اطلاعات تغذیه

خواص ضدسرماخوردگی “ترخینه

خواص و فواید ترخینه را بهتر بشناسید بسیار مفید برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا

ترخینه بیشتر در فصل زمستان در اکثر روستاهای مرکزی ایران به خصوص در استان های کرمانشاه و لرستان تهیه می شود. اما این غذای محلی اصالتا مربوط به شهر گلپایگان است. ترخینه به شکل آش یا سوپ بیشتر در روزهای سرد پخته می‌شود، ترخینه به دلیل دارا بودن حجم زیادی از آنتی بیوتیک های طبیعی و ویتامین های مورد نیاز بدن برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است که در ادامه مطلب با خواص ترخینه و فواید ارزشمندش آشنا می شویم.

خواص ضدسرماخوردگی “ترخینه”

در گذشته مردم غلاتی همچون بلغور گندم یا جو را در دوغ بسیار ترش و غلیظ که خاصیت تخمیرکنندگی دارد به مدت ده روز نگهداری می‌کردند یا بلغور گندم را در دوغ ترش می‌پختند و سپس قطعاتی از این مخلوط خمیر مانند را گلوله کرده و با افزودن نمک و زردچوبه و فلفل روی برگ‌های پونه، زیر آفتاب خشک می‌کردند که به آن ترخینه، ترخنه، ترخوانه یا کشگینه می‌گفتند و در فصول سرد سال برای التیام و پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می‌کردند. تر در فارسی به معنای خیس یا مرطوب و خوان به معنای غذاست که در مجموع غذای آبکی نام می‌گیرد. هم‌اکنون نیز ترخینه به روش‌های سنتی تهیه و با افزودن حبوبات، سبزی خشک، زردچوبه و پیاز داغ با آن آش و سوپ درست می‌کنند. البته گاهی ترخینه را از ترکیب جوانه گندم، عدس، جو، ماش و نخود همرا دوغ چکیده تهیه می‌کنند که آش آن ارزش تغذیه‌ای دو چندانی دارد.

براساس نتایج بررسی‌های دانشگاهی، این باور که ترخینه ضد سرماخوردگی است ۶۰ تا ۷۰ درصد صحت دارد. وجود باکتری‌های مفید لاکتوباسیلوس در ترخینه خیس تخمیر شده در دوغ زمینه ‌ساز خواص پروبیوتیک است که از تکثیر سایر میکروب‎‌های مضر در دستگاه گوارش می‌کاهد. البته استفاده از ترخینه به صورت کاملا پخته در آش احتمال زنده ماندن باکتری‌های مفید پروبیوتیکی را منتفی می‌کند، اما تاثیر درمانی و ضد سرماخوردگی آش یا سوپ ترخینه پخته را می‌توان ناشی از وجود موادی به نام باکتریوسین دانست که نسبت به حرارت طبخ مقاوم بوده و خاصیت ضدسرماخوردگی دارد. نتایج تحقیقات دانشگاهی نشان داده است از تخمیر گندم در دوغ، اثرات مواد شبه هورمونی استروژن ترخینه تشدید می‌شود که در مدل‌های حیوانی نشانگر تاثیر مثبت آن در افزایش سطح سلامت حیوانات آزمایشگاهی است. ضمن این که دوغ موجود در ترخینه به دلیل داشتن کلسیم در پیشگیری از پوکی استخوان نقش چشمگیری دارد و به علت خاصیت اسیدی باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر موجود در دستگاه گوارش می‌شود

مهمترین مزایا و خواص ترخینه

درمان آنفولانزا و سرما خوردگی
تقویت عمومی سیستم بدن دارای پروتئین بالا
تقویت عضلات بدن
انرژی زا
منبع کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D
دندان ها و استخوان ها را محکم و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند
تقویت بینایی
خون ساز و رفع کم خونی شدید
دارای ویتامین A بالا
موثر در تقویت قلب و عروق
دارای سرو تونین بالا و مبارزه با افسردگی
بهترین غذا برای زنان باردار
تقویت گوارش
تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر که تمامی این ها از خواص ترخینه به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید