اطلاعات تغذیه

۵ مواد عالی برای سلامتی قلب

غذاهای سالم برای قلب که مانع امراض قلبی و سکته میشود

گوجه فرنگی

خوردن گوجه به چه نحوی به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سلامتی قلب کمک می‌کند؟

لیکوپن یک ماده‌ی گیاهی‌شیمیایی است که رنگ قرمز روشن گوجه را موجب می‌شود. گوجه سرشار از این ماده است. مطالعات طبی بسیاری دریافتند که لیکوپن می‌تواند فایده زیادی برای سلامتی قلب داشته باشد. مصرف متعادل گوجه‌های سرشار از لیکوپن می‌تواند سطح آسیب DNA در سلول‌های آسیب‌دیده‌ی خون را کاهش دهد. لیکوپن کالری کمی هم دارد. از همین‌رو، افزایش گوجه به رژیم غذایی روزانه می‌تواند خطر امراض قلبی را کم کند.
مصرف متعادل گوجه می‌تواند مانع از تعرض ناخواسته‌ی پلاکت‌های خون بشود. نقش پلاکت‌ها در سلول‌های خونی، تشخیصِ رگ‌های خونی آسیب‌دیده و شکل‌دادن به لخته برای جلوگیری از خونریزی است. در عین حال، ناکارآمدی پلاکت می‌تواند موجب مشکلات قلبی شدیدی شود. گوجه یکی از بهترین غذاها برای سلامتی قلب است که خطر این مشکلات را کاهش می‌دهد.
گوجه سرشار از پتاسیم است. پتاسیم عنصر مهمی برای کاهش خطر امراض قلبی و سکته به شمار می‌آید. گوجه سدیم کمی دارند. از این رو، این میوه‌ی فوق‌العاده مفید به شما کمک می‌کند فشار خون‌تان را به طور موثری پایین نگه دارید.


شکلات سیاه

خوردن شکلات سیاه چطور چه خواصی برای سلامتی قلب شما دارد؟

شکلات سیاه حاوی ترکیبی موسوم به فلاونوئید است که یک ترکیب گیاهی است. این ترکیبات دارای خواص آنتی‌اکسیدان قدرتمندی هستند که به مقابله با آسیب سلول‌ها و کاهش فشار خون کمک می‌کند.
مصرف متعادل شکلات سیاه می‌تواند سطحِ کلسترول LDL را کم کند که یکجور کلسترول مضر به حساب می‌آید. شکلات سیاه به این ترتیب به جلوگیری از خطر امراض قلبی کمک می‌کند.
شکلات سیاه حاوی یک ترکیب گیاهی است که به لحاظ زیستی فعال است و به پلی‌فنول نام دارد. این ترکیب با سالم‌نگه‌داشتن رگ‌های خونی و کم‌کردن فشار خون از سلامتی قلب محافظت می‌کند.


گردو

گردو چگونه کمک می‌کند خطر بیماری‌های قلبی را کم کنیم؟

گردو جزو سالم‌ترین آجیل‌ها است و برای سلامتی قلب بسیار مفید، طوری که میتواند به رژیم غذایی روزانه ما افزوده شود. مصرف متعارف گردو می‌تواند سلامتی قلب را بهبود ببخشد. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و اسید آمینوهای موسوم به آرگینین اِل است. این عناصر علیه شکل‌گیری لخته‌های خونی می‌جنگند و دیواره‌ی شریان‌ها و سرخرگ‌ها را سالم نگه می‌دارند.
می‌توانید سطح کلسترول بدن را با مصرف متعادل و روزانه گردو کاهش دهید. گردو عمدتا سطح کلسترول مضر را کاهش می‌دهد.
فعال‌شدن سلول‌های پلاکت ناخواسته منجر به لختگی فزاینده‌ی خون می‌شود. اما می‌توانید سطح چنین خطراتی را با افزودن گردو به رژیم غذایی کم کنید.
گردو غنی از پتاسیم، منیزیوم و کلسیم است. ین عناصر به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.


بلوبری

بلوبری چطور در کاهش امراض قلبی به شما یاری خواهد رساند؟

الکترون‌های جفت‌نشده یا رادیکال‌های آزاد می‌توانند در نتیجه‌ی سوخت و ساز، سیگارکشیدن، نوشیدنی‌های مضر و دارودرمانی‌ها در بدن ایجاد شوند. شکل‌گیری فزاینده رادیکال‌های آزاد می‌تواند باعث مشکلات قلبی شود. زیرا رادیکال‌های آزاد شدیداً واکنشی می‌توانند به دیواره سرخرگ‌ها آسیب بزنند. برای جنگ با رادیکال‌های آزاد حتما بلوبری را به رژیم غذایی روزانه‌تان بیفزایید زیرا آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد. انتی ‌اکسیدان‌ها مانع از آسیب شدید سلول‌ها می‌شوند و خطر امراض قلبی را کم می‌کنند.
مصرف روزانه بلوبری سطحِ کلسترول‌های مضر را در بدن کم می‌کند. سطح بالای این کلسترول‌های مضر یکی از عوامل اصلی مرتبط با امراض قلبی‌ـ‌عروقی است.
مصرف روزانه بلوبری باعث کاهش فشار خون، حفظ استحکام دیواره شریانهای خونی و سلامتی قلب است.
بلوبری‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند جلوی امراض قلبی‌ـ‌عروقی را بگیرند.
فیبر یکی از مهمترین عناصر مورد نیاز برای سلامتی قلب است. فیبرها به میزان زیادی در بلوبری‌ها یافت می‌شوند. مهمترین خاصیت فیبرها این است که به کاهش سطح کلسترول مضر کمک می‌کند. فیبرها با کلسترول‌های مضر هم می‌جنگند. غذاهای سرشار از فیبر به کاهش سطح فشار خون و مقابله با سکته نیز کمک می‌کنند.

اوکادو

اوکادو چگونه به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند؟

آوکادوهای خوشمزه منابع غنی اسیدهای چرب مفید هستند. این اسیدهای چرب می‌توانند سطح کلسترول مضر بدن را کم کنند. از همین رو، مصرف متعادل آوکادوها می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.
آوکادوهای غنی از پتاسیم می‌توانند به طور موثر سطح فشار خون را کاهش دهند. آوکادوها همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که می‌توانند خطر چند جور امراض قلبی را کاهش دهند.
آوکادوها منابع غنی کاروتنوئید هستند که یکجور رنگدانه‌ی گیاهی است. این ماده کمک می‌کند سلامتی قلبی‌ـ‌عروقی بدن بهبود یابد.
رادیکال‌های آزاد به‌عنوان فرایند بدنی نرمال در بدن شکل می‌گیرند. اما این رادیکال‌های آزاد شدیدا واکنشی کلسترول‌ها را اکسیده و نابود می‌کنند. در نتیجه کلسترول‌های اکسیده دیواره‌ی شریان‌های قلبی را می‌پوشانند. زیرا وقتی کلسترول‌های اکسیدشده‌ روی دیواره شریان‌های خونی تراکم پیدا میکنند، خون نمی‌تواند با سرعت مناسبی جریان پیدا کند و باعث مشکلات قلبی شدید می‌شود. ویتامین E می‌تواند به طور موثر با اکسیدشدن کلسترول‌ها بجنگد. این ترکیب به مقدار بسیار زیادی در آوکادو وجود دارد و سلامتی قلب را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید