آشپزی سالم

طرز تهیه دو غذا با سبزیجات

غذایی خوشمزه با سس مخصوص وسبزیجات استیک و ریزوتو با سبزیجات

استیک با سس پیاز فرانسوی همراه با پوره سبزیجات

مواد لازم برای ۲ نفر:

*فیله استیک ……………. ۴ عدد

روغن زیتون ………………. ۴ قاشق غذاخوری

پیاز خلالی خرد شده ……. ۲ عدد

سرکه بالزامیک ………….. یک و نیم قاشق غذاخوری

شکر قهوه ای ……………. ۱ قاشق مرباخوری

آب گوشت ……………….. ۱ پیمانه

جعفری خرد شده ……….. ۱ قاشق چایخوری برای تزیین استیک

نمک و فلفل تازه

مواد لازم برای پوره رنگین سبزیجات:

سیب زمینی …………….. ۲ عدد متوسط

هویج …………………….. ۱ پیمانه

نخودفرنگی ………………. ۱ پیمانه

شیر و آبلیمو …………….. هرکدام ۱ قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده ………. ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل تازه


طرز تهیه

برای این نوع استیک نیازی نیست فیله ها را کاملا” با استیک کوب به صورت نازک در بیاورید. فقط فیله ها را مابین کیسه فریزری قرار دهید و کمی با استیک کوب روی آن بکوبید زیاد له و صاف نشود. فیله ها را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و فلفل سیاه آغشته کنید.

برای تهیه سس پیاز فرانسوی:

۱- پیازهای خلالی خرد شده را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون باحرارت متوسط تفت داده تا کاملا” طلایی شوند (حدود ۵ تا ۸ دقیقه). سپس سرکه بالزامیک و شکر قهوه ای را افزوده و با پیاز حرارت دهید تا پیازها کاراملیزه شوند (حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه). از روی حرارت برداشته و با نمک و فلفل مزه دار کنید.

۲- ماهی تابه متوسطی را با حرارت بالا گرم کنید. سپس حرارت را به متوسط کاهش دهید و بقیه روغن زیتون را اضافه کنید و آن را گرم کنید. سپس استیک ها را با دستمال آشپزخانه خشک کنید و در هر بار ۲ فیله استیک را در ماهی تابه قرار دهید تا حرارت ماهی تابه پایین نیاید. هر طرف فیله ها را به مدت ۳ دقیقه حرارت دهید و سپس درون فویل آلومینیوم بپیچانید تا آب آن خارج نشود و گرم بماند.

۳- سپس فیله ها را از فویل خارج کرده و درون ماهی تابه حاوی سس پیاز ریخته و آب گوشت را اضافه کنید. بگذارید تا به جوش بیاید و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند تا گوشت پخته شده و جا بیفتد دقت کنید گوشت زیاد سفت نشود.

پوره رنگین سبزیجات:

سیب زمینی ها را پوست کنده و آب پز کنید سپس با گوشکوب برقی آن ها را پوره کرده و شیر و آبلیمو و نمک و فلفل تازه ریخته و مجددا” کمی روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. سپس از روی حرارت برداشته و جعفری خرد شده را به آن بیفزایید.

هویج ها را بخارپز یا آب پز کرده و با گوشکوب برقی یا دستی آن ها را به حالت پوره در آورید و با نمک و فلفل تازه مزه دار کنید.

نخودفرنگی ها را آب پز کرده و پس از پخت با گوشکوب برقی یا دستی پوره کرده و با نمک و فلفل تازه مزه دار کنید.

سپس پوره ها را درون ظرف موردنظر ریخته و تزیین کنید.


ریزوتو با سبزیجات رُست شده و سالامی

مواد لازم برای ۴ نفر:

آب مرغ (عصاره مرغ) ……… ۳ پیمانه

آب …………………………. ۳ پیمانه

کدوحلوایی ………………… ۵۰۰ گرم (پوست گرفته و بدون تخم، مکعبی خرد شده)

فلفل دلمه قرمز …………… ۱ عدد (بدون تخم و مکعبی خرد شده)

روغن زیتون ………………… ۱ قاشق غذاخوری

رزماری خرد شده ………….. ۱ قاشق غذاخوری

کدوسبز ورقه شده ………… ۲ عدد

سالامی خرد شده ………… ۶ ورقه (از هر نوع ژامبون یا کالباس و یا سوسیس هم می توان استفاده کرد)

کره …………………………. ۳۰ گرم

پیاز کاملا” خرد شده ………. ۱ عدد

سیر له شده ………………. ۱ حبه

برنج دانه کوتاه (Arborio rice) …………. یک و سه چهارم پیمانه

سرکه سفید ……………………………. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

خامه (یا روغن زیتون یا کره یا شیر) ……. ۱/۲ پیمانه (اگر روغن زیتون یا کره استفاده کردید ۱/۴ پیمانه بریزید)

پنیر پارمسان رنده شده ………………… ۱/۲ پیمانه

برگ های ریز اسفناج (اختیاری) ………… ۶۰ گرم

پارمسان رنده شده یا ورقه شده ………. جهت سرو

فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید.


طرز تهیه

۱-در قابلمه ی متوسطی آب مرغ و آب را به جوش آورید. کدوحلوایی و فلفل دلمه خرد شده را درون سینی فر ریخته و روی آن ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و رزماری و نمک و فلفل بریزید. مواد را خوب مخلوط کنید. مطابق آنچه در تصویر زیر آمده است.

۲- سینی را درون فر گرم شده به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. کدوسبز و سالامی ها را افزوده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر در فر قرار دهید تا زمانی که کدوحلوایی ها پخته شده و سالامی ها ترد شوند.

۳- در این زمان، کره را در قابلمه ی بزرگی با حرارت بالا حرارت داده تا ذوب شود. دقت کنید نسوزد. پیاز و سیر را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید تا زمانی که پیاز نرم شود. برنج را بیفزایید و تفت دهید برای حدود ۱ دقیقه. سرکه را نیز افزوده و حرارت دهید برای حدود ۱ تا ۲ دقیقه تا زمانی که کمی از سرکه تبخیر شود.

۴- آب مرغ و آب داغ و جوشیده را به برنج افزوده. هر بار ۱ پیمانه بیفزایید تا زمانی که همه ی مایع جذب برنج شود و برنج ترد و پخته شود (حدود ۲۰ دقیقه). چنانچه برنج هنوز نپخته بود درب آن را دم کنی گذاشته و حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بپزید. از روی حرارت بردارید و با خامه (یا کره یا شیر یا روغن زیتون) و پنیر پارمسان مخلوط کرده و نمک و فلفل زده تا مزه دار شود. (من از روغن زیتون استفاده کردم و خامه نریختم تا کالری غذا پایین تر بماند).

۵- مخلوط سبزیجات را به برنج بیفزایید. در صورتی که برگ های ریز اسفناج نیز استفاده می کنید، آن ها را نیز بیفزایید و خوب مخلوط کنید. در ظرف مورد نظر برای سرو کشیده و روی آن را پنیر پارمسان رنده شده یا ورقه بریزید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن