کیک و شیرینی

طرز تهیه چند نوع کیک شور

دستور پخت سه نوع کیک شور با پنیر وساده با انواع تخم رازیانه و کنجد وسیاه دانه

کیک شور

مواد لازم:

آرد سه لیوان
شیر خشک یک لیوان
خمیر خشک ( خمیری که مستقیم با آرد مخلوط می شود ) دو قاشق غذاخوری
شکر یک قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق غذاخوری
هل و رازیانه از هر کدام یک قاشق غذاخوری
تخم مرغ دو عدد
آب ولرم دو لیوان
روغن نصف لیوان
کنجد و سیاهدانه ، زرده تخم مرغ یک عدد برای رویه کیک


طرز تهیه:

۱-آرد را سه مرتبه الک می کنیم، سپس تمامی مواد خشک را به آن اضافه می کنیم، خمیر خشک اگر نداشتید بجای آن به همان میزان خمیر مایه را با کمی از آب جایگزین کنید، در ظرفی دیگر تخم مرغ ها را کمی با همزن می زنیم تا از حالت لختگی در بیاید و روغن و

آب را به آن اضافه می کنیم، سپس مواد خشک را با قاشق چوبی هم می زنیم، مایه را به مدت زمان یک ساعت در جای گرم می گذاریم تا حجم خمیر دو برابر شود، کف قالب را کاغذ روغنی می اندازیم، مایه را داخل قالب می ریزیم روی مایه را کمی با زرده تخم مرغ که با چنگال زدیم با برس آغشته می کنیم، کنجد و سیاهدانه هم می زنیم.

۲-طبقه وسط فر که از ربع ساعت قبل گرم شده درجه صد و هفتاد تقریبا حدود نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه (مدت زمان پخت واسه من سی و پنج دقیقه بود) در کل از کیک های شیرین زودتر پخته می شود.


 کیک شور

مواد لازم(۸نفر)

۴ لیوان آرد
۱ لیوان شکر
۱ لیوان روغن
۱ لیوان پودر شیر
۳ عدد تخم مرغ
۲ قاشق چای خوری خمیره فوری
۱٫۲ قاشق چای خوری بیکینگ پودر
۱ قاشق غذاخوری نمک
۲ قاشق غذاخوری تخم رازیانه
۱ و نیم تا ۲ لیوان آب گرم
مخلوط تخم مرغ و شیر و رنگ زعفران برای مالیدن روی اون
کنجد و زعتر برای روی سطحش


طرز تهیه

اول از همه یه لیوان آب گرم رو با خمیر مایه و کمی شکر مخلوط میکنید و میذارید تا خمیر مایه به عمل بیاد. (دقت کنید گفتم آب گرم، نگفتم آب داغ، آب که زیادی گرم باشه باعث میشه خمیر مایه فاسد شه و به عمل نیاد و یه چیز دیگه هم اینکه بااااید صبر کنید تا خمیر مایه به عمل بیاد ، یعنی کار کنه ، باید از لیوان کاملا بیاد بالا) و بعد اونو و باقی مواد رو بجز آب با هم مخلوط میکنید و آب رو هم به تدریج اضافه میکنید و با دست مخلوط میکنید.

تا وقتی که دیدید به غلظت ماست رسیده ، اون موقع دیگه مناسبه و بیشتر آب نریزید. یعنی غلظتش باید مثل غلظت مایع کیک باشه که بشه ریختش توی قالب. روی ظرف رو نایلکس میکشید و میذارید ربع ساعتی تا ور بیاد.

بعد از ور اومدن فر رو روی ۱۸۰ درجه تنظیم کرده و کف قالب مستطیلی ۲۰ در ۳۰ سانتیمتر رو چرب کرده و یا کاغذ روغنی میندازید. با پیمانه از مخلوط برداشته و تا نیمی از قالب و یا حتی کمتر از نیم از خمیر میریزید توی قالب و سطحش رو با انگشتاتون صاف و یکدست میکنید.

از مخلوط یه دونه تخم مرغ و یه قاشق شیر و کمی رنگ زعفران با فرچه می مالید روی سطحش و بعد با زعتر و کنجد تزیینش میکنید.


کیک پنیر یا چیز کیک

 کیک پنیر در حالت کلی به دو صورت تنوری و یخچالی تهیه میشود که هر کدام طرفداران خود را دارد . این مدل که کیک پنیر تنوری است 

مواد لازم جهت خمیر :

کره …. ۲۰۰ گرم

شکر …. ۸۵ گرم

وانیل …. ۱/۴ قاشق چای خوری

آرد گندم …. ۱۷۰ گرم

آرد برنج …. ۸۵ گرم

نمک …. نوک قاشق مربا خوری

مواد لازم جهت پنیر :

پنیر خامه ای …. ۶۰۰ گرم

شکر …. ۱۵۰ گرم

نشاسته ذرت …. ۳۰ گرم

رنده پوست پرتقال …. ۱ قاشق چای خوری

یا وانیل …. ۱/۴ قاشق چای خوری

تخم مرغ …. ۳ عدد

ماست چکیده …. ۵۰ گرم

خامه …. ۵۰ گرم


طرز تهیه:

۱ – کره را در دمای محیط قرار داده تا کاملا نرم شود.

۲ – کلیه مواد مورد نیاز خمیر را با هم مخلوط کرده و کاملا ورز میدهیم تا جایی که خمیر یک دست و نرم شود. در این مرحله ورز دادن زیاد خمیر لازم نیست زیرا باعث سفت شدن آن میشود . پس تا اندازه ای ورز میدهیم که مواد مخلوط شوند و خمیر حاصل گردد . سپس خمیر را در یک کیسه قرار داده به مدت ۳۰ دقیقه کنار میگذاریم تا استراحت کند .

۳ – در این مدت که زمان استراحت خمیر است تخم مرغ ها را در طرف مناسبی ریخته با همزن میزنیم تا زرده و سفیده مخلوط شوند و مواد کرمی رنگ شوند سپس سایر مواد را مخلوط کرده و خوب با دستگاه میزنیم تا یک دست شود.

۴ – کف قالب مناسب را کاغذ روغنی پهن کرده و خمیر را روی آن پهن میکنیم و حدود ۲ سانت هم روی دیواره های قالب خمیر را بالا آورده و به آن لبه میدهیم. قطر خمیر حدود ۲ تا ۳ میلی متر باشد . سپس با چنگال روی آن را سوراخ سوراخ کرده به مدت ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فر ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار داده تا خمیر نیم پز شود .

۵ – پس از نیم پز شدن خمیر آن را از فر خارج کرده و میگذاریم سرد شود. سپس مواد روی کیک را که از قبل آماده کرده ایم روی خمیر داده و به مدت ۴۵ دقیقه دیگر در فر میگذاریم. میتوانید برای طلایی شدن روی پنیر به مدت ۵ دقیقه در آخر کار گریل فر یا همان حرارت بالای فر را روشن کنید و سپس کیک را از فر خارج کرده و بگذارید سرد شود و سپس آن را از قالب خارج نمایید و در ظرف مناسب در یخچال قرار دهید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید