آشپزی شیرینکیک و شیرینی

طرز تهیه سه نوع لوز؛ لوز پسته، لوز نارگیل و لوز زعفران و بادام

شیرینی لوز یکی از شیرینی‌های سنتی و محبوب ما ایرانی‌ها

شیرینی لوز پسته
۱/۸ ۱ پیمانه پسته خرد و ریز شده

۲/۳ پیمانه پودر پسته

۱ قاشق چایخوری آبلیمو

۱ پیمانه شکر

۱ پیمانه آب


شیرینی لوز نارگیل
۲ پیمانه نارگیل ریز

۱/۲ ۱ پیمانه شکر

۱ پیمانه آب

۱/۴ قاشق چایخوری وانیل

۱ قاشق چایخوری آبلیمو

مقداری خلال پسته برای تزیین


شیرینی لوز زعفران و بادام
۲ قاشق چایخوری زعفران دم کرده غلیظ

۱/۲ ۱ قاشق غذاخوری پودر قند

۱/۴ ۱ پیمانه بادام

۱/۲ پیمانه آب

۱ پیمانه شکر

مقداری خلال پسته برای تزیین


طرز تهیه لوز –
-شیرینی بدون فر – لوز پسته
۱- در مرحله اول باید پسته خرد شود. توجه کنید که لازم نیست آن را آسیاب کنید، چرا که پسته بافت نرمی دارد و پودری نبودن آن برای لوز پسته، مشکلی ایجاد نمی‌کند.
۲- آب و شکر را با هم ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. بلافاصله پس از جوش آمدن باید آبلیمو را به آن اضافه کنید. این ترکیب پس از حدود یک دقیقه جوش خوردن، قوام مناسبی پیدا کرده و کف می‌کند. همانطور که در بقیه شیرینی‌های لوز هم خواهید دید، در این مرحله باید مایعی شیره مانند تشکیل شده باشد که مثل شیره کش هم بیاید. در این حالت باید ظرف را از روی حرارت برداشت.
۳- باید اجازه دهید تا شیره کاملا خنک شود. پس از خنک شدن، باید با همزن زده شود تا کاملا کف کند و سفیدرنگ و روشن شود. حالت شیره در این مرحله تقریبا مشابه سفیده تخم مرغ زده شده است.
۴- پسته خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر کاملا یک دستی به دست آید.
۵- یک قالب مناسب (پهن و کم عمق) مانند سینی فر را انتخاب کنید. ابتدا کف آن را چرب و آماده نمایید. سپس نیمی از پودر پسته را کف سینی بریزید. حالا خمیری که آماده کردید را درون سینی و روی پودر پسته بریزید و آن را صاف کنید. باقیمانده پودر پسته را نیز روی خمیر بپاشید. در این مرحله بهتر است یک کاغذ روغنی روی خمیر لوز بگذارید تا برای مهم‌ترین مرحله کار آماده شوید.
نکته: اگر از مقدار پودر پسته بیشتری برای کف و روی لوز پسته استفاده کنید طعم آن عالی خواهد شد. در صورت تمایل به میزان بیشتری پودر پسته تهیه کنید و آن را طوری کف ظرف و روی لوز بپاشید که سطح بیرونی لوز، کاملا با پسته پوشیده شود.
۶- در این مرحله باید با وردنه روی لوز را صاف کنید. این مرحله بسیار مهم است و نقش اصلی را در قوام شیرینی لوز شما خواهد داشت. اگر این کار را به خوبی انجام ندهید، لوز پسته شما خرد خواهد شد.
۷- ظرف را به مدت چند ساعت تا نصف روز در یخچال قرار دهید تا قوام خوبی بیابد. پس از آن باید لوز پسته را به شکل دلخواه برش بزنید و آنها را به یک ظرف دیگر انتقال دهید. البته برش شیرینی لوز، به شکل دلخواهی جز شکل لوزی، خود تناقض جالبی است!


طرز تهیه شیرینی لوز نارگیل

۱- شکر و آب را ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش بخورد. آبلیمو را بلافاصله پس از جوش آمدن به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا ترکیب با جوش خوردن به قوام و غلظت مناسب برسد. پس از اینکه این شیره بی رنگ، به حالت مد نظر رسید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کاملا خنک شود.
۲- در این مرحله شیره را به پودر نارگیل اضافه نمایید و به خوبی هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید تا یک مایع یک دست و چسبناک حاصل شود که به راحتی بتوان آن را از قاشق جدا کرد.
۳- حالا یک ظرف مناسب (مثل دو لوز دیگر) مانند سینی فر بردارید و مایع را به درون آن بریزید. البته قبل از آن باید ظرف را چرب کرده باشید. مایع را با پشت قاشق یا مرهم کش، در سطح قالب پخش کرده و پرس کنید.
۴- حالا می‌توانید خلال پسته‌ها را نیز به خمیر اضافه کنید و باز هم با پشت قاشق آنها را درون خمیر فرو کنید.
۵- کافیست قالب را دو تا سه ساعت درون یخچال قرار دهید تا شیرینی خودش را بگیرد. سپس آن را از یخچال در بیاورید و برش بزنید. سپس آنها را از ظرف جدا کنید و در یک ظرف دیگر بچینید. این کار را با دقت و صبر انجام دهید.


طرز تهیه شیرینی لوز زعفرانی بادامی

۱- برای درست کردن این شیرینی در وهله اول به پودر بادام نیاز دارید.
نکته: برای تهیه پودر بادام باید بادام خام را درون مقداری آب بخیسانید تا به راحتی پوست آن کنده شود. پس از گرفتن پوست بادام، باید به مدت یک روز اجازه دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن کامل بادام، می‌توانید آن را آسیاب کنید. بهتر است بعد از آسیاب آن را الک هم بکنید. چرا که برای این لوز بادام و زعفران، پودر بادام باید کاملا نرم باشد. به صورتی که زیر دندان حس نشود.
۲- پودر بادامی که آماده کردید را با پودر قند مخلوط کنید و آنها را کنار بگذارید.
۳- شکر را با آب ترکیب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. این ترکیب باید جوش بخورد و رفته رفته غلیظ شود. وقتی این ترکیب قوام خوبی پیدا کرد آن را از روی حرارت بردارید. حالت ترکیب در این مرحله باید به شکلی باشد که مانند شیره کش بیاید.
۴- ترکیب شیره مانندی که در مرحله قبل درست کردید باید کاملا خنک شود. پس از سرد شدن ترکیب، آن را با سرعت زیاد (حتی الامکان با همزن برقی) هم بزنید تا ترکیب رنگ کاملا روشن‌تری (تقریبا سفید) پیدا کند. همچنین حالت کش آمدن آن نیز بیشتر شود.
۵- در این مرحله می‌توانید زعفران را اضافه نمایید. سپس چند دقیقه دیگر هم بزنید.
نکته: زعفران را به صورت غلیظ دم کنید. به صورتی که دو قاشق چایخوری برای رنگ دادن کامل به شیره کافی باشد.
۶- در این مرحله پودر بادام را به شیره اضافه نمایید. این کار را آهسته آهسته انجام دهید و همزمان خمیر را هم بزنید. بله از این مرحله ترکیب باید به شکل خمیری در بیاید، به صورتی که به دست نچسبد.
۷- بهتر است کف یک قالب مناسب، کاغذ روغنی پهن کنید تا شیرینی به آنها نچسبد. سپس خمیر را درون این قالب بریزید. بهترین قالب برای این شیرینی، سینی فر یا قالب‌های پهن و کم‌عمق دیگری مثل ظروف پیرکس است. پسته‌ها را هم به مقدار لازم روی خمیر بریزید و آنها را با پشت قاشق، در خمیر فرو کنید.
۸- ظرف را به مدت نصف روز تا یک روز در یخچال قرار دهید تا شیرینی قوام کاملی پیدا کند. سپس آن را برش بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید