Uncategorized

طرز تهیه مربای تابستانی

سه نوع مربای تابستانی دستور پخت و نکات مهم برای درست کردن مربای خوب و خواص بی نظیر این سه مربا

 مربای طالبی 

مواد لازم:

طالبی ۵۰۰ گرم
آب ۲ پیمانه
شکر ۴ پیمانه


طرز تهیه 

بهتر است برای تهیه مربای طالبی، از طالبی های سفت و کوچک استفاده نمایید پوست و تخمه های آن را بگیرید و سپس به شکل پره هایی مناسب آن را برش دهید توجه داشته باشید که پس از خرد نمودن، طالبی بدست آمده باید ۵۰۰ گرم باشد.

شکر و آب را در ظرفی ریخته و هم بزنید تا شکر کمی با آب مخلوط شود سپس روی حرارت گاز قرار دهید تا قوام آید. از آنجائی که این میوه کاملاً نرم است نیاز زیادی به جوشیدن در شهد قوام آمده ندارد بنابراین توجه داشته باشید، زمانی میوه را به شهد مربا اضافه نمایید که کاملاً قوام آمده باشد تا میوه شما پس از اضافه نمودن به آن، زیاد بجوشد و له نشود.

پس از آماده شدن مربا آن را از روی حرارت بردارید و مهلت دهید تا کاملاً خنک شود پس در ظرف دردار شیشه ای و در یخچال نگهداری نمایید. بدلیل وفور این میوه پرآب و شیرین و معطر در فصل تابستان، شما دوستان می توانید این مربا را به راحتی در فصل گرم تابستان آماده نمایید و با خامه یا کره به عنوان صبحانه ای مقوی و خوشمزه با چای معطر و تازه دم نوش جان نمایید. از مارمالاد آن برای شیرینی های مارمالادی، لابه لای کیک و غیره نیز استفاده می شود.

خواص طالبی

طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان حتی در آن سوی دنیاست و به خاطر عطر و طعم دلپذیرش بسیارمحبوب است.

طالبی متعلق به خانواده خیار و کدو است. گرمک و طالبی، شبیه خربزه هستند و از جهت غذا و پزشکی شباهت زیادی به خربزه دارند با این تفاوت که پیش از خربزه می رسند و لطیف تر هستند و هضم آنها آسان تر است. طالبی و گرمک از میوه های پرآب فصل تابستان است. طالبی شیرین و خوشبوتر از گرمک است. قسمت های مورد استفاده طالبی و گرمک عبارتند از:میوه و تخم میوه.

فواید تغذیه ای طالبی

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامینA است و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینA می شود. در یک فنجان آب طالبی فقط ۵۶ کالری انرژی وجود دارد ولی ۱۲۹% نیاز روزانه ما به ویتامینA را تامین می کند که تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.

خواص درمانی گرمک و طالبی

۱- طالبی میوه ای اشتها آور است.

۲- طالبی، ادرارآور، نرم کننده (ملیّن) و موجبطراوت و شادابی پوست بدن است.

۳- خوردن طالبی، بعد از غذا برایدرمان کم خونی مفید است.

۴- مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند و یا مبتلا به یبوست و بواسیر هستند، مفید است.

۵- گرمک سرشار از ویتامین هایa وc و سلولز است.

۶- گرمک ملّین است؛ مخصوصاً برای کسانی که از یبوست می نالند مفید است.

۷- گرمک و طالبی، تشنگی را در تابستان تسکین می دهد.

۸- گوشت طالبی برای تسکین سوختگی های سطحی و یا درمان ورم پوست موثر است.

۹- آب طالبی برای نرم نمودن پوست مفید است.


مربای بهار نارنج

مواد لازم:

بهار نارنج یک کیلو
شکر یک کیلو
آب دو لیوان
آب لیمو چند قاشق غذاخوری


طرز تهیه:

یکی از معطر ترین و لطیف ترین مربا ها، مربای بهار نارنج است که باید با ظرافت و دقت خاصی آنرا طبخ کرد. باید توجه داشته باشید که بعد از چیدن بهار ها باید بلافاصله آنرا پخت. برای پخت این مربا به هر اندازه که بهار دارید به همان اندازه شکر نیاز است.

در صورت تمایل می توانید بهار نارنج را دو یا سه ساعت در آب آهک بخوابانید. در این صورت ظرف مناسبی را با آب جوش پر کرده و آب آهک بهار ها را خالی نموده و بهار ها را شسته، در آب جوش انداخته.

بعد بهار ها را در آب شیرین به مدت ۲۴ساعت قرار دهیم و سه یا چهار بار آب آن را عوض کرده تا تلخی بهار گرفته شود. سپس آب و شکر را می جوشانیم و بهار را که تلخی آن گرفته شده است در شربت ریخته و روی حرارت می گذاریم تا شربت جوشیده و قوام آید. سپس آب لیمو را اضافه نموده، بعد از اینکه چند جوش زد از روی آتش بر می داریم و در ظرف های شیشه ای در یخچال نگهداری می کنیم.

خواص بهار نارنج

بهار نارنج برای سیستم عصبی انسان تاثیر آرام بخشی می گذارد و به همین دلیل درمان فوق العاده‌ای برای بی خوابی، بد خوابی و استرس و آرامش اعصاب می‌باشد. برای کاهش و توقف تشنج ها و حمله قلبی مصرف شربت بهار نارنج را توصیه می کنند.


مربای بالنگ خانگی ،

.
مواد لازم

بالنگ : ۲ عدد
شکر :هم وزن بالنگ
گلاب : یک چهارم لیوان
زعفران : دم کرده به میزان لازم


طرز تهیه

پس از شستن بالنگ ها ، پوست آن را با یک چاقوی تیز به صورت یک لایه نازک بردارید و اگر مقدار کمی از پوست روی آن باقی بماند در عطر بیشتر مربا تاثیر گذار است .

سعی کنید از بالنگ هایی استفاده کنید که برجستگی کمتری داشته باشد تا در موقعه پوست کردن راحت بتوانید این کار را انجام دهید.

بالنگ های پوست گرفته را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و قسمت داخلی آن یعنی مغزش را در بیاورید. آب یکی از بالنگ ها را بگیرید و صاف کنید.

بخش داخلی بالنگ که شبیه پنبه و سفید رنگ است را برای مربا جدا کنید و به تکه هایی به طول ۱ در ۲ سانتی متر برش بزنید.

قطعات خرد شده بالنگ را وزن کنید و به همان مقدار از شکر استفاده کنید.

بالنگ ها را در آب به مدت ۱۲ ساعت خیس کنید.

شکر را هم با دو لیوان آب بجوشانید تا قوام بیاید.

بالنگ ها بعد از ۱۲ ساعت مقداری آب جذب میکنند که با فشار باید این آب را آز آنها بکشید. سپس در ظرفی آب بریزید و بالنگ ها را در آن به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و آبکش کنید.

دوباره این کار را تکرار کنید و در ظرفی آب بجوشانید و بالنگ ها را به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بجوشانید . با این عمل تلخی مربا گرفته میشود.

و هر چه میزان آب داخل ظرف بیشتر باشد میزان ازبین بردن تلخی بالنگ ها بیشتر است.بعد از اینکه دوبار بالنگ ها را جوشاندید آن را از صافی رد کنید .

چند بار آب سرد رویشان بریزید و با فشار دست آبش را بکشید و در شهد آماده شده شکر بریزید.

آب بالنگی که گرفتید و صاف کردید را به جای آبلیمو در آن بریزید تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند.

ظرف را روی حرارت قرار دهید تا بالنگ ها بپزند و شکر کاملا به خورد بالنگ برود و در آخر کمی از شهد برایش باقی بماند.

زعفران و گلاب را هم اضافه کنید و بعد از ۲ الی ۳ جوش ظرف از روی حرارت بردارید.

بعد از پخت مربا آن را به مدت ۲۴ ساعت در گوشه­ ای بگذارید.که اگر مربا آب انداخت آن را۱۰ دقیقه­ ی دیگر روی حرارت قرار دهید تا آب آن تبخیر شود.

نکته

دلایل شکرک زدن و کپک زدن بالنگ:
اگر مربا بیش از حد بجوشد و شهدش زیاد تبخیر شود، باعث شکرک زدن مربا میشود.
اگر میزان ترشی مربا کم باشد، مربا حتما شکرک می ­زند.
اگر شهد مربا خوب قوام نیاید، مربا کپک می ­زند.

 خواص مربای بالنگ 

بالنگ یکی از میوه ­های مخصوص شیراز است و طبعش گرم و خشک است.این مربا طرفدارن زیادی دارد و خوردن آن برای کسانی که مشکلات معده، زخم معده، نفخ و دل­ درد دارند، توصیه می ­شود و صبحانه مفیدی است

ریزه کاری های پخت مربا

مربا را می توان در ظرف لعابی پخت تا به خوبی قوام پیدا کند. برای آن که بفهمید مربا قوام آمده است یا نه، یک قطره از آن را در لیوان آب سرد بریزید. اگر مربا ته ظرف رفت واز هم باز نشد، قوام آمده است.
می توانید مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود رنگ و بوی مربا بهتر شود هم چنین با افزودن مقداری دانه هل، چوب دارچین، وانیل یا گلاب نیز می توان مربارا معطر کرد البته چوب دارچین را بعد از مدتی جوشیدن در مربا باید از ظرف خارج کرد.
اگر مقداری آب جوشیده شده و آبلیمو را به مربای شکرک زده اضافه کنید و آن را دوباره بجوشانید، شکرک آن از بین می رود.
کپک را به همراه یک لایه از مربا بردارید و آن را دوباره بجوشانید.
آن را در شیشه های کوچک با در محکم بریزید و در یک قابلمه در حال جوش که آب تا سر شیشه ها را پوشش می دهد، قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه که هوای داخل شیشه هاخارج شد، می توانید مربا را تا هر زمان که بخواهید در هوای اتاق نگهداری کنید.

نکات مهم برای تهیه مربا

خیلی‌ها برای تهیه مربا دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. از کپک زدن و شکرک زدن مربا گرفته تا رنگ و ظاهر نامناسب بعد از طبخ! تهیه مربا در عین ساده بودن کمی هم مهارت می‌خواهد. دانستن نکات زیر کمک زیادی به خوشمزه و خوشرنگ شدن مربای شما می‌کند.
۲) توجه داشته باشید که شما از هر قابلمه‌ای می‌توانید برای طبخ مربا استفاده کنید. فقط قبل از شروع، لازم است مقداری آب در آن بجوشانید و خالی کنید. سپس قابلمه را خالی روی اجاق بگذارید تا آب آن کاملا تبخیر شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و بعد، مراحل پخت مربا را آغاز کنید. با این کار، احتمال کپک‌زدن مربا خیلی کم می‌شود! یادتان باشد که درب قابلمه حتما فلزی باشد و از قابلمه‌هایی که درب آنها شیشه‌ای است، استفاده نکنید. این کار در بهبود کیفیت مربای پخته‌شده خیلی موثر است.
۴) مربا باید کامل قوام بیاید البته نه اینکه زیاد جوشانده شود و یا کم پخته شود زیرا مربای زیاد جوشیده شکرک و مربای غلیظ نشده کپک می زند . گاهی اوقات نیز به علت کم جوشاندن مربا و کم بودن شکر در آن ، مربا کپک می زند که می بایست برای جلوگیری ازکپک زدن مربا مقداری شکر روی آن بریزید و بگذارید مجددا چند جوش بزند تا غلیظ شود.
۶) بهتر است به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده کنید تا مربای خوشمزه‌تر و خوشرنگ‌تری داشته باشید. استفاده از شیره خرما، شیره توت و ریختن میوه‌های شیرینی مثل انواع توت در مربای توت‌فرنگی یا انبه در مرباهایی مثل مربای پرتقال، طعم بهتری به مربا خواهد داد. (یادتان باشد که ریختن شکر یا شیره زیاد در مربا، باعث شکرک‌زدن آن می‌شود، بنابراین به مقدار شکری که در مربا می‌ریزید، دقت کنید. این مقدار برای مرباهای مختلف متفاوت است.)
۸) برای آنکه مربا کیفیت و رنگ و شیره بهتری پیدا کند، بهتر است شکر را تقریبا ۱۰ ساعت با تکه‌های میوه مخلوط کنید و ظرف را داخل یخچال قرار دهید و در آن را ببندید و یک یا دو قاشق گلاب هم به مواد اضافه کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید