فوت و فن آشپزی

طرز تهیه ماست خانگی

ساده‌ترین روش درست کردن ماست در خانه + فوت و فن یک ماست خوشمزه

ماست‌های خانگی

به دلیل طعم اصیل و سنتی و نداشتن مواد نگهدارنده بسیار سالم‌تر از ماست‌های پاستوریزه هستند. در این مطلب با آموزش ماست خانگی در منزل همراه ما باشید.

مصرف روزانه شیر و فراورده‌های لبنی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامتی بدن و به‌خصوص داشتن استخوان‌های قوی بسیار ضروری است. ماست یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌های کنار غذاست که در سفره ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. ماست‌های بازاری و پاستوریزه معمولا پرچرب، دارای نشاسته و مواد نگهدارنده هستند، به همین دلیل عده‌ای ترجیح می‌دهند که از ماست‌های محلی یا ماست خانگی استفاده کنند. اگر طرفدار طعم اصیل ماست خانگی هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید

مواد لازم 

شیر: ۳ لیتر

ماست برای مایه: ۳ قاشق غذاخوری


طرز تهیه 

شیر را توی یک قابلمه مناسب بریزید و روی شعله اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید. اگر از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنید، همین که شیر داغ شد، اجاق گاز را خاموش کنید و اگر از شیر محلی استفاده می‌کنید، بعد از جوش آمدن شیر شعله اجاق را کم کنید و حدود ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا شیر کم‌کم بجوشد؛ سپس اجاق را خاموش کنید. قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید تا شیر از حرارت بیفتد. بعد از نیم ساعت دست‌تان را خوب بشویید و انگشت‌تان را توی شیر فرو کنید.

اگر انگشت شما به مدت ده ثانیه توانست گرمای شیر را تحمل کند؛ یعنی شیر برای مایه زدن آماده است. شیر را در ظرف مورد نظر خالی کنید. دو قاشق از شیر را با ماست مخلوط کنید و هم بزنید؛ سپس ماست را با قاشق در اطراف ظرف شیر بریزید و سطح آن را به اندازه خیلی کم هم بزنید. حالا در یک جای مناسب که دمای آن سرد نباشد، یک پتوی نازک پهن کنید و ظرف شیر را روی آن بگذارید. یک آب‌کش روی ظرف شیر قرار بدهید و با یک حوله یا دستمال دور ظرف را بپوشانید.

بقیه پتو را آرام روی ظرف شیر بکشید و به مدت ۴ تا ۵ ساعت زمان بدهید تا ماست ببندد. بعد از گذشت این زمان آرام پتو را کنار بزنید و آب‌کش را از روی ظرف ماست بردارید. بگذارید نیم ساعت در این حالت بماند؛ سپس ظرف ماست را خیلی آرام بلند کنید و داخل یخچال بگذارید. سعی کنید یک روز به ماست دست نزنید تا خوب سفت شود. نوش جان.

نکات مهم

برای تهیه ماست خانگی بهتر است از شیرهای محلی استفاده کنید که چربی طبیعی دارند. شیرهای محلی را می‌توانید از فروشگاه‌های لبنیات محلی مطمئن تهیه کنید. اگر از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنید، حتما شیر پرچرب تهیه کنید تا ماست سفت‌تری داشته باشید.

سعی کنید شیر را در قابلمه رویی بجوشانید؛ زیرا شیر در قابلمه رویی ته نمی‌گیرد.

 ظرفی که می‌خواهید در آن ماست بزنید، بهتر است سفالی باشد؛ اگر ماست را در ظرف پلاستیکی درست می‌کنید، حتما وقتی شیر از حرارت افتاد، آن را توی ظرف خالی کنید.

ماستی که برای مایه استفاده می‌کنید، بهتر است ماست معمولی باشد. اگر از ماست پاستوریزه استفاده می‌کنید، سعی کنید ماست پرچرب ساده باشد و از ماست‌های یونانی، هم زده یا چکیده و بسیار پرچرب برای مایه زدن استفاده نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید