غذاهای محلی و سنتی

غذاهای محلی و خوش‌مزه شهرهای چهارگوشه ایران

معرفی چند نوع غذ و دسر ها سنتی شهرهای ایران و دستور پخت یکی از معروف ترین غذاها این شهرها

گلستان

نان خرمایی و حلوای آماج گرگان را از دست ندهید!هل‌آش، گوجه‌آش و ماش‌آش از خوراکی‌های لذیذ گلستان‌اند. چوروک نان سنتی این منطقه است. وپلو نخود وکشمش و باسترما پلو و پلو چکدرمه و مانتی

مانتی

مواد لازم

گوشت خالص چرخ كرده یك كیلو

چربی چرخ كرده ۲۰۰ گرم

آرد نیم كیلو

تخم مرغ دو عدد

پیاز ۵۰۰ گرم

كره ۲۰ گرم

نمك و فلفل به مقدار لازم


طرز تهیه:

خمیر را بدون زدن مایهٔ خمیر، با افزودن تخم مرغ، عمل می آورند. گوشت دارای اندكی چربی را چرخ می كنند. مقداری پیاز را خرد می كنند و به گوشت می افزایند.

. پس از تهیه خمیر، آنرا به قطر یك سانتی متر پهن كرده و با چاقو به اندازه های دلخواه می برند. سپس گوشت چرخ كرده را داخل آنها گذاشته، خمیرها را می بندند. (اگر گوجهٔ خرد شده نیز به آن افزوده شود، طعم بسیار مطلوبی می دهد).

پس از آماده شدن خمیرهای حاوی گوشت، آنها را در داخل طبقات فوقانی قابلمهٔ مخصوص مانتی پزی (كه دارای یك طبقهٔ پر از آب و چند طبقهٔ فوقانیِ مشبك می باشد) می چینند.

. برای جلوگیری از چسبندگی خمیرها به كف طبقات مشبك، بهتر است كف آنها را با اندكی روغن، چرب نمایند. پس از اینكه همه چیز آماده شد، طبقهٔ زیرین قابلمه را پر از آب نموده و به همراه طبقات مشبك فوقانی كه خمیرها در آن چیده شده، بر روی شعله قرار می دهند تا با بخار آب، خمیرها و محتویات آن به خوبی بپزد.

. پس از ۴۵ دقیقه، غذا می پزد. مانتی های پخته شده را در داخل ظرفی دیگر می ریزند و با اندكی كره، آنها را به هم می زنند و به این ترتیب ، غذا برای صرف شدن آماده می شود.


سمنان

غذاهایی مثل ته‌چین و چرتمه پلو دارد. کشک و پسته هم که محصولات اصلی این استان هستند. محصولات دامی این روستا می‌توان به شیر، ماست، کره، آروشه، لور، سرشیر محلی، سرماست محلی، عسل طبیعی، قره قروت (تفره) و غیره اشاره نمود.

همچنین محصولات باغی مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو، توت و به ویژه گردو می توان نام برد. از محصولات خوراکی صحرایی می‌توان از سامباروک (آلبالوئک)، سولی، زرشک، ولیک، سیب وحشی، گالش انگور و غیره می توان نام برد.

نان پنجه کش، نان گرده و کچیله نون محتوی گردو از نان‌های بسیار خوشمزه دست پخت زنان این آبادی است. همچنین آش گزنه، آش زرشک، تفره که با قره قروت درست می‌شود.

تاک پلو

مواد لازم

برنج ۳ پیمانه

برگ مو ۳۰۰ گرم

مرغ بدون استخوان ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم

پیاز ۱ عدد

سویا سس ۱ قاشق غذاخوری

پودر خردل ۱ قاشق چایخوری

گرد لیمو عمانی ۱ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل و ادویه و زردچوبه و زعفران و روغن به میزان لازم


طرز تهیه:

مرغ ها رو به تکه های کوچک تقسیم کنید. پیاز رو خرد کنید و روی مرغ بریزید. پودر لیمو عمانی, پودر خردل و سویا سس و نمک و زعفران به مرغ اضافه کنید و بذارید توی یخچال برای حداقل ۱ ساعت بمونه تا مزه دار بشه.

برگ موها رو بشویید و خرد کنید و در یک قابلمه برای چند دقیقه بپزید و بعد آبکش کنید.

برنج رو به روش کته یا آبکش آماده کنید و برگ مو ها رو با پلو مخلوط کنید و بذارید تا پلو دم بکشه.

تو این فاصله هم در یک قابلمه روغن بریزید و مرغ ها رو به اون اضافه کنید و بذارید تا مرغ ها سرخ بشن و بعد هم به اون کمی زردچوبه و ادویه بزنید و بذارید تا با کمی آب خوب بپزه و به همراه پلو سرو کنید.

نکته

۱٫ پودر خردل رو از عطاری ها میتونید تهیه کنید.

۲٫ به جای مرغ از ماهیچه گوسفندی هم میتونید استفاده کنید.


چهارمحال و بختیاری

در استان چهار محال و بختیاری به علت دارا بودن اقلیم سردسیر شرایط مناسبی برای تولید گردو فراهم است و مغز گردو شفاف تولید می‌شود.

اسم کباب بختیاری را که حتماً شنیده‌اید، در فهرست همه رستوران‌های ایرانی هم پیدا می‌شوداین غذای گوشتی غذای محلی چهارمحال و بختیاری است. کاچی‌های چهار محالی هم معروف‌اند.

این استان محل اتراق عشایر است و به همین دلیل انواع لبنیات محلی را می توان از نوع عالی آن امتحان کرد.

دمپخت ماش

دمپخت ماش یک پلو گیاهی و خوشمزه است که مربوط به استان چهارمحال و بختیاری می باشد.این پلو خوشمزه را می توانید به تنهایی خورده و یا در کنار آن از انواع گوشت های سفید و قرمز نیز استفاده کنید که این بستگی به سلیقه شما عزیزان دارد.م
یکی از مهمترین خواص ماش، کاهش میزان کلسترول بدن است. مطالعات نشان داده اند، آنتی اکسیدان های موجود درماش از ایجاد رادیکال‌های آزاد در خون جلوگیری می کنند.از دیگر خواص ماش، کنترل و کاهش میزان التهاب است که می تواند از قلب در برابر بیماری های قلبی محافظت کند. ماش دارای آنتی اکسیدان های قوی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه با سرطان کمک می کند. مطالعات نشان می دهند که این دانه دارای خاصیت ضد توموری است و از DNA در برابر آسیب ها و جهش ها محافظت می کند.

مواد لازم

ماش : یک پیمانه

برنج : ۲ پیمانه

نمک : به مقدار لازم

آب : ۲.۵ پیمانه


طرز تهیه

ابتدا ماش از قبل خیس خورده را در نیم لیتر آب و کمی نمک روی آتش ملایم می‌پزیم.

پس از پخت دانه‌های ماش یک پیمانه آب سرد اضافه می‌کنیم.

پوست ماش را که روی آب شناور می‌شود با کفگیر می‌گیریم و آب‌کش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

برنج را مانند چلو ساده آب‌کش می‌کنیم.

سپس ماش پخته شده را با برنج مخلوط می کنیم.

مخلوط برنج و ماش را با کفگیر روی آب‌روغن می‌ریزیم و دیگ را روی شعله می‌گذاریم تا دَم بکشد .

در نهایت نیم پیمانه آب‌روغن روی برنج می‌دهیم.

دَم‌کنی می‌گذاریم و شعله را ملایم می‌کنیم.

بعد از ۴۵ دقیقه ماش‌پلو دم کشیده است.

گاهی کمی زیره به این پلو اضافه می‌کنند.


کرمانشاه

وقتی به کرمانشاه رفتید از خوردن خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه غافل نشوید. نان برنجی، روغن کرمانشاهی و کاک هم خوراکی‌های مقوی این استان است.

کوکوی پاغازه

اغازه از سبزیجات محلی شهر کرمانشاه است که در فصل بهار می‌روید و گیاهی دارویی محسوب می‌شود. این گیاه در تهیه غذا‌هایی همچون بورانی، کوکو و سبزی پلو کاربرد دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. کوکوی پاغازه که مانند کوکو سبزی از ترکیب گیاه خرد شده پاغازه با تخم مرغ، سبزیجات معطر و ادویه جات تهیه می‌شود، از غذا‌های سنتی کرمانشاه بوده که این مطلب به طرز تهیه آن اختصاص یافته است. در ادامه با طرز تهیه این کوکو و خواص گیاه پاغازه با ما همراه باشید.

مواد لازم :

پاغازه ۵/۰ کیلو گرم

آرد ۱ الی ۲ قاشق

پیاز ۱ عدد

تخم مرغ ۴ الی ۵ عدد

نمک و زردچوبه به میزان لازم

سیر رنده شده ۱ حبه

روغن ۱ قاشق برای سرخ کردن


طرز تهیه :

پاغازه خرد شده و سیر وپیاز رنده شده و آرد و نمک و زردچوبه را با هم مخلوط کنید و تخم مرغ را اضافه کنید وبه هم بزنید. در ماهی تابه روغن بریزید و مایه را در ماهی تابه ریخته و در ظرف را ببندیدو حرارت را کم کرده و دو طرف کوکو را سرخ کنید.


اردبیل

اردبیل است ومزه آش دوغ‌اش. در هوای خنک اردبیل، خوردن آش دوغ محلی خیلی مزه می‌دهد. پلو قیسی هم یکی دیگر از غذاهای معروف اردبیلی است. خوردن و بردن عسل سبلان و ساری‌حلوا را فراموش نکنید.

قیسی پلو از غذاهای محلی اردبیل است که با گوشت یا مرغ درست میشود و طعمی شیرین دارد. قیسی نوعی از زردآلو است که بسیار شیرین و مطبوع است و در بیشتر نقاط ایران یافت می‌شود. همچنین برگه زردآلوی خشک شده را نیز قیسی می‌نامند و به آن «برگه» نیز گفته می‌شود.

مواد لازم

روغن: ۳ قاشق سوپخوری

قیسی: یک فنجان

نمک و فلفل: به مقدار دلخواه

جوز هندی: نصف قاشق چایخوری

برنج: ۵۰۰ گرم

گوشت: ۵۰۰گرم

آب: دو لیتر

دارچین: یک قاشق مرباخوری

کره آب شده: نصف فنجان


طرز تهیه

گوشت را تکه تکه کرده و آن را با مقداری کره و ادویه سرخ کنید.

.به گوشت آب اضافه کرده تا خوب بپزد و بعد از آن، قیسی را در کره سرخ کنید.

. برنج را آبکش کنید و در دیگ به ترتیب لایه ای از برنج، گوشت، برنج و قیسی ریخته و مابقی برنج را بر روی مواد بریزید و بگذارید غذا دم بکشد.

پس از دم کشیدن میتوانید آنرا میل کنید.


زنجان

غذاهای محلی استان زنجان را انواع آش چون: آش بلغور، آش رشته، آش انار، یوتی آش، آبگوشت های محلی، یوتی آش، و انواع غذاهای دیگر چون: کاله جوش، کوفته ترکی، انواع دلمه ها، کباب ترکی، خورشت مسما با مرغ، خورشت گوجه فرنگی، خوراک هویج، قیمه پلو، حلوای گردو و انواع دسرها، ترشی ها، مرباها، نان ها، سالادها و… تشکیل می دهد.

خورش مسما

مواد لازم

سینه یا ران مرغ ۴ تکه

پیاز ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ ق غ

زعفران ا ق چ

قیسی ۸ عدد

آلو سیاه ۸ عدد

روغن به میزان لازم

فلفل و زردچوبه به میزان لازم

نمک به میزان لازم


طرز تهیه

ابتدا در یک تابه بزرگ و لبه دار مقداری روغن می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن کاملا داغ شود سپس قطعات مرغ را در روغن سرخ می کنیم تا طلایی رنگش شوند. پس از اینکه قطعات مرغ طلایی شدند ، آنها را از روغن خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در روغن باقیمانده سرخ می کنیم. سپس هسته های آلو سیاه را خارج می کنیم و آن را به همراه قیسی به پیاز اضافه می کنیم و به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم. در مرحله بعد زعفران دم کرده را به همراه زردچوبه به تابه اضافه می کنیم.

در مرحله بعدی رب گوجه فرنگی را در مقداری آب جوش حل می کنیم و مقداری نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم. سپس به تابه اضافه می کنیم و خوب با مواد مخلوطش می کنیم. حدود ۲ تا ۳ لیوان آب داخل تابه می ریزم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید.

در این مرحله مرغ های سرخ شده را به خورش اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه جا بیفتد و آبش کاملا تبخیر شود. خورش با حرارت ملایم پس از تبخیر آب شروع به روغن انداختن می کند.

خورشت آلو مسما باید تقریبا بدون آب باشد و زمان سرو به روغن افتاده باشد. به این صورت هم ظاهر خورشت شما عالی خواهد بود و هم طعمش. اگر خورشت مان بیش از حد ترش شده بود کمی شکر به آن اضافه می کنیم.

البته بعضی افراد این خورشت را به صورت شیرین می پسندند که می توانند در زمان اضافه کردن آب به خورش ، ۱ قاشق غذاخوری شکر در آب جوش حل کنند و به خورشت اضافه کنند. در پایان پس از آماده شدن خورش آن را به همراه برنج سرو می کنیم.


اصفهان

 معروف‌ترین غذای اصفهان  از خورشت ماست، حلیم بادمجان و گوشت و لوبیا هم نباید غافل شویم.

ناگفته نماند که زرشک روی همه غذاهای اصفهانی هم خوردن دارد. گز و پولکی هم که شیرینی‌های معروف اصفهان هستند.

خورش ماست  اصفهانی

مواد لازم

پیاز متوسط ۱ عدد

شکر نصف پیمانه متوسط

گلاب ۱ قاشق سوپخوری

مغز گردو ۱ قاشق غذاخوری

خلال بادام ۱ قاشق غذاخوری

خلال پسته و زرشک برای تزیین

ماست پر چرب ۳ پیمانه متوسط

گوشت گردن گوسفند ۲۵۰ گرم

زعفران دم کرده ۱ قاشق سوپخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی


طرز تهیه

برای تهیه خورش ماست اصفهانی ابتدا یک قابلمه مناسب را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید سپس پیاز را پس از گرفتن پوست از وسط نصف کنید و به قابلمه اضافه کنید. در ادامه گوشت گردن را به همراه کمی زردچوبه اضافه کنید و با حرارت زیاد اجازه دهید گوشت گردن مغز پخت شود.

پس از اینکه گوشت گردن به خوبی پخت ، قابلمه را از روی حرارت بردارید و گوشت را از قابلمه خارج کنید. استخوان های موجود در گوشت را با دقت خارج کنید ، سپس گوشت را داخل یک ظرف مناسب بریزید ( ترجیحا ظرف مسی ).

این مرحله مهم ترین مرحله پخت خورش ماست است و باید به خوبی آنرا انجام دهید. در این مرحله باید آنقدر گوشت را بکوبید تا رنگش مایل به سفید و کش دار شود. اگر این کار را به خوبی انجام دهید خورش ماست شما کشدار و منسجم می شود.

در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و ماست پر چرب را به همراه شکر داخل قابلمه بریزید. در ادامه مواد را به خوبی مخلوط کنید سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مداوم هم بزنید تا ماست حباب بزند و نزدیک به جوشیدن باشد.

پس از اینکه ماست به جوش آمد گوشت کوبیده شده را به قابلمه اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید تا مواد یکدست شوند. پس از اینکه گوشت با دیگر مواد به خوبی مخلوط شد ، مغز گردو را به همراه خلال بادام ، زعفران دم کرده ، گلاب و مقداری نمک اضافه کنید.

چند دقیقه دیگر مواد را هم بزنید تا یکدست شوند سپس از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان بکشید. خورش ماست را با خلال پسته و زرشک تزیین کنید و به مدت حداقل ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید سپس سرو کنید.

نکته

 خورش ماست این است که این خورش بر خلاف دیگر خورش های معروف ایرانی به صورت سرد سرو می شود. در صورت تمایل می توانید از زرده تخم مرغ و خامه هم برای خوشمزه تر شدن خورش ماست استفاده کنید.

خورش ماست با مرغ

در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید یا ترکیب گوشت قرمز را با ماست و شکر جالب نمی دانید می توانید این خورش را با گوشت مرغ تهیه کنید. برای ۴ نفر کافیست ۴۰۰ گرم گوشت مرغ استفاده کنید. مراحل پخت تفاوتی ندارد.


ایلام

نان ساجی، نان پپگ، کوفته سیرابی و قیماق از غذاهای بومی ایلام است.

کوفته سیرابی ایلام

این استان با ترکیب موادی همچون سیرابی چرخ‌ کرده، آرد، پیاز، نمک، گیاهان معطر (آویشن، ترخون، پونه، نعناع)، روغن حیوانی و ادویه‌ی محلی به تهیه‌ی این خوراک فوق‌ العاده‌ی بومی می‌پردازند.

مواد لازم

سیرابی و شیردان تمیز شده ۵۰۰ گرم

ادویه مخلوط خورشی به مقدار لازم

تخم مرغ ۱ عدد

پیاز رنده ریز شده ۲ قاشق غذاخوری

پودر نان سوخاری ۲ تا ۳ قاشق

سبزیجات معطر به مقدار لازم

سیر ۲ حبه

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

رب ۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه 

ابتدا سیراب و شیردان را با چرخ گوشت در منزل چرخ کنید. بهتر است دوبار چرخ شود. سپس پیاز رنده شده آب گرفته و سیر رنده شده و تخم مرغ و پودر نان سوخاری و نمک و فلفل و ادویه جات را اضافه کنید و آن را با دست ورز دهید.
از مایع کوفته مقداری به اندازه یک گردوی درشت یا بزرگتر بردارید و در کف دست گرد کنید.
تابه را گرم کرده و مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و کوفته ها را تا زمانی که رنگشان عوض شود، سرخ کنید.
در صورت تمایل قبل از سرخ کردن می توانید داخل پودر نان سوخاری بغلتانید.
با این کوفته های سرخ شده می توانید انواع غذاهای متنوعی تهیه کنید.

 نکته برای تهیه کوفته سیرابی

در صورت تمایل می توان با این گوشت مقداری گوشت مرغ یا گوشت گوسفند یا گوساله نیز چرخ کرد و نسبت آن را ۲ به یک یا به دلخواه تنظیم کرد.

پس از تهیه کوفته های دلخواه با سس و یا بدون سس و با استفاده از سیخ ها و خلال های چوبی و با مواد دیگر می توانید اردور زیبا و خوشمزه ای ترتیب دهید و به این ترتیب با یک نوع کوفته خواهید تنوانست سینی ها متعدد و متنوعی از فینگر فودها تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید