مرباجات

طرز تهیه دو روش مربای بهارنارنج

مربای بهار نارنج مربای فصلی خوش عطر و طعمی خوشمزه مناسب صبحانه بهاری

مربای بهار نارنج

مواد لازم:

گل بهار نارنج یک کیلوگرم
شکر یک کیلوگرم
آب ‌لیمو ترش ۲ قاشق سوپ‌خوری


طرز تهیه:

با توجه به اینکه بهار نارنج دارای طعم و مزه تلخی است، ابتدا باید با جوشاندن پی در‌ پی، تلخی آن را از بین ببرید. پس ابتدا شکوفه‌های بهار نارنج را در مقداری آب ریخته و بگذارید نیم ساعت بجوشند، سپس آنها را داخل سبدی آبکش کنید. این کار را دو تا سه بار تکرار کنید و بعد آنها را به ‌مدت ۲۴ ساعت در آب سرد خیس کنید. در این فاصله نیز آب آنها را یکی دو بار عوض کنید. به این ترتیب، تلخی بهار نارنج کاملاً گرفته می ‌شود.شکر را همراه ۳ پیمانه آب در قابلمه ای بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا در اثر جوشیدن، شکر در آب حل شود. سپس بهار نارنج را به محلول آب و شکر اضافه کنید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا مربا قوام آید.

نکته

اگر می‌ خواهید شکوفه های بهار نارنج حالت‌ ترد داشته باشند، می‌ توانید آنها را پیش از پختن، چند ساعت داخل آب و آهک خیس کنید و بعد از چند بار آبکشی، مراحل پخت را انجام دهید.


 مربای بهار نارنج خشک شده خانگی 

مربای بهارنارنج عطر و بوی بی‌نظیری داره. مربای بهارنارنج رو با شکوفه‌های بهارنارنج یا با بهارنارنج خشک میشه درست کرد. اما نکته مهمی که در تهیه مرای بهارنارنج وجود داره، اینه که تلخی بهارنارج باید گرفته بشه. 

مواد لازم 

گلبرگ گل بهارنارنج خشک شده ۲ لیوان
شکر ۴ لیوان
آب لیمو (یا آب نارنج) ۱ قاشق غذاخوری
گلاب نصف فنجان (به دلخواه)
پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری (به دلخواه)


طرز تهیه 

برای شروع بهارنارنج رو پاک کنید و با آب سرد بشویید. سپس نیم ساعت داخل یک ظرف آب بخیسونید.

بهارنارنج رو داخل یک سبد بریزید تا آبش گرفته بشه. داخل یک قابلمه آب بریزید و بهارنارنج رو داخل قابلمه بریزید. حرارت رو زیاد کنید و حدود ۱۵ دقیقه بعد، قبابلمه رو از روی حرارت بردارید. بهارنارنج رو آبکش کنید و روش آب سرد بگیرید و دوباره داخل قابلمه آب بریزید و بهارنارنج رو روی حرارت بذارید و ۱۵ دقیقه زمان بدید.

۴ مرتبه این کار رو انجام بدید تا تلخی بهارنارنج به طور کامل گرفته بشه. بعد از بار چهارم، بهارنارنج رو آبکش کنید و زمان بدید تا خنک بشه.

برای اینکه این مرحله زیاد زمان بر نشه، می‌تونید ۲ تا قابلمه آب روی گاز بذارید و بهار نارنج ها رو از یک قابلمه به قابلمه دیگه منتقل کنید.

۴ لیوان شکر رو به همراه ۴ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و قابلمه رو روی حرارت بذارید. وقتی که مخلوط شکر و آب به کمی قوام اومد و غلیظ شد، بهارنارنج رو داخل قابلمه بریزید. حرارت رو کم کنید و درب قابلمه رو نیمه بذارید. حدود دو ساعت زمان بدید تا بهارنارنج بپزه و مربا به غلظت و قوام مناسب برسه و گلبرک‌های بهارنارنج شیشه‌ای بشن.

در صورت دلخواه، نیم ساعت قبل از آماده شدن مربا، پودر هل و گلاب رو به مربا اضافه کنید.

وقتی که مربا رو از روی حرارت برداشتید، آب نارنج یا آبلیمو رو به مربا اضافه کنید و هم بزنید. سپس زمان بدید تا مربا به طور کامل خنک بشه و سپس داخل ظرف‌های مورد نظر بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم

یکی از روش‌های رایج گرفتن تلخی بهارنارنج، استفاده از مخلوط آب و آهکه. برای این کار در ظرفی بزرگ آب و مقداری آهک خوراکی بریزید و هم بزنید تا با هم مخلوط بشن.
دقت کنید که آهک در آب حل نمیشه و ته نشین میشه. اما خواص خودش رو به آب منتقل می‌کنه.
بهارنارنج رو به آب و آهک اضافه کنید و حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان بدید تا بهارنارنج داخل آب و آهک خیس بخوره.
استفاده از آب و آهک تلخی بهارنارنج رو می‌گیره و علاوه بر اون، باعث میشه تا بعارنارنج در زمان پخت شکل و فرمش رو از دست نده و به حالت اولیه خودش باقی بمونه. اما اگه خیلی به طعم تلخی حساس نیسیتد، از آب و آهک استفاده نکنید.
برای اینکه متوجه شویم مربای بهارنارنج به غلظت مناسب رسیده، وقتی که خواستیم قابلمه مربا رو از روی حرارت برداریم، ابتدا با قاشق مقداری از شربت مربا رو برمی‌داریم، اگر مثل عسل کشدار بود و به راحتی از قاشق نریخت یعنی به قوام مناسب رسیده، اما اگه سریع از قاشق ریخت، یعنی هنوز به قوام مناسب نرسیده و باید روی حرارت بمونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید