Uncategorizedآشپزی ملل

طرز تهیه چند نوع غذا فرانسوی

راتاتویی و کیش ژامبون پنیری و ژیگو فرانسوی غذا سنتی بسیار خوشمزه و لذیذ

 راتاتویی فرانسوی

راتاتویی فرانسوی یک خوراک سنتی فرانسه که در سرتاسر جهان شناخته شده و محبوب است. این خوراک، به دلیل دارا بودن سبزیجات، سرشار از مواد مغذی و سالم است و بعلاوه برای گیاه‌خواران و کسانی که رژیم لاغری دارند، انتخاب مناسبی است.

مواد لازم 

کدو سبز قلمی ۲ عدد

بادمجان قلمی بزرگ ۱ عدد

گوجه فرنگی متوسط ۵-۶ عدد

فلفل دلمه‌ای زرد ۱ عدد

پیاز بنفش ۱عدد

پیاز سفید ۱ عدد

سیر ۱ عدد

ریحان چند عدد

پودر پنیر پارمزان ۴ قاشق غذاخوری

پودر آویشن یک قاشق چای‌خوری

سرکه سیب یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان به دلخواه


طرز تهیه 

ابتدا کدو سبز، بادمجان، ۲ عدد گوجه فرنگی، پیاز بنفش و فلفل دلمه‌ای را به صورت گرد و خیلی نازک ورقه ورقه کنید.بقیه گوجه فرنگی‌ها را پوست کنده و خرد کنید. در یک ماهیتابه پیاز سفید را نگینی ریز کنید و با کمی روغن تفت دهید

.پس از این که پیاز‌ها نرم شدند و رنگ آن طلایی شد گوجه فرنگی را به آن افزوده و بگذارید خوب بپزند.ریحان، سیر، سرکه سیب و کمی پودر آویشن به پوره گوجه فرنگی افزوده و اجازه دهید آب گوجه فرنگی بخار شود،بعد شعله را خاموش کنید. پوره گوجه فرنگی را در یک ظرف گرد و مناسب فر، ریخته و سبزیجات حلقه حلقه را به شکل فشرده و به هم پیوسته روی آن قرار دهید.

نمک، فلفل، آویشن و کمی ریحان ریز شده روی سبزیجات ریخته و برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (تا هنگامی که سبزیجات نرم شوند و بپزند) در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. پس از این که خوراک راتاتویی آماده شد، پودر پنیر پارمزان را به آن افزوده، و همراه با نان سروکنید.


کیش ژامبون پنیری فرانسوی

کیش ژامبون پنیری فرانسوی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ فرانسوی هست و طرفداران زیادی دارد. این غذا هم بعنوان غذای اصلی و هم پیش غذا سرو می شود .

مواد لازم

خمیر نان ترجیحا بربری ۱ چانه
ژامبون گوشت خرد شده ۱ و نیم لیوان
پنیر چدار رشته شده ۱ و نیم لیوان
تخم مرغ ۴ عدد
شیر ۱ لیوان
ادویه فرانسوی یا مخلوط آویشن،فلفل،پودر سیر و پودر پیاز نصف قاشق چایخوری
فلفل ۱/۴ قاشق چایخوری
نمک نصف قاشق چایخوری


طرز تهیه:

برای درست کردن این غذا ابتدا فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتی گراد) گرم کنید.خمیر نان را با وردنه باز کرده و ظرف نچسبی را چرب کرده و خمیر را داخل آن گذاشته و اضافه آن را جدا کنید.داخل خمیر اول مقدار کمی پنیر بریزید سپس ژامبون گوشت و بعد بقیه پنیر را قرار دهید. تخم مرغ ها را با شیر، ادویه ، نمک و فلفل هم بزنید. مخلوط را روی پنیر بریزید.

کیش را روی سینی فر در فری که از قبل گرم کرده اید بگذارید ۳۰ تا ۳۵ دقیقه بپزید. بعد دمای فر را تا ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰ درجه سانتی گراد) زیادتر کنید و ۵ تا ۶ دقیقه دیگر تا زمانی که روی کیش پف کند و طلایی شود و خلال دندانی که در وسط آن فرو می کنید تمیز بیرون بیاید در فر بپزید.
۱۰ دقیقه قبل از برش دادن و سرو کردن بگذارید سردشود. این کیش مکمل غذایی برای یک وعده صبحانه ناهار است یا می توان آن را کنار میوه های فصل برش خورده سرو کرد.

نکته:
در صورت دلخواه مقداری جوش شیرین هم به مواد تخم مرغی اضافه کنید.
این کیش را با خمیر تارت یا سایر نان ها میتوان پخت.
در صورت دلخواه به جای ژامبون از گوشت پخته و ریش شده یا مرغ پخته و ریش شده استفاده کنید.
این غذا به صورت اصلی فرانسوی بوده و داخل آن از گوشت دودی و ادویه مخصوص فرانسوی استفاده میشود.


 ژیگو فرانسوی

ژیگو فرانسوی خوراکی بسیار لذیذ است که از ران گوسفند یا گوساله درست میشود غذایی مجلسی و خوش طعم است .برای 

مواد لازم 

ران گوسفند ۱ عدد (در حدود ۲ کیلو گرم)

سیر یک بوته

نعناع و ترخان یک دسته کوچک

روغن مایع ۱۰۰ گرم

کره ۱۰۰ گرم

نمک و فلفل به قدر کافی

سبزیجات پخته شده (هویج خرد شده ، لوبیای سفید پخته شده ، نخود سبز ، لوبیای سبز پخته شده – از هر کدام یک لیوان


طرز تهیه :

ابتدا استخوان های انتهای ران و استخوان سر ماهیچه را جدا می کنیم .بعد گوشت را می شوئیم ، خشک می کنیم . در سطح گوشت با کارد سوراخ های عمیقی ایجاد می کنیم و پرهای سیر را پوست کنده در آن عمق آنها فرو می نمائیم. روغن مایع را در قابلمه مناسبی می ریزیم . ظرف را روی حرارت ملایم می گذاریم تا روغن داغ شود .

ران را در قابلمه می گذاریم ، در آن را می گذاریم، گاهی آن را زیر و رو می نمائیم تا آب گوشت کاملا کشیده شود و دو طرف گوشت سرخ گردد . نکته مهم در پخت ژیگو آن است که گوشت نباید به شکل گوشت آبپز درآید. بعد از سرخ شدن کم کم از کنار ظرف آب در آن می ریزیم . چند حبه سیر و نعناع و ترخان را بدون ریز کردن کنار ظرف ژیگو می ریزیم ، می گذاریم ژیگو پخته شود .

ما ایرانی ها معمولا گوشت را کاملا پخته دوست داریم ، ولی طبخ ژیگوی صحیح بصورتی است که کاملا خون دار مصرف شود و به شکل کباب پخته گردد. البته نوع گوشت باید عالی باشد ، یعنی با کمتر پخته شدن قابل استفاده باشد. در هر حال وقتی گوشت آماده شد ، باید کمی آب که در حقیقت سس گوشت است داشته باشد. دسته سبزیجات را از ظرف خارج می کنیم .

کره را روی سبزیجات پخته ریخته ، می گذاریم آب شود و جذب سبزیجات گردد. ژیگو را در دیس می گذاریم. چند حلقه از آن را می بریم ، کنار قطعه درسته قرار می دهیم . سبزیجات پخته شده را اطراف ژیگو می ریزیم و سس را روی آن می دهیم.به این ترتیب ژیگو فرانسوی آماده سرو می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید