آشپزی ملل

طرز تهیه دو نوع دونات غذایی خانگی

دو نوع فینگر فود خوشمزه و لذیذ دونات مرغ و دونات پیتزایی بدون فر

 دونات مرغ

مواد لازم 

شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
سینه مرغ: یک عدد
تخم‌مرغ: یک عدد
سیب‌زمینی: ۲ عدد
جعفری: ۵ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و ادویه کاری: به میزان لازم
پودر سیر: به میزان لازم
زردچوبه: به میزان لازم
نان تست: ۶ عدد
آرد سوخاری: به میزان لازم


طرز تهیه

سینه مرغ را آب پز کنید. همچنین سیب‌زمینی‌ها را نیز در در ظرفی جداگانه بپزید. پس از آن سینه مرغ پخته شده را ریش ریش کنید. از سوی دیگر سیب‌زمینی‌های پخته شده را هم جداگانه رنده کنید.

، نوبت به نان تست می‌رسد. نان تست را در داخل ظرف شیر قرار داده تا کاملاً خیس شوند. پس از آن نان‌های خیس شده با شیر را به همراه سیب‌زمینی و مرغ ریش شده را درون مخلوط کن بریزید. پس از مخلوط کردن همه مواد، جعفری، نمک و فلفل و ادویه های لازم را هم به مواد اضافه کنید. مواد که در مخلوط کن کاملاً ترکیب و له شدند، خمیر اصلی دونات مرغ شما آماده شده است.

باید خمیر آماده شده را به شکل‌های مختلف در آورده و در روغن سرخ کنید. اما پیش از سرخ کردن مواد، بر روی یک تخته کمی آرد سوخاری بپاشید. خمیر را بر روی آرد سوخاری باز کنید. وقتی کاملاً آن را صاف کردید، کمی دیگر آرد سوخاری روی خمیر بپاشید. پس از آن قالب دونات را بر روی خمیر فشار داده و برش‌های آماده شده را در داخل روغن سرخ کنید.

شما می‌توانید با دست هم به خمیر شکل و فرم دونات را بدهید. تنها کافی است تا خمیر را به صورت توپ‌های کوچک درآورید. سپس توپ‌ها را با کف دست کمی فشار دهید و وسط آن‌ها را خالی کنید. دستور پخت دونات خانگی بسیار ساده است. پس از سرخ شدن، دونات خانگی شما ماده سرو است.

برخی در طرز تهیه دونات خانگی به جای مرغ از سویا و یا گوشت استفاده می‌کنند. شما می‌ توانید گوشت قرمز و یا سویا را جایگزین مرغ کنید. اما توجه داشته باشید که پیش از تهیه خمیر اگر از گوشت قرمز استفاده می‌کنید، گوشت را حتما با پیاز در ماهیتابه بپزید. اگر هم از سویا استفاده می‌کنید، این را کمی با روغن و سیر در ماهیتابه تفت دهید. بعد از این کار مراحل تهیه خمیر را به همین ترتیبب که در این مقاله ذکر شد ادامه دهید.


دونات پیتزایی

مواد لازم خمیر دونات

آرد حدود ۴ پیمانه
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم ۱ لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
نمک ۱ قاشق چایخوری
روغن مایع ½ پیمانه

مواد لازم داخل دونات

ژامبون ۳۰۰ گرم
سوسیس ۲ عدد
فلفل دلمه رنگی ۲ قاشق غذاخوری
پودر آویشن ۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن به مقدار کافی


طرز تهیه

ابتدا ژامبون ها و فلفل دلمه ای را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه سوسیس ها را خرد می کنیم و به همراه کمی روغن تفت می دهیم تا از حالت خامی خارج شوند.

البته نیاز نیست سوسیس ها را خیلی سرخ کنیم، چون در ادامه کار مجددا با خمیر هم سرخ می شوند. در این مرحله خمیر مایه فوری را به همراه شکر و نصف آب ولرم با هم داخل یک کاسه مناسب ترکیب می کنیم.

سپس درب کاسه را می گذاریم و آنرا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا عمل بیاید. تخم مرغ را به همراه نمک و روغن داخل یک کاسه مناسب و جادار می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

در ادامه خمیر مایه را پس از اینکه عمل آمد به کاسه اضافه می کنیم و با دیگر مواد ترکیب می کنیم.حالا باقیمانده آب را به همراه مقداری فلفل سیاه و آویشن اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند.

در این مرحله ژامبون، سوسیس و فلفل دلمه ای خرد شده را به کاسه اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شوند. در ادامه آرد را الک می کنیم، سپس کم کم به مواد اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

اضافه کردن آرد را تا زمانی که خمیر به دست نچسبد ادامه می دهیم. با توجه به اینکه آب خور آردها متفاوت است ممکن است به آرد بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشیم. پس از اینکه خمیر جمع شد، آنرا به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم.

در این مرحله یک کاسه مناسب را با روغن چرب می کنیم، سپس خمیر را درون کاسه قرار می دهیم. حالا روی خمیر را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم خمیر تقریبا دو برابر شود.

پس از اینکه حجم خمیر دو برابر شد، آنرا به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا پف اضافی آن گرفته شود. در ادامه به اندازه یک نارنگی از خمیر بر می داریم و به صورت گرد آنرا با قطر یک سانتی متر باز می کنیم.

حالا وسط خمیر را با ماسوره ساده جدا می کنیم. به همین صورت تمام خمیر را آماده می کنیم، سپس روی خمیرهای قالب زده شده را با پارچه می پوشانیم و به مدت ۳۰ دقیقه ساتراحت می دهیم تا خمیرها به خوبی پف کنند.

پس از گذشت این زمان، یک تابه گود روی حرارت قرار می دهیم و به اندازه ای روغن اضافه می کنیم که دونات ها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند. در ادامه دونات ها را داخل روغن داغ می اندازیم تا به طور کامل سرخ شوند.

پس از اینکه دونات ها را داخل روغن انداختیم باید با قاشق روغن داغ را روی دونات ها بریزیم تا بهتر پف کنند. در پایان روغن اضافی دونات های سرخ شده را با دستمال حوله ای می گیریم، سپس به همراه سس دلخواه سرو می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید