آش و سوپ

طرز تهیه سوپ مخصوص ماه رمضان

دستور پخت انواع سوپ خوشمزه با طعم های متفاوت مناسب ماه رمضان

سوپ سفید:

مواد لازم:

آب گوشت: ۵ پیمانه
سس سفید: ۲ پیمانه
هویج رنده شده: ۳ عدد
کرفس با جعفری خرد شده: ۳ قاشق سوپخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم


طرز تهیه:

سس سفید و آب گوشت را مخلوط می کنیم و بعد کرفس خرد شده و هویج رنده شده را در آن می ریزیم و می گذاریم چند جوش بزند و سبزی ها که پخته شد کمی نمک و فلفل می زنیم، در ظرف کشیده و کمی جعفری خرد شده روی آن می پاشیم.

مواد لازم برای سس سفید:

آرد: ۴ قاشق سوپخوری/کره: ۷۵ گرم/شکر: ۲ پیمانه

طرز تهیه:

آرد را در ظرفی ریخته و شکر را کم کم روی آرد ریخته و هم می زنیم تا در شکر حل شود سپس روی آتش گذاشته و مرتب هم می زنیم تا جوش بیاید و غلیظ شود آنگاه کره را داخل سس می ریزیم و بعد از دو جوش از روی آتش برمی داریم.


سوپ گندم و کلم:

مواد لازم

گوشت چرخ شده بدون چربی: ۱۵۰گرم
پیاز رنده شده: یک عدد
گندم پوست کنده: یک و نیم استکان
آبلیمو: به مقدار دلخواه
گشنیز وجعفری ساطوری شده: شش قاشق غذا خوری
کلم سفید خرد شده: یک لیوان
گوجه فرنگی خرد شده: دو عدد
رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذا خوری
نمک و فلفل: به مقدار لا زم


طرز تهیه:

گندم را از قبل خیس کرده، می پزیم. می گذاریم آب جوش بیاید. سپس کلم سفید خرد شده را در آن چند جوش می دهیم و بعد از آبکش کردن، آب آن را دور می ریزیم تا بوی بد آن برود.

وقتی گندم ها نیم پز شدند، گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کرده، به شکل گلوله های کوچک در آورده و در آب سوپ که در حال جوشیدن است می ریزیم. کلم سفید را که قبلا آبکش کرده بودیم به همراه گشنیز و جعفری ساطوری شده اضافه می کنیم. نمک و فلفل، رب گوجه فرنگی و آبلیمو را اضافه کرده می گذاریم تا سوب جا بیفتد.


سوپ جو و گوشت:

مواد لازم

۲۵۰ گرم گوشت گاو
۲ قاشق غذاخوری روغن کانولا
نصف پیاز خرد شده
یک عدد هویج خرد شده
یک پیمانه کرفس خرد شده
نصف قاشق چای خوری آویشن خشک
۶ پیمانه آب
نصف فنجان جو
یک پیمانه گوجه فرنگی خرد شده
یک قاشق غذاخوری کره
۲۵۰ گرم قارچ
۳ قاشق غذاخوری جعفری.
نمک و فلفل.


طرز تهیه:

گوشت را در روغن خوب به مدت ۱۵دقیقه تفت دهید و با نمک و فلفل مزه دار کنید. در ظرف دیگری هویج، پیاز و کرفس را به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید و به گوشت اضافه کنید و با کمی آب روی حرارت قرار دهید. پس از جوش آمدن ، حرارت را کم کنید و بگذارید بپزد تا این که گوشت نرم شود.

سپس جو، گوجه فرنگی و آویشن را اضافه کنید و بگذارید ۴۵ دقیقه دیگر بپزد. قارچ ها را در تابه حاوی کره تفت دهید تا کمی طلایی شود و همراه با جعفری به سوپ اضافه کنید.


سوپ قارچ:

مواد لازم :

قارچ ۵۰۰گرم
کره ۹۰گرم
پیاز خرد شده ۲عدد متوسط
سیر له شده یک حبه
آرد ۲قاشق غذاخوری
آب مرغ ۴پیمانه
برگ بو یک عدد
خامه نصف پیمانه
نمک و فلفل به میزان کافی


طرز تهیه:

قارچ ها را بشویید و خرد کنید. کره را در تابه داغ کنید پیاز و سیر را کمی تفت دهید تا کمی طلایی شود. آرد و قارچ ها را خوب باهم مخلوط کنید و به مخلوط پیاز و سیر بیفزایید و کمی تفت دهید. در این مرحله برگ بو و آب مرغ را اضافه کنید و بگذارید مواد به مدت ۱۰دقیقه روی حرارت کم بجوشد. سپس مواد را در غذاساز بریزید و به صورت پوره دربیاورید. مواد سوپ را به قابلمه برگردانید، نمک و فلفل اضافه کنید و پس از جوش آمدن زیر آن را خاموش کنید و خامه را اضافه و سرو کنید.


سوپ هویج:

مواد لازم:

کره ۲قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده یک عدد
هویج خرد شده نیم کیلوگرم
سیب زمینی درشت خرد شده یک عدد
سیر له شده یک حبه
آب مرغ ۴ پیمانه
نمک و فلفل به مقدار کافی
خامه نصف پیمانه


طرز تهیه:

پیاز، کره، سیب زمینی و سیر را به مدت ۵ دقیقه تفت دهید. آب مرغ و فلفل را اضافه کنید و به جوش بیاورید، حرارت را کم کنید و بگذارید سوپ به مدت۳۰دقیقه بجوشد. زیر آن را خاموش کنید و در غذاساز هم بزنید تا به شکل پوره در بیاید. خامه را اضافه کنید، در صورت نیاز نمک و فلفل بیشتر اضافه و سرو کنید.


 سوپ تره فرنگی

مواد لازم :

تره فرنگی ۲ بوته

سیب زمینی ..۴۰۰ گرم

پیاز..۲ عدد

خامه. به میزان دلخواه

آب مرغ..۴ لیوان

روغن به اندازه لازم

نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه لازم


طرز تهیه :

ابتدا تره فرنگی و پیاز و سیب زمینی را به صورت نگینی ریز خرد کنید. و در یک ظرفی مقداری روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سپس مواد خرد شده را در روغن تفت دهید.و بعد کمی آب مرغ را اضافه کنید تا سیب زمینی ها پخته شود.

دوم : نمک ، فلفل و زردچوبه و خامه را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود وبقیه آب مرغ را اضافه کنیدو به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا بجوشد و جابیفتد. سوپ شما آماده است.


 سوپ شوید

مواد لازم :

نخود.۳/۱ پیمانه

گوشت چرخ کرده.۲۰۰ گرم

شوید.۱ تا ۵/۱ قاشق غذاخوری

روغن به اندازه لازم

برنج. نصف پیمانه

پیاز ۲ عدد

نمک و فلفل و ادویه… به اندازه لازم


طرز تهیه :

ابتدا پیاز را خلال کنید و در یک ظرفی مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود . سپس پیاز ها را در روغن تفت دهید و کمی ادویه بزنید. سپس نخود را به آن اضافه کنید و مقداری آب بریزید ، اجازه دهید تا نخود کاملا بپزد.

دوم : گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا جا بیفتد.به صورت کوفته ریزه درآورید و همراه با برنج داخل سوپ بریزید.شوید تازه را هم بریزید و اجازه بدهید تا بپزد تا جایی که برنج لعاب بیاورد.سپس نمک و فلفل را نیز اضافه کنید . میتوانید با توجه به ذائقه ی خودتان می توانید برای ترش شدن سوپ از آب لیمو یا ماست ترش نیز استفاده کنید


سوپ یونانی مرغ و لیمو

مواد لازم :

آب مرغ ۵ پیمانه

فیله مرغ ۲۳۰ گرم

برنج ۱/۲ پیمانه

تخم مرغ ۲ عدد

لیمو ۲ عدد

شوید ۱/۲ پیمانه

فلفل سیاه به میزان لازم


طرزتهیه:

۱-ابتدا تکه های مرغ را بشورید و در قابلمه ای به همراه مقداری آب به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بپزد و نرم شود . به وسیله ی یک چنگال تکه های مرغ را ریش ریش کنید.

۲– در قابلمه ای دیگر کمی آب بجوشانید و برنج را بپزید، سپس آن را آبکشی کرده و به همراه تکه های مرغ، به آب مرغ اضافه کنید. آن ها را بجوشانید و سپس حرارت را کم کرده و بگذارید تا کمی بجوشد . .

۳- تخم مرغ و آبلیمو را با هم بزنید تا یکدست شوند. سپس ترکیب را در سوپ بریزید. برگ های شوید و کمی فلفل سیاه هم به سوپ اضافه کنید و آن را فورا میل کنید . ترکیب تخم مرغ و لیمو را نگذارید زیاد بجوشد زیرا تخم مرغ می بندد و ظاهر خامه ای سوپ را تغییر می دهد.

نکاتی سوپ یونانی مرغ و لیمو:

۱– از فیله ی بدون پوست و استخوان سینه ی مرغ استفاده کنید.

۲– به جای برنج می توانید از رشته ی سوپ با شکل دلخواه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید