اطلاعات تغذیه

۶ غذای عجیبی که می‌تواند شما را بیمار کند

چند ماده غذایی عجیب را معرفی کنیم که می‌تواند خطر مسمومیت غذایی در آن‌ها وجود داشته باشد.

سال گذشته زمانی که مشخص شد میلیون‌ها عدد از بستنی بلوبل ممکن است با باکتری تهدید کننده‌ی لیستریا آلوده باشد، رسانه‌های اجتماعی به سرعت از این موضوع پر شد. شبانه بیشتر قفسه‌های فروشگاه‌ها از این بستنی پرطرفدار خالی گردید. این موضوع بسیار عجیب بود زیرا بیشتر افراد بستنی را به عنوان یک ماده‌غذایی سالم در نظر می‌گیرند. مسمومیت از طریق جوانه یونجه، تخم مرغ خام و یا مرغ قابل درک است اما مسمومیت بستنی به نظر غیر منطقی می‌رسید. البته این یک تراژدی واقعی است که هیچ شکی هم در آن نخواهد بود. برخی از مواد غذایی بسته بندی شده ممکن است حاوی باکتری‌های مضر و خطرناکی باشند که زندگی فرد را تهدید می کند. در این مقاله قصد داریم ۶ ماده غذایی عجیب را معرفی کنیم که می‌تواند خطر مسمومیت غذایی در آن‌ها وجود داشته باشد.

سیب کاراملی:

دفعه‌ی بعد زمانی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌روید، جلوی بسته بندی‌های سیب کاراملی توقف نکنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که بسترهای شیرین می‌تواند بهترین منبع برای رشد باکتری‌های ایجاد کننده بیماری مانند لیستریا باشد. این موضوع حتی خود محققان را نیز شگفت زده کرده است. زیرا آن‌ها فکر می‌کردند سیب خاصیت اسیدی دارد و پوشش کاراملی آن می‌تواند مانع از رشد باکتری‌ها گردد . اما همانطور که دانشمندان نیز کشف کرده‌اند، قرار دادن لایه‌ی ضخیم بر روی سیب تنها باعث ایجاد شیرینی بیشتر بر روی آن می‌گردد و محیط را برای رشد باکتری‌های مضر آماده می‌سازد. اگر عاشق مواد شیرین هستید و نمی‌توانید در مقابل این مواد تحمل کنید از سیب‌هایی استفاده کنید که در فریزر نگهداری می‌شود و یا دارای پوشش کاراملی نیست.

توت‌های منجمد:

ایجاد بیماری از مواد تازه ممکن است قابل باور باشد اما چرا باید از طریق مصرف مواد منجمد شده نیز بیمار شویم؟؟ خوب این موضوع اگرچه ناراحت کننده است اما واقعیت دارد . یک ترکیب آلی از توت‌های منجمد و دانه‌های انار در سال ۲۰۱۳ در حدود ۱۶۵ نفر را به بیماری هپاتیت A مبتلا کرد. در سال گذشته نیز در حدود ۳۱ نفر از طریق مصرف توت منجمد به این بیماری مبتلا شدند. هپاتیت A ، می‌تواند مواد غذایی را در مرحله تولید آلوده کند بنابراین شما کار زیادی در این مورد نمی‌توانید انجام دهید. البته باید به خاطر داشته باشید که میلیون‌ها قوطی از توت‌های منجمد وجود دارد که امکان آلوده بودن آن‌ها بسیار پایین است.

سیب زمینی :

باور اینکه سیب زمینی می‌تواند باعث ایجاد بیماری گردد بسیار دشوار است اما این ماده‌ی غذایی خوشمزه اگر به صورت سرخ شده مصرف گردد می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی گردد. البته بیشتر این بیماری‌ها به خاطر نحوه‌ی آماده کردن نادرست، استفاده نامناسب از آن و یا نگهداری طولانی مدت سیب زمینی در محیط غیر منجمد بوده است. هنوز هم برخی از مسمومیت‌های سولانین در این مورد وجود دارد. سولانین ماده سمی است که به هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در پوست سیب زمینی تجمع می‌کند. خوشبختانه می‌توان به آسانی از بروز این مشکل جلوگیری کرد. سیب زمینی‌هایی که دارای رنگ سبز بر روی پوست خود هستند نباید مورد استفاده قرار گیرند. در صورت استفاده، بهتر است تا جایی که ممکن است پوست سبز رنگ آن را بردارید .

پنیر:

همه افراد خوردن پنیرهای خامه‌ای خوشمزه مانند پنیر فتا را دوست دارند. تنها مشکلی که در مورد پنیرهای نرم وجود دارد این است که بیشتر آن‌ها غیر پاستوریزه هستند و بنابراین احتما آلوده بودن آن‌ها به باکتری‌های مضری همچون لیستریا وجود دارد. این باکتری‌های مضر در طول فرآیند پاستوریزه کردن از بین می‌روند.در ۵ سال گذشته پنیرهای غیر پاستوریزه باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی شده است. یک راه حل اسان برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد . بهترین و ساده‌ترین راه این است که به هنگام خرید ، روی بسته بندی را به دقت مطالعه کنیدو به دنبال برچسب پاستوریزه بگردید.

خیار:

خیار با پوستی ضخیم و قابلیت رشد سریع، به نظر نمی‌رسد منبع رشد باکتری‌های مضر باشد. اما در طول ۳ سال گذشته به تنهایی، این ماده‌ی خوشمزه و پای ثابت سالاد‌ها توانسته است باعث ایجاد و شیوع بیماری سالمونلا شود. در سال ۲۰۱۵، حدود ۱۶۵ نفر در اثر مصرف خیار راهی بیمارستان شدند و از این میان ۴ نفر نیز جان خود را از دست داند. بهتر است همیشه خیار را به دقت بشویید و از خوردن خیار نشسته پرهیز کنید. یادتان باشد که از مصرف با پوست خیارهای غیر ارگانیک اجتناب کنید.

بستنی:

اگرچه این بستنی‌ها خوشمزه هستند اما در برابر رشد باکتری‌های مختلف مصون نیستند. البته بستنی بلو بل تنها برندی نبود که با این مشکل روبرو شد. در سال ۲۰۱۳ نیز در یک بستنی خانگی این مشکل به وجود آمد. متاسفانه، شما در مقابل این مورد کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. باکتری‌های موجود در بستنی ممکن است از طریق مواد تشکیل دهنده آلوده و یا در مرحله تولید وارد آن گردد. البته باید به خاطر داشته باشید که سالانه در سراسر جهان میلیون‌هاو یا شاید میلیاردها بستنی تولید می‌شود وهمه آن‌ها نیز آلوده نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید