند، به جای آب از استاک مرغ استفاده کنید، این کار مزه ی غذای شما رو خیلی بهتر میکنه.

مواد لازم برای تهیه حدودا ۱۲ پیمانه استاک مرغ
بال و گردن یا استخوان مرغ ۲ کیلوگرم
پیاز خرد شده ۲ عدد
کرفس خرد شده ۲ ساقه
هویج خرد شده ۲ عدد
تره فرنگی خرد شده ۲ ساقه
جعفری تازه ۱۰ ساقه
دانه فلفل سیاه ۱۰ عدد
نمک ۱ قاشق چایی خوری
برگ بو ۲ عدد
آب ۱۲ پیمانه


مرغ و سبزیجات رو کاملا بشویید، همه ی مواد رو با هم در یک قابلمه بزرگ بریزید و قابلمه رو روی حرارت زیاد بذارید. پس از جوش اومدن شعله رو کم کنید تا مواد با حرارت ملایم حدود ۲ ساعت بپزند. کف هایی که روی استاک جمع میشه رو با قاشق بگیرید و دور بریزید.


استاک سبزیجات
این استاک یک عصاره غذایی خیلی خوب برای گیاه خوران است. خیلی از افراد استاک سبزیجات رو به عنوان نوشیدنی میخورند. ولی باید بهتون بگم که استفاده از این استاک سبزیجات در غذاهایی مثل خوراک لوبیا، یک طعم فوق العاده و بی نظیر به غذاتون میده که بهتون توصیه میکنم حتما امتحانش کنید.

مواد لازم برای تهیه حدودا ۱۲ پیمانه استاک سبزیجات
هویج حلقه شده ۴ عدد (۴۰۰ گرم)
پیاز خورد شده ۲ عدد (۲۸۰ گرم)
سیب زمینی حلقه شده ۱ عدد (۱۷۰ گرم)
کرفس خرد شده ۲ ساقه
سیر کوبیده شده ۵ حبه (۲۵ گرم)
قارچ ورقه شده ۱۰ عدد (۲۰۰ گرم)
گوجه فرنگی خرد شده ۲ عدد (۲۰۰ گرم)
جعفری ۱۰ ساقه
فلفل سیاه پودر شده به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم


همه ی مواد رو با هم در یک قابلمه مناسب مخلوط کنید و روی حرارت زیاد بذارید تا جوش بیاد. بعد شعله رو کم کنید تا مواد کاملا بپزند حدودا بین نیم ساعت تا یک ساعت زمان میبره.

صافی کردن استاک
بعد از اینکه استاک کاملا پخت و همه ی مواد نرم شدن و عصارشون بیرون اومد، قابلمه رو از روی حرارت برداشته و اجازه میدیم تا استاک کاملا خنک بشه. بعد یک صافی مناسب که سوراخ هاش خیلی درشت نباشه رو روی یک کاسه بزرگ قرار میدیم و استاک رو توی اون میریزیم. با یک قاشق بزرگ روی مواد فشار میدیم تا عصاره اونها کاملا خارج بشه.

نگهداری استاک
استاک رو بهتره مثل هر ماده غذایی دیگه تازه مصرف کنید. ولی شما می تونید به راحتی اونها رو فریز کرده و در مواقع نیاز استفاده کنید. از ظرف ها و شیشه های تمیز و دردار برای تهیه استاک استفاده کنید که بوی یخچال و سایر مواد غذایی رو به خودشون نگیرن. اونها رو حداکثر ۵ روز در یخچال و ۳ ماه در فریزر می تونید نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید