کیک و شیرینی

طرز تهیه انواع شیرینی رولتی مناسب عید نوروز

دستور پخت شیرینی رولتی با فر و بدون فر بسیار خوشمزه و شیک

رولت خامه ای بدون فر

مواد لازم 

تخم مرغ ۲ عدد
آرد ۵۰ گرم
شکر ۵۰ گرم
وانیل  ۱/۴ قاشق چایخوری
بکینگ پودر ۱/۲ قاشق چایخوری
خامه ۱ عدد


طرز تهیه 

تخم مرغ و وانیل و شکر را انقدر با همزن زده تا پوک و سبک شود حجم مواد به دو برابر برسد.

سپس آرد و بکینگ پودر را سه بار الک کرده به مواد اضافه کرده با لیسک آرام هم زده تا مخلوط شود.

سپس تابه دو طرفه را با مقدار روغن چرب کرده روی حرارت گذاشته تا داغ شود. مواد رولت را ریخته صاف می کنیم.

حرارت باید کم رو به بالا یعنی ملایم باشد. سپس ده دقیقه یک طرف و پنج دقیقه طرف دوم. سپس روی حوله نمناکی کاغذ روغنی گذاشته نان رولت را درون آن قرار داده و به آرامی رول می کنیم.

می گذاریم کنار تا سرد شود. سپس بازکرده و داخلش را خامه کشی می کنیم از مغزیجات و موز و شکلات به دلخواه استفاده کرده باز رول می کنیم و درون کاغذ روغنی در یخچال گذاشته و بعد برش زده و میل می کنیم


 رولت زردآلو و پرتقال 

مواد لازم

سفیده تخم مرغ ۴ عدد
پودر شکر یک دوم پیمانه
آرد سفید یک دوم پیمانه
رنده پوست پرتقال کوچک یک عدد
آب پرتقال ۳ قاشق غذاخوری

مواد میانی رولت:

آب پرتقال دوسوم پیمانه
زردآلو یک دوم پیمانه


طرز تهیه:

سفیده های تخم مرغ را در کاسه بزرگی ریخته، با همزن بزنید و پودر شکر را طی دو بار به آن اضافه کنید تا سفیده ها سفت شوند.

آرد را الک کرده و همراه با رنده ی پوست پرتقال و آب پرتقال به سفیده ها اضافه کرده، به آرامی هم زده و سپس مخلوط آماده شده را در سینی ریخته و به مدت ۱۵ تا ۱۸ دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید. بعد از پخت آن را رول کرده و اجازه دهید تا سرد شود.

برای آماده کردن مایه ی وسط رولت، زردآلو ها را در شیرجوشی ریخته و آب پرتقال را اضافه کرده، با حرارت ملایم بگذارید تا آب پرتقال جذب شود، سپس مایه را در غذاساز ریخته تا پوره ی نرمی به دست آید.

نان رولت را باز کرده و پوره آماده شده را روی آن پخش کرده، سپس نان را رول کرده و روی آن را با پودر شکر یا خلال هایی از پرتقال تزئین کنید و سپس سرو نمائید.

فر را با حرارت ۲۰۰ درجه ی سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت روشن کنید. سینی فر به ابعاد ۲۳ در ۳۳ سانتیمتری را کاغذ روغنی انداخته و کاغذ را کمی چرب کنید.


رولت دارچینی

مواد لازم 

خمیر رول دارچینی :

خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
شکر یک چهارم پیمانه
آب یا شیر یک لیوان
روغن مایع یا کره ۳۰ گرم
تخم مرغ یک عدد
نمک یک قاشق مرباخوری
آرد به حدی که خمیر به دست نچسبد (حدود ۴۰۰ گرم)

مواد میانی:

شکر یک دوم پیمانه
دارچین یک قاشق غذاخوری
پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری
گردو ۵۰ گرم خیلی ریز خرد شده
جوز هندی رنده شده یک چهارم قاشق مرباخوری

مواد لازم برای رومال:

زردهٔ تخم مرغ یک عدد
روغن مایع یک قاشق مرباخوری رول دارچینی

طرز تهیه:

خمیر مایه را با یک قاشق مرباخوری شکر و آب ولرم عمل بیاورید. به این ترتیب که شکر را داخل آب ولرم حل کرده و دمای آن را با انگشت کوچک خود امتحان کنید. خمیر مایه را روی سطح آب بپاشید و یک دور هم بزنید تا تمام ذرات خمیر مایه مرطوب شود. این ظرف را کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل آمده و کف کند. تمام مواد خمیر به جز آرد را با هم مخلوط کرده و با چنگال یا مفتول هم بزنید تا یک دست شوند. خمیر مایه عمل آمده را به مواد افزوده و آرد را به تدریج اضافه کنید تا خمیر به دست نچسبد.

خمیر را روی سطح آردپاشی شده قرار داده و ورز دهید تا یک دست و نرم شده و چسبندگی آن کاملا گرفته شود ولی در عین حال نرم و لطیف بماند. خمیر را در ظرفی با گنجایش کافی که داخل آن یک قاشق غذاخوری روغن مایع ریخته اید بگذارید و خمیر را یک دور در آن بگردانید تا تمام سطح خمیر چرب شود. روی خمیر رابا دستمال نخی تمیزی پوشانده و استراحت دهید تا خمیر عمل آمده و حجم آن دو برابر شود (یک تا یک ونیم ساعت). برای تهیه مواد میانی تمام مواد را با هم مخلوط کنید. بعد از اتمام زمان استراحت،

خمیر را روی سطح آرد پاشی شده به شکل مستطیل به ضخامت ۳ تا ۴ میلی متر باز کنید. روی خمیر را با قلم مو آب مالیده و مواد میانی را روی خمیر به فاصله دو سانتی متر از یک لبهٔ خمیر پخش کنید. با کف دست روی مواد میانی فشار دهید تا کاملا به سطح خمیر بچسبد. از یک سمت خمیر شروع به رول کردن نمایید. لبهٔ خالی خمیر را با قلم مو مرطوب کرده و رول را محکم کنید.

رولت آماده را داخل سینی فر که کاغذ روغنی انداخته اید قرار داده و حلقه کنید. دو انتهای خمیر را کمی مرطوب کرده و به هم بچسبانید. به وسیله قیچی برش هایی به فاصله ۲ سانت یا بیشتر روی حلقه ایجاد کنید طوری که از قسمت داخلی حلقه به هم متصل بمانند. بعد از کامل شدن برش ها آن ها را به یک سمت برگردانید تا مواد داخلی نان دیده شود. روی سینی را با دستمال پوشانده و به خمیر مجددا ۲۰ تا ۳۰ دقیقهٔ دیگر استراحت دهید. مواد رومال را با هم مخلوط کرده و به آرامی نان را رومال کنید بعد ا زاین مدت نان را به مدت نیم ساعت در طبقه وسط فری که از ۲۰ دقیقه قبل با دمای ۱۸۰ درجهٔ سانتی گراد گرم کرده اید بپزید تا رویهٔ آن کمی به طلایی بزند. بعد از خارج کردن نان از فر بلافاصله آن را از قالب خارج کرده و روی توری سیمی خنک کنید.


رولت گردویی

مواد لازم

خمیر – ۳۰۰ گرم
گردو میکس شده – ۲۵۰ گرم
پودر مغز هل -۱ قاشق چایخوری
پورد زنجبیل -۱ قاشق چایخوری
دارچین – ۱ قاشق مرباخوری
شکر – ۲/۳ پیمانه
مواد لازم شربت
شکر – ۲ لیوان
گلاب خوب و معطر – ۱ لیوان
زعفران حل شده غلیظ -۲ قاشق مرباخوری


طرز تهیه

گردو میکس شده را به همراه شکر ، مغز هل، زنجبیل ، دارچین مخلوط کنید ، سپس خمیر را ۴ قسمت میکنید ، هر قسمت را به قطر یک سانت پهن کنید ، مواد بالا را هم به ۴قسمت تقسیم کنید هر قسمت از مواد را روی یک خمیر پخش کنید سپس به ارامی رول کنید ، داخل سینی کاغذ روغنی انداخته ، و نانهای رول شده را با فاصله در سینی بچینید و با یک چاقوی تیز به اندازه دلخواه رولها را برش بزنید ، مراقب باشید مواد از داخل نانها بیرون نریزد و رویش را با برس زرده تخم مرغ زده تا خوش رنگ شود و فر را از قبل روشن گرده ودر حرارت ۲۰۰ درجه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا رویش طلایی شود ، اگر دوست داشتید شیرین تر باشد میتوانید رویش شربت ریخته و میل نمایید .

طرز تهیه خمیر
٣ پيمانه آرد ، ١ قاشق مرباخوري خمير مایه و كمى نمک را با هم مخلوط كنيد سپس ۱/۴ پيمانه روغن را اضافه كنيد و مقدارى شير ولرم را كم كم اضافه كنيد خوب ورز دهيد تا خمير لطيف و يكنواختى بدست ايد ، مدت يكساعت در جاى گرم قرار دهيد تا ور آمده و پف كند سپس استفاده كنيد.

طرز تهیه شربت
اول در ظرفی شکر و گلاب رو مخلوط کنید وقتی شکر تقریبا در گلاب حل شد روی حرارت گذاشته گرم که شد اجازه دهید ۱ دقیقه بجوشد سپس زعفران حل شده را اضافه کنید و بلافاصله از روی حرارت بردارید . اگر برای شیرینیهای گرم میخواهید استفاده کنید اجازه دهید شربت شما سرد باشد و یا برعکس اگر برای کیک و شیرینی های سرد میخواهید استفاده کنید شربت را گرم کنید .


 رولت شکلاتی

مواد لازم 

۲۰۰ گرم شکلات
۵ قاشق غذاخوری قهوه دم کشیده
۷ عدد بزرگ تخم مرغ
۱ فنجان شکر
۱ فنجان خامه غلیظ
۲ قاشق غذاخوری پودر قند
رولت شکلاتی
رولت شکلاتی


طرز تهیه 

فر را روشن و در دمای ۳۵۰ درجه تنظیم نمایید.سینی شیرینی پزی لبه دار در ابعاد ۴۰ سانتی متر در ۳۰ سانتی متر انتخاب و کف آنرا با کاغذ نسوز بپوشانید.شکلات را با آب یا قهوه در کاسه مقاوم به حرارت بریزید و روی ظرف آب در حال جوش قرار دهید تا ذوب شود و هم زدن را تا نرم شدن مخلوط ادامه دهید.

بگذارید تا مخلوط شما کاملا سرد شود .به مدت ۳ دقیقه زرده های تخم مرغ را به همراه شکر دانه ریز با همزن با سرعت متوسط ، بزنید تا ماده بدست آمده سفید و غلیظ شود. سرعت همزن را به آهسته کاهش دهید و به آهستگی مخلوط شکلات را به آن اضافه نمایید و به هم بزنید تا کاملا با هم آمیخته شوند. سفیده های تخم مرغ را در کاسه ای متوسط بزنید تا رد هم زن بر روی ماده بدست آمده بر جای بماند.به آرامی با استفاده از کاردک پلاستیکی سفیده های تخم مرغ را در مخلوط شکلات زیر و رو کنید تا زمانیکه با هم ترکیب شوند،مراقب باشید پف سفیده های تخم مرغ نخوابد.مایه حاصله را به طور یکنواخت داخل سینی شیرینی پزی پخش کنید.

کیک را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا مغز پخت شود.سینی را به مدت ۱۰ دقیقه روی صفحه توری خنک کننده بگذارید و اجازه دهید تا کیک کمی سرد شود.کناره های کیک را با استفاده از چاقو یا کاردک فلزی از سینی جدا کنید.روی قسمت بالایی کیک را پودر کاکائو بپاشید و کیک را از سینی خارج و روی توری خنک کننده قراردهید.کاغذ نسوز را جدا کرده و بگذارید تا کیک به مدت حداقل ۱ ساعت سرد شود.خامه و پودر قند را بزنید تا ماده نرمی حاصل شود که رد همزن روی آن باقی بماند .

سپس آنرا به صورت یکنواخت روی کیک پخش کنیدبه طوریکه به اندازه ۲/۵ سانتی متر از لبه ها بدون خامه بماند.از سمت یکی از لبه های عرضی شروع کرده و کیک را به صورت فشرده رول نمایید .کیک را مجددا به سینی شیرینی پزی منتقل و برای مدت حداقل ۱ ساعت یا تمام طول شب در یخچال بگذارید. در انتها برای تزئین کمی پودر کاکائو روی کیک بپاشید.

نکات

۱. شکر برای این نوع کیک از نوع دانه ریز باشد.
۲. شکلات استفاده شده در این دستور شکلات نیمه شیرین و تکه تکه شده (در حدود یک فنجان) می باشد.
۳. به جای قهوه دم کشیده می توانید از آب هم استفاده نمایید.
۴. تخم مرغ ها :زرده از سفیده جدا شود.
۵. پودر شکلات باید از نوع شیرین نشده و قلیایی (آلکالایز) باشد.(برای تزیین روی کیک)

 

نکات پخت رولت کیک

اگر می خواهید رولتی که در منزل تان درست می کنید مانند رولت های حاضری شود کافی است نکات زیر را رعایت کنید.

_ زرده تخم مرغ را در ظرف کوچک تری هم بزنید تا حداکثر حجم را بگیرد.
_ هنگام افزودن شکر، همزن را باید روی درجه تند قرار دهید تا مایه ای غلیظ، کم رنگ و سبک به دست بیاید.

_ آرد ذرت را جایگزین یک سوم آرد کیک کنید تا هنگام لوله کردن از شکستن آن پیشگیری شود.
_ قبل از اندازه گیری الک کنید، همه مواد خشک را با هم الک کنید سپس به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.

_ سفیده هم زده شده را به آرامی به مخلوط زرده اضافه کنید تا هوای موجود در آن خالی نشود زیرا این امر باعث سفت شدن و از بین رفتن پف کیک می شود.

_ مایه را به آرامی در قالب صاف کنید.
_ نگذارید کیک به مدت طولانی روی سینی مشبک بماند و خنک شود، زیرا این امر باعث خشک شدن کیک خواهد شد.
_ در صورت چسبیدن کاغذ روغنی به پشت کیک، کاغذ را با آب کمی خیس کنید تا به راحتی جدا شود.

_ لبه های خشک را که نازک تر است ببرید تا راحت تر لوله شود.
_ پس از کمی چرب کردن کاغذ روغنی، آن را به کمی آرد آغشته کنید تا کیک نچسبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید