نوشیدنی ها

طرز تهیه شربت گل اقاقیا

خاصیت درمانی و دارویی گیاه اقاقیا را بهتر بشناسید

مواد لازم :

حدود هجده خوشه گل اقاقیا بنفش یا سفید

دو عدد سیب درشت برای طعم دادن به شربت

دو پیمانه آب

سه پیمانه شکر

آب نصف لیموترش

پودر وانیل شکری نوک ق چ یا دانه هل چند عدد


طرز تهیه :

ابتدا گلها را از خوشه جدا کنید . گلها را داخل آب سرد خیس کنید و کمی صبر کنید ا اگر حشره داخلش بود خارج شود وسپس آنرا بشویید و آبکش کنید و بعد روی پارچه تمیزی بریزید تا کاملا خشک شوند .

سیب ها را پوس بگیرید وهسته کنید و قاچ بزنید یا درشت رنده کنید . اکنون آب و شکر را مخلوط کنید و سیب ها را داخلش بپزید . سپس میتوانید سیب ها را جدا کنید و شهد را روی حرارت قرار دهید و گلها را داخلش ریخه و سپس به غلظت برسانید

اما میتوانید در عین حال سیب ها را رنده کرده وبا دانه های هل در شهد بپزید و صاف نکنید . گلها را داخل آن بریزید تا بپزند و با سیب مخلوط شوند . برای پخت شکوفه گل اقاقیا حدود ده تا دوازده دقیقه کافسیت . وانیل شکری و آب لیموترش را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید . بعدا دانه هل را میتوانید خارج کنید .

روش دیگر اینکه میتوانید سیب قرمز استفاده کنید و پس از پختن سیب ها , شهد را به صورت پوره در آورید و گل ها را داخلش بپزید .شهد را کاملا صاف کنید و بصورت کنستانتره ( غلیظ ) در جای خنک نگهداری کنید

خواص درمانی اقاقیا

اقاقیا منبعی غنی از فیبر خوراکی
گیاه اقاقیا به دلیل آنکه حاوی ۹۰ درصد فیبر خوراکی است منبع غنی از این ماده به حساب می‌آید. این نوع از فیبر که در آب حل می‌شود بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد. همچنین به سیستم گوارشی کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد و خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

اقاقیا برای بهبود مشکلات گوارشی
اثرات درمانی گیاه اقاقیا در زمینه مشکلات گوارشی به اثبات رسیده است و مشهورترین اثر این گیاه برای درمان ترش کردن معده، سوزش سر دل و التهاب معده می باشد.

شکوفه های اقاقیا مدر، نرم کننده و ضد اسپاسم می باشد. و از دمنوش یا عصاره این گیاه برای پاکسازی بدن می توان کمک گرفت.

در افرادی که به بیماری های کیسه صفرا مبتلا هستند، گیاه اقاقیا یک پیشنهاد عالی است زیرا این گیاه باعث تحریک جریان صفرا می شود. برای تهیه دمنوش گیاه اقاقیا می توانید یک قاشق چای خوری از گل‌های خشک شده این گیاه را در یک فنجان آب جوشیده شده بریزید و بگذارید برای مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

افرادی که سوزش سر دل دارند یک فنجان از این دمنوش را بعد از هر وعده غذایی استفاده کنند. برای تحریک ترشح و جریان یافتن صفرا هم دمنوش برگ‌های گیاه اقاقیا مفید می باشد.

خاصیت گیاه اقاقیا,گل‌های گیاه اقاقیا

اثرات درمانی گیاه اقاقیا در زمینه مشکلات گوارشی به اثبات رسیده است

اقاقیا امیدی برای کنترل دیابت در آینده
برخی متخصصان ادعا می‌کنند مکمل‌های اقاقیا در تنظیم قندخون موثرند. هرچند تاکنون شواهد کلینیکی محدودی در حمایت از این ادعا وجود دارد اما این موضوع بدیهی است که فیبر غذایی نقش مهمی در تنظیم قندخون مبتلایان به دیابت نوع ۲ بازی می‌کند.

کمک به کاهش کلسترول خون با اقاقیا
همچون دیگر فیبرهای خوراکی اقاقیا می‌تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد. هرچند مطالعه انجام شده توسط اداره سلامت غذای اروپا حاکی از ارتباط مستقیم بین مصرف این گیاه و سطح کلسترول نیست، اما برخی نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد اضافه کردن فیبر خوراکی به رژیم غذایی به طور قابل توجهی در کاهش کلسترول نقش دارد.

اثرات مفید در کاهش وزن
یکی از فوائد مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر خوراکی این است که به فرد کمک می‌کنند برای مدت‌ زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. به همین دلیل نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف آدامس اقاقیا به دلیل برخورداری از فیبر در درمان چاقی موثر است.

درمان گلودرد با اقاقیا
اقاقیا حاوی ترکیبی است که در تسکین التهاب غشاء مخاط دهان موثر است. به همین دلیل است که در گذشته از این گیاه برای درمان زخم، زخم دهان و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شد. امروزه نیز این گیاه در تولید بسیاری از داروهای مورد استفاده برای سرماخوردگی کاربرد دارد.

دمنوش آرامبخش اقاقیا
یک فنجان دمنوش اقاقیا که از ۱۲ گرم گیاه خشک شده در یک فنجان آب جوش تهیه شده باشد برای درمان خستگی های روزمره بالأخص خستگی ذهنی و حالت های عصبی پیشنهاد می شود. این دمنوش باعث احساس آرامش در سیستم عصبی شما می شود. دمنوش ترکیبی گل اقاقیا و گل لیمو نیز در این زمینه مؤثر است.

خاصیت گیاه اقاقیا,گل‌های گیاه اقاقیا

دمنوش اقاقیا برای درمان خستگی های روزمره و حالت های عصبی مفید است

سایر اثرات سلامتی بخش اقاقیا
۱. سرکوب سرطان: گل‌ها اقاقیا دارای ترکیبات شیمیایی سرکوب کننده تومور هستند.

۲. درمان بیماری های چشمی: گل‌های این گیاه را بعد از حرارت دادن در آب جوش، برای بیماری های چشمی و به صورت موضعی می توان استفاده نمود.

۳. بهبود سوختگی: برگ‌های و گل‌های اقاقیا برای درمان سوختگی ها و زخم ها مؤثر است. گل‌های اقاقیا را بچینید و آنها را با ساتور له کنید. این خمیر له شده را روی محل سوختگی قرار دهید و بگذارید برای چند ساعت باقی بماند.

۴. بهبود مشکلات تنفسی: چای گرم اقاقیا برای درمان سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم مفید است.

۵. سم زدایی: پوسته داخلی درخت و پوسته ریشه اقاقیا برای سم زدایی بدن استفاده می شود.

۶. سایر اثرات: تأثیر این گل‌های اعجاب انگیز بر کاهش حالت تهوع، مبارزه با ویروس ها و باکتری ها، تسکین دردها و …. نیز به اثبات رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید