آشپزی رژیمیآشپزی گیاهی

طرز تهیه چند نوع غذاهای بدون گوشت

غذا های خوشمزه مناسب گیاهخواران و رژیمی و سیب زمینی ورقه و خوراک ملس وکشک بادنجان ورقه ای

سیب زمینی ورقه

مواد لازم

سیب زمینی پوست کنده ورقه شده ۴-۵ تا

جعفری خورد شده ۱-۲ ق.غ

فلفل قرمز ۱ق.م (می تونید فلفل سیاه بریزید یا کلا حذف کنیدش اگه به تندی غذا علاقه ندارید)

شیر یک پیمانه

آرد ۲ ق. غ

پنیر پیتزا رنده شده به میزان لازم

نمک به میزان لازم


طرز تهیه

سیب زمینی ورقه رو توی ظرف نسوز بچینید و روش جعفری و نمک و فلفل بپاشید و همینجور تا ردیف آخر ادامه بدین.

آرد رو توی شیر حل کنید و کمی نمک هم بزنید. و بریزید روی سیب زمینی ها.

پنیر رنده شده رو بپاشید روش.

بذارید روی پنجره ی وسط فر با حرارت ۲۰۰ درجه ۴۵ دقیقه بپزه. یه چنگال فرو کنید توش. اگه سیب زمینی ها به نظرتون سفت بود بذارید یک ربع دیگه هم بمونه.

برای پخت توی ماکروفر: با درجه ی بالا بذارید ۳۵ دقیقه بمونه. یه چنگال فرو کنید توش. اگه سیب زمینی ها به نظرتون سفت بود بذارید یک ربع تا بیست دقیقه دیگه هم بمونه.

برای طلایی شدن پنیرها می تونید ۷-۸ دقیقه بذاریدش زیر گریل.


خوراک ملس

مواد لازم

بادمجان متوسط ۴ تا

فلفل دلمه ای یک نصفه

قارچ ریز ۲۰۰ گرم

هویج متوسط ۲ عدد

رب گوجه ۲ قاشق.غ

شکر ۲ قاشق.غ

آبلیمو ۳ ق.غ

نمک و فلفل سیاه و ادویه کاری


طرز تهیه

بادمجانها رو پوست کنده و ورقه ورقه کنید و نمک زده و ۱۰ دقیقه بعد بشورید و خشک کنید و سرخ کنید. هویج رو حلقه حلقه کرده و توی روغن باقی مانده تفت بدین. فلفل دلمه ای و قارچ رو اضافه کنید. ادویه و فلفل بزنید. کمی تفت بدین. نمک بپاشید. شعله رو کم کرده. بادمجان های سرخ شده رو به ماهیتابه برگردونید.

رب رو تو نصف لیوان کمی بیشتر آب جوش حل کرده و شکر و آبلیمو و کمی نمک رو توش حل کنید. سس به دست اومده رو روی غذا بدید.شعله ی گاز رو کم کنید و بذارید بیست دقیقه با حرارت ملایم بپزه.

وقتی که آب غذا کشیده شد و روغن انداخت غذا آماده است. قارچ ها رو دور ظرف بچینید. بادمجان ها رو وسط و سس ته ظرف رو روی غذا بدین. نوش جان.

لزومی نداره دور خوراکتون چیپس بذارید.


خوراک هویج و آلو

این یه خوراک ساده و سریع و در ضمن گیاهی و خوشمزه است که به عنوان عصرونه هم می تونید میل کنید.

مواد لازم

هویج دو عدد

سیب زمینی خورد کرده دو عدد

آلو خشک ۸ تا ۱۰ عدد

روغن

رب تا یک قاشق غذاخوری

نمک


طرز تهیه

هویج رو حلقه حلقه کرده و تو کمی روغن تفت بدین. برای هر یک عدد هویج سه تا چهار عدد آلو خشک بشورید و کنار بذارید. کمی رب به هویج سرخ شده اضافه کنید و تفت بدین. یک پیمانه آب بریزید و بذارید روی حرارت کم بیست دقیقه بجوشه. سیب زمینی خورد کرده و آلوها رو با نمک اضافه کنید و بذارید سی دقیقه دیگه بپزه. اگه آبش کم بود نیم پیمانه اضافه کنید.


کشک بادنجان ورقه ای

مواد لازم

بادمجان ۶-۵ تا

لپه نیم پیمانه

رب یک قاشق سرخالی

پیاز یک عدد/خورد شده

سیر دو حبه/ رنده شده

نعناع و آویشن خشک هر کدام یک قاشق مرباخوری

گردو نیم پیمانه

روغن

نمک و زردچوبه

کشک یک پیمانه


طرز تهیه

بادمجون ها رو پوست کنده و نازک ورقه ورقه کنید. نمک بپاشید و نیم ساعت کنار بذارید. بعد از نیم ساعت بشوریدشون و خشک کنید و تو روغن سرخ کنید و کنار بذارید.

لپه رو یک ساعت بخیسونید. بعد با رب و نمک و زردچوبه و یک پیمانه آب رو حرارت کم بذارید بپزه. تا زمانی که آبش تموم شه و خیلی کم آب بشه.

بادمجون رو برگردونید تو ماهیتابه و روش لپه بریزید و دوباره روش بادمجون بچینید. توی قابلمه ای که لپه رو درست کردین نیم پیمانه آب جوش بچرخونید و اون رو توی ماهیتابه بریزید. شعله ی گاز رو کم کنید و بذارید غذا نیم ساعت بپزه.

کمی روغن داغ کنید و پیاز رو خورد کرده و توی روغن سرخ کنید(تو این عکسی که می بینید من پیاز رو رنده کردم) رنگ پیاز که برگشت سیر رنده شده رو اضافه کنید و تا بوش در اومد نعنا و آویشن خشک رو اضافه کرده و یکی دو چرخ بدین و شعله گاز رو خاموش کنید.

گردو رو خورد کنید. بادمجون ها رو دونه دونه همراه لپه های روش تو ظرف بچینید و روی هر لایه کشک و مخلوط پیاز و نعنا داغ و گردو خورد شده بریزید. روی لایه ی آخر کشک ریخته و با نعنا و پیاز داغ و لپه ی باقی مونده تو ماهیتابه تزیین کنید.


پوره سیب زمینی و سویا

 این غذا به جای سویا از گوشت چرخ کرده استفاده کنند.

مواد لازم

سیب زمینی ۱ کیلو

شیر ۱ لیوان

کره  کمی

سویا خیس خورده ۱ لیوان و نیم

نخود سبز نصف لیوان

پیاز رنده شده ی متوسط ۱ عدد

آب گوشت و یا آب نصف لیوان

پنیر پیتزا ۳۰۰-۲۰۰ گرم رنده شده (زیادی و کمی پنیر به ذائقه ی شما بر می گرده!)

نمک و فلفل سیاه و زردچوبه

روغن به میزان لازم


طرز تهیه

سیب زمینی رو یک ساعت با آب فراوان روی شعله ی گاز بذارید تا خوب بپزه. در زمان پخت سیب زمینی پیاز رو توی کمی روغن سرخ کنی و سویا رو اضافه کنید و حدود ۱۰ دقیقه سرخ کنید.فلفل و زردچوبه و کمی نمک اضافه کنید. اگر روغن کم شد اضافه کنید.

نخود سبز رو در یک قابلمه ی جدا با آب و کمی نمک و فلفل بپزید(۱۵-۱۰ دقیقه برای پخت نخود سبز کافیه). بعد نخود سبز رو توی سبد خالی کنید که آبش بره و به سویا اضافه کنید و آب گوشت رو و یا نصف لیوان آب رو اضافه کنید و شعله اش رو کم کرده و در ماهیتابه رو بذارید تا زمانی که آب غذا بخار شه و وقتی بی آب شد زیرش رو خاموش کنید و کنار بذارید.

برای درست کردن پوره ی سیب زمینی حتما از سیب زمینی داغ استفاده کنید چون با سیب زمینی سرد و مانده نتیجه ی خوبی نمی گیرید. سیب زمینی رو با قرار دادن توی یک حوله در دست بگیرید و پوست بکنید تا دستتون نسوزه. با کمک دستگاه پوره کن یا رنده و یا گوشتکوب! سیب زمینی رو له و یه دست کنید. سیب زمینی له شده رو روی حرارت ملایم بگذارید و کره رو اضفه کنید. نمک و فلفل رو هم اضافه کنید و هم بزنید. شیر رو کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا سیب زمینی و شیر مخلوط شده و مایه غلیظ و نسبتا سفتی به دست بیاد.

توی یک ظرف نسوز سیب زمینی رو فرش کنید.

مخلوط سویا و نخود سبز رو روی اون بریزید.

پننیر پیتزا رو روش بپاشید تا همه جاش رو بپوشونه.

با حرارت ملایم ۴۵ دقیق تا یک ساعت توی فر یا ماکروفر قرار بدین. تا زمانی که پنیر آب بشه و بعد با استفاده از گریل روی پنیر رو کمی سرخ کنید.


خوراک قارچ و بادمجان/ یک خوراک گیاهی خوشمزه!!!

مواد لازم

قارچ ۲۰۰ گرم

فلفل دلمه ای ۱ عدد

گوجه فرنگی متوسط پوست گرفته ۲ عدد

بادمجان متوسط ۱ عدد

سیب زمینی متوسط ۱ عدد

سس سویا یک قاشق

پودر کاری نصف قاشق چایخوری

زردچوبه و فلفل سیاه کمی

نمک و روغن به میزان لازم


طرز تهیه

بادمجان را با پوست شسته، حلقه حلقه می کنیم و در کمی روغن سرخ می کنیم. باقی مانده ی روغن رو توی قابلمه ریخته(اگه روغن کم بود اضافه کنید) و فلفل دلمه ای خورد شده رو اضافه می کنیم. کمی که سرخ شد قارچ خورد کرده رو اضافه می کنیم و سرخ می کنیم (زیاد هم نزنید که آب نندازه). ادویه ها رو اضافه کرده و کمی می چرخونیم. گوجه ها رو که قبلاً خورد کردیم اضافه می کنیم و کمی می چرخونیم. سس سویا رو اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. نیم پیمانه (کمی بیشترک) آب اضافه کرده و بادمجانها رو روی خوراک می چینیم. نمک می پاشیم و روی حرارت ملایم می گذاریم. وقتی جوشید زیرش رو کم می کنیم و می گذاریم بیست دقیقه بپزه. در این فاصله سیب زمینی رو پوست کنده و شسته و خشک می کنیم و توی کمی روغن سرخ می کنیم. موقع کشیدن غذا اول بادمجانها رو توی ظرف دیگه گذاشته، خوراک رو می کشیم و بعد بادمجانها رو می چینیم روش. سیب زمینی سرخ کرده رو دورش می ریزیم.

این غذا با نون خوشمزه تره ولی اگه خیلی به پلو علاقمندید می تونید همراه برنج نوش جان فرمایید.


عدسی با قلوه

این غذا بسیار مقوی و سالمه و به ویژه برای کسانی که آهن خونشون پایینه و یا کم خونی دارن 

مواد لازم

عدس ۱ پیمانه و نیم

جعفری خورد کرده نیم پیمانه

قلوه ی پاک کرده و خورد کرده ی گوسفند ۲ عدد

لیمو تازه ۱ عدد

نمک و فلفل سیاه

کمی کره


طرز تهیه

عدس رو یک ساعت خیسوندم. بعد از یک ساعت روی حرارت ملایم گذاشتم تا جوشید. زیرش رو کم کردم و قلوه رو اضافه کردم. بعد از ۳۵ دقیقه جعفری خورد شده و نمک و فلفل رو اضافه کردم و گذاشتم نیم ساعت دیگه بپزه. موقع کشیدن کره رو انداختم توش تا آب شد. هم زدم و آب نصف لیمو تازه رو اضافه کردم. نصف دیگه رو گذاشتم برای تزیین.


خوراک گیاهی نخود سبز

مواد لازم

نخود سبز ۵/۱ پیمانه

هویج یک عدد بزرگ یا دو تا متوسط

سیب زمینی دو عدد متوسط

فلفل دلمه ای یک عدد

پیاز رنده شده یک عدد

رب گوجه یک قاشق

نمک و فلفل و زردچوبه

روغن یک قاشق


طرز تهیه

پیاز رو توی روغن کمی تفت بدین. فلفل دلمه ای رو اضافه کنید. یکی دو دور که چرخوندین هویج خلقه شده رو اضافه کنید. کمی تفت بدین و رب و نمک و فلفل رو بریزین. یک دو دور بچرخونین و دو پیمانه آب بریزین. نخود سبز و سیب زمینی خورد شده رو اضافه کنید. شعله ی گاز رو کم کنید و حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه ی دیگه غذا رو از رو گاز بردارین و بکشین و اهل و عیال رو صدا کنید. دور هم بخورید و لذت ببرید.


پای سیب زمینی و قارچ

مواد لازم

سیب زمینی ۴۰۰ گرم

قارچ خورد شده ۲۰۰ گرم

شیر ۳ پیمانه و نیم

آرد یک قاشق

جعفری ساطوری (ریز)۵/۱ تا ۲ قاشق

کره

نمک و فلفل


طرز تهیه

سیب زمینی رو بپزید و پوست بگیرید و رنده کنید. قارچ رو با شیر و نمک و فلفل بذارید روی گاز… ۲۵ دقیقه که روی حرارت ملایم جوشید برش دارید (هم بزنید که سر نره!). قارچ رو از توی شیر در بیارین. کره رو بریزین تو ماهیتابه و آرد رو توش تفت بدین… شیر رو با نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزیند تا سس غلیظی درست بشه. جعفری رو توی سسی که درست کردین بریزین و بعد یکی دو جوش زیرشو خاموش کنید.

حالا یه ظرف نسوز یا پیرکس بردارین. سس رو بریزین زیرش/بعد قارچ/بعد یک لایه سیب زمینی/دوباره سس/قارچ/سیب زمینی. روی سطح غذا باقیمونده ی سس رو بمالید و چند تا دونه قارچ بذارین.کمی کره ی آب کرده بدین روش. اگه ظرفتون پیرکسه ۱۵ دقیقه بذارین توی ماکروفر یا فر با گریل (شعله ی بالای فر) بپزه و سطحش طلایی شه. اگه هم ظرفتون فلزی یه که از همون اول بذارینش تو فر.

آماده که شد می تونین با سس گوجه فرنگی یا بدون سس گوجه فرنگی میل بفرمایید!!!!!!!


خوراک لپه باقالی (باقلا) 

مواد لازمیک پیمانه لپه باقالی

یک پیاز کوچک

یک قاشق چایخوری زردچوبه

نمک

کمی روغن (مایع ترجیحاْ!)


طرز تهیه

یک پیمانه لپه باقالی رو خیس کنید. یک ساعت بعد یک پیاز کوچولو رو رنده کنید توی قابلمه و با کمی روغن سرخ کنید. یک قاشق چایخوری زردچوبه اضافه کنید و کمی بچرخونید. آب باقالی رو خالی کنید و بریزش تو قابلمه، یکی دو دقیقه تفت بدین… آب بریزید تو قابلمه تا روی باقالی رو بپوشونه ( نه خیلی زیاد) . بذارید بجوشه، نمک رو اضافه کنید و بعد کمش کنید تا ریزجوش بزنه. وقتی آب باقالی تموم شد و نسبتاً بی آب شد آماده است
(حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه ی بعد: به شعله ی گاز بستگی داره) . وقتی غذا آماده می شه کمی له شده و تو هم رفته. اگه ذائقه ی ترشی طلب دارین نصف قاشق چایخوری آبلیمو بریزین تو غذا (خیلی کم! توصیه ی من اینه که غذا رو اول بچشین و بعد اگر به نظرتون اومد آبلیمو کم داره اضافه کنید).

روی این غذا رو می تونین با گلپر آرایش کنید.

لپه باقالی یا همون لپه باقلا با باقلا خشک فرق داره… یه جور باقلا زرد خشک در اندازه ی کوچیک و شبیه لپه است. هم بسته بندیش و هم بازش تو بازار موجوده و خیلی زیاد خوشمزه است.

این غذا به ویژه برای کسایی که زیاد با غذاهای گوشتی میونه ی خوبی ندارن،


خوراک قارچ

مواد لازم

یک پیاز متوسط

یک فلفل دلمه ای متوسط

۲۵۰ گرم قارچ

یک قاشق رب گوجه فرنگی

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه


طرز تهیه

پیاز رو ریز خورد کنید و روی گاز سرخ کنید. فلفل دلمه ای خورد شده رو اضافه کنید و ۲ دقیقه تفت بدین. هر قارچ رو به چهار قسمت تقسیم کنید. قارچها رو هم اضافه کنید و ۵ دقیقه تفت بدین. رب گوجه رو با نمک، فلفل سیاه ، زردچوبه اضافه کنید.کمی تفت بدین. یک لیوان آب داغ اضافه کنید و بذارید بجوشه. وقتی غذا جوشید، شعله ی گاز رو کم کنید و بذارید ۲۰ دقیقه بپزه. در صورت تمایل می تونید نصف قاشق آبلیمو به این خوراک بزنید.

این غذا رو خیلی آدمایی که قارچ هم دوست ندارن می خورن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید