سس و ترشی ها

طرزتهیه چند نوع ترشی

دستور آماده کردن سه نوع ترشی با طعم متفاوت ترشی انبه بسیار تند و ترشی لبو وترشی بامیه

 

ترشی انبه

این ترشی را می توانید به صورت لیته ( له شده ) یا به صورت تکه ای درست کنید. این ترشی به صورت لیته به دلیل اینکه مواد کاملا به خورد انبه می روند طعم تندتری خواهد داشت. 

مواد لازم

انبه زرد ۲ عدد
سرکه ۱ پیمانه
روغن زیتون ½ پیمانه
سیر ۶ حبه
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
سیاه دانه ۱ قاشق غذاخوری
تخم گشنیز ۱ قاشق غذاخوری


 طرز تهیه

ابتدا انبه ها را می شوییم و خرد می کنیم. اگر بخواهیم ترشی انبه را به صورت تکه ای درست کنیم باید انبه ها را حدودا به اندازه یک گردو خرد کنیم. پس از اینکه انبه ها را خرد کردیم آنها را کنار می گذاریم. سپس باید ادویه ها را تفت دهیم.

برای این منظور تخم گشنیز ، فلفل سیاه ، فلفل قرمز و سیاه دانه را با هم مخلوط می کنیم. پس از مخلوط کردن مواد ، آنها را در یک تابه چند دقیقه تفت می دهیم ، سپس ادویه های بو داده شده را در آسیاب می ریزیم و به صورت پودر در می آوریم.

در مرحله بعدی سیر را پوست می گیریم و له می کنیم. در یک ظرف بزرگ تمام مواد ترشی ( ادویه ها ، سیر له شده ، روغن زیتون ، سیر و تکه های انبه ) را با هم مخلوط می کنیم و در یک شیشه مناسب می ریزیم و درب شیشه را محکم می بندیم.

حدود ۲ هفته زمان نیاز است تا ترشی به طور کامل جا بیفتد و آماده مصرف شود. همانطور که در مقدمه هم گفتیم اگر می خواهید ترشی انبه شما کاملا تند و جنوبی باشد می توانید تکه های انبه را کاملا له کنید تا ادویه ها بهتر به خورد آن برود


ترشی لبو

این ترشی به دلیل رنگ و ظاهر زیبایی که دارد مانند ترشی کلم قرمز بیشتر به عنوان یک تزیین کننده غذا استفاده می شود

مواد لازم 

چغندر قرمز ۵۰۰ گرم
آب ۴ لیوان
سرکه سفید ½ لیوان
نمک به اندازه کافی


 طرز تهیه

ابتدا لبوها را به خوبی می شوییم تا کاملا تمیز شوند سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. چند لیوان آب درون قابلمه می ریزیم به صورتی که آب در حدود ۲ انگشت از سطح لبوها بالاتر باشد. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا لبوها پخته شوند.

حدود ۳۰ دقیقه زمان برای پخته شدن لبوها نیاز است. پس از اینکه لبوها نرم شدند ، آب موجود در قابلمه که همان آب لبوهاست را نگه می داریم و آنها را با آب سرد آبکشی می کنیم. پس از اینکه لبوها کمی خنک شدند پوستشان را می گیریم.

در این مرحله لبوها را به شکل دلخواه برش می زنیم و درون شیشه ای که برای درست کردن ترشی آماده کرده ایم می ریزیم. در این مرحله ۱ لیوان از آب لبو را به همراه سرکه سفید و مقداری نمک در یک قابلمه کوچک می ریزیم.

قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا مخلوط آب لبو و سرکه به جوش بیایند. زمانی که مایع به جوش آمد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. پس از اینکه مخلوط آب لبو و سرکه کمی ولرم تر شد آنرا داخل شیشه ترشی روی لبوها می ریزیم.

درب شیشه را محکم می بندیم و ترشی را به مدت یک هفته در جای خشک و خنک نگهداری می کنیم تا آماده مصرف شود. آب باقیمانده از لبو را هم می توانیم نگه داریم و به عنوان رنگ دهنده برای تزیین غذا استفاده کنیم.


ترشی بامیه

 ترشی های خوشمزه و محبوب ایرانی است که اصالتا متعلق به شهرهای جنوبی کشور می باشد. این ترشی خوشمزه علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد به دلیل وجود بامیه برای بدن نیز مفید می باشد.

مواد لازم

بامیه ۵۰۰ گرم
شوید خشک شده ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سفید یا قرمز ۱ فنجان
فلفل قرمز ۲ عدد
سیر ۳ حبه
نمک ۱ قاشق غذاخوری


طرز تهیه 

ابتدا بامیه ها را با دقت پاک کنید ، به صورتی که به بدنه و بافت خود بامیه آسیبی نرسد. زیرا با باز شدن بامیه ها مایع لیز درون بامیه ها خارج می شود و ترشی حالت لیز پیدا می کند. فقط باید با دقت ساقه اضافی ( دُم ) بامیه ها را جدا کنید.

پس از تمیز کردن بامیه ها آنها را به آرامی بشویید سپس با یک دستمال تمیز خشک کنید و کنار بگذارید. در ادامه با میه ها را به همراه سیر ، فلفل قرمز و شوید خشک داخل شیشه ای که برای ترشی در نظر گرفته اید بریزید.

.
یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و سرکه را به همراه ۱ فنجان آب و مقداری نمک داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا سرکه به جوش بیاید و نمک به طور کامل در آن حل شود سپس سرکه را به صورت داغ روی مواد ترشی که داخل شیشه قرار داده بودید بریزید.

پس از اینکه کار آماده کردن ترشی به پایان رسید صبر کنید تا ترشی سرد شود سپس درب شیشه را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید تا ترشی آماده شود. برای آماده شدن ترشی بین یک تا دو هفته زمان نیاز است.

در این دستور از آب برای ملایم تر شدن طعم ترشی استفاده شده است ، در صورتی که می خواهید ترشی شما به صورت جنوبی کمی تندتر باشد می توانید ۱ فنجان آب را حذف کنید و به جای آن از سرکه استفاده کنید

.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید