آشپزی سالم

طرز تهیه چند نوع ساده غذا در فر

بال مرغ ترش و تند و گل کلم کبابی با زیره و ماست و پاچینی  در فر سیب زمینی سرخ شده در فر

بال مرغ ترش و تند غذای ساده در فر

مواد لازم

۹۰۰ گرم بال مرغ؛
یک‌چهارم فنجان روغن زیتون
آب ۲ عدد لیموترش و پوست رنده‌شده یکی از آنها؛
نمک و فلفل سیاه؛
برش‌های لیموترش برای تزیین؛
۲ حبه سیر خردشده.


طرز تهیه

ابتدا فر را به دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت (۲۰۴ سانتی‌گراد) برسانید. بر روی سینی فر یک کاغذ مومی آشپزی بچینید. در یک کاسه یزرگ بال مرغ، روغن زیتون، آب لیموترش و پوست رنده‌شده آن و سیر را مخلوط بکنید. نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.
بال‌ها را در سینی بچینید و تا تغییر رنگ آنها به طلایی و تردشدن‌شان آنها را بپزید (تقریبا ۵۰ دقیقه).
درانتها بال مرغ را با برش‌های لیموترش تزیین و سرو بکنید.


گل کلم کبابی با زیره و ماست ی در فر

مواد لازم

انار؛
ماست ساده؛
نعنای ساطوری‌شده؛
۱ قاشق چای‌خوری زیره؛
نصف قاشق چای‌خوری نمک؛
۲ قاشق غذاخوری روغن‌زیتون؛
یک‌چهارم فنجان پنیر فتا (اختیاری)؛
نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه؛
۱ عدد گل‌کلم بزرگ (حدودا ۸۰۰ گرم).


طرز تهیه

ابتدا فر را به دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت (۲۱۸ سانتی‌گراد) برسانید. کف یک سینی بزرگ را با ۱ قاشق غذاخوری روغن‌زیتون چرب کنید.
گل‌کلم را در ابعاد کوچک خرد کنید. آنها را با روغن‌زیتون، زیره، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید و روی سینی بریزید. گل‌کلم را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کبابی کنید.
مقداری نمک به ماست اضافه کنید. اگر می‌خواهید از پنیر فتا استفاده کنید، باید آن را در این مرحله با ماست در غذاساز ترکیب کنید. ترکیب ماست را روی گل‌کلم ریخته و روی آن نعنا و انار بریزید. سپس غذا را سرو کنید.


پاچینی  در فر

مواد لازم

۱ عدد پیاز رنده شده
۲۸ عدد کتف و بال مرغ
۱ قاشق غذاخوری روغن مایع
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم


طرزتهیه

ابتدا کتف و بال های مرغ را شسته و بذارید کنار تا خشک شود بعد که خشک شد پیاز روغن نمک و فلفل و زردچوبه را به کتف و بال ها اضافه کرده.

بعد مرغ ها را هم بزنید تا مواد به کتف و بال ها بچسپد.
سینی فر را چرب کرده تا مرغ ها نچسپد و روی دمای ۱۸۰ درجه و ۴۰ دقیقه بذارید تا بپزد


سیب زمینی سرخ شده در فر

مواد لازم

سیب زمینی ۷۵۰ گرم

آب به مقدار لازم

انواع ادویه به دلخواه

ابتدا  سیب زمینی را بشویید، پوست بگیرید و خرد کنید. سعی کنید اندازه آن ها مانند سیب زمینی سرخ کرده های معمولی باشد

بخارپز کنید

قبل از هر کاری سیب زمینی های خلال شده را بخارپز کنید. برای این کار یک قابلمه آب داغ کنید و سیب زمینی ها را داخل آب کش روی بخار آن قرار دهید. اجازه دهید آب به آرامی بجوشد تا سیب زمینی ها بخارپز شوند. حدود ۱۲ تا ۱۵ دقیقه وقت لازم است تا سیب زمینی ها کمی نرم شوند اما مغز آن ها همچنان سفت است. این شیوه باعث می شود که سیب زمینی کمی نشاسته آزاد کند که لایه ای نازک دور هر یک از سیب زمینی ها دیده می شود. این نشاسته روغن کمی نیز جذب می کند.

فر را داغ کرده و روی ۲۲۰ درجه سانتی گراد بگذارید. سیب زمینی آب پز شده در یک کاسه بریزید و ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. حواستان به دست هایتان باشد چون سیب زمینی ها داغ هستند.

سیب زمینی ها را داخل سینی فر بچینید و مقداری نمک روی آن ها بپاشید. استفاده از ا

ادویه های به دلخواه از هر طعمی که دوست دارید بزنید

سینی را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا سیب زمینی ها طلایی شوند.

سیب زمینی ها را داخل ظرف مورد نظر ریخته و سریع سرو کنید. با این شیوه بدون اینکه روغن زیادی مصرف کرده باشید و بدون اینکه چربی زیادی جذب بدنتان شده باشد می توانید از خواص سیب زمینی و طعم فوق العاده آن بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن