اطلاعات تغذیه

طرز تهیه چند نوع سوپ سرماخوردگی و برای مبارزه با ویروس کرونا

سوپ مخصوص سرماخوردگی وگرفتگی و خارش گلو و تقویت و ایمنی سیستم بدن

اگر شما هم این روزها را با خارش و گرفتگی گلو می‌گذرانید و نمی‌دانید که سرماخورده‌اید یا به ویروس‌های خطرناک‌تری مانند کرونا مبتلا شده‌اید، باید سراغ غذاهای مقوی بروید

هیچ‌چیز به اندازه غذاهای گرم و مایع نمی‌تواند حال یک سرماخورده را بهتر کند. اگر شما هم این روزها را با خارش و گرفتگی گلو می‌گذرانید و نمی‌دانید که سرما خورده‌اید یا به ویروس‌های خطرناک‌تری مانند کرونا مبتلا شده‌اید، باید سراغ غذاهای مقوی بروید و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید. در این مطلب طرز تهیه یک سوپ ساده، سوپ سرماخوردگی، اما پرخاصیت را به شما آموزش می‌دهیم. غذایی با طعم آشنا و روش پخت ساده که می‌توانید در روزهای بیماری بیشتر سراغش بروید.

سوپ گوجه فرنگی درمان خارش و گرفتگی گلو

مواد لازم (برای ۲ نفر)

گوجه‌فرنگی پوره شده؛ ۴ عدد
پیاز نگینی خرد شده؛ یک عدد بزرگ
فلفل قرمز؛ یک قاشق چای‌خوری
آب مرغ غلیظ؛ ۲ فنجان
کره پاستوریزه؛ ۲ قاشق غذاخوری
آرد؛ ۲ قاشق غذاخوری
نمک؛ یک قاشق غذاخوری
شکر؛ ۲ قاشق چای‌خوری
آب لیموی تازه؛ یک قاشق غذاخوری
جعفری تازه خرد شده؛ ۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه 

معمولا سوپ‌های قرمز را با استفاده از جو یا گندم آماده می‌کنند یا در سوپ رشته گوجه‌فرنگی می‌ریزند؛ اما برای تهیه سوپ گوجه‌فرنگی روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ مثلا برای تهیه این سوپ، نیازی به استفاده از جو پخته شده یا جو پرک ندارید. برای شروع قابلمه را روی حرارت ملایم گرم کرده و کره را در آن آب کنید. پیاز خرد شده را در کره تفت دهید تا سبک شده و رنگش تغییر کند. حواستان باشد که برای تهیه این سوپ باید پیازها را کاملا ریز خرد کنید. سپس آرد، فلفل قرمز و شکر را هم در پیاز تفت دهید و فورا سراغ مرحله بعدی بروید.

آب مرغ را به پیازها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد کف ظرف نچسبد و به‌خوبی با آب مرغ ترکیب شود. بعد از به جوش آمدن ترکیب آب مرغ، پیاز و آرد، پوره گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کنید و در قابلمه را ببندید. می‌توانید یکی از گوجه‌فرنگی‌ها را به جای پوره کردن ریز خرد کنید و ده دقیقه بعد از پوره‌ها در قابلمه بریزید تا در زمان سرو، روی زبان احساس شود.

حدود ۲۰ دقیقه به مواد برای جوشیدن در کنار یکدیگر زمان بردهید و در آخر آب لیموی تازه را اضافه کرده و پنج دقیقه بعد سوپ را از روی حرارت بردارید. سوپ را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و جعفری‌های خرد شده را برای تزیین روی آن بریزید. می‌بینید؟ برای تهیه این غذای مقوی‌ تنها به حدود نیم ساعت زمان نیاز داشتید.

 نکته

می‌توانید میزان آرد این دستور را نصف کنید و به جایش دوسوم فنجان جو دوسر پرک‌شده به آن اضافه کنید.

برای متفاوت شدن طعم این سوپ می‌توانید دو حبه میخک به آن اضافه کنید.

اگر وگان هستید به جای کره این سوپ را با روغن زیتون مخصوص پخت‌وپز آماده کنید.


 

سوپ ترخینه در بالارفتن سیستم ایمنی نقش دارد

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که غذاهای محلی همچون سوپ ترخینه تا چه اندازه در بالابردن سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است، اظهار داشت: مصرف غذاهای گرم و رقیق همانند انواع سوپ و آش ها را توصیه می کنیم چراکه به دلیل داشتن خاصیت پروبیوتیکی و حبوبات و سبزیجات تقویت کننده هستند ولی نباید فکر کنیم که مصرف این مواد جایگزین دارو است و یا با خوردن سوپی همچون ترخینه دیگر اتفاقی برای ما نمی افتد

سوپ ترخینه به دو روش

مواد لازم ترخینه

بلغور گندم ۵۰۰ گرم
نمک ۱ قاشق چایخوری
ماست ترش ۱٫۵ کیلوگرم
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
زعفران ½ قاشق چایخوری
پونه خشک ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ½ قاشق چایخوری


طرز تهیه ترخینه

ابتدا بلغور گندم را در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم و کناری می گذاریم تا به مدت ۶ ساعت خیس بخورد می توانید از شب در قابلمه آب بگذارید تا صبح خوب خیس بخورد.سپس بلغور را در آبکشی می ریزیم تا آب اضافه آن خارج شود

و ماست را خوب هم می زنیم تا کاملا یکدست شود و در قابلمه ای بزرگ می ریزیم و بعد بلغورها را به آن اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم و هر چند دقیقه یکبار ماست و بلغور را هم می زنیم تا ته نگیرند.

یک ساعت زمان لازم است تا خوب بلغور بپزد. زمانی که مشاهده کردیم مواد منسجم شده است نزدیک به پایان پخت است پس زعفران،فلفل سیاه،نمک،زردچوبه و پونه خشک را به مواد اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا ادویه ها خوب به خورد مواد برود.

پس از اینکه مواد به صورت خمیر در آمدند حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و تامل می کنیم تا ترخیه کمی خنک شود و آن وقت به اندازه یک پرتقال از مایه ترخینه بر می داریم و با کمک دو کف دست آن را گرد می کنیم

و در آخر روی آن فشار می دهیم تا کمی تخت شود. همه مایه را به همین صورت آماده می کنیم و در سینی می چینیم و در جای خشک سینی را می گذاریم تا کاملا ترخینه ها خشک شوند و آماده برای مصرف شوند.


آش ترخینه (کرمانشاه)

مواد لازم

ترخینه ۲۵۰ گرم
نخود ۱/۲ پیمانه
لوبیا ۱/۲ پیمانه
عدس ۱/۲ پیمانه
پیاز ۴ عدد
سبزی آش (تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج) ۵۰۰ گرم
نعنا خشک و کشک مقدار لازم


آش ترخینه جزو غذاهای اصیل ایرانی و غذای سنتی کرمانشاه محسوب میشود. ممکن است برایتان این سوال ایجاد شده باشد که ترخینه چیست؟ همه با عصاره های فشرده مرغ و گوشت و سبزیجات آشنا هستید. خب ترخینه هم نوعی عصاره خشک شده هست. اما یک عصاره سنتی! ترخینه به شکل خمیری خشک است که از ترکیب بلغور گندم، دوغ، زردچوبه، فلفل سیاه، گل زرد و نعنا خشک تهیه میشود.

معمولا برای تهیه آش ترخینه از ترخینه خشک استفاده میشود. شما میتوانید آن را در منزل هم تهیه کنید. اما باید از قبل برنامه ریزی کرده باشید. چون فرایندی زمان بر است و ترخینه باید چندین روز جلوی آفتاب بماند تا خشک شود.

طرز تهیه

نخود، لوبیا و عدس را از شب قبل خیس دهید و تا روز بعد چند بار آب آن را تعویض کنید ، پیازها را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند؛ نخود و لوبیا را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید سپس ۶ لیوان آب اضافه کنید و پس از اینکه به جوش آمد حرارت را ملایم کنید.

پس از حدود ۱ ساعت ترخینه ، عدس ، نمک و فلفل را اضافه کنید , پس از حدود ۳۰ دقیقه سبزی آش را اضافه نمایید ( سبزی را بشویید و ریز خرد کنید ) ، با حرارت ملایم اجازه دهید آش جا بیفتد سپس در ظرف بکشید و همراه با کشک و نعنا داغ سرو کنید.

آش ترخینه؛ درمان قطعی سرماخوردگی

آش ترخینه آشی بسیار مقوی است؛ این آش درمانی قطعی برای سرماخوردگی است.

ـ آش و یا سوپ ترخینه غذایی است که از دوغ و یا شیر تخمیری به دست می آید.

در ایران این آش در نواحی مختلف پخته مشیود ولی با روش های متفاوت از هم؛ولی اصل این غذا و زادگاه آن استان لرستان است.

آش ترخینه با خیساندن بلغور گندم و یا جو در دوغ به وجود می آید.

در روش دیگر بلغور را به مدت چند ساعت در دوغ می‌پزند. شاید گلوله ای از ادویه که در این آش می اندازند برای شما جالب باشد که چرا چنین چیزی رد این آش میریزند، در واقع این گلوله گلوله ای از ادویه و بلغور است که ماده ی اصلی برای درست کردن این آش است.

آش ترخینه با افزودن سبزی و پیاز و مواد دیگر درست میشود و آماده ی سرو است.

ترخینه را می‌توان یکی از اولین غذاهای نیمه آماده معرفی کرد که سریعا درست میشود.

این غذا یکی از غذای های پرمصرف ایرانیان به علت داشتن آنتی‌بیوتیک طبیعی به عنوان داروی سرماخوردگی است .

این غذا برای اولین بار در قرن ۱۱ از ترخنه به وسیله ی زمخشری در لغت‌نامه‌اش به کار رفته است و پس از آن در قرن ۱۳ در دانشنامه جهانگیری با اسم ترخینه معرفی شده است.

سوپ و یا آش ترخینه بیشتر در روزهای زمستانی پخته می‌شود، این غذا و بعلت برخورداری از طیف وسیعی از آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها خاصیت درمانی زیادی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا را داراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید