مرباجات

طرز تهیه مربای لبو

 مربای لبو خانگی قرمز و خوشمزه مقوی مناسب صبحانه زمستانی

 مربای لبو خانگی قرمز و خوشمزه

مواد لازم

لبو اندازه متوسط و جوان: ۱ کیلوگرم

شکر: ۸۰۰ گرم

آب: به مقدار لازم

وانیل: ½ قاشق چایخوری

پودر پکتین یا پودر ژلاتین: ۱ قاشق مرباخوری


طرز تهیه

برای درست کردن مربای خانگی لبو قرمز و خوشرنگ نیاز به یک کیلوگرم لبو دارید. یعنی لبوها بعد از شستن و پوست گرفتن و خرد شدن، زنده شدن یا قالب زدن باید یک کیلوگرم باشند. بهترین و شیرین‌ترین نوع لبو برای درست کردن انواع ترشی و مربا و نوشیدنی لبو، لبوهای گرد و قرمز در اندازه متوسط و جوان هستید. ابتدا لبوها را بشورید و پوست بگیرید و به صورت مکعبی و حبه قندی یا با قالب برش بزنید. در صورت تمایل می‌توانید لبوها را برای مربا رنده کنید.

یرای یک کیلوگرم لبو ۷۰۰ الی ۸۰۰ گرم شکر کافی است. شکرها را با لیوان فرانسوی دسته‌دار اندازه بگیرید. هر لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل ۲۳۰ گرم شکر است. به ازای هر لیوان شکر یک لیوان آب هم اضافه کنید. آب را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید به دمای جوش برسد. وقتی آب به دمای جوش رسید، شکر را اضافه کنید.

اجازه دهید مخلوط آب و شکر هم به دمای جوش برسد. در این حالت مقداری جرم روی این ترکیب جمع می‌شود، این جرم را با قاشق کاملا تمیز جمع کنید و دور بریزید. اجازه دهید آب و شکر به مدت ۴۵ الی ۵۰ دقیقه روی شعله متوسط گاز بجوشد تا غلیظ شود و قوام پیدا کند. حالا لبوها را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لبوها شعله گاز را زیاد کنید تا لبوها کف کنند.

کف روی لبوها را هم با قاشق تمیز جمع کنید و دور بریزید تا مربا سر ریر نکند. ۴۵ الی ۵۰ دقیقه زمان برای پخت لبوها روی شعله متوسط گاز کافی است. پودر پکتین را با مقداری آب سرد مخلوط کنید. حالا آن را روی بخار آب سماور یا کتری بگذارید تا کاملا در آب حل شود.

محلول پکتین را به همراه وانیل به مربای در حال پخت اضافه کنید. این کار را در ۵ دقیقه پایانی پخت مربا انجام دهید تا رایحه وانیل در مربا حفظ شود. به جای پکتین می‌توانید از ۱ قاشق مرباخوری پودر ژلاتین هم استفاده کنید. پودر ژلاتین را به روش بن ماری حل کنید و در ۵ دقیقه پایانی پخت به همراه وانیل به مربا اضافه کنید.

نکات مهم پخت انواع مربای براق بدون شکرک و کپک

برای این‌که مربا لبو خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید.

حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.

برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر روی شعله ملایم گاز به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا

باعث کپک زدن مربا نشود.

اگر مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.

اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه

دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد شود،

اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید