آشپزی سالم

چند روش پخت خوراک زبان

زبان یکی از خوشمزه ترین غذاهای گوشتی که به چند روش درست میشود ساندویج زبان با سس قارچ و زبان سوخاری و خوراک زبان با سس گوجه فرنگی

خوراک زبان گوساله با سس قارچ (برای ۶ نفر)

مواد لازم

زبان گوساله یا گاو: ۱ عدد

برگ بو: ۲ عدد

چوب دارچین: ۱ عدد

سیر: ۲ حبه

پیاز بزرگ: ۱ عدد

فلفل سیاه تازه و آسیاب شده: ۱ قاشق چایخوری

فلفل فرنگی شیرین آسیاب شده: ۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای سس قارچ

کره: ۲ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد متوسط و ریز خرد شده

قارچ: ۲۵۰ گرم

سیر: ۱ حبه له شده

آب گوشت یا آب مرغ: ۲ فنجان

فلفل سیاه تازه و آسیاب شده: ½ قاشق چایخوری


طرز تهیه

ابتدا زبان گاو یا گوساله را خوب بشورید تا حالت لزجی آن از بین برود. زبان را در یک قابلمه بزرگ بگذارید و مقداری آب روی زبان گاو بریزید، آب باید روی زبان را بپوشاند. شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. در این مرحله کف تشکیل شده روی زبان گاو را با قاشق بردارید و دور بریزید.

شعله گاز را کم کنید و دو عدد برگ بو، ۱ حبه سیر، ۱ عدد پیاز پوست گرفته و درسته، یک عدد چوب دارچین، پودر فلفل سیاه تازه و پودر فلفل فرنگی شیرین را به قابلمه حاوی آب و زبان گاو اضافه کنید. بسته به اندازه زبان گوساله مدت ۳ تا چهار ساعت زمان برای پختن گوشت آن لازم است. بعد از دو ساعت زبان گاو را زیر و رو کنید تا سمت دیگر زبان هم خوب بپزید.

بعد از پختن کامل زبان گاو، آن را روی تخته گوشت خرد کن قرار دهید و اجازه دهید خنک شود. برای این‌که راحت‌تر بتوانید زبان گاو را در دست بگیرید و پوست آن را کاملا جدا کنید لازم است که خوب سرد شود. با نوک چاقو شکافی روی پوست زبان ایجاد کنید تا راحت‌تر کنده شود. بعد از جدا کردن کامل پوست زبان آن را به اندازه‌های دلخواه برش دهید.

برای درست کردن سس قارچ یک ماهیتابه متوسط و گود را گرم کنید. کره را اضافه کنید و آن را به تمام قسمت‌های ماهیتابه برسانید. حالا پیازها را اضافه کنید و در کره تفت دهید. حدود ده دقیقه زمان لازم است تا پیازها روی شعله ملایم گاز سرخ و کاراملی شوند. بعد از کاراملی شدن پیازها، یک حبه سیر له شده را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید و سپس قارچ‌های خرد شده را اضافه کنید.

قارچ و پیاز را خوب هم بزنید و تفت دهید تا قارچ‌ها سبک و نرم شوند. در مرحله بعد آب گوشت یا آب مرغ، پودر فلفل سیاه تازه و نمک را اضافه کنید. کمی هم بزنید و سپس برش‌های زبان گاو را اضافه کنید. تمام برش‌های زبان باید به سس قارچ آغشته شوند. شعله گاز را کم کنید و حدود ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا سس قارچ حسابی به خورد برش‌های زبان گاو برود.

اگر دوست دارید سس قارچ شما غلیظ‌تر شود قبل از اضافه کردن برش‌های زبان، یک قاشق مرباخوری آرد ذرت به مواد سس اضافه و ۵ دقیقه هم بزنید تا غلظت سس به کیفیت مطلوب برسد. سپس برش‌های زبان گاو را اضافه کنید و نیم ساعت زمان دهید تا مواد به خورد هم بروند.

نکته

اگر برای خوردن غذای کمی چرب مشکلی ندارد می‌توانید به سس قارچ کمی هم خامه صبحانه اضافه کنید تا طعم خوراک زبان گاو شما لذیذتر شود.

اضافه کردن سیر به سس قارچ اختیاری است.

می‌توانید زبان گاو پخته شده را ریش ریش کنید، کمی در کره یا روغن تفت دهید و با آن ساندویچ زبان گاو درست کنید.

خوراک زبان گاو یا گوساله را با سس قارچ و پوره سیب‌زمینی سرو کنید. برای تهیه پوره سیب‌زمینی، ۳ عدد سیب‌زمینی‌ها را بپزید، پوست آن‌ها را بکنید و با رنده ریز رنده کنید. به مقدار دلخواه کره اضافه کنید و خوب هم بزنید. ادویه مورد نیاز برای پوره سیب‌زمینی نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر گشنیز به مقدار دلخواه است. بعد از هم زدن سیب‌زمینی با کره و ادویه، یک پیمانه شیر را به صورت تدریجی اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا یک پوره صاف و یکدست حاصل شود.


خوراک زبان گوساله,

مواد لازم :

زبان گوساله جوان ۱ عدد

پیاز ۱ عدد

سير ۱ حبه

جعفري خرد شده ۱ پيمانه

دارچين ۱ قطعه

برگ بو ۲ الي ۳ برگ

تخم گشنيز ۱ قاشق چايخوري

هل ۲ الي ۳ عدد

زنجبيل ۱ قطعه كوچك

نمك و زرد چوبه به ميزان لازم

رب گوجه فرنگي ۱ قاشق غذا خوري


طرز تهيه :

ابتدا خوراك زبان از زبان گوساله جوان و كم جرب استفاده كنيد . معمولاً در انتهاي زبان مقدار زيادي چربي وجود دارد كه گاهاً همراه زبان فروخته ميشود و بايستي آنرا جدا كنيد چون اين چربيها از نوع اشباع شده است و خوردن آن براي سلامتي خوب نيست .سطح زبان نيز داراي پرز هايي است كه بايد با برس تميز شسته شود .

بعد از اينكه چربي هاي اضافي زبان را گرفتيد آنرا شسته و با پياز خرد شده ،دارچين ، هل،تخم گشنيز، برگ بو، زنجبيل ، نمك و زردچوبه و اضافه كردن آب روي حرارت بگذاريد تا بپزد .

بعد از پخته شدن دارچين و زنجبيل و برگ بو را دور بيندازيد چون به اندازه كافي گوشت زبان را معطر كرده و نيازي نيست در غذا بماند رب گوجه فرنگي و جعفري خرد شده را به زبان اضافه كنيد البته ميتوانيد با روغن تفت داده و به غذا اصافه كنيد ولي چون زبان به قدر كافي چرب است ،اگر جعفري سرخ نشود بهتر است . به اين ترتيب يك سس خوشمزه درست ميشود .

زبان را از ظرف خارج كنيد و پوست روي زبان را جدا كنيد من پوست روي زبان را زمانيكه ميخواستم در ديس بكشم جدا كردم تا سس را جداگانه روي آن بريزم ولي ميتوان زبان را بعد از جدا كردن پوست روي آن در سس انداخت تا مزه سس را به خود بگيرد و هنگام كشيدن در ديس زبان را برش داده با هويج و سيب زميني سرخ شده و گوجه فرنگي و … تزيين كنيد .


خوراک زبان با سس گوجه فرنگی

مواد لازم

زبان گوساله ی تمیز شده ۱عدد

پیاز درشت ۱عدد

سیر ۲ حبه

کره ی پاستوریزه ۵۰ گرم

خرد شده کرفس چند ساقه

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان دلخواه

آرد ۲ قاشق سوپخوری

رب گوجه فرنگی ۱قاشق غذاخوری


طرز تهیه 

: زبان را پس از آن که تمیز شستید، با مقداری آب، پیاز، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه و چند ساقه کرفس بپزید. زبان باید به طور کامل پخته شود. آن گاه زبان را از آب خارج کنید تا خنک شود. سپس پوست روی آن را جدا کرده و با چاقوی تیز به صورت ورقه ای ببرید.

. پس از آن که زبان را برش دادید، در ظرف مناسبی قرار دهید و اطراف آن را با سبزیجات پخته مانند هویج و کرفس تزیین کرده و از سس آماده (که طرز تهیه آن در زیر آمده است) روی آن بریزید. بدون سس هم می توانید این غذا را سرو کنید.

طرز تهیه سس گوجه فرنگی :

. ۵۰ گرم کره ی پاستوریزه را در ظرف مناسبی روی حرارت آب کنید و ۲ قاشق سوپخوری آرد را به آن اضافه کرده و کمی آن را تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. سپس یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و آب (بهتر است.. از آبی که زبان در آن پخته شده، استفاده شود) را اضافه کرده و روی حرارت ملایم هم بزنید تا سس کمی غلیظ شود. می توانید به این سس ۲۵۰ گرم قارچ رنده شده که سرخ شده اضافه کنید. سس را روی زبان بریزید.


خوراک زبان سوخاری :

مواد لازم 

زبان گوساله یک عدد

نمک یک قاشق سوپخوری

ساقه کرفس یک عدد

آرد سوخاری ۱۰۰ گرم

روغن مایع ۲۰۰ گرم

پیاز یک عدد

سیر تازه سه حبه

زردچوبه یک قاشق چایخوری

تخم مرغ سه عدد

زعفران آب کرده یک قاشق سوپخوری ۱۰۰ گرم


طرز تهیه 

ضایعات زبان را گرفته و خوب می شوییم. آن را درون ظرف محتوی آب گذاشته به طوری که حجم آب بالاتر از زبان قرار بگیرد. وقتی به جوش آمد کف آن را گرفته، پیاز، سیر ساقه کرفس و مقداری نمک را افزوده و به مدت چهار ساعت روی حرارت قرار می دهیم تا پخته شود.

پس از طی این مدت پوست زبان را (با همان حرارت بالا) گرفته، همانند کالباس برش ورقی می دهیم، تخم مرغ را با زعفران به وسیله چنگال هم زده و برش های زبان را یکی یکی درون آن فرو برده و به آردسوخاری آغشته می کنیم. در پایان درون تابه و داخل روغن داغ سرخ می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید