آشپزی سالم

طرز تهیه چند نوع کباب

دستور پخت چند نوع کباب با پیاز کباب خلیج فارس و ژاپنی وجوجه کباب زنجبیلی

کباب پیاز

مواد لازم :

نیم کیلو گوشت چرخ کرده با چربی متوسط
نمک ، فلفل سیاه ، پودر فلفل قرمز
پیاز کوچک به مقدار کافی
۴_۳ قاشق غذاخوری سس انار (از رب انار ما رقیق تر است)

آب برای پخت غذا


طرز نهیه

نمک ، فلفل سیاه و پودر فلفل را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده حدود ۳ دقیقه خوب ورز بدید اگر وقت دارید یک ، دو ساعت داخل یخچال بذارید دستتان را چرب کنید و از گوشت کوفته هایی اندازه گردو آماده کنید.

سر پیاز را ببرید و فقط پوست بیرونی را جدا کنید کامل پوستش را جدا نکنید چون خشک میشود سپس شسته و پیاز را از وسط برش بزنید ولی از هم جدا نشود و از گوشت داخل پیاز بذارید و داخل سینی کنار هم بچینید به دلخواه میتوانید فلفل قرمز و سبز هم لابلای پیاز ها بذارید. کمی نمک بریزید در یک آب را بریزید و این آب را داخل ظرف بریزید و در فر ۲۰۰ درجه از قبل گرم شده

حدود نیم ساعت بپزید از نصف استکان کمی بیشتر رب انار را در نصف لیوان آب ریخته هم بزنید و روی کبابها بریزید(میتوانید رب انار را به تنهایی بریزید) و مجدد نیم ساعت دیگر در فر بپزید. سپس بیرون آورده گرم سرو کنید میتوانید با برنج سرو کنید. پوست پیاز راحت جدا میشود موقع گذاشتن داخل طرف سرو یک بشقاب کنار دستتان بذارید پوستشان را جدا کنید و میل کنید. با نان لواش و دوغ خیلی خوشمزه میشود.


کباب خلیج فارس

مواد لازم

گوشت راسته گوسفندی ۴۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
فلفل قرمز به مقدار لازم
جعفری (ساطوری شده) ۱۰۰ گرم
زرشك ۱۰۰ گرم
گردو به مقدار لازم


 طرز تهیه

ابتدا گوشت را چرخ کرده و خوب ورز میدهیم و پیاز را جداگانه رنده زده یا چرخ میكنیم و بعد از گرفتن آب آن را با گوشت خیلی خوب ورز میدهیم و ادویه و سایر مواد را اضافه میكنیم و در صورت تمایل كمی گردو را چرخ كرده و به مواد اضافه میكنیم.
مواد را حدودا نیم ساعت در یخچال قرار میدهیم و روی آن را با یك نایلون میپوشانیم و بعد دوباره ۱۵دقیقه به خوبی ورز میدهیم و پس از آن به سیخ كشیده و كباب میكنیم.

 نکات
۱)چربی گوشت شما نباید زیاد باشد چون باعث میشود مواد از سیخ بریزد.
۲)این غذا در جنوب ایران بدون برنج سرو میشود.
۳)اگر دوست دارید این غذا را در تابه بخ كنید
۴)نیازی به سرخ كردن زرشك نیست آن را بشویید و پس از رد كردن از آبكش به مواد اضافه كنید.


کباب ژاپنی

غذایی ژاپنی که در آن قطعات مرغ یا گوشت فیله گوساله طعم دار شده با ترکیب نمکی کمی شیرین و سس سویا به سیخ کشیده شده و کباب می شوند.

مواد لازم:

سس سویا ۲ قاشق غذاخوری
شکر قهوه ای یک قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه یک قاشق چای خوری
فیله گوساله یا گوشت ران مرغ خرد شده ۸۰۰ گرم
پیاز قرمز ۱ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
قارچ به مقدار دلخواه
گوجه گیلاسی به مقدار دلخواه
مایونز نصف فنجان
سس خردل یک قاشق چایخوری
کره به مقدار لازم


طرز تهیه 

ابتدا در کاسه متوسطی سس سویا، شکر و زنجبیل رنده شده را بریزید و هم بزنید تا شکر حل شود. گوشت یا مرغ را اضافه کنید و مخلوط کنید تا خوب به آن آغشته شود.
روی آن را با پلاستیک بپوشانید. بگذارید ۳ ساعت در یخچال بماند. بعد از ۳ ساعت گوشت را از سس جدا کنید و بهمراه پیاز.گوجه گیلاسی.فلفل دلمه و قارچ به سیخ بکشید. گریل اجاق یا باربکیو را داغ کنید. سیخ ها را روی آن گذاشته و کباب کنید. در همین حین مایونز و سس خردل و مقداری کره آب شده را در کاسه کوچکی مخلوط کرده و با برس روی سیخ های کباب زده پس از آماده شدن میتوانید با برنج و نان سرو کنید


جوجه ماستي زعفروني زنجبيلي

مواد لازم

پیاز خرد شده سه عدد بزرگ
مرغ تکه شده ١كيلو
ماست یک لیوان
نمک به مقدار لازم

آبلیمو نصف لیوان
پوره فلفل قرمز و زنجبيل به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده نصف لیوان
کره آب کرده به میزان کافی


طرز تهیه

مهم ترین مرحله تهیه جوجه کباب همان مرحله اول یعنی طعم دار کردن مرغ است که باعث خوشمزگی و برند شدن جوجه کباب شما می شود . پس این مرحله را با دقت تمام انجام دهید و مواد را به اندازه ای که در قسمت بالا توضیح دادیم استفاده کنید.

ابتدا جوجه ها در یک ظرف گود می ریزیم . پیاز را به صورت درشت خرد می کنیم و روی جوجه ها می ریزیم . توجه داشته باشید بهترین کار استفاده از آب پیاز است زیرا کاملا وارد گوشت مرغ می شود و به خورد آن می رود. توجه داشته باشید به هیچ وجه پیاز را رنده نکنید چون در زمان کباب کردن مقداری از پیاز روی جوجه ها می ماند و با سوختن پیاز ها روی طعم جوجه کباب شما تاثیر منفی می گذارد.
؛ نمک ، فلفل ، زنجبيل را به ظرف جوجه ها اضافه می کنیم. . اگر به تندی غذا حساسیت دارید می توانید کلا زنجبیل را از مواد حذف کنید.
مواد را با پنجه دست زیرو رو کنید تا کاملا به خورد جوجه ها بروند . بعد از مخلوط شدن ادویه ها ماست ، زعفرون دم کرده و آبلیمو را داخل ظرف جوجه ها اضافه می کنیم و با دست مواد را زیر و رو می کنیم تا کامل به خورد جوجه ها حالا نوبت استراحت کردن جوجه هاست تا بتوانند طعم موادی که به آنها اضافه کرده ایم را به خود بگیرند. مدت زمان استراحت جوجه ها باید حداقل ۱۲ ساعت باشد که زمان مصرف جوجه کبابی لذیذ و نرم داشته باشیم.

در زمان سیخ کردن جوجه ها باید به این نکته توجه داشته باشید که تکه های سینه و فیله را با هم و تکه های بال ، کتف و ران مرغ را جداگانه به سیخ بکشید. این موضوع به این دلیل می باشد که گوشت نقاط مختلف بدن مرغ با هم فرق دارد و برخی نقاط سریعتر کباب می شوند. توجه داشته باشید برای کباب کردن ران حتما از دو سیخ موازی استفاده کنید سر ران ها از یک سیخ و پایین ران ها از سیخ دیگر رد کنید.
حتما زمانی جوجه ها را روی ذغال قرار دهید که ذغال ها کاملا سرخ شده باشند زیرا ذغال های نیم سوز شده علاوه بر بد طعم کردن جوجه کباب حاوی مواد سمی نیز هستند. حالا برای لذیذ تر شدن جوجه ها می توانید در یک کاسه فلزی مقداری کره آب کنید و کمی هم زعفران دم کرد با ان مخلوط کنید.
در اواسط کباب شدن جوجه ها با قلمو روي جوجه ها بماليد تا عطر و طعم عالي بخود بگيرد

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید