آشپزی فوری با ماکروفراطلاعات تغذیه

آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است؟

آشنایی با مایکروفر و چطوری کار میکند و نکات ایمنی و آیا امواج آن برای بدن مضر ست

آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است؟

بسیاری از مردم تصور می کنند که مایکروفر، اشعه های مضر تولید می کند و سبب از بین رفتن مواد غذایی مفید و ضروری می شود. در این مقاله، نگاهی موشکافانه بر این دستگاه و اثراتی که بر مواد مغذی و سلامتی غذاها دارد، می اندازیم.

مایکروفر چیست و چطور کار می کند؟

مایکروفر، یکی از وسایل برقی آشپزخانه است که انرژی الکتریکی را به انرژی الکترومگنتیک، که به آن امواج میکرو یا کوتاه می گویند، تبدیل می کند. این امواج، مولکول های غذایی را تحریک می کند و آن ها را به جنب و جوش در می آورد. این امواج، سبب حرکت مولکول ها در جهت های مختلف، چرخشی، بالا و پایین، چپ و راست می شود. در نتیجه ی این حرکات، مولکول ها با یکدیگر برخورد بیشتر کرده و تولید گرما می کنند. درست مثل زمانی که در سرما، دست های خود را به هم می مالید تا کمی گرم شود، این اتفاق در سطح مولکول ها می افتد. امواج مایکروفر، اول در سطح مولکول های آب این اتفاقات را ایجاد می کنند و پس از آن، این اتفاق برای مولکول های روغن، چربی ها، و حتی شکر می افتد. به دلیل توزیع امواج در بین مولکول های غذا، این روش پخت در مقایسه با سایر روش ها سریعتر می باشد.

آیا امواج مایکوفر، برای بدن مضر است؟

امواج مایکروویو، از نوع الکترومگنتیک هستند. از آنجایی که نام آن ها، اشعه است، باعث نگرانی برای سلامتی می شود. درست است که مایکروویو، اشعه تولید می کند، اما همه ی اشعه ها خطرناک نیستند. امواج فرکانس های متفاوتی دارند که مثلاً از فرکانس بالا در اشعه ایکس و گاما شروع می شود و تا پایین ترین فرکانس که امواج رادیویی و مایکروویو است، ادامه پیدا می کند. دستگاه مایکروفر، تولید امواج غیر یونی می کند، و این امواج، درست مانند امواجی است که از تلفن همراه ساطع می شود،اما با قدرتی بالاتر. از آنجایی که این امواج فرکانس پایینی دارند، توانایی آسیب به DNA را ندارد.

نور هم نوعی موج الکترومگنتیک است. بنابراین، تمامی امواج مضر نیستند.

از طرفی در داخل مایکروفر، صفحه ای فلزی وجود دارد که مانع خروج امواج از مایکروویو می شود. بنابراین، این عامل نیز، سبب ایمنی بیشتر آن شده است.

نکات ایمنی را رعایت کنید!

مثلاً صورت خود را حداقل ۳۰ سانتی متر از مایکروفر، دور نگه دارید. زیرا این امواج، به سرعت با افزایش فاصله کاهش می یابد. همچنین از این مطمئن شوید که مایکروفر شما به خوبی تعمیر شده است. اگر دستگاه شما بسیار قدیمی و یا شکسته است یا درب ان به درستی بسته نمی شود، یک دستگاه جدید و مطمئن خریداری کنید.

مایکروفر، میزان مواد مغذی را در مقایسه با سایر روش های پخت و پز کم نمی کند!

هر یک از روش های طبخ غذا، سبب کاهش میزان مواد مغذی می شود. یکی از مهمترین عوامل در از بین بردن مواد مغذی، دمای بالا، زمان طولانی، به همراه آب زیاد برای طبخ غذا است. در صورتی که آب غذا حین پخت زیاد باشد، سبب خروج و نشت ویتامین های محلول در آب شده و میزان آن در غذاها کاهش می یابد؛ مایکروویو، از این ۳ نظر بسیار خوب است.. نتایج حاصل از مطالعات حاکی از این است که استفاده از مایکروویو و فر، برای پخت، سبب حفظ بیشتر مواد مغذی می شود.

استفاده از مایکروفر، برای شیرهای خشک کودکان نیز مناسب است اما از آن برای گرم کردن شیر مادر، نباید استفاده کرد. زیرا سبب از بین رفتن عوامل آنتی باکتریال شیر مادر می شود.

مایکروویو، تولید ترکیبات مضر حین پخت غذا را کاهش میدهد!

یکی از مزایای مایکروویو این است که غذا به میزان سایر روش های پخت و پز، گرم نمی شود. این افزایش دما در مایکروویو در مدت زمان کوتاهی اتفاق می افتد که این زمان کوتاه، اجازه ی تولید ترکیبات خطرناک را نمی دهد.

عموماً دما در مایکروفر، به بیشتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد یا ۲۱۲ درجه فارنهایت نمی رسد. با این حال غذاهای چرب ممکن است قدری گرمتر شوند. تحقیقات اخیر نشان می دهند، حین پخت برخی از مواد غذایی، ترکیبات مضر نیتروزآمین تولید می شود. میزان تولید این ترکیبات در پخت آن غذاها با مایکروفر، به میزان چشمگیری کمتر است.

نتیجه گیری

مایکروویو، وسیله ای ایمن، سریع و آسان برای طبخ است. شواهد و مدارکی از ضرر و زیان آن وجود ندارد و مطالعاتی، مزیت آن را در حفظ مواد مغذی در مقایسه با سایر روش های پخت و پز، به اثبات رسانده اند. بنابراین از این وسیله، علاوه بر گرم کردن غذاها، می توان جهت پخت غذاها با اطمینان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید