فوت و فن آشپزی

فوت و فن روش های نگهداری از سیر

نگهداری طولانی مدت سیر تازه در خانه با ۶ روش عالی و با ماندگاری بیشتر

ترفندهای نگهداری طولانی مدت سیر تازهاگر مقداری زیادی سیر تازه دارید و دنبال راهی میگردید که جلوی خراب شدن آن ها را بگیرید و برای مدت طولانی ازشون استفاده کنید. در ادامه ۶ راهکار برای نگهداری طولانی مدت سیر تازه آشنا می شویید و با توجه به نیاز و سلیقه خودتون می توانید از یکی یا چند مورد از روش های استفاده از سیر تازه بهره بگیری.

سیر علاوه بر خواص زیادی که دارد، بخاطر عطر و طعمش بوی زهم غذاها، بخصوص ماهی را بخوبی می گیرد و البته برای طعم دادن به غذا هم در بیشتر غذاها کاربرد دارد. همچنین سیر به دلیل داشتن طبع بسیار گرم در غذاهای با طبع سرد برای متعادل شدن طبع غذا استفاده می شود.

روش های نگهداری طولانی مدت سیر تازه :

اگر فکری به حال سیرهای تازه‍‌ای که در خانه دارید نکنید. بعد از دو الی ۳ هفته یا خراب و سیاه می شوند یا پوک شده و دیگر قابل استفاده نیستند. بهتر است برای خراب نشدن سیرها و جلوگیری از پوک شدن سیر یکی از راه های زیر را انتخاب کنید.

۱- نگهداری طولانی مدت سیر تازه در محیط خانه

نگهداری سیر در جای سرد و خنک یک راه نگهداری طولانی مدت سیر تازه
حداکثر می توانید تا ۶ ماه سیر را تازه به شکلی که هست نگهداری کنید؛ به شرط اینکه نکات و روش های زیر را رعایت کنید.

مهم ترین نکته برای نگهداری طولانی مدت سیر تازه این است که: آن را در جای خنک (نه یخچال) و تاریک و خشک (مرطوب نباشد) قرار دهید. برای اینکار یکی از این روش ها را انتخاب کنید:

سیر ها را در یک کیسه نخی یا توری که هوا بخوبی از آن عبور کند، قرار دهید و آن را آویزان کنید.
با نخ سیرها را ببنید و آن ها را آویزان کنید.
سیرها را در آبکش یا سبد قرار دهید تا هوا در زیر و روی آنها جریان داشته باشد.
یا بهتر از همه سیر تازه را بدون اینکه بوته سبز آن ها را جدا کنید، در یک جای سرد و تاریک آویزان کنید تا ماندگاری سیر افزایش یابد.
با روش های بالا حدود ۲ تا ۳ ماه با توجه به میزان نور، گرما و رطوبتی که در محیط قرار دادن سیر وجود دارد، میتوان سیر را تازه نگهداری کرد.

بنابراین برای تازه نگه داشتن سیر و جلوگیری از پوک شدن آن لازم است آن را در محیطی قرار دهید که ۳ ویژگی زیر را داشته باشد:

خنک باشد
بدون رطوبت و خشک باشد
بدون نور بوده یا نور کم داشته باشد.

برای نگهداری مدت خیلی طولانی سیر باید از یکی از روش های زیر استفاده کنید تا بتوانید تا بیشتر از یکسال سیر را نگهداری کنید.

۲- فریز کردن سیر

یکی دیگر از راه های خوب برای نگهداری طولانی مدت سیر آن هم برای یکسال فریز کردن سیر است. اما چگونه سیر را فریز کنیم؟

الف: سیر کامل را بدون اینکه حبه کنید با پوست در نایلون بگذارید و در فریزر قرار دهید و هر وقت به سیر نیاز داشتید، یک تیکه از آن را بردارید و قبل از اینکه یخ آن باز شود در غذا استفاده کنید یا سرخ کنید.

اگر صبر کنید تا یخ آن باز شود حبه های سیر شل و خراب می شود.

ب: سیر را حبه کنید پوست بکنید داخل فریزر قرار دهید یا حبه های سیر را به تیکه های ریز خرد کنید یا راحت تر در داخل مخلوط کن بریزید. آن ها را بسته بندی و فریز کنید و هر موقع نیاز دارید تیکه از آن را در غذا استفاده کنید. اما حتما در دو تا پلاستیک بپیچید و یا در یک ظرف پلاستیکی دردار قرار دهید چون ممکن است فریزر بوی سیر بگیرد.

نگهداری سیر خرد شده در فریزر یک راه نگهداری طولانی مدت سیر تازه

روش الف نسبت به ب آسان تر است و خاصیت سیر بیشتر حفظ می شود. اما در روش ب یعنی خرد کردن سیر استفاده از سیر راحت تر است.

برای پوست کندن سیرها حتماً مطلب ۳ ترفند ساده برای پوست کندن سیر را بخوانید.

۳- درست کردن سیر ترشی از سیر تازه

یکی از راه هایی که می توانید قبل از خراب شدن سیر بکار بگیرد، درست کردن سیر ترشی است. برای درست کردن ترشی سیر تازه و خوشمزه :

سیر ها را حبه کنید پوست بکنید، بشورید و صبر کنید تا کاملاً خشک شود.
سرکه را با سیر مخلوط کنید و ۵ الی ۱۰ دقیقه سیر و سرکه را بجوشانید و صبر کنید تا خنک شود. ( نوع سرکه دلخواه است سرکه انگور، سیب و …)
آن ها را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و داخل شیشه یک یا دوعدد فلفل قرمز بیندازید تا خوشمزه تر شود.
درب شیشه را محکم ببندید. سرکه باید روی تمام حبه سیر ها را بگیرد.
یک ماه تا ۴۰ روز صبر کنید تا سیر ترشی ها برسد.
با این روش می توانی تا ۷ الی ۸ سال هم سیر را نگه دارید و مصرف کنید.

نکته.. حدود یک قاشق شیره خرما یا انگور داخل شیشه سیر بریزید. ترشی سیر هم زودتر می رسد و هم سیر را شیرین تر می کند. اگر در این بابت تجربه ای داری حتماً در کامنت ها بنویس.

۴- درست کردن پودر سیر خانگی از سیر تازه و خشک کردن سیر

یکی دیگر از راهکارها برای نگهداری طولانی مدت سیر تازه اینه که آن را تبدیل به پودر سیر کنیم. البته که پودر سیر حانگی از پودر های سیری که که بیرون تهیه می کنید هم خیلی ارزان تر ، هم خیلی خوشبوتر است و طعم واقعی سیر را می دهد. اما چگونه پودر سیر درست کنیم:

برای درست کردن پودر سیر ابتدا باید سیر را خشک کنیم. برای خشک کردن سیر یا باید از هوای آزاد و خورشید استفاده کنید یا گرمای فر یا مایکروویو.

سیر ها را پوست بکنید و حلقه حلقه کنید یا از وسط دو نیم کنید. روی آبکش یا پارچه تمیز در هوای آزاد پهن کنید و هر چند ساعت آن را زیر رو کنید تا دو سه روز که کاملاً خشک شود.

یا اینکه داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید تا سیرها به ته سینی نچسبد و فر را در دمای ۱۱۰ درجه سانتی گراد یا ۲۳۰ درجه فارنهایت روشن کنید و حدود یک الی ۲ ساعت طول میکشه سی ها کاملاً خشک شوند. هر ۵ الی ۱۰ دقیقه بهش سر بزنید و ببنید مغز سیر کاملاً خشک شده باشد.

بعد از خشک شدن سیرها آن را آسیاب کنید و به ازای هر پیمانه ۱ الی ۲ قاشق نمک بهش بزنید تا بهم نچسبند.

پودر سیر را در ظرف شیشه ای خشک و تمیز بریزید و در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید و تا مدت ها از آن در غذاهاتون ازش استفاده کنید.

اگر پودر سیر را خودتان تهیه و نگهداری کنید چند مزیت دارد:

ارزان تر است.
ترشجات و … که از آن درست می کنید بدون مواد نگهدارنده است.
از چیزی که درست می کنید مطمئن هستید. برای مثال: پودر سیر که خودتان درست می کنید طعم واقعی سیر را می دهد. خیلی ها بر این باورند پودر سیرهای بیرونی مزه آرد می دهد و عطر و طعم سیر خالص را نمی دهد.

۵- نگهداری طولانی مدت سیر در روغن و در شیشه

راه دیگر برای نگهداری طولانی مدت سیر تازه نگهداری سیر در روغن است. سیر را پوست بکنید و بشویید. وقتی خشک شد. آن ها را داخل یک شیشه تمیز و خشک بریزد و روی آن ها روغن معمولی یا روغن زیتون بدون بو بریزید تا روغن روی همه حبه ها را بپوشاند.

شیشه حاوی سیر و روغن را در یخچال قرار دهید و برای ۶ الی ۷ ماه می توانید هر موقع سیر نیاز داشتید، چند حبه را از روغن دربیارید و استفاده کنید. روغنی هم که روی سیر ریختید، طعم و بوی سیر را می گیرد و می توانید برای غذا یا سالاد استفاده کنید.

۶- درست کردن سیر داغ خشک و مجلسی

درست کردن سیر داغ خشک مجلسی یک راه نگهداری طولانی مدت سیر تازه
برای نگهداری طولانی مدت سیر تازه می توانید از سیرها سیر داغ درست کنید و تا چند ماه از آن در غذاهای خودتون استفاده کنید.

برای تهیه سیر داغ خشک و مجلسی 

سیر ها را پوست بکنید و نگینی خرد کنید.
یک شب تا صبح در آبکش یا پارچه پهن کنید تا کمی خشک شوند.
روغن فراوان بگذارید تا گرم شود و بعد سیرها خرد شده را داخل روغن بریزید. (روغن باید روی سیر را بگیرد)
وقتی طلایی شد. آن ها را داخل آبکش بریزید تا روغن اضافی آن ها برود و خشک شود. (روغن باقی مانده را می تونید در غذا استفاده کنید و طعم و بوی سیر گرفته.)
این سیر داغ ها رو بسته بندی کنید در فریزر برای چند ماه می توانید نگه دارید و استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید