غذاهای محلی و سنتی

طرز تهیه چند نوع غذا سنتی تبریز

دستور پخت غذا محلی تبریز بسیار خوشمزه ومتنوع خوش طعم

گوزلمه

گوزلمه یکی از غذاهای محلی ارومیه است. “گوزلمه” در زبان ارومیه ای به معنای «منتظرنشو» است. یعنی غذایی که نیاز به انتظار زیاد ندارد و زود آماده می شود.

مواد لازم 

ماست ۳ پیمانه
تخم مرغ ۴ عدد
سیر ۴ حبه
روغن کافی برای سرخ کردن تخم مرغ
نمک به میزان لازم


طرز تهیه 

اول تخم مرغ هارا در ماهیتابه سرخ می کنیم.
وقتی کاملاً پخت ابتدا نمک وسیر له شده وسپس ماست را اضافه کرده با شعله ملایم کمی به هم زده
بعد از ۵ دقیقه همزمان شعله گاز را خاموش و غذا را به آرامی هم می زنیم. غذا آماده است.

نکات

۱. در صورت سرخ کردن سیر با تخم مرغ بوی سیر بسیار کمتر خواهد بود.
۲. این غذا مثل املت با نان سرو می شود.
۳. ضمنا ماست در ماهیتابه نباید زیاد هم زده شود که آبکی نشود.
۴. یک مزیت این غذا دمای متعادل غذاست که بعداز ریختن ماست دیگه داغ داغ نیست. مخصوصاً برای کسانی که عجله هم دارند.


 گشنیز کباب

گشنیز کباب یک غذای سنتی شهر ماکو و منطقه آذربایجان است که از کوفته های کوچک و مقداری آب حاصل از پخت آنها تشکیل می شود. این غذا را با نان مصرف می کنند و البته بعضی ها دوست دارند نان را در آب آن خرد کرده و مانند آبگوشت میل کنند.
مواد لازم برای گشنیز کباب

مواد لازم

گوشت چرخ کرده، ۵۰۰ گرم
لپه، ۲۰۰ گرم
پیاز، ۲ عدد متوسط
تخم مرغ، ۲ عدد
گشنیز پاک شده، ۵۰۰ گرم
لیمو عمانی، ۶ عدد
آرد سفید، یک قاشق سوپ خوری
روغن مایع به مقدار لازم برای سرخ کردن
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان کافی


طرزتهیه

ابتدا در یک قابلمه مقداری آب ریخته و لپه ها را پس از شستن، داخل آن بریزید. قابلمه را روی شعله اجاق گاز به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت قرار دهید تا لپه ها بپزند.
بعد از این مدت، لپه های پخته شده را در سبدی ریخته و آب حاصل از پخت آن را در ظرف دیگری بریزید و کنار بگذارید.
یکی از پیازها را پوست کنده و بشویید. گوشت چرخ کرده را با نصف یک عدد پیاز، داخل دستگاه خردکن یا همان ۳-۲-۱ بریزید و اجازه دهید که کاملا له شود.
پس از آن مخلوط له شده را به کاسه ای منتقل کنید. حالا نصف دیگر پیاز را با لپه پخته شده در دستگاه بریزید و آن را نیز له کنید. سپس مخلوط له شده پیاز و لپه را به گوشت و پیاز داخل کاسه اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید.
پس از آن، با اضافه کردن نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، مایه را مزه دار کنید. حالا نوبت به تخم مرغ ها می رسد؛ تخم مرغ ها را شکسته و به مایه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. به این ترتیب، مایه درست کردن کوفته ها آماده می شود.
پس از اینکه تمام مخلوط گوشتی به کوفته های سرخ شده تبدیل شد، آنها را کنار بگذارید.
گشنیزهای پاک شده را بشویید و داخل سبدی بریزید پس از اینکه آب اضافی شان خارج شد، آنها را خرد کنید.
گشنیزها نباید به صورت ساتوری و ریز خرد شوند بلکه برای این غذا گشنیزها باید درشت تر باشند.
تابه کوچکی آماده کرده و مقداری روغن در آن بریزید. تابه را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود سپس گشنیز خردشده را در روغن تفت دهید.
پیاز دومی را نیز پس از پوست کندن، شسته و ریز خرد کنید. سپس قابلمه متوسطی آماده کنید و کمی روغن در آن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.
پیاز خردشده را داخل روغن به قدری سرخ کنید که طلایی رنگ شود. سپس یک قاشق آرد به آن بیفزایید و با پیازداغ مخلوط کنید تا آرد نیز کمی تفت داده شود.
پس از آن، آب لپه را با یک پیمانه آب به این قابلمه اضافه کنید. حالا لیمو عمانی ها را شسته و داخل هرکدام با چنگال، چند سوراخ ایجاد کرده و در قابلمه بریزید.
پس از آنکه آب جوشید و لیمو عمانی ها نیز داخل آن چند جوش زدند، گشنیز تفت داده شده را اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه حرارت ببیند سپس کوفته های سرخ شده را به مخلوط لیمو عمانی و گشنیز افزوده و ۴ تا ۵دقیقه دیگر حرارت دهید تا کوفته ها نیز بپزند. پس از این مدت غذا آماده است.


 خورش خلال بادام یا پیچاخ قیمه آذری

خورش خلال بادام یا پیچاخ قیمه آذری یکی از غذاهای محلی و در عین حال مجلسی استان اردبیل می باشد. و پیچاخ در آذری به معنای چاقو می باشد که چون گوشت و بادام ترکیب اصلی این غذا می باشد و گوشت با چاقو به قسمت های مساوی و یک اندازه در این غذا باید باشد به این غذا پیچاخ قیمه گفته می شود.

مواد لازم 

خورش خلال بادام
به مقدار لازم گوشت گوساله
۲۰۰ گرم خلال بادام
۱ پیمانه پیاز سرخ شده
۴ عددتخم مرغ
به میزان لازم نمک، فلفل
به میزان لازم زعفران
به میزان لازم زردچوبه
به میزان لازم رب گوجه


طرز تهیه 

گوشت را به قطعه های مساوی و مربع و یک اندازه ریز خرد کنید و با روغن تفت دهید و رب را هم اضافه کنید در حین پخت خلال بادام، فلفل، نمک و زرد چوبه را هم اضافه کنید و بگذارید با دو لیوان آب بجوشد و آرام بپزد. در این فاصله در ظرفی جدا پیاز داغی یکدست و طلایی رنگ درست کنید و بعد از این که مواد گوشتتان پخت پیاز داغ و زعفران را هم به موادتان اضافه کنید در انتها تخم مرغ ها را به شکل درسته و بدون اینکه هم بخورند روی خورش شکسته و در ظرفتان را ببندید تا تخم مرغ ها نیز به آرامی بپزد.


بادمجان شکم پر تبریز

بادمجان شکم پر تبریز یا قارنی یاریخ یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است.

مواد لازم

بادمجان قایقی شکل که زیاد تپل نباشد:۶ عدد
سیر:۱۰ حبه متوسط
پیاز ریزشده:یک عدد
گوشت چرخ کرده:۲۵۰ گرم
گوجه فرنگی سفت:۲ عدد
جعفری ساطوری:۳ قاشق سوپ خوری
رب گوجه فرنگی، نمک و روغن مایع:به میزان کافی بادمجان شکم پر


 طرزتهیه 

ابتدا بادمجانهارا راه راه پوست کنده یک برش تو قسمت گود بادمجان میدیم (مثل نون باگت که برا ساندویج برش می زنیم) بعداون هارو۲ ساعت تو آب نمک می خوابونیم بعدش شسته خشک کرده و درروغن مایع سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.

سیر هارو خلا ل می کنیم و یه تفت کوچولوتو روغن مایع میدیم توجه کنید که رنگش مطلقا نباید عوض بشه (جلوه سیر تو این غذا مثل خلال بادام میشه)، پوست گوجه فرنگیها رو می کنیم، مغزشون رو خالی می کنیم و گوشت اونهارو ریز خرد می کنیم، تو همون ظرفی که سیر را تفت دادیم پیاز رو تفت میدیم بعد گوشت رو بهش اضافه می کنیم بعد ازکمی تفت دادن، رب، مغزگوجه فرنگیهاو نصف لیوان آب رواضافه می کنیم و در ظرف رو می گذاریم تا گوشت کاملا پخته بشه فقط یه نکته هست و اونم اینه که رنگ این مخلوط باید کاملا قرمز باشه به عبارتی ربش یه خورده زیادتر ازبقیه غذاهاست بعد ازرو حرارت برداشته جعفری، گوجه فرنگی ریز شده و سیر رو باهاش مخلوط می کنیم

از مخلوط آماده داخل بادمجانها پرکرده و اونهارو داخل ماهیتابه می چینیم از روغن قرمزی که از مایع گوشتی مونده ته ماهی تابه ریخته در ماهیتابه رو میذاریم و روی حرارت خیلی ملایم یه ۲۰ دقیقه ای میذاریم تا غذا جابیفته و بعد سروش می کنیم البته من این مرحله جاافتادگی رو یه بار تو فرهم انجام دادم اونم خوب در اومد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید