آشپزی گیاهی

طرز تهیه چند نوع غذا گیاهی ساده با اسفناج

پخت غذا با اسفناج بسیار خوشمزه ومقوی با طعم های متفاوت

پیراشکی اسفناج

مواد لازم :

آرد ۵۰۰ گرم
پیاز داغ دو قاشق غذاخوری
روغن مایع یک پیمانه
گشنیز ۲۰۰ گرم
آب یک پیمانه
نمک یک قاشق مرباخوری
بیکینگ‌پودر یا جوش‌شیرین یک قاشق چایخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم
اسفناج یک کیلوگرم


طرز تهیه :

آرد، آب و روغن مایع را با یکدیگر مخلوط کرده تا به شکل خمیر درآید. بیکینگ پودر یا جوش شیرین و نمک را به آن اضافه کرده و آنقدر ورز می‌دهیم تا به دست نچسبد. خمیر را به صورت استوانه درآورده و به شش قسمت مساوی تقسیم و هر قسمت را به صورت دایره باز می‌کنیم.

اسفناج را بخارپز کرده و پس از این‌که کاملا آب آن گرفته شد، ادویه دلخواه خود را به آن اضافه کرده و پیاز داغ را نیز به آن می‌افزاییم. نصف هر قسمت از خمیر را با این مخلوط پر کرده و روی آن مقداری گشنیز می‌گذاریم و سپس روی مواد را با نصف دیگر خمیر می‌پوشانیم.

روغن را داخل تابه ریخته و پس از داغ شدن، خمیرهای پر شده را به ترتیب به شکلی که داخل روغن غوطه ور گردند سرخ می‌کنیم. سپس پیراشکی‌های سرخ شده را داخل سبد می‌گذاریم تا روغن اضافی آن خارج گردد.


لقمه اسفناج

مواد لازم :

ماست و روغن مایع و آرد ذرت از هر کدام یک پیمانه
سرکه یک قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ یک عدد
بیکینگ‌ پودر ۱/۴ قاشق چایخوری
نمک و فلفل و آرد سفید به میزان لازم
مواد لازم میانی :

اسفناج ۵۰۰ گرم
پیاز یک عدد
پنیر سفید ۵۰ گرم
کره یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم


طرز تهیه :

پیاز را خرد کرده و با کره تفت دهید تا نرم شود. اسفناج‌های خردشده را اضافه کرده و تفت دهید. نمک و فلفل بزنید. از روی حرارت برداشته و پنیر خردشده را به آن افزوده و مخلوط کنید. در ظرف دیگری سفیده تخم‌مرغ، آرد ذرت، بیکینگ‌پودر، سرکه، روغن، ماست، نمک و فلفل را ریخته و با هم مخلوط کنید و آرد سفید را تا زمانی که خمیر یک‌دستی شود و به دست نچسبد اضافه نمایید. خمیر را کمی ورز دهید. بعد از آن به اندازه یک گردو برداشته و در کف دست باز کرده و از مایه اسفناج کمی در آن گذاشته، خمیر را جمع کرده و در سینی فر چرب شده قرار دهید. روی آنها زرده تخم‌مرغ زده و در فری که از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا روی آنها طلایی شود.


 پتاژ اسفناج

مواد لازم :

فیله مرغ چرخ شده ۳۰۰ گرم
سیب زمینی پخته شده ۷۵۰ گرم
کرفس پخته ۴۰۰ گرم
اسفناج ریز خرد شده ۴۰۰ گرم
کره ۷۵ گرم
آرد ۴۰ گرم
پیاز پخته یک عدد
آب مرغ ۳ پیمانه
شیر دو پیمانه
خامه یک پیمانه
نمک و فلفل به میزان لازم


طرز تهیه :

سیب‌زمینی، کرفس و پیاز پخته را مخلوط نموده و در غذا ساز ریخته میکس می نماییم، مواد را به کمک صافی یکدست کنید.مواد از صافی رد شده را به همراه آب مرغ ،فیله مرغ، نمک و فلفل بر روی حرارت گذاشته تا جوش بیاید.

در یک ماهیتابه آرد را با کره تفت داده، شیر و خامه را به آن اضافه نمایید.مواد داخل ماهیتابه متشکل از شیر و خامه و کره و آرد و اسفناج را درون پتاژ می‌ریزیم. صبر می نماییم تا پتاژ اسفناج به جوش بیاید و شعله اجاق را خاموش نموده و پتاژ را سرو می نماییم.


پای اسفناج پنیری

مواد لازم

فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
خمیر پای به میزان لازم
پنیر پارمزان به میزان لازم
خامه ۳قاشق غذاخوری
تخم مرغ تخم مرغ ۲عدد
پیازچه ۵عدد
اسفناج ۱کیلو


طرز تهیه

ابتدا اسفناج را پاک کرده و بشویید و بعد از خشک شدن آن را خرد کرده و داخل قابلمه ای ریخته و شعله را ملایم کنید تا بخارپز شود(بهتر است از دستگاه بخارپز استفاده شود). پس از تمام شدن آب اسفناج کمی کره یا روغن به آن اضافه کرده و آن را تفت دهید و از روی حرارت بردارید.
پیازچه ها را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند سپس داخل کاسه ای بریزید و با اسفناج های پخته ، ۲ عدد تخم مرغ ، خامه ، نمک و فلفل مخلوط کنید.
مقداری خمیر پای تهیه کرده آن را دو قسمت کنید ، داخل قالب کاغذ روغنی بیندازید سپس ۱ قسمت از خمیر را با وردنه نازک پهن کنید و ته قالب قرار دهید.
مخلوط اسفناجی را که آماده کرده اید داخل قالب و روی خمیر بریزید سپس مقداری پنیر پارمزان روی اسفناج ها بریزید و با چنگال کمی مخلوط کنید.
قسمت دوم خمیر را پهن کنید و روی آن از مواد دلخواه مثل کنجد،سیاه دانه یا زرده تخم مرغ استفاده کنید و بعد مقداری پنیر روی خمیر بریزید.
ظرف پای را داخل فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده اید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قرار دهید تا روی خمیر طلایی شود .


کرپ اسفناج غذای گیاهی

مواد لازم :

آرد : ۱۳۰ گرم
تخم‌ مرغ : ۳ الی ۴ عدد
کره : ۷۰ گرم
شیر: یک لیوان
شکر : ۲ قاشق غذا خوری
اسفناج : ۱۵۰ گرم پاک شده
پنیر پیتزا : ۷۰۰ گرم
پنیر صبحانه : ۱۲۰ گرم
خامه : نصف لیوان
نمک و فلفل و زرد چوبه : به میزان لازم

روغن به اندازه لازم


طرز تهیه

ابتدا ۲ عدد از تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته و با آرد و شیر، شکر، کره و نمک و فلفل​ مخلوط کرده و خوب ​ هم بزنید تا مایه کرپ آماده شود و​ ۴۰ دقیقه در یخچال به آن استراحت دهید.
در این مدتاسفناج را شسته و آن را بخارپز کرده، طوری که کاملا آب آن کشیده شود. بعد آنها را خرد کرده و با پنیر رنده شده پیتزا، پنیر رنده شده صبحانه، دو عدد تخم‌مرغ باقیمانده و نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کنید.

تابه‌ای نسبتا بزرگ‌تر و نچسب را در نظر گرفته و کمی روغن در حد چرب شدن در آن بریزید و روی حرارت بگذارید و مایه کرپ را دوباره ​ هم بزنید و با ملاقه از مواد کرپ در ماهی‌تابه ریخته و با حرکت دادن ماهیتابه مواد را به همه جای ماهیتابه هدایت کنید.

نتیجه این کار یک ورقه نازک نان کرپ به دست می‌آید. خیلی آرام بعد از چند دقیقه آن را پشت و رو کرده و طرف دیگر کرپ را هم سرخ کنید. به همین ترتیب تمام مواد کرپ را به نان‌های نازک کرپ تبدیل کنید و صبر کنید تا سرد شوند. بعد از مخلوطاسفناج روی کرپ‌ها ریخته و به آرامی آنها را رول کنید و آنها را در ظرف شیشه‌ای نسوز گذاشته و باقی مانده پنیر‌ها را روی آنها بریزید و در فر از قبل گرم شده، با حرارت ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار داده و صبر کنید تا کاملا پنیرها آب شده و روی آنها طلایی ​ شود.

برای این‌که کرپ شما مغز پخت شود از طبقه وسط فر استفاده کنید. سپس آنها را در دیس مناسبی گذاشته و پس از سرد شدن برش‌های ۲ سانتی بزنید و اطراف آنها را با مقداری زیتون و سبزی‌های بخارپز شده تزئین کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید