آشپزی سالم

طرز تهیه استیک با سس قارچ و فلفل همراه با سبزیجات

غذایی خوشمزه با انواع سبزیجات با سس مخصوص

مواد لازم برای سبزیجات دورچین:

سیب زمینی …………………….. ۲۵۰ گرم

کدو حلوایی ………………………. ۲۵۰ گرم

روغن زیتون ……………………….. ۲ قاشق غذاخوری

سیر له شده ………………………. ۱ حبه

پودر اورگانو (پونه ی کوهی) …….. ۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل تازه


طرزتهیه سبزیجات دورچین:

فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد (۳۵۰ درجه ی فارنهایت) گرم نمایید. سیب زمینی ها را پوست کنده و خرد کنید. سپس به مدت ۳ دقیقه درون قابلمه ی حاوی آب جوش و نمک بریزید. پس از ۳ دقیقه، سیب زمینی ها را آبکش کنید و کاملا” خشک کنید.

کدوحلوایی را نیز پوست کنده و مکعبی به اندازه ی سیب زمینی ها خرد نمایید. در کاسه ای سیب زمینی های خشک شده را همراه با کدوحلوایی، سیر له شده، روغن زیتون، اورگانو و نمک و فلفل مخلوط کنید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. مخلوط سبزیجات را درون سینی فر به طور یکنواخت پخش کرده و حداقل به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در فر قرار دهید تا ترد و طلایی شوند. این نوع سبزیجات به عنوان دورچین برای هر نوع غذا و گوشت قرمز یا مرغ و بوقلمون و …. بسیار مناسب و خوش طعمه…… در این فاصله سس قارچ را آماده نمایید.

مواد لازم برای سس قارچ:

قارچ ……………………………. ۲۵۰ گرم

کره ……………………………… ۴۰ گرم

آبلیمو …………………………… ۱ قاشق چایخوری

سیر له شده …………………… ۲ تا ۳ حبه

فلفل تازه ……………………….. ۱ قاشق چایخوری

آب گوشت (عصاره ی گوشت)… ۲ قاشق غذاخوری

خامه کم چرب ………………….. ۱/۳ پیمانه

پنیر خامه ای …………………… ۲۰ گرم (اختیاری)


طرز تهیه سس قارچ:

در فاصله ای که سبزیجات در فر می باشند سس قارچ را به این صورت آماده نمایید. ابتدا قارچها را خوب بشویید و خشک کنید. سپس ورقه ورقه کنید. در ماهی تابه ای نیمی از کره را حرارت داده تا ذوب شود با حرارت بالا ولی دقت کنید نسوزد. سپس قارچ ها را افزوده و کمی آبلیمو بزنید. سپس قارچ هارا تفت دهید تا آب آنها کشیده شود. از روی حرارت کنار قرار داده و گرم نگه دارید.

حرارت را کم کرده و بقیه ی کره را در همان ماهی تابه حرارت داده و سیر له شده را به همراه فلفل تازه حرارت دهید. دقت کنید سیر زود می سوزد. زیر ۱ دقیقه حرارت دهید. آب گوشت را اضافه کنید و حرارت دهید. خامه را هم بیفزایید و حرارت را کم کنید و هم بزنید حدود ۲ تا ۵ دقیقه تا سس شما غلیظ شود. خامه نباید بجوشد. (چنانچه تمایل دارید سس شما سفید بماند آب گوشت را اضافه نکنید). در صورتی که بخواهید پنیر خامه ای هم اضافه کنید آن را با خامه مخلوط و یکنواخت کنید بدون حرارت دادن و سپس به سس اضافه کنید و حرارت دهید تا سس شما غلیظ شود. نمک و فلفل بزنید تا طعم دلخواه حاصل شود. قارچ ها را با این سس مخلوط کنید. در این فاصله استیک ها را آماده نمایید.

مواد لازم 

فیله ی استیک با برش دلخواه ……….. ۲ عدد

روغن گیاهی کانولا ……………………. ۴ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل

طرز تهیه استیک

ماهیتابه ی چدنی را روی حرارت بالا قرار دهید. ماهی تابه ی شما نباید زیاد نازک باشد زیرا اطراف فیله ها می سوزد و درونشان خام باقی می ماند. فیله ی استیک خود را برش دلخواه زده یا آماده با برش دلخواه تهیه کنید.  فیله ها را با کاغذ آشپزخانه خشک کرده و مابین فویل پلاستیکی قرار داده و با بیفتک کوب روی آن بکوبید تا کمی صاف شود. دقت کنید زیاد نکوبید تا نازک شود.

شنیتسل نمی خواهید تهیه کنید. فقط کمی صاف و یکدست شود. دو طرف فیله ها را نمک و فلفل زده و با روغن حسابی دوطرف آنها را چرب کنید. فیله ها را درون ماهی تابه سرخ کنید. هر طرف را ۵ تا ۸ دقیقه سرخ کنید تا زمانی که با چاقو وسط فیله ها فرو کرده و آب قرمز رنگ خارج نشد. (استیک با روش های مختلفی طبخ می شه و بسته به سلیقه ی افراد داره برخی استیک را خام

برخی پخت متوسط (نیم پز)و برخی نیز کاملا” پختهمی خواهند. در روش های خام و نیم پز آب قرمز رنگ از استیک خارج می شود که نشاندهنده ی خام بودن آن است. اکثر ایرانیان استیک کاملا” پخته ترجیح می دهند). برای پخت کامل هر طرف را ۵ تا ۸ دقیقه با حرارت بالا سرخ کنید. دقت کنید استیک ها نسوزد. پس از آن هر فیله را درون فویل آلومینیوم به مدت ۱۰ دقیقه بپیچید. خیلی مهم است که پس از پخت استیک، آن را درون فویل قرار دهید زیرا از خروج آب درون آن و خشکی فیله ها جلوگیری می کند و با حرارت و آب درون استیک ادامه ی مرحله ی پخت انجام می شود.

بشقاب یا ظرف سرو مورد نظر را از قبل گرم کنید. سبزیجات را همراه با کمی کاهو قرار دهید و سپس فیله استیک را همراه با سس قارچ روی آن اضافه کنید. ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید