آشپزی شیرینمرباجات

دستور پخت چند نوع مربا

انواع مربا خانگی زمستانی بسیار خوشمزه ومقوی  آلوئه ورا وگردو زرشک

مربا آلوئه ورا 

مواد لازم:

آلوئه ورا تازه پوست گرفته و خردشده یک کیلوگرم
شکر یک کیلوگرم
آب ۷۰۰ گرم
اسانس آلوئه ورا ۲ قطره
آبلیموی تازه یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
۱ – آلوورا را پوست بگیرید و ژل‌های وسط آن را بیرون بیاورید و به صورت حبه‌ای خرد کنید.
۲ – آلوورای خرد شده را به مدت ۲ ساعت داخل فریزر بگذارید.
۳ – بعد از اینکه آلوورا را از داخل فریزر بیرون آوردید آنها را درون ظرف ریخته و ۲۰۰ گرم از شکر را روی آنها بریزید. سپس اجازه دهید ترکیب شکر و آلوورا به مدت ۲ تا ۳ ساعت در دمای محیط قرار بگیرد.
۴ – ترکیب شکر و آلوورا را روی حرارت بالا قرار‌دهید تا جوش بیاید. بعد از اینکه به جوش آمد به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه و البته با در بسته اجازه دهید با حرارت سوزنی به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه دیگر بجوشد.
۵ – ۸۰۰ گرم باقیمانده از شکر را در این مرحله داخل ظرف ریخته و ۷۰۰ گرم آب را هم اضافه کنید. با قاشق چوبی مرتب هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود.
۶ – سپس ترکیب آب و شکر را روی حرارت بگذارید تا زمانی که به نقطه جوش برسد.
۷ – هنگام جوشیدن کف شکر سطح آب می‌آید که باید آنها را با یک قاشق بردارید.
۸ – حرارت گاز را ملایم کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت همین‌طور بجوشد.
۹ – وقتی که ترکیب کمی غلیظ شد آلوورا و شکری را که قبلا پخته‌‌اید روی شربت بریزید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد، آبلیمو را هم اضافه کنید.
۱۰ – مربای شما آماده است فقط اجازه دهید که کاملا خنک شود و بعد اسانس آلوورا را به آن اضافه کنید.

نکته:
اگر نتوانستید اسانس آلوورا پیدا کنید می‌توانید وانیل را جایگزین آن کنید.


مربای زرشک

مواد لازم

زرشک تازه ۱ کیلوگرم

. شکر ۱ کیلو و ۳۰۰ گرم .

آب ۵ لیوان

وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری


طرز تهیه : زرشک تازه را پاک کرده و چندین بار با اب سرد بشوئید و داخل کاسه بریزید.
کاسه حاوی زرشک را با اب سرد پر کنید ( اب روی زرشک ها را بپوشاند ) و به مدت ۲ ساعت بگذارید زرشک ها خیس بخورند سپس زرشک ها را ابکشی کنید.

زرشک های تمیز و ابکشی شده را درون ظرفی بریزید و حدود ۳۰۰ گرم از شکرها را لابلای زرشک ها بپاشید و به مدت ۵ ساعت درون یخچال قرار دهید تا زرشک ها اب بیندازد.

درون قابلمه اب بریزید و بگذارید گرم شود سپس باقی مانده شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود ، پس از حل شدن شکر و جوش امدن اب باید مخلوط زرشک و شکر را اضافه کنید ( زرشک را هم نزنید بلکه با تکان دادن قابلمه مواد را مخلوط کنید ).

با حرارت ملایم و در باز بگذارید مربا بجوشد ، وقتی مربا غلیظ شد میتوانید وانیل را اضافه کنید ، ۱ دور با قاشق مواد را مخلوط کنید و از روی حرارت بردارید ، اجازه دهید مربا خنک شود سپس درون شیشه بریزید و چند روز داخل یخچال قرار دهید سپس مصرف کنید.

نکته ها : مربای زرشک حتما باید چند روز داخل یخچال بماند سپس مصرف شود.

از مقدار شکر گفته شده میتوانید ۳۰۰ گرم را حذف کنید و تنها ۱ کیلوگرم شکر استفاده کنید که این بستگی به سلیقه شما دارد ، بدلیل ترشی زرشک نیازی به افزودن ابلیمو برای جلوگیری از شکرک زدن نمیباشد


مربای هویج

مواد لازم 

هویج ۵۰۰ گرم
شکر ۵۰۰ گرم
آب ۲ لیوان
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته در صورت تمایل مقداری
هل مقداری (دلخواه)


طرز تهیه

مرحله اول:

هویج ها را پوست بگیرید و رنده کنید سپس درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا هویج ها کمی نرم شده و رنگ آنها تغییر کند.

مرحله دوم:

شکر ، آبلیمو ، آب ، گلاب و دانه های هل را به هویج اضافه و مخلوط کنید و به مدت ۲ ساعت اجازه دهید با حرارت ملایم مربا بپزد و جا بیفتد. در آخر خلال بادام را به مربا اضافه کنید و آن را از روی شعله بردارید.

مرحله سوم:

مربای هویج را پس از آماده شدن از روی حرارت بردارید و خلال پسته را هم میتوانید داخل مربا بریزید و هم برای تزئین استفاده کنید. پس از اینکه مربا سرد شد داخل شیشه بریزید و در یخچال قرار دهید.

یک روش جالب برای تهیه مربای هویج مجلسی این است که هویج را به صورت طولی ورقه کنید و به شکل گل رز در بیاورید. جهت فیکس کردن گل های هویج از خلال دندان استفاده کنید. هویج های گل شده را به همان روش مثل هویج رنده شده در تهیه مربا استفاده کنید.


مربا گردو

مواد لازم :

گردو ا کیلو
شکر ۱/۵ ‏کیلو
گلاب نصف استکان
آبلیمو ١ ‏قاشق


طرز تهیه :
‏گردوها را در آب جوشانده ‏و سپس پوست رویشان را می‌گیریم. گردوهای ‏پخته شده ‏را با آب و شکر مخلوط کرده ‏و روی حرارت می‌جوشانیم. پس از اینکه ‏آب مربا غلیظ شد و قوام آمد به آن آبلیمو و گلاب را اضافه کرده ‏ و از روی حرارت ‏برمی‌داریم. شربت این مربا باید خیلی غلیظ باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید