دسر

طرز تهیه چند نوع دسر لیوانی

انواع دسر های لیوانی ترکیه از دسرهای مجلسی بسیار خوشمزه و شیک

 دسر لیوانی ترکیه

مواد لازم:

شیر یک کیلو یا ۴ پیمانه (۴ لیوان دسته دار فرانسوی)
۲ قاشق غذاخوری آرد(آرد قنادی)
۱.۵ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت
۶ قاشق غذاخوری شکر
۵ گرم وانیل
پودر نارگیل به اندازه کافی
شکلات ذوب شده به اندازه کافی


طرز تهیه:

برای درست کردن این دسر ابتدا شیر،آرد، نشاسته و شکر را داخل قابلمه ای می ریزیم و تا زمانی که غلیظ شود ( مثل فرنی) هم زده و می جوشانیم. پس از اینکه به غلظت مورد نظر رسید، گاز را خاموش کرده و وانیل را اضافه می نماییم.

سپس قالب های لیوانی را خیس می کنیم و مایه دسر را توی آن می ریزیم. پس از اینکه بخار گرم آن خارج شد روی آن را با نایلون فریزر می پوشانیم و یک شب داخل یخچال استراحت می دهیم. بعد دسر های آماده شده را از لیوان جدا کرده و با فاصله یک سانتی برش می دهیم. روی آنها را خامه زده شده می ریزیم و یک لایه دیگر از مایه دسر را رویش می گذاریم. بعد داخل پودر نارگیل می غلطانیم. در آخر روی هر کدام کمی شکلات می ریزیم و به دلخواه تزئین و سرو می کنیم.

نکته:

شما میتوانید وسط آن خامه نزنید و همین طوری سرو کنید.

وسط این دسر با مربا یا مارمالاد تزیین کرد


 دسر فنجانی ترکی

مواد لازم

شیر: ۱ لیتر
شکر: ۲.۵ فنجان قهوه (۱۷۰ گرم)
آرد: ۲.۵ فنجان قهوه (۱۲۵ گرم)
وانیل: ۱ پاکت
کره: ۱ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل: برای تزیین


طرز تهیه 

بجز وانیل و کره تمام مواد را در ظرفی ریخته و خوب هم بزنید و روی حرارت گذاشته، بپزید. اجازه دهید تا خوب بجوشد و قوام بیاید. بعد از اینکه کاملاً قوام آمد از روی شعله برداشته و کره و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید.
بعد ۱۲ فنجان برداشته و داخل آن را خیس کنید و سپس دسر را در فنجان ها ریخته و به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید. بعد از فنجان در آورده و در پودر نارگیل بغلطانید و با توجه به سلیقه خود تزیین کرده و نوش جان کنید.

نکته

دسر هر چقدر بیشتر در یخچال بماند راحت تر از فنجان جدا می شوند.

اگر دسر را از روی حرارت زود بردارید راحت از فنجان در نمی آید.


دسر سوتلاچ خامه ای

سوتلاچ قدیمی ترین دسر ترکیه است. به عبارتی همان «سوتلی آش» می باشد.حتی این دسر وارد طباخی ایتالیایی ها شده است و در ضیافت «پاپ پیوس پنجم» در سال ۱۵۷۰ میلادی به عنوان سومین غذا سرو شده است و از آن به دسر شیربرنجی با روش طبخ ترکی که با دارچین و شکر سرو می شود، ذکرشده است.

مواد لازم:

(پیمانه مورد استفاده ۲۰۰ میلی لیتری می باشد)شیر: یک لیتر
پودر نشاسته (ذرت یا گندم): دو قاشق غذاخوری
برنج (نیم دان یا برنج آش): نصف پیمانه
خامه صبحانه: ۲۰۰ میلی لیتر (پاکت صورتی)
شکر: یک پیمانه
وانیل: یک قاشق چایخوری
آب (برای پختن برنج، در ابتدا، دو پیمانه، نیاز شد نیم الی یک پیمانه آب جوش دیگر نیز اضافه میکنیم)


طرز تهیه:

برنجها را شسته و داخل قابلمه پخت ریخته و دو پیمانه آب به آن افزوده و اجازه میدهیم کاملا بپزد و بشکفد. احیانا دیر شکفت و با دو پیمانه پخته نشد، نیم پیمانه آب داغ به آن اضافه میکنیم. در این مرحله برنجها حتما باید کاملا پخته شوند و بشکفند.

– بعد یک لیتر شیر و خامه را به آن افزوده و خوب هم میزنیم تا برنجها با شیر و خامه مخلوط شوند و همچنین برنجها شیر را به خود جذب کنند، بعد اجازه میدهیم در حرارت متوسط شروع به جوشیدن بکند که در این حین گاهی مواد را هم میزنیم.

– مواد که خوب جوشید و یک «غلظت اولیه» گرفت شکر را می افزائیم و اجازه میدهیم دو دقیفه ی دیگر بجوشد، مواد را هم میزنیم تا شکر ته نگیرد.

– بعد دو دقیقه، حرارت را ملایم میکنیم. پودر نشاسته را در یک چهارم پیمانه آب سرد حل کرده و به مایع قابلمه می افزاییم و بلافاصله و مداوم هم میزنیم. مواد بلافاصله شروع به غلظت گرفتن خواهد کرد. پودر نشاسته باید چند دقیقه ای بپزد. به غلظت دلخواه که رسید، وانیل را اضافه کرده و هم میزنیم و بعد حرارت را خاموش کرده، یک دقیقه به همزدن ادامه میدهیم و بعد در ظرفهای سرو میریزیم. همچنین دقت کنید که سوتلاچ بعد سرد شدن، غلظت بیشتری خواهد گرفت، پس مایه را خیلی سفت نکنید.

بعد خنک شدن در دمای اتاق در یخچال قرار میدهیم، دسر حداقل سه ساعت استراحت کند، بعد با دارچین یا پودر پسته و یا پودر گل سرخ (قیزیل گل) تزئین میکنیم.

نکته

احیانا حین تهیه، سوتلاچ شما، بیش از حد غلیظ شد، کافیست کمی شیر سرد به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.


 محلبی ؛ دسر ترکیه ای 

محلبی یا همان پودینگ شیر که یکی از انواع دسرهای موجود در ترکیه است که خیلی خیلی خوشمزه هست و برای ایام روزه داری ماه رمضان گزینه مناسبی است.

مواد لازم 

شیر ۲ پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی یا پیمانه استاندارد آشپزی)
شکر یک دوم پیمانه
خامه ۱۰۰‌گرم
نشاسته ذرت ۶۰‌ گرم= ۶ قاشق سوپ خوری
گلاب دو قاشق سوپ خوری


طرز تهیه :

شیر سرد را در قابلمه بریزید. نشاسته ذرت را در شیر سرد حل کنید، خامه، شکر و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. قابلمه را روی حرارت ببرید و روی شعله ملایم بگذارید، مدام هم بزنید تا مواد غلیظ شده و به غلظت ماست برسد (حدود یک ربع زمان میبرد) پودینگ را در لیوان یا ظرفهاي مورد نظر تقسیم کنید، از داغی که افتاد روی هر لیوان را سلفون بکشید و برای ۴ ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شوند سپس تزیین و سرو کنید.

محلبی

مواد لازم برای قسمت صورتی رنگ دسر :
۱/۴پیمانه شکر
۱/۴پیمانه نشاسته ذرت
۱/۵پیمانه آب

کمی رنگ صورتی (همه این مواد رو با هم مخلوط کتید روی حرارت ملایم بذارید و هم بزنید تا غلیظ بشه .سپس روی دسر رو با این سس پوشش بدید)
علاوه بر اون برای روی پودینگ یه سس راحت تر میتونین درست کنید با مخلوط آب و شکر و رنگ قرمز یه سیروپ غلیظ درست كنيد و پودینگ رو با این سیروپ تزیین كنيد و يا با ژله توت فرنگي یا با مغزهای مختلف روی پودینگ ها رو پوشش بديد، مغز گردو، پسته، بادام زمینی، بادام یا پودر نارگیل.

نکته :

می‌توانید قالب سیلیکون یا مخصوص دسر را چرب کرده، محلبی را در قالب ریخته، در یخچال قرار داده تا دسر کاملا ببندد، سپس در ظرف سرو برگردانده تا از قالب جدا شود و تزیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید