آشپزی گیاهی

طرز تهیه انواع برگر رژیمی

همبرگر رژیمی بسیار ساده کاملا رژیمی و مناسب گیاهخواران

 برگر مرغ رژیمی

مواد لازم

برای ۸ نفر

مرغ بدون استخوان و بدون پوست : ۹۰۰ گرم
پودر سیر : ۱/۴ قاشق چای خوری
پیاز :۱ عدد
پودر سوخاری : ۶۰ گرم
آب : ۵ قاشق چای خوری
نمک و فلفل : به میزان دلخواه


طرز تهیه 

مرغ را بشویید و چربی های آن را جدا کنید و چرخ کنید.سعی کنید طوری چرخش کنید که خیلی له نشود.مرغ چرخ شده را با پیاز ریز خرد شده ،پودر سوخاری ، نان خردشده ،پودر سیر، کمی نمک و فلفل مخلوط کنید و با دست ورز دهید. مخلوط بدست آمده حالت چسبندگی ندارد .بخاطر همین آن را یک ساعت در یخچال قرار دهید. پس از گذشت این زمان مخلوط را از یخچال بیرون بیاورید و در اندازه های همبرگر حدود ۱۱ تا ۱۲ عدد همبرگر درست کنید.

سپس تابه ای را روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی روغن داخلش بریزید و همبرگر ها را سرخ کنید و بعد از ۴ تا ۶ دقیقه طرف دیگر همبرگر را سرخ کنید .


برگر خانگی با سبزیجات 

مواد لازم 

تره فرنگی خرد شده  ۱پیمانه

کرفس رنده شده ۱پیمانه

هویج رنده شده  ۱پیمانه

سیب زمینی خام رنده شده  ۱و نیم پیمانه

پیاز رنده شده  ۱ عدد بزرگ

تخم مرغ۳ یا ۴ عدد

جعفری خرد شده ۴ قاشق غذا خوری

آرد سوخاری ۴ قاشق غذا خوری

سیر رنده شده  ۱ قاشق چایخوری

نمک فلفل و زردچوبه به میزان دلخواه


طرز تهیه 

کل مواد را با هم مخلوط کرده و به صورت همبرگر گرد کرده و در روغن مایع سرخ می کنیم. سپس همبرگر سرخ شده را در نان مخصوص گذاشته و با سس مورد علاقه خود سرو نمایید.

این برگر کدو و پنیر براى چهار عدد برگر می باشد.


برگر رژیمی

مواد لازم

برای ۴ نفر :

کدو بزرگ و قلمى ( برش هاى نوارى و نازک )  ۳ عدد
نخود سبز بلانچ شده ۱۰۰ گرم
ریحان  ۵۰ گرم
پنیر فتا  ۱۰۰ گرم
پنیر پارمزان رنده شده ۱۰۰ گرم
سیر ۴ عدد
پوست رنده شده لیمو ۲ عدد
پودر پسته ۵۰ گرم
تخم مرغ ( کمى با چنگال هم بزنید و کنار بگذارید ) ۱ عدد
خرده هاى نان تازه به میزان لازم
فلفل سیاه و نمک به میزان لازم
خرده هاى نان تازه ( یک عدد از نان هاى برگر رو با دستگاه غذا ساز همونطور که تازه و نرمه خرد کنید )


طرز تهیه :

اول نخود ها را داخل آب جوش به همراه کمى نمک ( یک قاشق چاى خورى ) بریزید و بعد از دو دقیقه جوشیدن آنها را داخل یک آبکش بریزید و بلافاصله داخل یک کاسه آب یخ بریزید و بعد هم در یک سبد ریخته تا آب آن برود .

همه مواد میانى را با غذا ساز مخلوط و ترکیب کنید و تا کدوها را برش میزنید در یخچال قرار دهید .

بعد کدو را با پوست و به کمک یک پوست کن برش هاى نازک نوارى بدهید .

برش هاى کدو را اول شبیه به علامت جمع + روى هم قرار دهید و بعد برش هاى دیگر را هم روى هم اریبى قرار دهید … حالا کدوها شبیه به یک گل چند پر شده مثل یک ستاره !!! مقدارى از مواد میانى ، مرکز کدو قرار دهید .

و بعد اولین کدو رو از زیربیارید رو و به نوبت تمام برش ها را ببندید و در این مرحله اگر وقت دارید در حدود یک ساعت برگر را داخل یخچال قرار دهید . و بعد از این زمان کمى روى برگر را با روغن زیتون برس بزنید و داخل گریل و یا ماهیتابه سرخ کنید ، با حرارت ملایم تا خوب مغز پخت شود . شاید در حدود ۴ یا ۵ دقیقه براى هر طرف لازم است

و بعد داخل نان برگر قرار دهید و با کمى مایونز ، گوجه فرنگى ، پیاز تزیین کنید


برگر گیاهی

مواد لازم

پیاز قرمز : نصف عدد
سرکه بالزامیک : یک قاشق غذا خوری
نمک : به مقدار لازم
فلفل چیلی قرمز : یک عدد
پیازچه : ۲ عدد
کنسرو لوبیا سیاه یا لوبیا چیتی یا لوبیا سفید : ۴۰۰ گرم
آرد سوخاری : ۱۰۰ گرم
فلفل سیاه : به میزان لازم
لیمو : نصف عدد
روغن زیتون : ۲ قاشق غذا خوری
ماست : یک قاشق غذا خوری
اسفناج : ۸۰ گرم
منداب : ۳۰ گرم
پنیر موتزارلا : ۷۵ گرم
نان همبرگر : ۲ عدد
گوجه فرنگی : یک عدد


طرز تهیه

پیازچه ها را بعد از پاک کردن، خوب بشویید و آن ها را به صورت ریز خرد کنید.
پیاز را پوست کنده و آن را به شکل حلقه های نازک برش دهید.
کنسرو لوبیا را آب کش کرده تا آب آن، کامل گرفته شده و خشک شود.
فلفل چیلی را برش زده و دانه های آن را جدا کرده و سپس فلفل را به صورت ریز خرد کنید.
اسفناج را خوب شسته و آبکش نمایید، می توان در طرز تهیه همبرگر گیاهی به جای اسفناج از سبزیجات دیگر مثل شاهی نیز استفاده کرد.
گوجه فرنگی و پنیر ها را حلقه حلقه کنید.
نان های همبرگر را از وسط نصف کنید.

درون ظرف کوچکی، حلقه های پیاز را به همراه سرکه بالزامیک و مقدار کمی نمک (به اندازه نوک انگشت)، را با هم مخلوط کرده و کنار می گذاریم.

پیازچه، فلفل چیلی، لوبیا ها و آرد سوخاری را در کاسه ای ریخته و بعد از پاشیدن مقدار کمی نمک و فلفل سیاه، مواد را با هم ورز می دهیم و سپس ترکیب حاصل را به سه قسمت تقسیم کرده و دو قسمت آن را گرد کرده و سپس باز کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال بگذارید، قسمت سوم آن را درون یک کیسه پلاستیکی پیچیده و برای تهیه آن در وقت دیگر در یخچال قرار دهید.

درون کاسه ای دیگر، مقداری آب لیمو را به همراه یک قاشق غذا خوری روغن زیتون و ماست مخلوط کرده و به ترکیب حاصل، مقداری نمک و فلفل بزنید، سپس برگ های اسفناج و منداب را با سس ترکیب کرده و بر روی مواد قرار دهید.

در مرحله بعد از طرز تهیه همبرگر گیاهی، درون یک تابه نچسب که بر روی حرارت متوسط قرار داده ایم، به مقدار یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ریخته و هر دو طرف همبرگر ها را به مدت ۴ دقیقه درون آن سرخ می کنیم تا طلایی رنگ شود.

حال در داخل یک تابه دیگر که بر روی حرارت زیاد قرار دارد، برش های نان را از سمتی که برش خورده به مدت ۲ دقیقه برشته می کنیم.

حلقه های گوجه فرنگی را روی برش های نان بچینید و سپس همبرگر ها را روی آن قرار دهید، بعد حلقه های پیاز را از ترکیب سرکه خارج کرده و بر روی همبرگرها گذاشته و برش های نان بالایی را روی آن قرار دهید، اکنون همبرگر را به همراه یک سالاد سرو نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن