کیک و شیرینی

طرز تهیه سملا؛ نان خامه‌ای فرنگی

شیرینی سنتی از دل یخ‌های متراکم اسکاندیناوی

مواد لازم برای داخل سملا
شکر: ۱۰۰ گرم
شیر: ۱۰۰ میلی‌لیتر
خامه شیرین: ۲۰۰ گرم
پودر بادام: ۱۵۰ گرم
پودر هل: یک قاشق مربا خوری
پودر شکر: به مقدار
دلخواه

مواد لازم برای تهیه خمیر
آرد: ۷۰۰ گرم
مخمر: ۲۵ گرم
پودر هل: دو قاشق غذاخوری
کره: ۱۰۰ گرم
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
بکینگ پودر: دو قاشق چا‌ی‌خوری
شکر: ۵۰۰ گرم
تخم مرغ: دو عدد


طرز تهیه

شیر: یک چهارم لیترشیرینی: برای شروع به یک کاسه بزرگ احتیاج داریم. حالا مواد یعنی شامل پودر هل، شکر، بکینگ پودر و نصف آرد را در ظرف ریخته و با هم مخلوط می‌کنیم. شیر و تخم مرغ را هم به مواد اضافه کرده و به هم می‌زنیم و در آخر کره را به

قطعات کوچک تقسیم و به مواد اضافه کرده و ترجیحا با استفاده از همزن برقی‌ خوب مخلوط می‌کنیم به طوری که یک مایه تقریبا یکنواخت به دست بیاید. حالا با استفاده از دو قاشق غذاخوری آب، مایه خمیر یا مخمر را خوب حل کرده، به بقیه مخلوط اضافه کرده و با همزن خوب به هم می‌زنیم. در ادامه بقیه آرد را اضافه کرده و خوب به هم می‌زنیم. حالا با استفاده از دست خمیر را ورز داده به طوری که دیگر به دست نچسبد؛ در صورت نیاز برای جلوگیری از چسبیدن خمیر کمی‌ آرد روی آن بپاشید.

حالا روی خمیر را با استفاده از یک دستمال ‌ پوشانده و برای یک تا یک و نیم ساعت کنار گذاشته تا ور بیاید. بعد از آماده شدن خمیر آن را شبیه نان باگت لوله کرده و با استفاده از یک چاقو به قطعات کوچک که تقریبا به اندازه یك تخم مرغ بزرگ است، تقسیم می‌کنیم. این قطعات را به شکل گرد در آورده و در یک سینی چرب شده فر‌ می‌چینیم. قبل از اینکه گلوله‌های شیرینی را در فر‌ بگذاریم روی آنها کمی از یک تخم‌مرغ زده شده می‌مالیم که رنگ طلایی بگیرند.

حالا نان‌ها را در فر‌ که از قبل با درجه حرارت ۲۲۵ درجه گرم کرده بودیم می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم که حدود ۱۰ الی‌ ۱۵ دقیقه بپزد. توجه کنید به محض اینکه کمی‌ رنگ طلایی گرفتند، نان‌ها آماده هستند. حالا نان‌ها را در آورده و می‌گذاریم خنک شوند. بعد از خنک شدن سر شیرینی‌‌ها را بریده و داخل آنها را خالی‌ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. موادی را که از داخل نان‌ها در آورده‌ایم نگاه می‌داریم، چون از آنها برای مواد داخل شیرینی‌‌ها استفاده می‌کنیم.

مواد داخل شیرینی:در یک کاسه پودر بادام، شکر و پودر هل را مخلوط می‌کنیم. شیر را به همراه خمیر‌های باقی‌ مانده از داخل شیرینی‌ها مخلوط می‌کنیم به طوری که یک خمیر نرم شیرین بادامی‌ به دست بیاید.حالا با استفاده از قیف شیرینی‌پزی این خمیر نرم را داخل شیرینی‌‌ها ریخته ولی‌ کاملا پر نمی‌کنیم.بعد از این کار می‌توانیم

خامه شیرین را زده به صورتی که سفت شود و در ادامه با استفاده از قیف و ماسوره روی شیرینی‌‌ها را تزئین کنید.تکه درپوش شیرینی‌ را برای تزئین روی خامه گذاشته و در آخر هم پودر شکر روی شیرینی‌ها بپاشید. می‌توانید در صورت تمایل از اسپری‌های خامه هم برای این کار استفاده کنید.

نکته: جالب است بدانید این شیرینی‌ سنتی معمولا در یک ظرف کمی‌ گود سرو می‌شود که در آن کمی‌ شیر هم ریخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید