آشپزی رژیمیآشپزی گیاهی

طرز تهیه دو نوع خوراک گیاهی و رژیمی

خوراکی خوشمزه بدون گوشت رژیمی با صرفه چیلی قارچ و قارچ منچوری

مواد لازم برای چیلی قارچ
قارچ خرد شده ۱ پیمانه
فلفل دلمه‌ای خرد شده ۱/۲ پیمانه
فلفل چیلی سبز ۱ عدد
پیازچه خرد شده ۱/۳ پیمانه
پیاز خرد شده ۱ عدد (اختیاری)
سیر خرد شده ۱ قاشق چایخوری
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
سس سویا ۱ قاشق چایخوری
سس چیلی ۳/۴ قاشق غذاخوری
سس کچاپ ۳/۴ قاشق غذاخوری
فلفل ۱/۸ قاشق چایخوری
نمک به مقدار کافی
آب ۲ قاشق غذاخوری


 طرز تهیه چیلی قارچ

چیلی قارچ سسی خوشمزه است از ترکیب قارچ با فلفل دلمه‌ای، پیازچه و چاشنی‌های مختلف. اما همان طور که از اسمش پیداست قارچ و سس چیلی طعم‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند. چیلی قارچ را می‌توان به عنوان خوراکی ساده و سبک میل کرد یا به عنوان سس ماکارونی از آن استفاده کرد. ترکیب طعم‌های مختلف در چیلی قارچ به خوبی حس می‌شود  در ضمن این خوراک در کمتر از ۱۵ دقیقه آماده می‌شود و به هیچ وسیله خاصی هم احتیاج ندارد.

یکی از تغییراتی که می‌توانید در تهیه چیلی قارچ ایجاد کنید اضافه کردن کمی آرد ذرت به آن است. برای این کار بعد از انجام مراحل ذکر شده، نصف قاشق چایخوری آرد ذرت را در ۱/۴ پیمانه آب گرم حل کنید. گلوله‌های آرد را کامل از بین ببرید و سپس آن را به تابه اضافه کنید. بگذارید جوش بیاید سپس سس را از روی گاز بردارید.

ابتدا قارچ‌ها را بشویید و با دستمال حوله‌ای به خوبی خشک کنید. سپس هر کدام از آنها را چهار تکه کنید. یک تابه بزرگ را روی شعله بگذارید و روغن را داخل آن بریزید تا داغ شود.

وقتی روغن داغ شد سیر خرد شده را داخل آن بریزید و یکی دو دقیقه تفت بدهید تا عطر خوبی از آن به مشام برسد. حال قارچ‌ها را همراه بافلفل سبز به تابه اضافه کنید (هسته‌های فلفل را خارج کنید و آن را به طور عمودی برش بزنید). ۲ دقیقه به تفت دادن ادامه دهید و بعد درب تابه را بگذارید و صبر کنید تا قارچ‌ها نیم‌پز شوند.

فلفل دلمه‌ای و پیازچه خرد شده را اضافه کنید. همچنان به سرخ کردن و زیر و رو کردن مواد ادامه دهید تا فلفل دلمه‌ای و قارچ پخته شوند.

سس سویا، چیلی و کچاپ را همراه با ۲ قاشق آب روی مواد بریزید. به مقدار دلخواه نمک و فلفل بزنید و یکی دو دقیقه دیگر تفت بدهید تا سس غلیظ شود. چیلی قارچ شما آماده است. آن را با پاستا یا برنج سرو کنید. نوش جان!


خوراک قارچ منچوری

مواد اولیه :

نمک مقداری
فلفل دلمه ای (متوسط ترجیحا” زرد) ۱ عدد
سویا سس ۱ ق غ
فلفل سیاه (تازه سابیده) ۱/۲ ق چ
زنجبیل (خورد شده) ۲ ق چ
کرفس (خورد شده(اختیاری)) ۱ ق چ
سیر (خورد شده) سیر ۲ ق چ
فلفل سبز (خورد شده) ۲-۳ عدد
پیازچه (خورد شده) ۳-۴ عدد
قارچ قارچ ۲۰۰-۲۵۰ گرم

مواد خمیر :
فلفل سیاه (تازه سابیده) ۱/۲ ق چ
مخلوط کمی سیر و زنجبیل له شده ۱ ق چ
آرد ذرت ۳ ق غ
آرد ۱ فنجان
سویا سس ۱ ق چ
آب ۳/۴ فنجان
نمک کمی
شکر کمی
روغن برای سرخ کردن


طرز تهیه 
مواد خمیر به جز آب رو در یک کاسه با هم مخلوط می کنیم:

آب رو به میزانی که خمیر شلی بدست آید اضافه می کنیم:
قارچ ها رو می شوییم و به تکه های بزرگ خورد می کنیم:
تکه های قارچ رو داخل خمیر می زنیم:

قارچ ها رو دانه دانه در روغن داغ می اندازیم تا سرخ شوند:

قارچ های سرخ شده رو از روغن درآورده روی دستمال کاغذی میذاریم تا روغن اضافه ش گرفته بشه:

پیازچه ها رو در تابه دیگری با مقداری روغن یک دقیقه تفت می دیم:
( از روغن قارچ ها استفاده نکنید)

کرفس و فلفل سبز و سیر و زنجبیل رو به تابه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دیم:

فلفل دلمه ای رو به تکه های بزرگ می بریم و داخل تابه می ریزیم کمی تفت می دیم ولی نباید فلفل ها خیلی نرم بشه:
نمک و شکر و فلفل وسویا سس رو اضافه می کنیم:
هم می زنیم تا کمی بیشتر سرخ شوند:

قارج های سرخ شده رو اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا قارچ ها به سس آغشته و گرم شوند:بعد با کمی پیازچه تزیین کنید

فواید قارچ‌ها برای سلامتی و بیماری‌ها
بهبود متابولیسم
همانطور که می‌دانید ویتامین‌های گروه B برای سوخت و ساز قندها و تامین انرژی ضروری‌اند. آن‌ها همچنین کمک می‌کنند تا بدن چربی و پروتئین را متابولیزه کند. قارچ‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های B هستند. به طوری که ۱۰۰ گرم قارچ ۳۰ تا ۴۴ درصد نیاز روزانه به ویتامین‌های B را تامین می‌کند.

دیابت
مطالعات نشان داده‌اند بیمارانی که به دیابت نوع ۱ مبتلا بوده و رژیم غذای پر فیبر مصرف می کرده‌اند سطح قند خونشان در حد پایین‌تری حفظ شده و مقاومت به انسولین نیز تا حدی در آن‌ها کاهش یافته است. از آنجایی که قارچ نیز یکی از منابع غنی فیبر است می‌تواند خواص قابل توجهی را برای مبتلایان به دیابت فراهم آورد.

 

تقویت سیستم ایمنی
سلنیوم که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بر عهده دارد در مقادیر قابل توجهی در قارچ‌ها وجود دارد. سلنیوم با تحریک بیشتر سلول‌های کشنده T در سیستم ایمنی پاسخ ایمنی را نسبت به عفونت‌ها تقویت می‌کند. بتا گلوکان موجود در قارچ‌ها نیز نقش مهمی در تقویت این سیستم بر عهده خواهد داشت.

پیشگیری از سرطان
یکی از توانایی‌های تعریف شده برای قارچ‌ها، مخصوصا قارچ‌های سفید دکمه‌ای که معمولا در سالاد استفاده می‌شوند، توانایی آن‌ها در برداشت استروژن اضافی از گردش خون است که آن‌ها را به یک نیروی کمکی در پیشگیری از سرطان سینه تبدیل می‌کند. مطالعه‌های بسیاری این ویژگی قارچ‌ها در پیشگیری از سرطان را تایید کرده‌اند.

سلامت قلبی
فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در قارچ‌ها آن را به یک ماده غذایی حامی قلب تبدیل کرده است. همانطور که می‌دانید پتاسیم و سدیم برای تنظیم فشار خون باید با یکدیگر در تعادل باشند. قارچ‌ها با دارا بودن مقادیر بالایی از پتاسیم و مقادیر اندک سدیم شرایط را به سود فشار خون پایین تنظیم می‌کنند. همچنین محتوی بالای فیبر، ویتامین C و سلنیوم آن‌ها تاثیر آن‌ها را در پیشگیری از افزایش فشار خون و نیز پیشگیری از بیماری‌های قلبی تقویت می‌کند.

 

قارچ، آنتی اکسیدان قوی
شامل مقدار زیادی ارگوتیونین است. ارگوتیونین یک آنتی اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز ازبین نمی‌رود، بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن شوید.

مصرف قارچ باعث جذب بسیاری ریزمغذی ها در بدن زن باردار می شود. مصرف قارچ در دوران بارداری برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت مؤثر است.قارچ از انواع ماده غذایی کم کالری و فاقد کلسترول به شمار آمده و درصد زیادی از آن را آب و فیبر تشکیل می دهد. قرار دادن قارچ در رژیم غذایی دوران بارداری از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری می کند. همچنین مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن کالری کم خطر احتمال ابتلا به فشار خون بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

خطر احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی در دوران بارداری و پس از آن به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی افزایش پیدا می کند. مطابق با پژوهش های انجام شده،قارچ به علت ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، بدن را در برابر ابتلا به عفونت ها پایدار می سازد.

یبوست
قارچ براى کسانى که یبوست دارند مفید است زیرا سلولوزهاى آن به رفع یبوست آنان کمک مى کند.

سلامت استخوان ها
پزشکان استرالیایی توصیه می‌کنند برای جلوگیری از کمبود ویتامین D در بدن و پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها قارچ مصرف کنید. در این بررسی نشان داده شد مصرف یک وعده قارچ می‌تواند ۲۰ درصد از ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند.

 

مضرات
مصرف قارچ به علت این که دیر هضم مى شود براى افراد مبتلا به ناراحتی های معده مناسب نیست .
زیاده روی در مصرف باعث غلظت خون می‎گردد.
کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ‌ها خوددارى کنند.
کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

نکات مهم در خرید و نگهداری
هرگز نباید خودمان اقدام به جمع آوری قارچ کنیم زیرا قارچهای سمی و غیرسمی آنقدر مشابه هم هستند که حتی گیاه شناسان بدون استفاده از دستگاه های میکروسکوپی و ابزارهای مخصوص نمی توانند آن دو را تشخیص دهند.
باید قارچ را از مراکزی که مجوز دارند، تهیه کرد.
از سوی دیگر، چون قارچ آب زیادی دارد امکان فساد، لزج و له شدگی آن بالاست.
قارچ را می توان در یخچال بین ۳ تا ۷ روز نگهداری کرد اما بیش از این مدت به مرور لزج می شود و ترکیب هایی آزاد می کند که برای افرادی که دچار سردرد میگرنی هستند، مضر است.
با قرار دادن قارچها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.
قارچ‌ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست.قارچ های پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته مصرف کرد.
قارچ های وحشی را از اماکن قابل اطمینان خریداری کنید، زیرا بعضی از قارچ های وحشی، سمی اند و می توانند به سلامت قلب، کلیه و کبد صدمه بزنند و حتی کشنده باشند.
از نگهداری قارچ درون کیسه پلاستیکی جدا خودداری کنید.
تا زمانی که نمی‎خواهید از قارچ‌ها استفاده کنید آن را نشویید.
روش فریزکردن قارچ
در ادامه یک روش عالی را آموزش می دهیم که میتوانید به راحتی قارچ‌ها را فریز کنید و برای حداقل یکی دو ماه استفاده کنید.

قارچها را شسته و خرد کنید
در یک قابلمه آب ریخته و بگذارید بجوشد.
قارچ‌ها را در آب جوش ریخته و اجازه بدهید حدود ۱۰ دقیقه بجوشند
بعد از ۱۰ دقیقه قارچ‌ها را آبکش کنید و بلافاصله در آب سرد بریزید و مجددا به آن آب سرد اضافه کنید تا شوک ببینند.
سپس دوباره آبکش کنید و اجازه بدهید تا آب آن کاملا برود
حالا می توانید به اندازه دلخواه بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید.
بهترین روش پخت قارچ
آب پز کردن باعث از بین رفتن ویتامین های گروه B وC قارچ می شود. پخت طولانی هم برتراکم و سفتی بافت آن می افزاید و سرخ کردن بیش از هفت دقیقه در روغن زیاد نیز آن را دیرهضم و پرکالری می کند. کبابی کردن بهترین روش پخت قارچ است.

در هنگام کبابی کردن،قارچ را در مجاورت حرارت خیلی شدید قرار ندهید.قارچ را در فاصله ده سانتیمتری آتش نگه دارید و هر طرف را به مدت کوتاهی گرما دهید. شعله مستقیم گاز خانگی یا زغال باربیکیو می تواند محصول را سمی کرده و از ارزش تغذیه ای آن بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید