کیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی لطیفه

شیرینی لطیفه یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین شیرینی های خامه ای

شیرینی لطیفه یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین شیرینی های خامه ای می باشد و اصالت آن به شهر تبریز برمی گردد. همان طور که از نام این شیرینی مشخص است، این شیرینی همانند شیرینی نون خامه ای خوشمزه نرم و لطیف می باشد و از دو تکه نان ترد درست شده است و وسط نان ها خامه قرار دارد.

مواد لازم

آرد ۸۵ گرم

نشاسته ذرت ۱۵ گرم

شکر ۸۵ گرم

تخم مرغ ۳ عدد

بکینگ پودر یک دوم قاشق چایخوری

پودر تارتار یک چهارم قاشق چایخوری

وانیل یک چهارم قاشق چایخوری

نمک ۱ پنس

خامه فرم گرفته قنادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم

پودر قند و پودر پسته به مقدار لازم


طرز تهیه

ابتدا همه مواد را از یخچال خارج می کنیم تا به دمای محیط برسند. تخم مرغ ها را هم به محض بیرون آوردن از یخچال بشکنید و زرده و سفیده شان را جدا کنید. چون پس از گرم شدن جدا کردن زرده و سفیده کمی سخت می شود. آرد و نشاسته ذرت و بکینگ پودر را هم سه بار الک می کنیم و کنار می گذاریم.

برای شروع سفیده تخم مرغ را با همزن هم می زنیم تا کف کند. سپس نیمی از شکر و پودر تارتار را به سفیده اضافه می کنیم و دوباره هم می زنیم تا کاملا فرم بگیرد و وقتی ظرف را برمی گردانیم از ظرف نریزد. پس از فرم گرفتن سفیده، آن را داخل یخچال استراحت می دهیم.

در ادامه زرده تخم مرغ را با بقیه شکر و وانیل به مدت ۵ دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ و کشدار شود. حالا سفیده تخم مرغ را از یخچال بیرون می آوریم و زرده را به آن اضافه می کنیم و با لیسک به آرامی به روش فولد کردن مخلوط می کنیم تا با این روش پف سفیده نخوابد.

سپس مواد الک شده یعنی آرد، نشاسته ذرت و بکینگ پودر را اضافه می کنیم و دوباره با لیسک  بارامی هم میزنیم. حالا مواد آماده شده را داخل قیف می ریزیم و به اندازه یک سکه پانصد تومانی و با فاصله چند سانتی دایره های یکسان روی سینی فر درست می کنیم. توجه کنید حتما روی سینی فر کاغذ روغنی بیندازید.

حالا روی تمام مواد مقداری پودر قند الک شده می ریزیم و سپس سینی فر را به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر گرم شده با دمانی ۱۸۰ درجه می گذاریم تا بپزد. مواظب باشید شیرینی ها را نسوزانید و به هیچ وجه نباید تغییر رنگ بدهند. (فر را باید از ۱۵ دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود)

بعد از اینکه نان های شیرینی لطیفه به خوبی پخت، آن ها را از فر بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا خنک شوند. بعد از خنک شدن به کمک یه کارد نان ها را از روی کاغذ جدا می کنیم و کنار می گذاریم.

حالا روی یکی از نان ها را به کمک ماسوره، خامه فرم گرفته می زنیم و در صورت تمایل کمی پودر پسته هم به خامه بپاشید. سپس نان دیگر را به آرامی روی خامه قرار می دهیم و کمی فشار می دهیم تا به هم بچسبند و بعدش سرو کنید.

نکته
اگر می خواهید شیرینی لطیفه شما همانند شیرینی های بازاری باشد، باید مرحله زدن سفیده و زرده تخم مرغ و فولد کردن آن ها را با دقت و به آرامی انجام دهید و حتما تمامی مراحل را پشت سر هم انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید