آشپزی رژیمی

طرز تهیه چند نوع کتلت رژیمی

دستور پخت کتلت رژیمی بدون گوشت وکتلت بدون روغن و کتلت توی فر

کتلت کدو سبز رژیمی بدون روغن

مواد لازم

کدو سبز – ۴ عدد
تخم مرغ – ۱ عدد
پیاز – ۱عدد
آرد – نصف لیوان
ماست چکیده – به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه – به میزان لازم


طرز تهیه 

کدو ها را بشوید و سر و دم آن را ببرید و با چاقو برجستگی های روی آن را بتراشید . سپس با رنده درشت آن را رنده کنید. پیاز را هم پوست بگیرد و آن را رنده کنید و آب اضافه آن را جدا کنید. همچنین آرد را هم با مقداری نمک مخلوط کنید و ۲ بار از الک رد کنید تا سبک شود. آرد الک شده را با پیاز و کدوی رنده شده به همراه مقداری نمک ، فلفل و یک عدد تخم مرغ مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا مایه یکدستی درست شود.

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا کمی گرم شود. سپس کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و با قاشق از مایه کتلت با کمی فاصله روی سینی بریزید و سینی را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل فر قرار دهید. پس از پخته شدن کتلت ها شعله بالای فر را هم برای چند دقیقه روشن کنید تا روی کتلت ها کمی برشته شود.

کتلت های آماده شده را با ماست چکیده به عنوان سس سرو کنید.اگر هم دوست داشتید با آبلیمو ، آبغوره و سس قرمز میل کنید. همچنین در صورت تمایل میتوانید از مقداری آبلیمو یا گرد لیمو در مواد اولیه آن استفاده کنید.درضمن استفاده از پیازچه هم طعم کتلت را متفاوت تر میکند.

نکات 

– اگر مایل بودید می توانید مقدار کمی آبلیمو یا غوره را به مواد کتلت اضافه نمایید.

 – اگر دوست داشتید می توانید مقداری نیز پیازچه هم به مواد اصلی کتلت تان اضافه نمایید.


کتلت میگو با سس تمرهندی

مواد لازم

میگو:۱۵۰ گرم
سیب زمینی پخته شده: پنج عدد
لیموترش: یک عدد
زنجبیل تازه:یک قاشق چای خوری
زردچوبه:یک قاشق چای خوری
تخم گشنیز:یک قاشق چای خوری
گشنیز تازه خرد شده:سه قاشق سوپ خوری
روغن و نمک:به میزان لازم
مواد لازم برای تهیه سس تمرهندی:
تمر هندی:نصف پیمانه
آب جوش: نصف پیمانه
انبه کوچک:یک عدد
سس گوجه فرنگی تند: ۵ قاشق سوپ خوری
آب جوش:۱/۲ پیمانه


طرز تهیه 

ابتدا باید میگو را به همراه زنجبیل ، تخم گشنیز ، سیب زمینی پخته شده ، آب لیموترش ، نمک و زرد چوبه در یک دستگاه غذاساز بریزید و مخلوط کنید تا همه مواد با هم میکس شوند و ترکیب یکدستی به وجود بیاید.
مواد مخلوط شده را در کاسه ای بریزید و گشنیز خرد شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید تا داغ شود.
به اندازه یک نارنگی از مواد کتلت بردارید و با دست سطح آن را صاف کنید و در تابه داغ قرار دهید تا دو طرف آن سرخ شود.
سپس کتلت های سرخ شده را روی دستمال روغن گیر بریزید تا روغن اضافه آن گرفته شود.
بعد در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

طرز تهیه سس تمرهندی

تمر هندی را در مقداری آب جوش بریزید و هم بزنید تا پس از چند دقیقه در آب حل شود.

سپس از صافی رد کنید تا عصار آن بدست بیاید.

بعد عصاره تمرهندی را با سس گوجه فرنگی و انبه در دستگاه غذاساز بریزید و خوب مخلوط کنید تا سس نرم و یکدست به وجود بیاید.

سس بدست آمده را در کنار کتلت های آماده شده سرو کنید.


 کتلت بدون گوشت :

مواد لازم

پودر نان سنگک : به مقدار لازم
نخود خیس خورده : ۲ لیوان
سیب زمینی : ۶ تا ۷ عدد
جعفری خرد شده : نصف لیوان
پیاز : ۱ عدد
ادویه خورشتی : یک قاشق چای خوری
زیره سیاه : نصف قاشق چای خوری
زعفران : نصف قاشق چای خوری
زردچوبه : نصف قاشق چای خوری
فلفل سیاه : به مقدار لازم
نمک : به مقدار لازم
فلفل شیرین : چند عدد
روغن زیتون : به مقداری که کف سینی چرب شود


طرز تهیه

نخود را از شب قبل خیس کرده و اکنون بپزید تا آب آن کاملا خشک شود.

سیب زمینی را نیز بپزید و پوست آنها را جدا کنید و در ظرف های جداگانه نخود ها را چرخ کرده و سیب زمینی ها را رنده کنید پیاز را نیز رنده کنید و آبش را جدا کنید تا کتلت از هم جدا نشود و به مواد اضافه کنی.

در این مرحله از درست کردن کتلت بدون گوشت، فلفل را ریز خرد کنید و به همراه ادویه ها و ۳ قاشق غذاخوری پودر نان سنگک و جعفری خرد شده به مواد اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا مواد کتلت آماده شود.

کف سینی فر را با روغن زیتون چرب کنید سپس مقداری از مواد را بردارید و با استفاده از دست ویا قالب، فرم دهید و در پودر نان سنگک بغلطانید و در سینی فر قرار دهید.

اکنون سینی را در فر با حرارت ملایم قرار داده تا کتلت ها آماده شوند و با طی مدت زمان ۳۰ دقیقه کتلت ها را برگردانید و مقداری روغن زیتون به سینی اضافه کنید و اجازه دهید تا طرف دیگر کتلت ها نیز پخته شوند.

در مرحله آخر , در ظرفی گوجه فرنگی، پیاز و جعفری را خرد کنید و به همراه نمک و آبلیمو مخلوط کنید و کتلت ها را در این ظرف بچینید و میل کنید.


کتلت رژیمی برای کسانی که چربی خون بالا دارند

مواد لازم

سیب زمینی ۴ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد
پودر سوخاری ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، ادویه و زردچوبه به مقدار لازم
ریحان و مرزه خشک شده ۱ قاشق غذاخوری پودر شده
روغن کنجد برای سرخ کردن به مقدار لازم


طرز تهیه 

این کتلت به دلیل استفاده نکردن از تخم مرغ و گوشت قرمز یک غذای عالی و رژیمی برای کسانی است که چربی خون و کلسترول بالایی دارند. به همین دلیل هم برای سرخ کردن کتلت ها از روغن کنجد طبیعی استفاده می شود.

چون در این کتلت از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده است می تواند یک غذای عالی برای گیاهخواران باشد. گیاهخواران عزیز می توانند سبزیجاتی مانند پیازچه را خرد کرده و به مایع کتلت اضافه کنند.

سیب زمینی ها را پوست کنده و با رنده ریز رنده کنید.
پیاز را هم مانند سیب زمینی رنده کنید.

سیب زمینی رنده شده، پیاز رنده شده، نمک و فلفل و ادویه، ریحان خشک شده و پودر سوخاری را با هم مخلوط و خوب ورز دهید.
از این مایع به اندازه گردوهای بزرگ کف دست تان باز کرده و در روغن کنجد سرخ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن