آشپزی سالم

طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی

دستور پخت انواع خوراک سیب زمینی متنوع وخوشمزه یک غذا فوری

خوراک سیب زمینی کبابی و کالباس

مواد لازم 

سیب زمینی متوسط ۴ عدد
کالباس ۲۰۰ گرم
پنیر پارمزان رنده شده ۱/۲ لیوان
سیر ۲ حبه
جعفری خرد شده مقداری برای تزیین
نمک و فلفل مقدار لازم


طرز تهیه :

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. کالباس ها را ریز خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا برشته شوند.

سیب زمینی ها را با پوست بشویید. هر سیب زمینی را به ۴ قسمت برش بزنید و بهمراه چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه ۱۵ دقیقه جوشید با آب سرد آبکشی کنید.

سینی فر را چرب کنید و سیب زمینی ها پخته را از قسمت پوست داخل سینی بچینید. روی سیب زمینی ها نمک و فلفل بپاشید و داخل فری که گرم شده است به مدت ۴۰ دقیقه قرار دهید تا سیب زمینی ها کبابی شوند.

پس از این مدت زمان کالباس های سرخ شده ، پنیر پارمزان رنده شده و سیر رنده شده را با هم مخلوط کنید و روی سیب زمینی ها بپاشید. سینی را مجدد داخل فر قرار دهید. پس از چند دقیقه که پنیر آب شد سیب زمینی ها را داخل ظرف بریزید و با جعفری خرد شده و چاشنی دلخواه تزیین و سرو کنید.


کتلت سبزیجات با سس زنجبیل

مواد لازم

سیب زمینی ۳ عدد . زیره سیاه ۱

هویج ۱ عدد

پیازچه یا پیاز ۱ عدد

دانه کنجد ۲ قاشق غذاخوری

پودر سیر ۱ قاشق چایخوری

. خرده نان ۱ قاشق غذاخوری

.گشنیز خرد شده ۲ قاشق غذاخوری

آرد سوخاری مقدار لازم .

زیره سیاه ۱قاشق چایخوری . نمک و فلفل و زردچوبه مقدار لازم


سس زنجبیل

نعناع تازه خرد شده ۱/۲ لیوان . گشنیز تازه خرد شده ۱/۲ لیوان . زنجبیل تازه یک تکه کوچک

سیر ۲ حبه . روغن زیتون ۱ قاشق چایخوری . شکر ۱ قاشق چایخوری . آبلیمو و نمک مقداری


طرز تهیه :

سیب زمینی ها را بپزید و بکوبید تا نرم شود سپس پودر سیر ، پیازچه خرد شده ، خرده نان ، زیره سیاه ، زردچوبه و نمک و فلفل اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.

پس از اینکه تمام مواد مخلوط شدند هویج رنده شده و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و مخلوط نمایید تا مایه کتلت یکدست شود ، آرد سوخاری و کنجد را مخلوط کنید سپس تکه هایی از مایه کتلت بردارید و گرد شکل دهید و داخل مخلوط آرد و کنجد بزنید تا تمام سطح کتلت به مواد آغشته شود.

ته ماهیتابه نچسبی را کمی چرب کنید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سپس کتلت ها را داخل ماهیتابه بچینید ، پس از اینکه یک طرف کتلت طلایی شد برگردانید تا طرف دیگر آن نیز طلایی شود.

برای تهیه سس زنجبیل تمام مواد را داخل میکسر بریزید و مقدار بسیار کمی آب اضافه کنید و بزنید تا سس یکدستی بدست بیاید سپس این سس خوشمزه را بهمراه کتلت سبزیجات سرو کنید.


تاس کباب با گوشت

مواد لازم 

گوشت خورشتی ۲۰۰ گرم
سیب زمینی بزرگ ۲ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
هویج ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
سیر ۳ حبه
نمک و فلفل به مقدار لازم


طرز تهیه :

پیاز و سیر را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس گوشت های خورشتی را خرد کنید و به پیاز اضافه نمایید. تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

حدود ۲ لیوان آب را با رب گوجه فرنگی مخلوط کنید و روی گوشت بریزید. سیب زمینی ها را حلقه ای خرد کنید و روی گوشت ها قرار دهید. روی سیب زمینی ها کمی نمک و فلفل بپاشید.

هویج ها و گوجه ها را نیز بصورت حلقه ای خرد کنید و روی سیب زمینی ها قرار دهید. سپس حرارت را ملایم کنید و در قابلمه را بگذارید تا مواد بپزند. پس از اینکه تاس کباب پخت و آب مواد کشیده شد در ظرف بریزید و بهمراه نان و ماست سرو کنید.

نکته ها : تاس کباب را میتوانید با مرغ هم تهیه کنید. استفاده از سیر در این غذا سلیقه ای میباشد. در صورت تمایل میتوانید مقدار مواد را بنابر سلیقه تان کم و زیاد کنید.


پنکیک سیب زمینی و عدس

مواد لازم

سیب زمینی متوسط ۱۰ عدد

عدس ۱ لیوان

پیاز ۱ عدد

تخم مرغ خام ۱ عدد .

آرد ۱/۲ لیوان

تخم مرغ پخته ۲ عدد . . نمک و فلفل به مقدار لازم


طرز تهیه

عدس را که از شب قبل خیس داده اید با ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بپزید تا آب ان تمام شود ؛ پیاز را ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود ، تخم مرغ های پخته را ریز خرد کنید و بهمراه عدس پخته ، نمک و فلفل به پیازها اضافه کنید و ۵ دقیقه همه مواد را با هم تفت دهید سپس از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید تا خنک شود.

سیب زمینی ها را بپزید و با چرخ گوشت چرخ کنید یا با گوشتکوب بکوبید تا خوب نرم و یکدست شود ؛ سیب زمینی های له شده را با ۱ عدد تخم مرغ خام و کمی نمک مخلوط کنید سپس آرد را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر لطیفی بدست بیاید ( خمیر باید نرم باشد و نیازی به افزودن ارد زیادی نیست ).

روی سطح کار آرد بپاشید و به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و روی سطح آرد پاشی شده به شکل گرد پهن کنید ، به اندازه یک قاشق غذاخوری از مایه عدس بردارید و داخل خمیر بریزید و اطراف خمیر را با دست جمع کنید تا مایه عدس داخل خمیر پنهان شود ، تمام خمیرها را به همین صورت اماده کنید.

ته ماهیتابه مقدار بسیار کم روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود سپس پنکیک ها را به نوبت داخل ماهیتابه قرار دهید و اجازه دهید برشته و طلایی شوند سپس برگردانید تا طرف دیگر هم طلایی شود ، پس از پخت پنکیک سیب زمینی و عدس را داغ و بهمراه سس یا ماست سرو کنید.

نکته ها : میتوانید داخل این پنکیک از انواع مختلف مواد استفاده کنید ، برای پخت بهتر حرارت را در زمان پخت ملایم کنید ( به طور معمول ۵ دقیقه برای هر طرف کافی میباشد ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید