Uncategorized

طرز تهیه چند نوع دسر ترکی

انواع دسر معروف ترکیه خوشمزه حلوایی ترکی وکازان دیبی ودسر فندقی

كازان ديبي

مواد لازم :

شير : ٤ ليوان …

شكر : ١ ليوان …

آرد برنج : ١ ليوان …

وانيل : ١/٤ قاشق چاي خوري …

شكر : ٢ قاشق غذاخوري…

كره : كمي براي چرب كرده قالب…


طرز تهیه

شيرو مي جوشونيم ، سپس آرد برنج رو توي كمي آب حل مي كنيم و به شير جوشيده اضافه مي كنيم و بعد هم يك ليوان شكرو مي ريزيم و مرتب روي حرارت متوسط هم مي زنيم تا بپزه و مثل فرني غليظ بشه ، در انتها وانيل رو اضافه مي كنيم …..

براي قالب بهتره كه از سيني هايي كه مخصوص پخت باقلواست استفاده كنين ولي اگر نداشتين هر قالب مربع يا مستطيلي كه داشتين هم مناسبه ، كف قالب رو با كره چرب مي كنيم ، بعد ٢ قاشق شكرو كف قالب مي پاشيم ، توي همين مرحله قالب رو روي حرارت ميذاريم و مرتب مي چرخونيم تا همه شكر كارامليزه بشه و به رنگ قهوه اي در بياد ، ظرف رو از روي حرارت برميداريم بعد مايه پخته شده رو توي قالب مي ريزيم و ميذاريم خنك بشه ، در انتها حدود دو ساعت ميذاريمش توي يخچال …

موقع سرو ، دسر رو به صورت نوارهاي مستطيل به پهناي حدود ٥ سانت برش مي زنيم و با يك كفگير هر برش رو رول مي كنيم و توي ظرف ميذاريم ، يعني در واقع قسمت قهوه اي كه زير دسر بود با رول كردن اون مياد رو ….

 


دسر فندوقی 

مواد لازم

کره بی نمک نرم شده ۱۱۵ گرم یا ۴ اونز

شکر ریز سفید ۱۱۵ گرم یا ۴ اونز

سمولینا یا خورده ریز گندم نیمه آرد شده ۱۲۵ گرم یا ۴۱/۲ اونز یا ۱

فندوق خورد شده توست شده ۱۱۰ گرم یا ۳۳/۴ اونز یا ۱ پیمانه

بکینگ پودر ۲ ق چ

تخم مرغ ۳ عدد کمی با چنگال هم زده

آب پرتقال ۲ ق غ

پوست پرتقال به صورت خیلی نازک و ریز رنده شده ۱ ق غ

 شربت: دسر فندقی

شکر ۶۶۰ گرم یا ۱.۷ پوند یا ۳ پیمانه

چوب دارچین ۴ عدد

پوست پرتقال به صورت قدی و نازک رنده شده ۱ ق غ

آبلیمو ۸۰ میلیلیتر. یا ۲۱/۲ اونز، و یا ۱/۳ پیمانه

آب بهار نارنج ۱۲۵ میلیلیتر، و یا ۴ اونز، و یا ۱/۲ پیمانه

آب ۸۰۰ میلیلیتر، یا ۲۸ اونز


طرز تهیه

مقداری فندوق توست شده و خورد شده و خلال بادام

فر را از قبل روی حرارت ۲۱۰ سانتیگراد و یا ۴۱۵ فارنهایت روشن کنید.

سینی یا ظرف مخصوص کمی عمیق فر مربع شکل ۲۳ سانتی و یا ۹ اینچ رو کمی چرب کنید . میتونید از جعبه آلومینیومی شیرینی هم استفاده کنید.

کره و شکر را در کاسه بزرگی خوب با هم زن برقی زده تا یک دست و کرمی شود. سمولینا، فندوق و بکینگ پودر را نیز داخل آن ریخته و هم میزنیم. سپس تخم مرغ ها ، آب پرتقال، و خلال پرتقال را به مایه افزوده و تا میکنیم تا همه با هم آغشته شوند.

سپس مایه را داخل ظرف ریخته و داخل فر به مدت ۱۵-۲۰دقیقه روی پنجره وسط میگذاریم تا پخته شود. داخل همان ظرف کنار میگذاریم .

در قابلمه کوچک و عمیقی شکر، دارچین و آب، را ریخته و روی حرارت معمولی هم میزنیم تا شکر حل شود. سپس حرارت را زیاد کرده تا بجوش آید به مدت ۵ دقیقه . نصف شربت رابا آب بهار نارنج و آبلیمو داخل ظرف یا کاسه ی جداگانه ریخته و کنار میگذاریم نصف دیگر آن را دوباره روی حرارت به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه دیگر میجوشانیم یا تا حدی که به قوام آید. پوست پرتقال رنده شده که برای شربت کنار گذاشته بودید را به آن اضافه کنید و کنار بگذارید .

در این مرحله کاسه ی که شربت بهار نارنج و آبلیمو به آن اضافه کرده یم را روی شیرینی پخته یک دست میریزیم تا کاملا جذب آن شود. وقتی که کاملا جذب شد ظرف را داخل ظرف دیگری برگردانده و آن را به شکل لوزی برش دهید و سپس روی آن را با بادام، فندوق گارنیش کرده و در آخر شربت قوام آماده را روی آن داده و به مدت ۳۰ دقیقه قبل از سرو کردن کنار میگذاریم. دوست داشتید میتونید با خامه یا ماست عسلی سرو کنید.


حلواي ايرميك:( تركيه )

مواد لازم

ايرميك (‌آرد سمولينا ) : ٢ پيمانه

شكر : ١ پيمانه

آب : ١ پيمانه

شير : ١ پيمانه

روغن مايع : ١/٣ پيمانه

كره : ١ قاشق غذاخوري

خلال پسته :٢ قاشق غذاخوري


طرز تهیه

آرد ايرميك يا همون سمولينا رو توي مخلوط كره و روغن تفت ميديم تا رنگش تغيير كنه و تقريبا قهوه اي بشه..( حدود ١٥ دقيقه ) ..سپس شكرو اضافه مي كنيم و به سرخ كردن ادامه ميديم …حدود ٥ دقيقه ) .در انتها آب ، شير و پسته رو ميريزيم ، درب ظرف رو مي بنديم تا بپزه و آبش كشيده بشه ، البته گاهي بايد مخلوط رو هم بزنيم ….حلواي سبك و خوشمزه ايه


شيريني لقمه اي با آرد سمولينا ( ايرميك‌)

مواد لازم

كره : ١٢٥ گرم

آرد سمولينا ( ايرميك ) : ٢ پيمانه

شير : ٣ پيمانه

وانيل : كمي

تخم مرغ : ٣ عدد

 شربت ….شيريني لقمه اي

شكر : ٣ پيمانه

آب : ٣ پيمانه

آب ليمو ترش : چند قطره


طرز تهیه

اول شكر و آب رو روي حرارت ميذاريم تا شربت آماده بشه ، وقتي جوشيد و كمي غليظ شد قبل از اينكه از روي حرارت برداريم آب ليمو ترش رو اضافه مي كنيم و بعد شريت رو كنار ميذاريم تا سرد بشه …..

كره رو روي حرارت ذوب مي كنيم ، آرد رو اضافه كرده و تا زماني كه طلايي بشه سرخ مي كنيم …شيرو مي ريزيم ، درب ظرف رو مي بنديم تا زماني كه شير به خورد آرد بره ….

بعد از روي حرارت برميداريم ، صبر مي كنيم تا خنك بشه ….سپس وانيل و تخم مرغ هارو اضافه كرده و خوب ورز ميديم…

از خمير به اندازه گردوي جدا كرده ، گلوله مي كنيم و در روغن سرخ مي كنيم ، شيريني داغ رو توي شربت سرد ميندازيم و ١٠ دقيقه استراحت ميديم …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید