آشپزی سالم

طرز تهیه چند نوع غذا ابتکاری

غذا ابتکاری بسیار خوشمزه مناسب نهار و شام مرغانه پلا وشام کاتلیس وکوفته بادنجان

مرغانه پلا(غذای ابتکاری)

مواد لازم (۲ نفر)

برنج نصف پیمانه
تخم مرغ تخم مرغ۲عدد
گردوبه میزان لازم
پنیر۵۰گرم (لیقوان یا تبریزی)
کره ۲۵گرم


طرز تهیه:

ابتدا تخم مرغ ها را آبپز کرده و بعد از پخت رنده کنید.مقداری مغز گردو را در حدود ۵عدد اسیاب کرده و کمی دیگر را خرد کنید.برنج را با مقداری نمک و کره به صورت کته دم کنید و سعی کنید کمی نرم تر از حد معمول ان را طبخ کنید.بعد از پخت برنج را با تخم مرغ آبپز شده و پنیر رنده شده و گردو اسیاب شده مخلوط کرده و به شکل گلوله های کوفته ای در آورید و رویش را گردوی خرد شده بریزید.

نکات:

۱)این غذا جزو غذاهای محلی گیلان است.
۲)اگر دوست دارید به موادتان مقداری نعنا خشک هم اضافه کنید.
۳)این غذا را هم به صورت غذای اصلی و هم پیش غذا و هم میان وعده میتوانید سرو کنید.


شام جدید(کاتلیس )

کاتلیس با مواد خوراکی که در منزل داریم  درست میشود 

مواد لازم :

پیاز یک عدد
سیر ۲ تا ۳ حبه
گوشت چرخ کرده نیم کیلو گرم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه و زنجفیل به دلخواه
گشنیز خرد شده یک استکان
فلفل سبز ۳ تا ۴ عدد
سیب زمینی ۱ کیلو
پودر زیره سبز دو قاشق مرباخوری
تخم مرغ ۱ عدد
لیموترش تازه ۱ عدد


طرز تهیه :

در مرحله اول پیاز و سیر را سرخ کنید و گوشت چرخ کرده را با انواع ادویه ها، نصف استکان گشنیز و فلفل سبز خرد شده، تفت دهید تا آب آن کشیده شود.
مواد را روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد و جا بیافتد. سیب زمینی را با آب و نمک بپزید، سپس آنها را پوست کنده و رنده کنید.
نمک، فلفل سیاه،آب لیمو ترش ، بقیه گشنیز و کمی پودر زیره سبز به سیب زمینی اضافه کنید و آن را کاملاً ورز دهید. از خمیر سیب زمینی گلوله ای به اندازه یک نارنگی بردارید و وسط آن را گود نمایید. با قاشق از مواد آماده گوشتی بردارید و میان گلوله سیب زمینی را پر کنید و پس از بستن دهانه آن، گلوله سیب زمینی را در کف دست گرد کنید.

در ظرف دیگری تخم مرغی را بشکنید و با چنگال آن را خوب هم بزنید و کمی نمک و فلفل سیاه نیز به آن بیفزایید. سپس کاتلیس های فرم داده را داخل مایه تخم مرغ بغلتانید و آنها را در روغن داغ سرخ کنید. کاتلیس ها را در ظرف بچینید و دور آن را با سبزیجات تزیین کنید.


کوفته بادمجان

مواد لازم ( ۴ نفر)

بادمجان ۲ عدد (۷۰۰ گرم)
نان خشک خرد شده (یا آرد سوخاری) ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
سیر خرد شده ۱ حبه
پنیر پارمسان رنده شده ۵۰ گرم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
سبزی ریحان خرد شده ۱۶ برگ
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
آب گوجه صاف شده ۲۵۰ میلی لیتر
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه (برای سس گوجه) به مقدار لازم


 

کوفته بادمجان نیز همچون کوکوی اسفناج پنیری و کوکو سبزی میتواند وعده غذایی بسیار مهمی در برنامه غذایی گیاهخواران باشد. ترکیب بادمجان و تخم مرغ، این غذا را سرشار از پروتئین کرده است و تهیه آن نیز بسیار آسان است. این غذای خوشمزه را میتوانید با سس گوجه و سبزیجات سرو کنید و از طعم و عطر آن لذت ببرید. در این پست طرز تهیه سس گوجه خانگی نیز گنجانده شده است. همراه ما باشید و طرز پخت کوفته بادمجان را به همراه سس گوجه خانگی

طرز تهیه 

ابتدا فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد (یا ۴۰۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. تمام سطح بادمجان ها را با چنگال سوراخ کنید.

بادمجان ها را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد (۴۰۰ درجه فارنهایت) در فر حدود یک ساعت بپزید تا نرم شوند. سپس آن ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند. سپس بادمجان ها را از درازا به دو نیم تقسیم کنید. برای کوفته بادمجان لازم است که بادمجان ها از پوست جداشوند بنابراین لازم است که با یک قاشق گوشته داخل بادمجان ها را خارج کنید.

گوشته بادمجان ها را به همراه نان های خرد شده، تخم مرغ ها، سیر، نمک و فلفل، داخل غذا ساز بریزید و خوب مخلوط کنید تا خمیری یکدست به دست آید.

خمیر بادمجان به دست آمده را به کاسه ای منتقل کنید، پنیر پارمسان رنده شده و سبزی ریحان خرد شده را به کاسه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سپس مخلوط به دست آمده را برای مدتی در یخچال بگذارید و اجازه دهید تا خودش را بگیرد.

در این مرحله میتوانید سس گوجه خانگی خودتان را تهیه کنید. برای تهیه سس گوجه، گوجه ها را به کمک یک توری فلزی صاف کنید و آب آن ها را بگیرید. سپس با روغن زیتون، نمک و فلفل در قابلمه ای روی حرارت مخلوط کنید.

صبر کنید تا مخلوط سس به جوش آید. سپس حرارت را کم کنید و پیوسته هم بزنید تا سس شما بجوشد و غلیظ شود. کمی از سس را بچشید و در صورت لزوم به مقدار دلخواهتان نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

مخلوط بادمجان ها را از یخچال خارج کنید. مقدار یک کف دست از مخلوط بردارید و آن را گرد کنید تا شکل کوفته به خود بگیرد. سپس آن را داخل پودر نان یا همان آرد سوخاری بغلتانید تا پودر نان روی همه کوفته را بپوشاند. در غیر این صورت ممکن است کوفته بادمجان شما وا برود.

دریک تابه عمیق یا یک قابلمه، آن قدر روغن سرخ کردنی بریزید تا مطمئن شوید کوفته ها کامل در روغن غرق میشوند. سپس حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید روغن، خوب داغ شود. این کار به جذب کمتر روغن توسط کوفته ها کمک میکند. وقتی روغن داغ شد (حدود ۱۸۰ درجه سانتی گراد)، کوفته ها را تک تک وارد روغن کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا روغن بیرون نپاشد و دستتان را نسوزاند. حدود ۴ دقیقه اجازه دهید تا کوفته بادمجان ها در روغن سرخ شوند داخلشان خوب پخته شود. مراقب باشید کوفته ها نسوزند.

وقتی بیرون کوفته ها طلایی مایل به قهوه ای شد، آن ها را از روغن خارج کنید و روی یک دستمال تمیز بگذارید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. میتوانید به جای دستمال، یک آبکش فلزی را روی یک کاسه قرار دهید و کوفته ها را درون آبکش قرار دهید.

کوفته بادمجان شما آماده است. میتوانید آن را با سس گوجه ای که تهیه کردید و سبزیجاتی مثل ریحان سرو کنید.

نکات 

توجه داشته باشید که همزمان تعداد زیادی کوفته داخل روغن داغ قرار ندهید؛ چون اینکار باعث کاهش دمای روغن میشود و مطلوب نیست.
میتوانید بجای پودر نان از پودر سوخاری نیز استفاده کنید.

 


سوخاری گل کلم با سس ماست و شوید

مواد لازم 

روغن سرخکردنی ۱ لیتر
گل کلم ۴-۵ پیمانه
تخم مرغ ۳ عدد
آرد ۱/۴ پیمانه
پودر نان سبوس دار ۲ پیمانه
پنیر پارمزان پودر شده ۱ پیمانه
نمک به مقدار کافی
برای تهیه سس ماست:
مایونز ۱/۲ پیمانه
ماست چکیده ۱/۲ پیمانه
پوست لیمو رنده شده ۱ قاشق چایخوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱/۲ قاشق چایخوری
شوید خرد شده یا شوید خشک ۱/۴ پیمانه
جعفری خرد شده و لیمو ترش برای سرو


سوخاری گل کلم با سس ماست و شوید ترکیبی است خوشمزه که یک روکش ترد و برشته دارد و مغز خوش طعمی از گل کلم. سس مخصوص سوخاری گل کلم هم که کمی شبیه به سس رنچ است، به سادگی از ترکیب ماست چکیده و سس مایونز با شوید و آبلیمو و مقداری ادویه تهیه می‌شود. این گل کلم های ترد و خوشمزه را می‌توان به تنهایی به عنوان میان وعده میل کرد یا آن را به عنوان دورچین با غذاهای دیگر سرو نمود.. در ضمن می‌توانید همراه با آن کمی لیمو ترش و جعفری سرخ شده هم سرو کنید.

طرز تهیه

روغن سرخکردنی را در قابلمه مناسب بریزید به طوری که روغن حدوداً نصف قابلمه را پر کند. سپس آن را روی شعله بگذارید تا داغ شود و به دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد برسد. اگر دماسنج آشپزخانه دارید دمای روغن را با آن چک کنید. یک بشقاب را هم از قبل برای گل کلم‌های سرخ شده آماده کنید و روی آن دستمال آشپزخانه بکشید تا روغن اضافی را جذب کند.

 تهیه سس ماست و شوید همه مواد به جز شوید را داخل غذاساز بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. وقتی مخلوط یک دست شد شوید را داخل آن بریزید، هم بزنید و سس را کنار بگذارید.

ساقه کلفت گل کلم را بکنید و گل‌های کوچک را از هم جدا کنید. برای خمیر، تخم‌مرغ‌ها را در کاسه‌ای بشکنید و با آرد بزنید. در کاسه دیگری هم پودر نان را با پنیر پارمزان مخلوط کنید.

حال دیگر باید روغن شما به اندازه کافی داغ شده باشد. برای تست داغ بودن روغن، یک تکه کوچک از گل کلم را داخل روغن بیاندازید. اگر گل کلم روی روغن شناور شد به اندازه کافی داغ شده است. اگر نه کمی بیشتر صبر کنید و دوباره امتحان کنید.

گل‌ کلم‌ها را یکی یکی داخل خمیر فرو ببرید و خمیر اضافه را بتکانید. سپس آن‌ها را داخل پودر نان و پنیر بغلتانید.خیلی آرام گل کلم را داخل روغن قرار دهید و مرتب هم بزنید تا طلایی رنگ شوند. قابلمه را خیلی پر نکنید.

گل کلم‌های سرخ شده را با کفگیر بردارید و روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغنش گرفته شود. تا داغ هستند مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید و بعد این کار را برای تعداد دیگری از گل‌کلم‌ها تکرار کنید.

جعفری و لیموترش اسلایس شده را در آخر داخل روغن بریزید و سرخ کنید. سوخاری گل کلم را با سس ماست و شوید سرو کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید