آشپزی شیریندسر

بهترین شیوه درست کردن راحت الحلقوم در مایکروفرو ..باسلوق خانگی

راحت الحلقوم در مایکروفر و انواع باسلوق با طعم های مختلف زعفرانی ژله ای وگردویی

 راحت الحلقوم در مایکروفر

مواد لازم 

یک سینی مربعی ۲۰ سانتی
آب سرد ۲ و نیم فنجان
نشاسته ذرت سه چهارم فنجان + نصف فنجان برای آرد پاشی
شکر ۳ فنجان
سیروپ ذرت روشن یک چهارم فنجان
اسانس لیمو ۱ ق غ
رنگ مایع خوراکی قرمز یا صورتی ۲ قطره
پودر شکر نصف فنجان
پودر پسته به میزان لازم


طرز تهیه 

آب را داخل کاسه ریخته سه چهارم فنجان نشاسته را کم کم اضافه کرده هر بار هم بزنید تا در آب حل شوند . و به مدت ۲ دقیقه در مایکروفر بگذارید . سپس هم بزنید تا یکدست شود دوباره به مدت ۲ – ۳ دقیقه یا بیشتر در مایکروفر بگذارید تا مایع شروع به مات شدن کند . کاسه را از مایکروفر خارج کرده هم بزنید تا رگه هایی سفید در مخلوط نمایان شود .

شکر و سیروپ ذرت را اضافه کرده مخلوط نمایید و ۵ دقیقه دیگر در مایکروفر بگذارید .

کاسه را از مایکروفر خارج کرده کاملا هم بزنید دوباره ۵ دقیقه دیگر در مایکروفر بگذارید تا کمکم راحت الحلقوم شفاف شود .

۵ دقیقه دیگر هم کاسه را در مایکروفر گذاشته سپس آب لیمو و رنگ خوراکی را اضافه کرده مخلوط نمایید و دوباره ۳ دقیقه در مایکروفر بگذارید .

زمانیکه مواد داخل پره های همزن دستیتان را موقع هم زدن پر کرد یعنی به غلظت مناسب رسیدده اند .

برای تست میتوانید یک تکه از خمیر را نازک روی یک بشقاب پهن کنید و بعد ازین که سرد شد باید بتوانید آن را با دست برداشته و به شکل توپ گلوله کنید بدون این که ترک بردارد .

اگر خمیر به غلظت مناسبی نرسیده بود ۳ دقیقه دیگر در مایکروفر بگذارید تا غلیظ شود .

سینی ۸ سانتی یا یک قالب لوف را کاملا چرب کرده خمیر راحت الحلقوم را داخل قالب بریزید . روی خمیر را با قاشقی که چرب کرده اید صاف نمایید . چند ساعت خمیر را داخل قالب کناری بگذارید تا سرد شده و خودش را بگیرد ممکن است ۲ ساعت یا بیشتر زمان لازم داشته باشد .

سپس با چاقو به اندازه های دلخواهتان برش بزنید . میتوانید تکه های راحت الحلقوم را بعد از برش در مخلوط پودر شکر و پودر نشاسته بگردانید . یا رویش پودر پسته بپاشید .


باسلوق ژله ای

مواد لازم 

ژله موردنظر:یک بسته لیمو یا پرتقال
شکر:یک پیمانه
نشاسته:نصف پیمانه
آب سرد:یک دوم پیمانه
گلاب:یک دوم پیمانه
آرد نشاسته و پودرقند:به میزان لازم برای غلتاندن


طرز تهیه

ابتدا نشاسته را با آب حل کنید؛ سپس شکر و بقیه مواد را اضافه کرده، روی حرارت قرار دهید و به آرامی هم بزنید تا سفت شود و بجوشد. در این مرحله داخل ظرف مناسب یک کیسه فریزر یا سلفون بیندازید، مواد آماده شده را در ظرف بریزید و در یخچال به مدت ۶ تا ۷ ساعت قرار دهید.
حالا ظرف را از یخچال درآورده با چاقو برش های دلخواه بزنید و در آرد نشاسته و پودرقند یا پودرنارگیل بغلتانید و در ظرف بچینید.

نکته

شما می توانید به دلخواه از انواع اسانس ها و رنگ ها در داخل این دسر استفاده کنید یا به جای پودرقند آی سینگ شوگر مصرف کنید.


باسلوق لقمه ای

مواد لازم 

نشاسته ۱ لیوان
شکر ۲ لیوان
گلاب نصف لیوان
پودر ژلاتین ۲ قاشق چایخوری
آب ۳ لیوان
وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری
پودر نارگیل و مغز گردو به مقدار لازم


باسلوق شیرینی خوشمزه و زیبایی است که به دلیل داشتن نشاسته ظاهر شفاف و بسیار زیبایی پیدا میکند. این شیرینی معمولا از پودر نارگیل پوشانده شده و روی آن پسته و گردو قرار داده میشود. راحت الحلقوم و مسقطی نام های دیگر باسلوق هستند.

طرز تهیه 

نشاسته را داخل کاسه ای بریزید و به آن ۱ لیوان آب سرد اضافه کنید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند سپس هم بزنید تا نشاسته حل شود ، ۲ لیوان دیگر آب و شکر را به نشاسته اضافه کنید.

محلول نشاسته را درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شفاف شود سپس حرارت را کم کنید و ژلاتین ( پودر ژلاتین را داخل کاسه ای بریزید و کمی آب روی آن بپاشید و روی بخار آب قرار دهید تا حالت اسفنجی پیدا کند ) ، وانیل و گلاب را اضافه نمایید.

داخل سینی یا ظرفی گود پودر نارگیل را به قطر ۵ سانتیمتر پخش کنید ، به کمک ابزار داخل پودر نارگیل حفره هایی ایجاد کنید و در انتهای هر حفره تکه ای مغز گردو قرار دهید.

با مخلوط نشاسته که روی حرارت کم قرار دارد این حفره ها را پر کنید و در انتها نیز روی آن را با پودر نارگیل بپوشانید و اجازه دهید خوب سرد شود ، پس از سرد شدن تک تک خارج کنید و سرو نماید.


 باسلوق زعفرانی

مواد لازم 

آب سرد.۴ پیمانه(۶۴۰میلی لیتر)

نشاسته .۱ پیمانه (۲۱۰ گرم)

شکر.۲ پیمانه(۳۰۰گرم)

کره.۲ قاشق سوپخوری(۳۲ گرم)

گلاب.۱ پیمانه(۱۶۰ میلی لیتر)

پودر نارگیل.مقداری برای تزیین

گردو.۱ پیمانه(۱۶۰ گرم)

زعفران پودر شده…..نصف قاشق چایخوری سر صاف


طرز تهیه

آب سرد و نشاسته رو با هم مخلوط کن و هم بزن تا نشاسته کامل داخل آب حل بشه

بذارش روی شعله ملایم و هم بزن تا یه خمیر تقریبا سفت بشه

مدام هم بزن تا گلوله نشه .شکر رو اضافه کن و باز هم بزن…

وقتی شکر رو مخلوط میکنی باز خمیر کمی شل میشه

یکدست که شد زعفران و گلاب و کره رو اضافه کن

هم بزن تا خوب سفت بشه

وقتی به صورتی رسید که از ته ظرفت جدا شد و غلظتش شد مثل کره ای که از داخل یخچال بر میداری زیرش رو خاموش کن

حالا روی یک کاغذ روغنی مقداری پودر نارگیل بریزو مواد رو قاشق قاشق روی پودر بریز

بذار یه کمی خنک شه که دستت نسوزه

بعد داخل پودر نارگیل بغلطون و یه تکه گرده بزن روش و بذار خنک شه

بعد بچین داخل یک ظرف و روش رو سلفون بکش یا بذار داخل ظرف در دارو بذار۴-۵ ساعت داخل یخچال


باسلوق با شیره انگور

طرز تهیه

مواد لازم آرد سفید یک پیمانه

آب سرد دو پیمانه

شیره انگور (دوشاب) یک و نیم پیمانه

گردو خرد شده یک و نیم پیمانه


طرز تهیه:

آرد را در قابلمه‌ای ریخته و آب را آرام به آن می‌افزاییم و با همزن دستی هم می‌زنیم تا آرد گلوله نشود، سپس شیره را اضافه کرده و با همزن دستی زده تا با هم مخلوط شوند. قابلمه را روی حرارت قرار داده و مدام هم می‌زنیم تا به جوش آید و به قوام برسد.

گردو را روی سینی که کیسه فریزر کف آن کشیده‌ایم، ریخته و پخش می‌کنیم طوری که تمام سطح سینی با گردو پوشیده شود.کرم آماده شده را به آرامی روی گردوها ریخته و سطح آن را صاف می‌کنیم و یک روز کنار می‌گذاریم. سپس مقداری از گردو دو نیم شده را روی آن چیده و توسط کیسه باسلوق را لوله می‌کنیم و می‌گذاریم تا یک روز دیگر بماند و کاملا خشک شود.

. نشاسته را با آب مخلوط کرده و از صافی رد می‌کنند. و در یک دیگ کمی گرم می‌کنند ، سپس شکر و گلاب را اضافه می‌کنند تا به مرحله‌ی خمیر شدن برسد. در مرحله‌ی آخر که کمی مواد سفت شد کره رو اضافه کرده و چند دقیقه ای صبر می‌کنند تا مواد کمی خنک شود . سپس کف یک سینی به میزان دلخواه پودر نارگیل پاشیده خمیر را با وردنه صاف می‌کنند و لای آن گردو گذاشته از یک سمت گردوها را مثل رول می‌پیچند و بعد از تمام شدن یک ساعتی صبر کرده و بعد از چند ساعت به اندازه‌های دلخواه برش می‌زنند.

تهیه سجوق است مقدار کافی شیره انگور یا دوشاب، نشاسته، مغز بادام یا مغز هسته شیرین زردآلو و گلاب و هل تهیه می‌نمایند. برای تهیه سجوق، نشاسته را در شیره انگور مخلوط و آن را بر روی حرارت قرار می‌دهند. مقداری گلاب و هل به خاطر معطر شدن بدان اضافه می‌کنند. پس از به عمل آمدن از روی آتش و حرارت بر می‌دارند وآنها را گرد و گلوله ای می‌کنند و در قوطی‌های یک و یا دو کیلویی قرار داده، در جای مناسبی می‌گذارند تا شکرک بزند و به رنگ سفید درآید. آن موقع عمل آمده است و درفصل زمستان در جاهای مخصوص نگهداری کرده،


باسلوق رولتی

مواد لازم:

گردو یا بادام به مقدار لازم

نشاسته ۳۵۰ گرم

آب یک و یک دوم لیوان

گلاب  یک و یک دوم لیوان

شکر۳۰۰ گرم

کره ی پاستوریزه۱ قاشق غذاخوری

پودر نارگیل به مقدار لازم

نشاسته ذرتبه مقدار لازم


طرزتهیه:

ایتدا آب و نشاسته رو با هم خوب مخلوط کردم بعد شکر رو اضافه کردم خوب هم زدم تا مخلوط شدن بعد گلاب رو اضافه کردم و گذاشتم روی حرارت ملایم مرتب هم زدم تا احساس کردم داره سفت میشه قبل از اینکه سفت بشه از روی حرارت برداشتم اما مرتب هم میزدم بعد کره نداشتم یک قاشق روغن مایع اضافه کردم و باز هم زدم تا کاملا مواد مخلوط شد و مثل یه گلوله وسط ظرفم بود بعد چند دقیقه در دمای محیط موند بعد میتونین روی کاغذ روغنی این کار رو انجام بدین یا پلاستیک پهن کنین.

چند رنگ رو روی هم میزاریم و بعد گردو یا بادوم رو یک طرف رولت میزاریم و بعد میپیچیم .

چند ساعت در یخچال میزاریم باشه و بعد برش میدهیم و با پودر نارگیل تزیین میکنیم .


باسلوق گردویی

مواد لازم 

نشاسته: ۱ لیوان
شکر: ۲ لیوان
آب: ۱.۵ لیوان
گلاب: نصف لیوان
گردو: به میزان لازم
پودر نارگیل: به میزان لازم
کره: ۵۰ گرم


طرز تهیه 

در یک ظرف مناسب، آب و نشاسته را مخلوط کرده و بعد شکر را هم به آن افزوده و روی حرارت بگذارید. مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و قوام یافته و سفت شود. گلاب را هم اضافه کنید. پس از چند جوش، از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود.
پودر نارگیل را روی سطحی صاف بریزید و مواد پخته شده را روی پودر نارگیل بریزید و پهن کنید و گردوها را درسته یا نیمه روی مواد بگذارید و به آرامی آن را رول کنید. بگذارید خنک شده و سپس آن را برش بزنید.
می توانید از مواد پخته شده به اندازه یک گردو برداشته و در دست باز کنید و گردو را میان آن گذاشته و دوباره آن را ببندید و به شکل توپک های گرد درست کرده و در پودر نارگیل بغلتانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید