غذاهای محلی و سنتی

غذاهای محبوب شب عید در شهرهای مختلف

غذا های سنتی واصیل ایرانی مخصوص شب عید بسیار خوشمزه وخوش طعم

رشته پلو با مرغ

در بسیاری از شهرهای ایران، غذای محبوب شب عید رشته پلو هستش. این غذا از اصیل ترین غذاهای ایرانی در بین مردم تهران، اراک، کرمانشاه و آذربایجان هم هست. عده ای معتقدند با خوردن رشته پلو درشب عید، تا پایان سال رشته کارها را می تونن در دست داشته باشند.

مواد لازم 

رشته ی پلویی ۲۵۰ گرم (من دو مشت خرد شده ریختم)
برنج ۲ لیوان
سینه مرغ ۱ عدد
پیاز متوسط ۲ عدد
کشمش نصف لیوان
هویج یک عدد
خلال بادام و پسته به مقدار لازم
سیب زمینی متوسط یک عدد
روغن و زعفران به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه و دارچین به میزان لازم


طرز تهیه

برنج را از قبل شسته و به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید.

پیازها را خلالی کنید و در تابه سرخ کنید تا طلایی شود و کنار بگذارید.

سینه مرغ را به همراه کمی پیاز سیر فلفل دلمه و زردچوبه و ادویه مخصوص مرغ و ماهی و دو لیوان آب بپزید و بعد از پخت ریش ریش کنید و با کمی زعفران درون تابه تفت بدهید و کنار بگذارید.

هویج را درشت رنده کنید و در تابه با کمی روغن و زعفران و دارچین تفت بدهید تا از خامی در بیاید و کنار بگذارید.

سپس کشمش را نیز در روغن کمی تفت دهید و آنها را کنار بگذارید. همین طور خلال پسته و بادام را که یک ساعت در گلاب خیسانده اید در تابه تفت دهید و کنار بگذارید.

برنج را درون قابلمه پر از آب و در حال جوش بریزید و مقداری هم نمک به آن اضافه کنید.

چهار، پنج دقیقه مانده که برنج را آبکش کنید، رشته ی پلویی را سه نیم کرده و به برنج اضافه کنید. اجازه دهید دو دقیقه بجوشد تا رشته نیز نرم شود.

برنج را آبکش کرده، ته قابلمه می توانید سیب زمینی حلقه شده بگذارید، برنج را درون قابلمه ریخته و مقداری دارچین و زعفران دم کرده روی آن بریزید و دم کنید.

پس از دم کشیدن پلو روی برنج را با کشمش پیاز داغ خلالی و مرغ و هویج و خلال بادام و پسته تزئین کنید و سرو نمایید.

 


دلمه غذای محبوب شب عید در آذزبایجان

در اغلب شهرهای آذربایجان، انواع دلمه و به خصوص دلمه برگ مو در شب عید و روزهای اول سال پخته میشه. بعضیا معتقدند که با خوردن دلمه در شب سال نو میشه به همه آرزوها رسید.

مواد لازم

برگ مو: تقریبا یک کیلو (ممکنه بیشتر یا کمتر هم مصرف بشه)
گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
پیاز ریز شده: ۳ عدد متوسط
بلغور گندم: یک پیمانه
لپه: یک پیمانه
برنج: ۲ پیمانه
شوید خرد شده: ۲۰۰ گرم
مرزه خرد شده: ۲۰۰ گرم
تره خرد شده: ۴۰۰ گرم
سیر خرد شده: یک بوته درشت
ماست: نصف پیمانه
تورتا: یک پیمانه
دارچین: یک قاشق غذا خوری پر
پودر گل محمدی: دو قاشق غذا خوری پر
فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری
نمک: به میزان لازم
آب یا آب مرغ: دو لیوان
غوره ریز: یک چهارم پیمانه
مواد لازم برای تزئین و سرو
پیاز داغ : به مقدار لازم
زرشک : به مقدار لازم
خلال بادام : به مقدار لازم
خلال سیر : به مقدار لازم


طرز تهیه

ابتدا برنج و بلغور را دو ساعت خیس کنید.لپه را که از شب قبل خیس کرده اید آب را عوض کرده و بپزید.پیاز را ریز خرد کنید، در یک ظرف بزرگ تفت دهید.سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید وقتی گوشت سرخ شد لپه را اضافه کنید.

بلغور و برنج را آبش را گرفته به همراه سبزیجات و ادویه جات به مواد اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا وقتی که به اصطلاح پف سبزیها بخوابد اما پخته نشود، سپس از رو گاز بردارید.

وقتی از رو حرارت برداشتیم، سیر، تورتا، ماست رو هم اضافه کرده خوب مخلوط میکنیم نمکش رو تست میکنیم و میگزاریم کنار بدین ترتیب داخل دلمه آماده است.

ته قابلمه یک بشقاب ملامین یا استیل رو که تقریبا هم اندازه ته قابلمه باشد دمر قرار میدهیم ( این کار باعث میشود دلمه ته نگیرد دلمه ها را به صورت بقچه پیچیده و مرتب داخل قابلمه می چینیم.

غوره ای را که داشتیم گاها در ردیفهای دلمه قرار میدهیم.وقتی چیدن تمام شد روی دلمه ها را دو لایه با برگ مو می پوشانیم ( این کار باعث میشه دلمه خوب بپزد ).

سپس آب یا اب مرغ را به آرامی روی دلمه ریخته در قابلمه را میگذاریم و روی گاز قرار میدهیم ابتدا حرارت را زیاد کنید وقتی صدای جوش آب را شنیدید حرارت را بسیار ملایم کنید و اجازه دهید حدود یک تا یک ونیم ساعت به آرامی پخته شود.

در نهایت تست کنید اگر نپخته بود ( که امکانش خیلی کم است ) دوباره مقداری آب بریزید.برای تزئین هم از پیاز داغ و زرشک استفاده کنید و با ماست یا سیر ماست سرو کنید


کوفته محلی شوربا

. کوفته شوربا غذای محلی منطقه کردستان هست و طرز تهیه و مواد اصلی آن تقریبا همانند کوفته تبریزی و کوفته برنجی می باشد. 

مواد لازم:

سبزی کوفته۵۰۰گرم

پیاز ۲ عدد

فلفل سیاهبه مقدارکافی

گوشت چرخ کرده۳۰۰گرم

لپه نصف استکان کمتر

برنج نصف لیوان

آرد سفیدنصف لیوان

رب گوجه فرنگی یک ونیم قاشق

مرزه به میزان لازم

آب چندکاسه

نمک و ادویه به میزان لازم زردچوبه به میزان لازم


طرز تهیه 

ابتدا باید ۲ عدد پیاز را خرد کرده و داخل یک قابلمه حاوی روغن سرخ کنیم تا تبدیل به پیاز داغ شود. نصف پیاز داغ را که آماده شد، کنار میگذاریم سپس مقدار خیلی کم مرزه خشک، فلفل و نمک به پیاز داغ داخل قابلمه اضافه میکنیم سپس کمی لپه را شسته و به آن اضافه میکنیم، هم میزنیم.

یک قاشق رب گوجه فرنگی نیز اضافه میکنیم تا کمی با مواد سرخ شود. سپس چند کاسه کوچک آب اضافه میکنیم تا شروع به جوشیدن کند. بعد از این مرحله یک ظرف مناسب را برای درست کردن مایه کوفته انتخاب میکنیم سپس سبزی مخصوص کوفته را که شامل تره، ترخون، نعنا، شوید و مقدار کمی گشنیز هست را کاملا ریز ریز کرده و آماده میکنیم. البته می توان سبزی ریزشده بسته بندی مخصوص کوفته را از فروشگاه ها خریداری کرد و راحت تر کار را انجام داد. سبزی را داخل ظرف مناسب ریخته، به اندازه نصف لیوان برنج را چند دقیقه ای در آب خیسانده و به سبزی اضافه میکنیم.

گوشت چرخ کرده را نیز اضافه میکنیم. ادویه، نمک و زردچوبه را به محتویات درون کاسه اضافه میکنیم. سپس آن ها را کاملا مخلوط کرده و ورز میدهیم به اندازه یک استکان آرد سفید نیز به مواد میزنیم و دوباره ورز میدهیم تا مایه کوفته حاضر شود. سپس هنگام گلوله گلوله کردن کوفته ها، چند عدد کشمش وسط آن قرار میدهیم.

برای امتحان کردن کوفته ها، یکی را گلوله کرده چند دقیقه ای داخل موادی که در حال جوش است قرار میدهیم که ببینیم کوفته داخل آب شل و خراب میشه یا نه؟ اگر خراب شد به بقیه مایه کوفته مجددا مقداری آرد اضافه میکنیم. سپس دوباره ورز داده و کوفته ها را درست میکنیم و داخل آب شوربا قرار میدهیم تاپخته شوند. مقدار آب و لپه درون قابلمه باید از نصف بیشتر باشد.

شعله گاز را تقریبا کم کرده و اجازه میدهیم تا کوفته ها در آب شوربا پخته شوند. بعد از آماده شدن آنها را در یک بشقاب سرو میکیم

 


-ترشی تره – گیلان

غذای محبوب شب عید مردم گیلان، ترشی تره خوشمزه است که با سبزی های محلی، سیر و تخم مرغ تهیه میشه. این خورش خوش رنگ و بو همراه با کته و ماهی بسیار مطبوع و خوشمزه اس.

مواد لازم :

عدس ۱۵۰ گرم

سبزی مخلوط ( شوید ، نعنا ، جعفری ) نیم کیلو

اسفناج نیم کیلو

آرد برنج ۲ قاشق غذاخوری

سیر ( سرخ شده ) ۱ بوته

تخم مرغ ۳ عدد

روغن ۱ پیمانه

آب نارنج نصف پیمانه


طرز تهیه :

عدس را می پزیم و با پیاز سرخ می کنیم و می ریزیم داخل آب تا بجوشد و سبزی مخلوط را سرخ می کنیم و داخل آب که در حال جوشیدن است می ریزیم.

سپس سیر را داخل مواد می ریزیم ، کمی که جوشید اسفناج را خام داخل مواد ریخته و می گذاریم بجوشد .

آرد برنج را با کمی آب سرد حل می کنیم و داخل مواد می ریزیم و به هم می زنیم تا جوش بیاید و آخر از همه آب نارنج ، نمک و فلفل را می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا جا بیفتد و خوب بپزد . بعد از پخته شدن مواد تخم مرغ را اضافه می کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید