آشپزی مللغذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه۲ مدل خوراک با دال عدس

خوراکی ساده سرشاراز ویتامین پروتئین، کلسیم، اسید آمینه، فسفر و آهن

خورش دال عدس یک غذای خوزستانی

مواد لازم
۳ پیمانه دال عدس به میزان لازم روغن۱ عدد پیاز۲ حبه سیر۱ عدد سیب زمینی۱ قاشق غذاخوری پودر لیمو عمانی به میزان لازم نمک به میزان لازم فلفل سیاه به میزان لازم زردچوبه۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی


طرز تهیه
۱- پیاز را پوست گرفته و خرد کنید.۲- سیر ها را هم پوست گرفته و ریز خرد کنید. در صورت تمایل می توانید تعداد سیر ها را کم و یا زیاد کنید.۳- دال عدس را پاک کرده و بشویید.۴- سیب زمینی را پوست بگیرید. آن را نگینی خرد کنید.در قابلمه کمی روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا نرم شود. سیر را اضافه کنید و مواد را تفت دهید تا طلایی شوند.دال عدس و سیب زمینی را در قابلمه بریزید و تا ۲ بند انگشت روی آن، آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا دال عدس پخته و نرم شود.به آن کمی نمک، فلفل، زردچوبه، پودر لیموعمانی و رب اضافه کنید و بگذارید تا جا بیفتد. خورش دال عدس را همراه برنج میل کنید.


طرز تهیه خوراک عدس قرمز هندی

مواد لازم:
۲ فنجان دال عدس قرمز
۱ عدد پیاز بزرگ، خرد شده
۱ قاشق سوپ‌خوری روغن نباتی
۲ قاشق سوپ‌خوری رب کاری
۱ قاشق سوپ‌خوری پودر کاری
۱ قاشق چایخوری زردچوبه
۱ قاشق چایخوری پودر زیره‌ی سبز
۱ قاشق چایخوری پودر فلفل چیلی
۱ قاشق چایخوری نمک
۱ قاشق چایخوری شکر سفید
۱ قاشق چایخوری سیر خردشده
۱ قاشق چایخوری زنجبیل تازه، خردشده
۱ قوطی( ۴۵۰ گرم) رب گوجه‌فرنگی


طرز تهیه:
دال عدس‌ها را با آب سرد به خوبی بشوئید. دال عدس‌ها را درون قابلمه‌ای ریخته و چند پیمانه آب روی آن بریزید تا کاملا سطح عدس‌ها را بپوشاند؛ اجازه دهید بجوشند، درب قابلمه را گذاشته، حرارت را کم کنید تا باز هم بجوشند و تا زمانی که کاملا پخته شوند دائماْ روی آن آب بریزید و اجازه دهید نرم شوند، که در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. سپس بگذارید آب آن کاملا تبخیر شود.
ماهی‌تابه‌ای بزرگ را روی حرارت ملایم قرار دهید، روغن نباتی را درون آن گرم کنید، پیازها را به آن بیافزائید و به مدت ۲۰ دقیقه هم بزنید تا کاراملی شوند و بپزند.
رب کاری، پودر کاری، زردچوبه، پودر فلفل چیلی، نمک، شکر، سیر و زنجبیل را با هم در کاسه‌ای بزرگ مخلوط نمائید؛ و درون ظرف پیازها بریزید. حرارت را زیاد کنید تا بپزند، به مدت ۱ تا ۲ دقیقه دائما مواد را هم بزنید تا عطر مواد خارج شود.
رب گوجه‌فرنگی را به مواد بیافزائید، ظرف را از روی حرارت بردارید و همه مواد را با دال عدس‌ها مخلوط کرده و سرو کنید.


خواص دال عدس
بخش زیادی از خواص دال عدس به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است. دال عدس دارای میزان زیادی پروتئین، کلسیم، اسید آمینه، فسفر و آهن می باشد. از ویتامین های موجود در آن می توان به ویتامین های گروه A و B اشاره کرد. همچنین دال عدس دارای مقدار کمی چربی غیر اشباع است. چربی های غیر اشباع برای سلامتی مضر محسوب نمی شوند و چاق کننده نیستند.

حاوی آهن است
همانطور که گفته شد دال عدس دارای آهن فراوان است. آهن از کم خونی و سایر بیماری های جلوگیری کرده و همچنین از لخته شدن خون پیشگیری می کند. مصرف دال عدس به زنان شیر ده توصیه می شود زیرا باعث بالا رفتن حجم شیر آنها می شود.

مهمترین خواص دال عدس

فیبر
دال عدس دارای مقدار زیادی فیبر است. فیبر در تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر عمل کرده و از بروز بیماری های گوارشی جلوگیری می کند. دال عدس در درمان یبوست و التهابات روده موثر است. یبوست با دفع سخت مدفوع همراه است که مصرف دال عدس باعث تسهیل خروج مدفوع می شود.

ویتامین A
دال عدس دارای مقدار زیادی ویتامین A می باشد که در تقویت قدرت بینایی موثر است. این ویتامین نقش زیادی در جلوگیری از بیماری های چشمی دارد و باعث افزایش نور چشم می شود. افرادی که مشکلات بینایی دارند می توانند از دال عدس به عنوان یک خوراکی موثر استفاده کنند.

پروتئین
یکی از مواد معدنی موثر برای بدن که به میزان زیادی در دال عدس وجود دارد پروتئین است. پروتئین گوشت گاو و دال عدس مساوی است. به همین دلیل افرادی که گوشت مصرف نمی کنند میتوانند به عنوان جایگزین پروتئین گوشت از دال عدس استفاده کنند.

خواص دال عدس برای سلامتی

مفید برای بیماران دیابتی
خواص دال عدس برای بیماران دیابتی فراوان است. مصرف روزانه آن باعث تنظیم میزان قند خون شده و در جلوگیری از بیماری دیابت نیز موثر است. دال عدس حاوی فیبر فراوان است که مصرف آن بعد از وعده هایی غذایی مانع افزایش قند خون می شود. محققان دریافتند افراد دیابتی که دال عدس استفاده می کنند به میزان کمتری انسولین نیاز دارند.

درمان دردهای مفصلی
دال عدس برای درمان دردهای مفصلی کاربرد دارد. کسانی که از بیماری های آرتروز رنج می برند می توانند از این حبوبات برای درمان استفاده کنند. کلسیم موجود در آن از بروز بیماری های نرمی و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

بهبود زخم
یکی از خواص دال عدس درمان زخم هایی است که در گلو و دهان به وجود می آیند. مصرف دال عدس طی چند روز می تواند به درمان این زخم ها کمک کند. برای درمان کافیست که دال عدس را میل کرده و یا قرقره کنید.

خواص دال عدس

تقویت کبد
از فواید مصرف دال عدس می توان به تقویت کبد و جلوگیری از مشکلات کبدی اشاره کرد. این خوراکی همچنین در جلوگیری از بیماری های صفراوی نیز موثر است. دال عدس به پاکسازی کبد کمک کرده و داروی خوراکی موثر به شمار می رود.

فواید دیگر دال عدس
از دیگر خواص دال عدس می توان به انرژی زایی آن توجه کرد. مصرف دال عدس به عنوان صبحانه می تواند باعث افزایش بازدهی فرد در طی روز شود زیرا انرژی زیادی به بدن وارد می شود. به ورزشکاران توصیه می شود که از دال عدس برای تجدید قوا بین تمرینات یا بعد از انجام فعالیت های ورزشی سنگین استفاده کنند.

موارد استفاده دال عدس

مصرف دال عدس به زنان باردار توصیه می شود زیرا سبب افزایش تقویت بدن می شود. مواد معدنی موجود در دال عدس در حفظ سلامت جنین و مادر موثر است. فیبر موجود در دال عدس از بروز مشکلات گوارشی دوران بارداری جلوگیری می کند و آهن موجود در آن نیز در حفظ سلامت جنین و مادر موثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید