کیک و شیرینی

طرز تهیه انواع شیرینی لوز با طعم های متفاوت ویژه نوروز

دستور آماده کردن لوز با طعم های متفاوت بادامی نارگیلی و پسته ای

 لوز بادام  

مواد لازم:

بادام پوست کنده و آسیاب شده ۱. کاسه معمولی

آب ۱. کاسه

شکر ۲.کاسه

زعفران دم شده



طرز تهیه:

همیشه سعی کنید از بادام ناشکسته استفاده کنید چون بادام های شکسته موجود در بازار اولا خاصیت خودشون را از دست دادند دوما شما نمی دونید از کی موندند.سوما مغز بادام های موجود در بازار بدون استثنا چینی هستند و یکی از نشانه اش اینه که سفت هستند.

بادام ها را شکسته مغزش را در آب گرم می ریزیم تا ۱ ساعتی بمانند بعد پوستشان را گرفته و روی پارچه ای پهن می کنم تا خشک شوند سپس آسیاب کرده کنار می گذاریم.
در قابلمه لعابی شکر +آب را ریخته تا شکر حل شود و یک جوش که زد از روی حرارت برداشته اجازه داده تا چند دقیقه بماند سپس بادام آسیاب شده و زعفران دم شده را اضافه کرده و با قاشق چوبی بزرگ مرتب هم زده (حتما با دست بزنید و در این کار از آقایون کمک بگیرید)تا کاملا سفت شود.سپس روی یک سینی چرب شده پهن کرده به ضخامت ۱ سانتی با ز کرده و دقت کنید همه ی سطح یکنواخت شده و رویش را با وردنه صاف کنید.۲۴ ساعت بماند بعد به شکل لوز برش داده و رویش پودر پسته ریخته و در ظرف بگذارید.این شیرینی با چایی بی نظیر است.


لوز پسته 

مواد لازم :

پودر مغز پسته ۶۲۵ گرم
پودر بادام سفید ۲۵۰ گرم
شکر ۸۵۰ گرم
آب ۲/۱ پیمانه
هل ساییده ۱ قاشق سوپخوری
سفیده تخم مرغ ۴ عدد
پودر پسته ۵۰ گرم
پودر نارگیل به مقدار لازم


طرز تهیه :

هل ساییده شده را با پودر پسته و بادام سفید مخلوط کنید و طبق دستور تهیه لوز نارگیل عمل کنید. هنگام پهن کردن لوز پسته، کف سینی را با پودر پسته پوشش دهید و برای تزیین روی لوز را پودر نارگیل بپاشید و با فشار ملایم وردنه آن را به خمیر بچسبانید و روز بعد پس از اینکه ۱۰ ساعت در یخچال ماند آن را برش دهید. برای معطر شدن لوز می توانید مغز پسته که در گل بیدمشک یا یاس خوابانده اید استفاده کنید تا لوز خوش عطر شود. پس از آن در ظرف درب دار نگه دارید.


لوز گردو

مواد لازم

گردو ۱۰۰ گرم

شکر :۲۰۰ گرم

آب: ۴۵۰ سی سی یا همون گرم

پودر قند : به میزان لازم.

پودر گل خشک: به میزان لازم


طرز تهیه 

برای هم زدنه خمیرتون کمک بگیرین. البته هم زدنه لوز گردو خیلی راحت تر از لوز بادامه و زمان کمتری نیاز داره.

اب و شکر رو تو قابلمه لعابی میزاریم بجوشه و حرارت رو هم متوسط می کنیم و اروم هم هم میزنیم . جوشوندن به میزان ۱۵ دقیقه حدودا طول میکشه و در این مدت بالا سر اجاق باشین. این پایین شربتمون در حال جوشه و اروم هم میزنیم شربتمونو :

بعد که اجاق رو خاموش کردین بلافاصله این هم زدن رو ادامه بدین و متوقف نشین! و انقدر بهم میزنیم که یه مایع سفید و کشدار و سفت بدست بیاد

و در همین حال که گرمه از همکارتون بخاین پودر گردو رو اضاف کنه و همزمان مداوم هم میزنیم تا اینکه یه خمیر که به دست نمیچسه بدست بیاد. ینی حالته خمیر باید طوری باشه که به راحتی شما بتونی تو دستت تبدیلش بکنی به یه توپ قل قلی! باید حواسمون باشه که گوله های احتمالی شربتمون رو حسابی با قاشق لهش کنیم و به خورده خمیرمون بدیم. اگر خمیرمون شل بود کمی پودر قند (نسا) بهش اضافه میکنیم. پودر قند رو قاشق قاشق اضاف میکنیم تا یه وقت زیاد نیاد. از شما چه پنهون این خمیر ما یکم ابش کم بود ینی تبدیل به خمیر نچسب نمیشد و حالت نمیگرفت برا همین ما دو قاشق اب جوش بهش اضاف کردیم و حسابی هم زدیم (کل هم زدنمون ده دقیقه شد)

رو یه سینی یه لایه نایلون پهن میکنیم و خمیر رو با وردنه به ضخامت یک تا یک ونیم سانت باز میکنیم و روش هم پودر گل میریزیم :

و سینی بمدت ۵-۶ ساعت میره تو یخچال و بعد با استفاده از یه سیخ که اینجا نقش خط کش رو بازی میکنه خمیرمون رو به شکل لوزی های یک اندازه برش میزنیم:

بعد داخل بشقاب به صورت پله پله میچینیم البته ما اینجا تعداد کمی درست کردیم . گرنه این شیرینی وقتی تو دیس چیده بشه بسیار شکیل و زیبا ! امیدوارم درست کنید و لذت ببرید


لوز نارگیلی زعفرانی 

مواد لازم:

۵۰۰ گرم پودر نارگیل نرم
۵۰۰ گرم شکر، ۱ عدد سفیده تخم مرغ
۱ پیمانه آب
۴ /۱ پیمانه عرق بهار نارنج
۱ ق چ زعفران ساییده شده
پودر نارگیل و پودر پسته اضافی مقداری برای تزیین.


طرز تهیه:

ابتدا شکر، آب و عرق بهار نارنج را با هم مخلوط کنید. سپس روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا شکر آن حل شود. وقتی شکر قوام آمد و غلیظ شد، ظرف را از روی اجاق گاز بردارید و کناری بگذارید تا مواد کمی سرد شود.

بعد آن را با همزن برقی آنقدر بزنید تا مایه سفید و کشدار شود.سفیده تخم مرغ را در کاسه ای بریزید و با همزن آنقدر هم بزنید تا پف کرده و به رنگ سفید درآید. سپس آن را به شکر زده شده بیفزایید و هم بزنید تا شکر و سفیده زده شده به اصطلاح جذب هم شوند. پس از آن، پودر نارگیل را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا یکدست شود.

زعفران را در دو قاشق سوپخوری آبجوش حل کرده و به مخلوط فوق بیفزایید و هم بزنید تا خمیر زرد رنگ به دست آید. به این ترتیب مایه خمیری لوز آماده می شود.سینی مستطیل شکلی (مخصوص شیرینی پزی) با عمق ۵/۱ سانتی متر آماده کنید و کف آن را با پودر نارگیل بپوشانید.

سپس مایه آماده شده لوز را روی لایه نارگیل کف سینی بریزید و با کمک وردنه کوچک صاف کنید.حالا برای تزیین لوز، روی آن پودر پسته بپاشید و با فشار ملایم و ضربه ای پشت قاشق، پودر پسته را به خمیر بچسبانید. سپس سینی را داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید شب تا صبح در یخچال بماند.

پس از آن، با چاقوی تیزی خمیر را به شکل های لوزی برش دهید. در پایان، لوزها را در ظرف مورد نظر بچینید و امسال از مهمانان با لوز خانگی پذیرایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید